PDA

Bekijk Volledige Versie : Laadsnelheid foto's



mordor
29/10/05, 14:30
Hoi leden,

Ik heb een website waar veel foto's op staan en er komen er nog meer bij. Nu zeggen er velen dat de laadtijd van de foto's enorm lang is. Mijn vraag is is het verstandiger om foto's op een andere server te zetten zodat het sneller kan?

jurrian
29/10/05, 14:34
Ik denk dat je dan eerder moet denken aan het resizen van je foto's en evt. de compressie iets hoger zetten... dat gaat de laadtijd positief beinvloeden... de verbinding van je server zal waarschijnlijk snel genoeg zijn... de verbinding van je bezoeker zal het probleem zijn...

Easyracks
29/10/05, 14:35
Tip 1: gebruik thumbnails
Tip 2: zet het op een server in Nederland
Tip 3: zorg dat je server zelf het aankan
Tip 4: hou het formaat op maximaal iets van 1024x768 (de thumbnails op 300x300 ofzo)

mordor
29/10/05, 14:38
Origineel geplaatst door jurrian
Ik denk dat je dan eerder moet denken aan het resizen van je foto's en evt. de compressie iets hoger zetten... dat gaat de laadtijd positief beinvloeden.

De laadtijd duurd alleen zolang met die kleine foto'tjes en al als je dr op klik krijg je de grote foto's en die gaan wel snel.

Hier heb je de website en bij Fotoalbum staat foto's van dit jaar en die gaan langzaam (volgens enkele mensen).
http://www.eetcafethesixties.nl/


Wat bedoel je met compressie?

Easyracks
29/10/05, 14:47
Poe, ik zie het al! Je hebt niet echte thumbnails gemaakt, de 'thumbnails' zijn maar lieft 1,3 MB per foto! Dit komt omdat je de foto's met HTML hebt geresized (dwz, een width en height instellen). Daarvoor moet hij dan alsnog de hele foto downloaden! Heb je een pagina met 30 'thumbnails' moet er zo'n 40 MB worden binnengehaald! Wat je moet doen:

Open de foto bijv. in MS Paint, doe Ctrl+W en neem een percentage van iets van 10% (zo dat het op thumbnail formaat is) en sla die op. Dat worden je thumbnails en die zullen niet groter zijn dan 30 KB per thumbnails. Resize ook nog de originele foto naar een iets kleiner formaat, omdat 1,3 MB voor een foto erg groot is. Het kan makkelijk met zo'n 300KB een mooie foto zijn. Die sla je ook op, en daar link je naar als men op de thumbnail klikt. Je hebt dus wel 2x zoveel foto's dan.

Edit: kijk ook eens naar een foto (http://www.eetcafethesixties.nl/sixties/boek/Fotoalbum-2005/IM_A0007.JPG) op origineel formaat. Het is totaal nutteloos om zo'n foto op een resolutie van 2592x1944 op internet te zetten. 1024x768 voldoet prima en zal niet meer innemen dan zo'n 300 KB.

Easyracks
29/10/05, 14:54
Toevoeging: bij het fotoboek 'evenemten tot 2005' is de uiteindelijke grootte (in pixels) wel goed. Daar zijn ze 1024x768, wat meer dan voldoende is. Nu zou je nog de thumbnails zelf op 133x100 moeten maken.

mordor
29/10/05, 17:01
Origineel geplaatst door Easyracks
Toevoeging: bij het fotoboek 'evenemten tot 2005' is de uiteindelijke grootte (in pixels) wel goed. Daar zijn ze 1024x768, wat meer dan voldoende is. Nu zou je nog de thumbnails zelf op 133x100 moeten maken.

Easyracks jij hebt helemaal gelijk.
De foto's zijn op die grote formaat zo gemaakt en dat had ik niet door. Dus heb deze naar de standaard Document formaat omgezet.

Bedankt voor je snelle antwoord.

crazycoder
29/10/05, 17:38
Even een paar losse opmerkingen:

Thumbnail formaat 300x300 is VEEL te groot. Wij staan klanten in door ons gebouwde winkels in principe niet toe om thumbnails te gebruiken die groter zijn dan 100x100 tot 150x150.

300kB per foto maakt een site absoluut onbruikbaar. Zet er voor de lol 5 op en kijk eens met een gewoon 56k6 modem. Als je Dreamweaver gebruik kan je het daar in je ontwepscherm al zien..

Even over de site: knopjes zijn echt veel te groot. 18kB zijn ze, zou beter niet groter dan 5kB zijn.

