PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoezo rackmount?



host3000
05/11/05, 03:15
Lekker stapelen :

http://camera3.gnax.net/view/index.shtml?videos=one

Voorzichtig langslopen, dan blijft het wel staan.

:D

JayvD
05/11/05, 05:55
Die dingen staan er wel stevig in hoor, in de USA staat het vrijwel altijd ook zo. Niet echt efficiënt maarja. :)

XBL
05/11/05, 07:55
Origineel geplaatst door JayvD
Die dingen staan er wel stevig in hoor, in de USA staat het vrijwel altijd ook zo. Niet echt efficiënt maarja. :) Hoe weet je dat het niet efficiënt is? In de VS kan dit best heel efficiënt zijn, aangezien daar de grondprijzen lager zijn en het dus meer loont om goedkope towers neer te zetten dan dure racks. Hier in Nederland zijn de grondprijzen (zeker in de randstad) hoog, dus is het goedkoper om heel veel rackmounts op een vierkantemeter te proppen.

Jochem

Triloxigen
05/11/05, 09:25
Dit is typisch Amerika, daar kom je dit regelmatig tegen. Overigens doen sommige partijen dit in Nederland ook.

jantje.vlaam
05/11/05, 09:30
Zo te zien kunnen er 20 in een rack. Dat is niet eens slecht. Als je 2U kasten gebruikt kun je hetzelfde kwijt. Als je enkel 1U kasten gebruikt kun je wat meer kwijt. Maar een 1U kast is duurder dan een el cheapo towertje.

host3000
05/11/05, 11:31
Maar een footprint voor een cabinet is wel kleiner dan een voor een breadrack. Het zal idd alles te maken hebben met de m2 prijs van de grond.

Ik vraag mij alleen af of je dan ook minder kritische koeling nodig hebt, omdat de airflow volgens mij niet echt systematisch is. Ik zie hier daar briefjes wapperen waar geen server in de buurt staat of zal staan. Weet iemand hoe dat zit met de koeling van zo'n ruimte?

jurrian
05/11/05, 11:31
Als ik dit zie vraag ik me af: waarom nog in een kast stoppen? Waarom niet gewoon je moederbord op een plank schroeven...

Deden we vroeger bij de studievereniging ook... die machine had de toepasselijke naam 'spiderman'. Hing op een plankje tegen de muur...

ju5t
05/11/05, 11:37
Wat dacht je van EV1? ;)

JayvD
05/11/05, 12:06
Origineel geplaatst door XBL
Hoe weet je dat het niet efficiënt is? In de VS kan dit best heel efficiënt zijn, aangezien daar de grondprijzen lager zijn en het dus meer loont om goedkope towers neer te zetten dan dure racks. Hier in Nederland zijn de grondprijzen (zeker in de randstad) hoog, dus is het goedkoper om heel veel rackmounts op een vierkantemeter te proppen.

Jochem
Als je 500 servers kan plaatsen in 5m² dan is het toch effeciënter dan 100 op zo'n zelfde plaats?
Maar je hebt helemaal gelijk dat het goedkoper is in de USA. :)

Origineel geplaatst door getUP
Wat dacht je van EV1? ;)
Die hebben tenminste allemaal dezelfde kast en ook nog een rackmount gedeelte. :)

XBL
05/11/05, 12:53
Origineel geplaatst door JayvD

Als je 500 servers kan plaatsen in 5m² dan is het toch effeciënter dan 100 op zo'n zelfde plaats?Qua ruimte gebruik, ja. Maar als je het kosten plaatje bekijkt, is wat bovenstaand bedrijf mogelijk goedkoper in de VS. Dan is het dus efficiënter om towers te gebruiken in plaats van rackmountables.

Jochem

Triloxigen
05/11/05, 12:57
Origineel geplaatst door XBL
Qua ruimte gebruik, ja. Maar als je het kosten plaatje bekijkt, is wat bovenstaand bedrijf mogelijk goedkoper in de VS. Dan is het dus efficiënter om towers te gebruiken in plaats van rackmountables.

Jochem

Daar geloof ik niks van...

Het zal best dat de grond goedkoper is, maar de inkomsten van colocatie 500 'echte' servers kunnen niet opwegen tegen 100 budgetservers.

ju5t
05/11/05, 13:05
Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar een server in een tower is niet meteen budget. Kijk naar servers van Dell, de 1420 uit m'n hoofd bijvoorbeeld. Ik heb zelfs nog wel een oude server van Sun liggen.

Het is een kwestie van bedrijfsvoering.

Triloxigen
05/11/05, 13:17
Origineel geplaatst door getUP
Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar een server in een tower is niet meteen budget. Kijk naar servers van Dell, de 1420 uit m'n hoofd bijvoorbeeld. Ik heb zelfs nog wel een oude server van Sun liggen.

