PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzekeren? Daar hoor ik nooit iemand over...



pietermx
01/11/05, 08:17
Hoi Allemaal,

Stel je hebt als klant van een co-located aanbieder voor voor een xxx.xxx aantal Euro's aan apparatuur staan, ondergebracht in Redbus in de serverruimte van de desbetreffende aanbieder. Hoe zit het dan met de verzekering? Hier wordt bij de meeste co-located contracten nooit over gepraat, zo blijkt...?

Stel Redbus vliegt in de brand en brand volledig af (oké, onwaarschijnlijk als je nagaat wat er geïnvesteerd wordt in voorzieningen, maar toch... Waterschade is ook niemand blij mee!). Wie zit er dan met de kosten, voor wie is de taak weggelegd om de boel te verzekeren?

A. De klant van de co-located aanbieder
B. De co-located aanbieder
C. Redbus
D. God (c.q. niemand... Gewoon pech hebben).

Ben benieuwd naar de reacties!

WebBizz
01/11/05, 08:26
De eigenaar van de server (end user) moet zijn eigen hardware verzekeren, net zoals wij onze dedicated servers verzekeren en de netwerkleverancier zijn routers/switches verzekerd.

Bij ons staat dit gewoon in de overeenkomst, ligt er dus maar net aan met wie je zaken doet of hier iets over gezegd / vastgelegd wordt.

pietermx
01/11/05, 08:43
Origineel geplaatst door WebBizz
De eigenaar van de server (end user) moet zijn eigen hardware verzekeren, net zoals wij onze dedicated servers verzekeren en de netwerkleverancier zijn routers/switches verzekerd.

Bij ons staat dit gewoon in de overeenkomst, ligt er dus maar net aan met wie je zaken doet of hier iets over gezegd / vastgelegd wordt.

Opzich staat het hier ook wel in de overeenkomst in de zin van "de plaatsing van apparatuur in het datacenter veranderd niks in eigendom danwel verantwoordelijkheid van de apparatuur."

Maar dan nog, is het wellicht een idee dat "bewonders" van het datacenter (de servers) verzekerd kunnen worden bij een soort overkoepelende verzekering? Zou een hoop Euro's kunnen schelen als zoiets collectief geregeld wordt (denk ik).

Esbes
01/11/05, 10:15
Wij hebben gewoon zelf onze apparatuur verzekerd :).

DutchTSE
01/11/05, 11:05
Ik heb hier ook al over nagedacht en daarbij de aansprakelijkheid bij een DDOS (om mezelf te beschermen tegen eventuele financiele aanklachten) .... Heb toen de verzekeringsman opgebeld, heel risico analyse gemaakt, en kwam uiteindelijk uit dat het niet te verzekeren viel....

dus ben benieuwd waar jullie je servers hebben verzekerd :)

webster
01/11/05, 11:09
Volgens mij hoor je je eigen inventaris te verzekeren, ook al plaats je die elders.

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt kosten die voortvloeien als jouw servertje brand veroorzaakt. Dus als de CO2 cilinders opnieuw gevuld dienen te worden :) (of de man met de dweil)

WebXtrA-Rámon
01/11/05, 11:34
Kunnen de jongens van ICT recht hier niet antwoord op geven?
Die zullen wel vaker vragen zoals deze gehad hebben.

Paulewk
01/11/05, 13:08
Wij hebben ook gewoon al onze eigen spullen verzekerd.

Mark17
01/11/05, 13:16
collectief verzekeren is wellicht goedkoper, echter moet dan iemand het voortouw nemen om hier een organisatie voor op te zetten aangezien de datacenters hier niet om staan te springen lijkt mij. daarnaast moet de waarde van alle servers dan geregeld worden nagekeken om een goede dekking te hebben.

WebXtrA-Rámon
01/11/05, 13:25
Origineel geplaatst door Mark17
collectief verzekeren is wellicht goedkoper, echter moet dan iemand het voortouw nemen om hier een organisatie voor op te zetten aangezien de datacenters hier niet om staan te springen lijkt mij. daarnaast moet de waarde van alle servers dan geregeld worden nagekeken om een goede dekking te hebben.

Zijn hier meer mensen in geïntresseerd?
Want ik moet toch nog naar 't verzekerings "mannetje"...