Misschien moet je anders eens een webdesigner inhuren die het spul voor je in orde kan maken.. Die gasten zijn daar in de regel erg goed in.

frvge
29/10/05, 18:19
een php-scriptje moet volgens mij ook automatisch kunnen resizen.

mordor
29/10/05, 18:20
Origineel geplaatst door crazycoder
Even een paar losse opmerkingen:

Thumbnail formaat 300x300 is VEEL te groot. Wij staan klanten in door ons gebouwde winkels in principe niet toe om thumbnails te gebruiken die groter zijn dan 100x100 tot 150x150.

300kB per foto maakt een site absoluut onbruikbaar. Zet er voor de lol 5 op en kijk eens met een gewoon 56k6 modem. Als je Dreamweaver gebruik kan je het daar in je ontwepscherm al zien..

Even over de site: knopjes zijn echt veel te groot. 18kB zijn ze, zou beter niet groter dan 5kB zijn.

Misschien moet je anders eens een webdesigner inhuren die het spul voor je in orde kan maken.. Die gasten zijn daar in de regel erg goed in.


Dat is jouw mening over die foto grote.
Ik ben zelf Webdesigner en ik maak het zo
Ik had alleen de grote van de ene album niet opgevallen.

EWS
29/10/05, 18:27
Ik als andere webdesigner (;)) kan je toch vertellen dat mooi niet groot hoeft te zijn hoor?

met een goede compressie kun je de bestandjes al de helft minder groot maken zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Plaatjes die wij ontwerpen in Photoshop slaan wij in de regel op kwaliteit 6 tot 7 op, in plaats van 12. Als je goed kijkt zie je wat dat precies op een 56K modem scheelt, vaak meer dan de helft.
Maargoed, je hebt gelijk als je zegt dat je dat niet veranderd als jij en je bezoekers tevreden zijn met laadtijden die de helft korter kunnen ;).

mordor
29/10/05, 18:53
Origineel geplaatst door EWS
Ik als andere webdesigner (;)) kan je toch vertellen dat mooi niet groot hoeft te zijn hoor?

met een goede compressie kun je de bestandjes al de helft minder groot maken zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Plaatjes die wij ontwerpen in Photoshop slaan wij in de regel op kwaliteit 6 tot 7 op, in plaats van 12. Als je goed kijkt zie je wat dat precies op een 56K modem scheelt, vaak meer dan de helft.
Maargoed, je hebt gelijk als je zegt dat je dat niet veranderd als jij en je bezoekers tevreden zijn met laadtijden die de helft korter kunnen ;).

Denk jij dat er nog mensen op de telefoon zitten met een 56k modem???
Tegenwoordig gaat dat zo snel en over een paar maanden worden alle ADSL pakketten geupdate naar ADSL 2 dus nog sneller.

InstantXs
29/10/05, 18:56
Je vraagt toch of mensen je kunnen helpen? nu doen ze dat, is het nog niet goed.
Er zijn nog steeds mensen met een normale modem ja.
Verder kan het ook op adsl/kabel ook tijd schelen.
Wanneer je de bovenstaande adviezen opvolgt zal je zien dat de site stukken sneller laad!

mordor
29/10/05, 19:02
Origineel geplaatst door InstantXs
Je vraagt toch of mensen je kunnen helpen? nu doen ze dat, is het nog niet goed.
Er zijn nog steeds mensen met een normale modem ja.
Verder kan het ook op adsl/kabel ook tijd schelen.
Wanneer je de bovenstaande adviezen opvolgt zal je zien dat de site stukken sneller laad!

Ik zeg niks over dat ik het niet goed vind wat hun zeggen. Van Elco is het een mening over de grote van de foto's das wat anders en daar mag ik ook een mening over geven.

Als je het bovenstaande goed lees weet je dat Easyracks mijn vraag al heeft beantwoord van het echte probleem en dan had ik het niet over de zaken die Elco zegt.

ronaldlokers
29/10/05, 19:04
Origineel geplaatst door mordor


Denk jij dat er nog mensen op de telefoon zitten met een 56k modem???
Tegenwoordig gaat dat zo snel en over een paar maanden worden alle ADSL pakketten geupdate naar ADSL 2 dus nog sneller.

Je schrikt als je weet hoeveel mensen nog een 56k modem gebruiken ;)

Niet iedereen heeft behoefte aan vast internet en vaste lasten ervoor. Mensen die het bijv. niet kunnen betalen en maar 1 uur per maand internetten zou ik geen adsl aanraden ;)

mordor
29/10/05, 19:10
Die mensen zouden ook niet zulke websites bezoeken dan. Ze weten al van te voren dat je moet wachten met zo een snelheid en dat is bij elke website zo voor hun.

ronaldlokers
29/10/05, 19:14
Origineel geplaatst door mordor
Die mensen zouden ook niet zulke websites bezoeken dan. Ze weten al van te voren dat je moet wachten met zo een snelheid en dat is bij elke website zo voor hun.