Het is een kwestie van bedrijfsvoering.

Die towers van Dell worden door bedrijven gekocht die niet zoveel servers hebben om er een rack en serverruimte voor in te richten.

Stewie
05/11/05, 13:27
Origineel geplaatst door Triloxigen


Daar geloof ik niks van...

Het zal best dat de grond goedkoper is, maar de inkomsten van colocatie 500 'echte' servers kunnen niet opwegen tegen 100 budgetservers. Jij snapt niet zoveel van bedrijfsvoering blijkbaar? Dat geeft niet, je bent hier om bij te leren :)

Enkele jaren terug zijn er in de internet-hype vele nieuwe datacentra gebouwd.

Stel: je bezit een datacentrum en je wilt graag geld binnenkrijgen. Er zijn 2 opties:
- dicht op elkaar zoals in Europa: hoge kosten voor rackmounts, airco, stroom/etc etc per m2
- desktop kasten neerzetten: lage kosten, lager gebruik stroom/airco per m2, etc etc

Je hebt ruimte zat in het datacentrum, dat is op de groei gebouwd in een hype en momenteel heeft iedeer ruimte zat. Het is goedkoper om een grote ruimte bij te bouwen dan te investeren in dure airco's en te werken met hitte-paden + het prijsverschil in behuizing als je voor rackmounts had gekozen.
Bedenk wel: de ruimte heb je al :)
Ongebruikte ruimte kost alleen maar geld

Simpele berekening, kan iedereen maken.

Nu komt ie: kies jij voor de goedkoopste oplossing die je ook nog eens in staat stelt sneller te groeien en meer winst te behalen

óf

kies je voor de oplossing die een stuk duurder is waardoor de winst een stuk lager is máár wel mooie plaatjes op de webcam oplevert?

host3000
05/11/05, 13:43
Origineel geplaatst door gsh2
knip

De vraag is dus, is er iemand die weet in welke mate bijv de airco minder intensief kan draaien? Misschien leon-ams, want zij hadden toch zo'n opstelling?

Triloxigen
05/11/05, 13:48
Origineel geplaatst door gsh2
Jij snapt niet zoveel van bedrijfsvoering blijkbaar? Dat geeft niet, je bent hier om bij te leren :)

:')
De rest van je post hoef ik dus ook niet meer serieus te nemen...

Stewie
05/11/05, 14:00
Origineel geplaatst door host3000


De vraag is dus, is er iemand die weet in welke mate bijv de airco minder intensief kan draaien? Misschien leon-ams, want zij hadden toch zo'n opstelling? Je hebt minder warmte afgifte per m2, dus je airco's hoeven niet zo intensief lucht te koelen.
Is dus wat anders dan een warmte pad waar de koude luchtstroom écht koel aangevoerd móet worden :)

Origineel geplaatst door Triloxigen


:')
De rest van je post hoef ik dus ook niet meer serieus te nemen...
Even je ego opzij zetten en gezellig mee discussieren, ok? :)

Triloxigen
05/11/05, 14:04
Origineel geplaatst door gsh2
Even je ego opzij zetten en gezellig mee discussieren, ok? :)

Mijn ego wijkt voor niks en niemand ;)


Ik ben het wel eens met dat je met goedkope racks en budgetbehuizingen meer kunt verdienen als je de ruimte hebt.

Maar je voorbeeld was gewoon overdreven.
100 vs 500 :p

Stewie
05/11/05, 14:06
100 vs 500? Heb ik niet genoemd hoor :)
Ik noem geen arbitraire getallen, want als je daarmee begint wordt de focus op de getallen gelegd ipv de discussie :)

host3000
05/11/05, 14:18
Origineel geplaatst door gsh2
Je hebt minder warmte afgifte per m2, dus je airco's hoeven niet zo intensief lucht te koelen.
Is dus wat anders dan een warmte pad waar de koude luchtstroom écht koel aangevoerd móet worden :)

Ok, maar hoe zit het met de koeling van de kasten zelf? Je hebt minder Kwatts nodig, maar welke vereisten zouden zijn om de kasten niet te warm te laten worden. Zet je gewoon een airco op de vloer en als de kamertemperatuur niet te hoog wordt is het ok? Moet er rekening gehouden worden met een bepaalde luchtstroom of opstelling? Een rackmount koelt nu eenmaal anders dan een tower.

Stewie
05/11/05, 14:24
Groot voordeel: ze hebben een veel groter oppervlak om warmte aan lucht af te geven.
Hoe het verder precies zit kan ik zelf ook alleen maar gissen

ju5t
05/11/05, 14:31
Origineel geplaatst door Triloxigen


Die towers van Dell worden door bedrijven gekocht die niet zoveel servers hebben om er een rack en serverruimte voor in te richten.