Misschien kunnen we dan ook moeteen aangeven hoe en wat we verzekerd zouden willen hebben/zijn.

Dan maak ik de aftrap:

- De server(s) verzekeren tegen brand/waterschade

eMiz0r
01/11/05, 13:49
Gewoon als inventaris verzekeren. De beveiliging in een DC is veelal prima voor een verzekeringsmaatschappij, dus de kosten vallen reuze mee. Je kunt het wel collectief gaan regelen, maar voor die paar euro korting per maand.. sorry :)

WaccoJacko
01/11/05, 23:03
Officieel is er geen normale verzekering die dit denkt.

Echter zijn wij bezig met het opzetten van een dergelijk product met een zogenoemde eltrondekking. Binnenkort kom ik wel met wat meer informatie hierover. Het is de bedoeling dat een groot aantal verzekeringsmaatschappijen hierin zullen zorgdragen. Wij zijn al 10 jaar bezig met dit product aan de man te brengen en soms lukt dat wel.

Om meteen maar een kickup te geven. Locaties die zowiezo niet veilig geacht worden zijn: Redbus met als ingangspunt: TransIP KDiS Leaseweb.

Eisen zijn: Eigen echte sleutel. Shared sleutel mag. Cijferslot op rack niet mogelijk/toegestaan. Beveiliging dient regelmatig de vloer te controleren. PAC of ACC priviledge acces mogelijk indien de PAC's altijd afgeleverd worden aan de beveiliging.

Kortom erg streng. XS4ALL SARA NIKHEF CAPGEMINI SOLCON voldoen aan deze criteria bijvoorbeeld weer wel. Althans genoeg criteria:P
Daarentegen is shared niet te verzekeren aangezien er teveel mensen bij kunnen. Kwart Shared weer wel wanneer er zekerheid is dat niet meer dan 8 personen in het rack komen. En er een lijst met gecontroleerde mensen zijn en ook foto's worden genomen van inhoud bij vertrek etc. note dat dit laatste erg lastig te bewijzen valt. Maar ze eisen het.

Full Racks no problemo... puur waterblussen is niet toegestaan tenzij er een bepaalde vochtigheid aanwezig is.

Note.. wij hebben banden indirect met gevolmachtigden die bezig zijn met het opzetten van een productlijn.

froggie
02/11/05, 09:47
Dat van die sleutels is echt bullshit. Ik heb aan m'n sleutelbos zo'n standaard Minkel sleutel zitten waarmee ik 60% of meer van alle kasten kan openmaken (alles wat ik tot nu toe ben tegengekomen kon ik openmaken), zelfs in Nikhef. Ik vind persoonlijk de cijfersloten in bijv het L3 DC veel makkelijker en veiliger. Ma goed, regels zullen wel weer regels zijn.

MMaI
02/11/05, 16:38
Dat van die sleutels is echt bullshit. Ik heb aan m'n sleutelbos zo'n standaard Minkel sleutel zitten waarmee ik 60% of meer van alle kasten kan openmaken (alles wat ik tot nu toe ben tegengekomen kon ik openmaken), zelfs in Nikhef. Ik vind persoonlijk de cijfersloten in bijv het L3 DC veel makkelijker en veiliger. Ma goed, regels zullen wel weer regels zijn.

je bent ook niet verplicht om bij WaccoJacko te verzekeren

WaccoJacko
02/11/05, 16:57
Het gaat erom dat iemand een sleutel moet jatten wil hij acces hebben.
Dan betreft diefstal. Een cijferslot combinatie is simpel weg mee te kijken etc etc etc. Daar gaat het de verzekeringsmaatschappijen om. En inderdaad RISICO ANALYSES. Ik ben persoonlijk erg op de hoogte van de ontwikkeling van deze producten aangezien ik al 10 jaar er mee bezig ben een zodanig product te verkrijgen.

Het feit is, is dat ik geen verzekeringsagent noch verzekeraar noch instantie ben die hiermee te maken heeft. Je kan het dus ook niet afsluiten bij mij en de reden waarom ik dit post is dat het zeer binnenkort dus wel degelijk mogelijk is.