Als ze niet beter gewend zijn ;)

Ik heb ook maar een lite adsl verbinding, ik kan ook 10 mbit nemen als ik wil... want dan gaat het sneller :P en toch ben ik meer dan tevreden met mijn lite adsl verbinding ;)

Het is dus maar net wat je gewend bent :) en je moet toch nog een beetje rekening houden met dat soort mensen om je site bezoekers vriendelijke te houden.

mordor
29/10/05, 19:20
Origineel geplaatst door ronaldlokers


Als ze niet beter gewend zijn ;)

Ik heb ook maar een lite adsl verbinding, ik kan ook 10 mbit nemen als ik wil... want dan gaat het sneller :P en toch ben ik meer dan tevreden met mijn lite adsl verbinding ;)


Beste het probleem ging niet om al de grote van de bstanden maar wel om de grote van de nieuwe foto's en dat had ik niet gezien en sinds ik die formaat heb gewijzigd is het opgelost.

Er kan een Slotje op.

EWS
29/10/05, 19:41
Origineel geplaatst door mordor

Ik zeg niks over dat ik het niet goed vind wat hun zeggen. Van Elco is het een mening over de grote van de foto's das wat anders en daar mag ik ook een mening over geven.

Als je het bovenstaande goed lees weet je dat Easyracks mijn vraag al heeft beantwoord van het echte probleem en dan had ik het niet over de zaken die Elco zegt.

Sorry, maar 'dhr. van Berkel' gaf alleen maar een aanvulling op die grootte van de menu plaatjes, met als aanleiding enkele posts die al waren geschreven. Daarnaast is het niet een mening, maar een feit dat de laadtijden de helft korter kunnen. Ook met ADSL. Want al gaat het met ADSL sneller, het verschil tussen 1 seconde of 0,5 seconde is wel merkbaard, en als men voor kwaliteit gaat zou men dit verschil toch serieus moeten nemen.

//offtopic
Lang niet alle ADSL pakketten gaan naar ADSL 2 bij mijn weten, alleen de duurdere pakketten. Ik kijk er wel naar vooruit :)

crazycoder
29/10/05, 19:45
Mordor, misschien moet je eens iets verder op het eiland Tholen kijken. Hoe het momenteel is weet ik niet, maar diverse van mijn klanten konden een maand of wat geleden alleen SDSL krijgen. Weinig kans dat een partikulier dat aan gaat schaffen. Kabel krijgen ze daar ook niet..

Verder moet je helemaal zelf weten hoe jij jezelf noem en hoe jij je zaakjes regel.

Suc6

Pinvert
30/10/05, 01:09
Dit is nou typisch zo'n geval van 'de hele wereld heeft nu toch wel broadband?'
Nah, Neh dus. Als websitebouwvakker moet je nog altijd rekening houden met mensen die op een brak analoog modempje op 256 kleuren 640x480 zitten te koekeloeren. Kun je zeggen: "dat is mijn doelgroep niet", het zou zo kunnen zijn dat ze daar later aan gaan behoren.

mordor
30/10/05, 02:11
Ik loop waarschijnlijk wat vooruit op het gebeuren van ADSL.
Hier op het eiland Tholen hebben vele mensen hun Zeelandnet account Beëindigd omdat dat vele malen duurder is dan ADSL.

Desalniettemin (daar heb je dat mooi woord) accepteer ik wel jullie reacties en zal dus verder kijken dan alleen ADSL.

IT-worX
30/10/05, 11:08
Telenet (een BE provider) heeft momenteel een actie (freesurf) waar je bij een telefoonabonnement via de kabel voor 1€ extra internet krijgt via 56k snelheden (ook via de kabel dus, niet inbellen). En dit pakket is echt enorm in trek als ik zie hoeveel ik alleen er gemiddeld moet installeren. Toch een 10tal per week...

buysman
30/10/05, 11:50
TIP, als je XP gebruikt en snel foto's wilt verkleinen,

http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Lekker simpel, gewoon rechtermuis op de foto's, formaat opgeven klaar.

Pinvert
30/10/05, 17:55
Origineel geplaatst door buysman
TIP, als je XP gebruikt en snel foto's wilt verkleinen,

http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Lekker simpel, gewoon rechtermuis op de foto's, formaat opgeven klaar. Jah, net als de 'Ctrl T' functie in Frontpage. Maakt de afbeelding qua maten wel kleiner maar qua 'gewicht' niet :|