PDA

Bekijk Volledige Versie : perfecte netwerk



karelvdg
31/10/05, 01:31
kunnen jullie in dt topic aangeven hoe voor jullie het perfecte isp netwerk eruit zou moeten zien gewoon een lijst met uplinks en capiciteiten en eventueel een schema met indeling van routers enzovoorts.

Maak er aub geen lachrtje van en doe het niet overdreve, gewoon het netwerk war u als provider wel zou willen staan en wat u de perfecte opsteling lijkt.

Ik ben mezelf aan het orientere als ik iets op zou zetten.

DutchTSE
31/10/05, 01:35
ondanks dat ik niet erg into de achtergrond van netwerken ben vind ik het zelf erg prettig om goede en snelle verbindingen met rest van europa te hebben. En om iets aan je vraag te doen:
sowieso AMS-IX ;)

XF-RICK
31/10/05, 01:39
Origineel geplaatst door DutchTSE
ondanks dat ik niet erg into de achtergrond van netwerken ben vind ik het zelf erg prettig om goede en snelle verbindingen met rest van europa te hebben. En om iets aan je vraag te doen:
sowieso AMS-IX ;)

Ik ben persoonlijk van mening dat een eigen AMS-IX als het om relatief weinig verkeer gaat een slechte keuze is.

Verhouding is dan niet optimaal, je zou dan kunnen kiezen voor partijen die een AMS-IX feed kunnen aanbieden, eventueel afname per Mbit.

Verder zou je kunnen kijken, een X aantal carriers kiezen die elk een regio goed afhandelen.

Zo is Level3, maar ook Abovenet, Cogent enzovoort goed geregeld richting de VS en EU, maar weer stukken minder richting Aziƫ.

MikeN
31/10/05, 08:39
Lijstje is natuurlijk heel simpel (en kun je volgens mij zelf ook wel verzinnen):

- Alles redundant (routers, switches e.d.), dus alles minimaal dubbel uitgevoerd en bij uitval van het ene moet het andere niet overbelast raken.
- Hoogwaardige carriers (MCI/L3/Verio e.d., geen Cogent of Above iig), bij voorkeur op minimaal GBit aangesloten, hoe meer hoe beter ;)
- Geen rotzooi in het netwerk (IRC of andere DDoS gevoelige shit), staat dit er wel dan moet je netwerk heel veel op kunnen vangen.
- Nette routingpolicy, niet alles over de goedkoopste uplink trappen maar de beste routes kiezen.

JayvD
31/10/05, 08:48
Toevoeging (naar mijn mening :)):
- Vraag na welke apparatuur ze gebruiken, Junipers of zebra's etc. maar bijvoorbeeld ook wat voor switches ze gebruiken.
- Let op de warmte in de serverruimte, veel warmte is nadelig voor je server.
- Welk datacenter staat de coloboer in? Is het datacenter goed beveiligd etc.

Je moet eigenlijk aan van alles denken.. Niet enkel het netwerk maar ook de plaatsing ervan. Is je server veilig? Word hij niet veels te warm? Allemaal vragen.

froggie
31/10/05, 09:06
Capabele engineers die het netwerk onderhouden zijn misschien nog wel belangrijker dan de gebruikte componenten (routers, links etc).

Het is een samenhang van een hoop factoren die allemaal op de juiste manier in elkaar moeten passen.

MikeN
31/10/05, 14:24
Uiteraard zijn de engineers ook een belangrijke factor. Het netwerk moet juist geconfigureerd zijn (en redundantie moet bv. niet per ongeluk niet werken), als er wat mis gaat moeten ze ermee om kunnen gaan etc. etc. Maar dit zijn dingen die je pas kan zien zodra een netwerk een tijd draait, dan merk je vanzelf wel hoe professioneel het allemaal in elkaar steekt.

Unixboy
31/10/05, 20:18
Is het perfecte netwerk niet netzoals de perfecte relatie.

Je komt er altijd later pas achter dat het je in gebreken steld ;-)

Stewie
31/10/05, 20:31
Origineel geplaatst door XF-RICK


Ik ben persoonlijk van mening dat een eigen AMS-IX als het om relatief weinig verkeer gaat een slechte keuze is.
Niet mee eens. Als je in Nederland houst mogen we ervan uitgaan dat hier ook een deel van je doelgroep is.
Dit topic gaat over het perfecte netwerk. Het is niet perfect om je lokaal verkeer via allerhande omwegen te leiden itt direct op de ams-ix af te leveren bij de providers.
Al is het 10 mbit met potentie om te groeien, dan is het nog de moeite waard

XF-RICK
31/10/05, 20:37
Origineel geplaatst door gsh2
Niet mee eens. Als je in Nederland houst mogen we ervan uitgaan dat hier ook een deel van je doelgroep is.
Dit topic gaat over het perfecte netwerk. Het is niet perfect om je lokaal verkeer via allerhande omwegen te leiden itt direct op de ams-ix af te leveren bij de providers.
Al is het 10 mbit met potentie om te groeien, dan is het nog de moeite waard

Als je voor de grotere ISP's relatief onaantrekkelijk bent zul je weinig peerings afsluiten. Kortweg omdat je simpelweg niet intressant bent.

Plus de kosten die je voor een lijntje hebt liggen hoog. 600 EURO voor een 100 Mbit AMS-IX lijntje vind ik persoonlijk vrij prijzig als daar slechts 5 of 10 mbit doorheen gaat.

Er zijn genoeg alternatieven, OpenPeering is vrij "whitelabel". Geen directe concurrent en dus een aardige oplossing.

Immers, perfecte netwerken bestaan niet, een "perfect" netwerk is een kwestie van een persoonlijke voorkeuren.