#froggie. Wou jij beweren dat een cijferslot op je voordeur veiliger is dan je normale slot op je huis? Als je nou eens gewoon simpel na denkt jongen. Het zijn verzekeringsmaatschappijen. DIE DENKEN NIET IN GOODWILL MAAR IN HOEVERRE JE HET GELD GEJAT KAN HEBBEN EN HUN EIGEN PORTEMONNEE VULLEN ;) note.. dit was niet kwaad bedoelt.. maar puur als uitroep ;)

veenman
02/11/05, 17:40
Origineel geplaatst door WaccoJacko
Het gaat erom dat iemand een sleutel moet jatten wil hij acces hebben.
Dan betreft diefstal. Een cijferslot combinatie is simpel weg mee te kijken etc etc etc..
..
Jij hebt nog nooit van lockpicking of 'bumpkeys' gehoord denk ik ;-)

Tha_Wiz
02/11/05, 19:10
Ik hoor verschillende mensen zeggen dat ze hun servers hebben verzekerd. Waar hebben jullie dit gedaan (welke maatschappij) en is het dan onderdeel van de inventaris of zijn er speciale zaken geregeld voor de hostingsbranche? Hebben jullie wellicht ook een richtprijs per rack / server ofzo?

WaccoJacko
02/11/05, 20:59
Dit kan geen enkel bedrijf:P zelfs redbus niet.
Het probleem is dat het een actieve werkplaats moet zijn
en dus werknemers continu over de vloer actief dienen te zijn
Aangezien je niet in een datacenter continu mag werken en kunt
werken. Kan het dus niet en laat je het ergens onbeheerd achter.

Kijk en probeer achter die laatste zin eens uit te komen.
Daar gaan alle dekkingen op kapot. Want in feite is het gewoon indirect onbeheerd achterlaten en rara wat zeggen verzekeringsmaatschappijen ;).

HostingScala
03/11/05, 06:47
Wat ik me afvroeg, heeft iemand z'n "hardware verzekering" ooit een keer gebruikt?

Esbes
03/11/05, 10:27
Origineel geplaatst door Tha_Wiz
Ik hoor verschillende mensen zeggen dat ze hun servers hebben verzekerd. Waar hebben jullie dit gedaan (welke maatschappij) en is het dan onderdeel van de inventaris of zijn er speciale zaken geregeld voor de hostingsbranche? Hebben jullie wellicht ook een richtprijs per rack / server ofzo?

Wij bij nationale nederlanden. 35.000 EUR aanspullen, verzekerd voor diefstal, brand, waterschade, etc. Betalen 27,50 per maand of zo.

Tha_Wiz
03/11/05, 12:25
Origineel geplaatst door WaccoJacko
Dit kan geen enkel bedrijf:P zelfs redbus niet.
Het probleem is dat het een actieve werkplaats moet zijn
en dus werknemers continu over de vloer actief dienen te zijn
Aangezien je niet in een datacenter continu mag werken en kunt
werken. Kan het dus niet en laat je het ergens onbeheerd achter.

Dus iets moet een actieve werkplaats zijn voordat je servers / inventaris tegen brand, diefstal, vernieling etc. kan verzekeren? Klinkt mij vreemd in de oren (maar goed ik hem me er niet in verdiept).

@Esbes
Bedankt voor de info, zeker de moeite waard om eens met de Nationale Nederlanden contact op te nemen hoe ze dit regelen.

xYnta
03/11/05, 12:30
Wij verzekeren onze eigen apparatuur en de klant dient zijn eigen server te verzekeren indien het hierbij om een colocated server gaat :).

crazycoder
03/11/05, 18:29
Origineel geplaatst door WaccoJacko
Dit kan geen enkel bedrijf:P zelfs redbus niet.
Het probleem is dat het een actieve werkplaats moet zijn
en dus werknemers continu over de vloer actief dienen te zijn
Aangezien je niet in een datacenter continu mag werken en kunt
werken. Kan het dus niet en laat je het ergens onbeheerd achter.

Kijk en probeer achter die laatste zin eens uit te komen.
Daar gaan alle dekkingen op kapot. Want in feite is het gewoon indirect onbeheerd achterlaten en rara wat zeggen verzekeringsmaatschappijen ;).
Vreemd.. ik durf met vrij grote zekerheid te stellen dat servers in bijv TC2 vele keren beter beveiligd zijn dan in de meeste kantoren.