Dat was mijn punt niet. Het ging erom dat servers in een tower niet per definitie slecht zijn.

snaaps
05/11/05, 15:31
zo stonden de servers van easydedicated er ook bij.

Unixadmin
05/11/05, 17:47
En zo te zien kunnen er nog een boel servers bijgeplaatst worden.

jantje.vlaam
05/11/05, 21:31
Origineel geplaatst door getUP
Ik weet niet of je het zo bedoelde, maar een server in een tower is niet meteen budget. Kijk naar servers van Dell, de 1420 uit m'n hoofd bijvoorbeeld. Ik heb zelfs nog wel een oude server van Sun liggen.

Het is een kwestie van bedrijfsvoering.


Dell is altijd budget ;-)

Goedkope troep, geen wonder dat het tegenwoordig minder goed gaat met Dell.

MaffeMuis
05/11/05, 21:40
Wie doet er mee? zo veel mogelijk knopjes drukken binnen 3 minuten?? ;)

Stewie
05/11/05, 21:46
Origineel geplaatst door jantje.vlaam



Dell is altijd budget ;-)

Goedkope troep, geen wonder dat het tegenwoordig minder goed gaat met Dell. Of je bent een concurrent van Dell of je weet niet waarover je praat.

Vergelijk een Dell Poweredge 1425 danwel 1850/2850 eens met een willerkeurige supermicro....

Emard
05/11/05, 23:03
Origineel geplaatst door Triloxigen


Daar geloof ik niks van...

Het zal best dat de grond goedkoper is, maar de inkomsten van colocatie 500 'echte' servers kunnen niet opwegen tegen 100 budgetservers.

Wat een onzin, zodra ik van een towerpc een server maak is het ineens budget? Misschien zit er wel een dual opteron in? Weet jij veel! En die luchtkoeling maakt niks uit, kan net zo goed zijn als een rackmount. Alsof mensen het belangrijk vinden hoe het eruit ziet wanneer je hosting verkoopt!

Keenondots
06/11/05, 00:38
We vergeten de managebility (sp?) van rackmounts. Neem een beetje fatsoenlijke rackmount en die kun je op z'n rails helemaal naar buiten schuiven en onderhoud aan plegen. Kabelarm aan de achterkant. Of je drukt voorop op een knopje zodat er aan de achterkant een lampje gaat branden (handig in een vol rack met allemaal dezelfde servers). Dat zie ik iemand met een tower nog niet doen (met name dat naar voren halen)

Unixboy
06/11/05, 00:51
Origineel geplaatst door host3000


De vraag is dus, is er iemand die weet in welke mate bijv de airco minder intensief kan draaien? Misschien leon-ams, want zij hadden toch zo'n opstelling?

Ik denk dat ik deze vraag wel kan beantwoorden.

Mijn gedachtengang:

Je hebt een warme en koude straat deze komt niet goed uit als je towers hebt.

Enigste solutie zou zijn: Airco koeling voornamelijk boven de grond zoals ik begreep dat Leaseweb het nu doet bij SBP.

Edit: Had gsh2 zijn post nog niet gezien

frvge
06/11/05, 02:01
En als je servertje crasht, mag je alles erboven er lekker afhalen, zodat die ook downtime hebben :p Ipv dat alles goed vastzit in een rack en individueel eruit gehaald kan worden...

ju5t
06/11/05, 05:47
Origineel geplaatst door frvge
En als je servertje crasht, mag je alles erboven er lekker afhalen, zodat die ook downtime hebben :p Ipv dat alles goed vastzit in een rack en individueel eruit gehaald kan worden...

Heb je die breadracks wel eens goed bekeken? Je kunt elke server prima individueel eruit halen hoor.

luser
06/11/05, 07:39
Ik heb een aantal jaar geleden al eens bekeken of zoiets mogelijk is binnen nederland/belgie. Om even een korte samenvatting te geven:

- Geen space huren in een datacentrum, veel te duur. Je zoekt gewoon een groote opslaghal (liefst hoger dan een normale kamer). Bv. in de buurt van Amsterdam, liefst direkt bij een cityring.

Hierin richt je een paar kamers in:
- De patchroom, hier mag verhoogde vloer zijn en echte 19" racks, ivm switching en routing spul, bij de andere rooms is dat geen must (te duur). Reken op 4 of 6 racks (links en rechts de routers, bv M20's, met eronder de groote coreswitches, bv C6509's, van daar ga je naar de subswitches, bv C3500XL, met gigE (redundant per subswitch), van de subswitch ga je naar de rackswitch in de groote room.
Zoals je ziet is een overboeking belangrijk hier, klant merkt het in de meeste gevallen toch niet, voor de andere gevallen dien je wat QoS te implementeren.