Hoeveel servers zijn er overigens ooit gestolen?? Iemand van jullie al eens gehoord dat er servers uit een DC gestolen zijn?

jeffrey
04/11/05, 07:31
Wij hebben gewoon de inventaris verzekerd, hier vielen de servers ook onder. Tevens hebben wij een aansprakelijkheidsverzekering tot 5 mil. euro.

Toch is er veel onduidelijk bij verzekeraars over de exacte werking van de hardware en hoe dit verzekerd moet worden, wij zijn er toen ook erg lang mee bezig geweest.

frankske
05/11/05, 16:14
Er is een heel verschil tussen een verzekering tegen:
1) schadeclaims van klanten die schade lijden omdat je downtime hebt/een fout gemaakt hebt/een backup niet (goed) genomen hebt.
2) DDoS, mailservers geblacklist door antispamservers, ...
3) Diefstal van de servers
4) Brand van het datacenter, iemand (jijzelf, klant, datacenteruitbater, of een derde) die je rack omstoot enz.

1) en 2) zijn bijzonder duur om te verzekeren, en hebben wij dan ook niet. 3) en 4) is perfect te verzekeren, en is zelfs vrij goedkoop vind ik.

smurf
05/11/05, 20:51
1 Valt ook vrij goed mee hoor van prijs... Tenzij je niet kan aantonen dat je grondige maatregelen neemt om dergelijke zaken te vermijden.

crazycoder
05/11/05, 21:04
Origineel geplaatst door smurf
1 Valt ook vrij goed mee hoor van prijs... Tenzij je niet kan aantonen dat je grondige maatregelen neemt om dergelijke zaken te vermijden.
Als je grondige maatregelen neem om het ontstaan van schade te voorkomen, waarom verzeker je het dan?

Verzekeraars zijn altijd heel erg goed in het vinden van manieren om geen schade te hoeven vergoeden..

smurf
06/11/05, 11:24
Als je auto kan rijden als geen ander, je de stevigste auto hebt die er is, je je aan de verkeersregelsregels houdt, je in jaren geen ongeval meer gehad, waarom verzeker je dan nog?

Verzekeren is het uitsluiten van mogelijke risico's, er is altijd risico op dataverlies ookal neem je de beste maatregelen.

WebBizz
06/11/05, 11:42
Origineel geplaatst door smurf
1 Valt ook vrij goed mee hoor van prijs... Tenzij je niet kan aantonen dat je grondige maatregelen neemt om dergelijke zaken te vermijden.

Smurf, waar heb je dit verzekerd dan? Delta Loyd, Nationale Nederlanden en Erasmus verzekeringen wilden hier niet aan beginnen...

smurf
06/11/05, 14:02
Via P&V Verzekeringen, die het dan doorgaven naar "Specific Insurance". Is wel Belgisch denk ik...

Mijn collega heeft de details...

frankske
07/11/05, 13:13
smurf: klinkt interessant. KBC heeft voor ons eens een voorstel gedaan, kwam op 25% van onze omzet of zo, vonden we precies toch wat veel :)

Kan je ideetje geven van wat allemaal gedekt is, wat voor prijsrange we spreken en eventueel een contactpersoon bij P&V?

smurf
07/11/05, 13:23
Wat bij ons gedekt is:

Recoverykosten bij failure van opslagmedium en mogelijke schadeclaims mochten een server én de backups daarvan het begeven. (voorwaarde is dat er voldoende maatregelen ter preventie genomen worden natuurlijk, anders worden de bedragen astronomisch hoog).

Denk dat het komt op +/- 150 € per maand, bedrag is afhankelijk van je omzet, backupprocedure, locatie van het materiaal en andere beveiligingsmaatregelen.

Je krijgt een lijstje van een pagina of 5 waar je naar alle details wordt gevraagd. (tot het type slot en brandblusser in het DC). aan de hand daarvan berekenen ze de premie.

Straks zie ik mijn collega... zal proberen de gegevens door te spelen. De persoon die ons bij die verzekering bracht is van P&V maar de maatschappij die het doet is een ander bedrijf. (waarvan de naam mij ontgaat - Specific Insurance ofzo).

frankske
08/11/05, 10:13
Interessant, bedankt!