- De groote room waar alle 'racks' komen, liefst rechte lange rijen zodat je met zware blazers kan werken. Je richt de rekken zo in dat er 1xnetwerk en 1xpower naartoe moet (verdeeldoosjes etc monteer je al aan het rek), aanvoer van dit doe je via kabelladders die naar beneden hangen. Goed bundelen is al de helft van het werk ;)
Bovenaan doe je zuigers die de warme lucht (die naarboven gaat) afvoert, door de groote oppervlakte is koeling minder een probleem dan in de meeste datacentrums.

EV1 heeft aantal mooie fototjes hoe zo een rek dient uit te zien:
http://www.ev1servers.net/images/datacenters/dc2/pic8.jpg
http://www.ev1servers.net/images/datacenters/dc1/pic6.jpg

- De batterij en power room, zoals in elk datacentrum heb je een goede UPS en powerdistributie nodig, 10min noodstroom komt normaal toe, dan moet de generator maar overnemen.


Volgende punt is het netwerk, je hebt zowiezo al een ring nodig naar/tussen jouw en 2 andere dc's.
Afhankelijk van je gebruik kan je deze ring upgrade van 1 naar 2.5 of 10 gigabit. In de andere dc's koop je dan je iptransit in, bij flatfee afnames krijg je bij de meeste carriers al zeer goede prijzen (onder de 5euro per mbit etc). 2 Transits en wat exchangefeeds voldoen best, minder transits = beter prijzen bij degene waar je op zit.
De meeste van de klanten komen waarschijnlijk uit Europa dus dien je zeker te investeren in AMS-IX en DE-CIX.

Een ander punt is de inkoop van je 'servers', inkoop doe je best 1x per 2 of 4 weken zo krijg je hogere kortingen. Verder neem je best wat spare systemen, defect = hd eruit en in ander toestel.

Service is een punt waar je zeker goed moet in zijn, liefst iemand 24/7 onsite die reboots en failures regelt, dit free of charge (de reboots toch).

Zoals je ziet dien je het groot aan te pakken (en moet je dus over het nodige geld te beschikken), zonder zulke investeringen kom je gewoon niet aan een goede prijs.

*kuch, kort :D*

EDIT:
Je hebt best een helpdesk die meertalig is (nederlands/duits/frans/engels), zo haal je ook klanten van buiten nederland.

XBL
06/11/05, 10:00
Origineel geplaatst door luser
Zoals je ziet dien je het groot aan te pakken (en moet je dus over het nodige geld te beschikken), zonder zulke investeringen kom je gewoon niet aan een goede prijs.En dan is natuurlijk de grote vraag: Is het haalbaar? En is er vraag naar dergelijke hosting in NL/EU?

Jochem

luser
06/11/05, 10:12
Een zulk project moet je zowiezo plannen op min. 3 jaar. Verder kan elk bedrijf falen, gelijk hoe goed het idee of produkt was.

De vraag op de markt gaat momenteel naar meer voor minder, dus een discount produkt heeft denkik wel toekomst.

EDIT: Voor zulke dingen heb je natuurlijk bureau's die marktanalyse's doorvoeren, kost wat geld maar is het meestal wel waard als je iets wilt wagen.

host3000
06/11/05, 10:20
Zelfs in de VS, waar toch genoeg budget te koop is zou je zeggen, is er nog steeds vraag naar 'nog meer' budget. De vraag is wel, waar zit het omslagpunt dat je er als bedrijf nog iets aan overhoudt, wat toch nodig is als je continuïteit wilt bieden.

NL onderscheidt zich wat dit betreft niet van de VS, alleen komt het hier iets later.

luser
06/11/05, 10:26
Zolang de transit providers mee doen aan de mbit dumpprijzen ga je altijd bedrijven hebben die het net iets goedkoper aanbieden als hun concurenten.

EDIT:
Zoals je zelf merkt zijn de klanten die het minste betalen degene die het meeste service vragen. Winkels zoals mediamarkt (en binnekort saturn) zijn een reuze suc6 binnen Europa, deze leveren een hoop service voor het kleine prijs.

Vroeger verkocht je 1 mbit voor 100euro winst, nu verkoop je er 10 voor. Winst moeten we misschien in toekomst maken met de massa.

EDIT2:
Om een voorbeeld te geven, ooit gaven we bij 1 full rack basic 1mbps erbij, nu spreken we rap over 10 a 25 mbps. De prijs is hoger maar zeer laag voor het totaal pakket.