PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant betaald slecht



PFmedia
28/10/05, 20:01
Beste mede Webhostingtalk.nl forumers,

Ik heb een klant die slecht/laat betaald.
Nu heb ik met deze klant een afspraak gemaakt dat hij op vrijdag 28 Oktober zou betalen omdat hij 1 week telaat betaald heeft.
Nu heb ik dat geld nog niet ontvangen.
Het lieftst wil ik deze klant verwijderen en blockeren van me server.
Heb ik hier het recht voor?

Met vriendelijke groet,
P.F van der Wal

BsHosting
28/10/05, 20:04
heb je de klant al twee herinneringen gestuurd.

daarna een aanmaning met evt kosten

dan kun je het uit handen geven aan bv een incassobureau en wordt er dan nog niet betaald dan kun je de overeenkomst met hem opzeggen.

PFmedia
28/10/05, 20:10
heb hem al een aantal keren herinnert
En hij beweerd ook dat ik met zijn website heb zitten rommelen.

Pinvert
28/10/05, 20:11
Eén week te laat??
Pffff
En wat krijg je van 'm? Anderhalf miljoen ofzo? Want dan kan ik mij voorstellen dat je een beetje zenuwachtig wordt ;)

BsHosting
28/10/05, 20:14
heb hem al een aantal keren herinnert

een aantal keer als ie 1 week te laat is.

eerste herrinnering na ± 7 dagen na verlopen betaaltermijn
de 2e na weer 7 dagen


en dan mag je een aanmaning sturen dus na 1 week al heb je wettelijk niks te zeggen

PFmedia
28/10/05, 20:16
Origineel geplaatst door Pinvert
Eén week te laat??
Pffff
En wat krijg je van 'm? Anderhalf miljoen ofzo? Want dan kan ik mij voorstellen dat je een beetje zenuwachtig wordt ;)
Van mij mocht ie wel 2 weken te laat zijn ;), als hij niet zo aan het zeiken was.
dat ik met zijn website heb zitten kloten

Dicky
28/10/05, 21:12
je moet er niet over wakker liggen.
als hij maar betaalt toch!
en zolang het niet om €10.000 gaat lekker belangrijk

V. Kleijnendorst
28/10/05, 21:57
Origineel geplaatst door PFmedia

Van mij mocht ie wel 2 weken te laat zijn ;), als hij niet zo aan het zeiken was.
dat ik met zijn website heb zitten kloten

Goed professioneel bezig. :rolleyes:

Pinvert
28/10/05, 22:14
Origineel geplaatst door mobileman


een aantal keer als ie 1 week te laat is.
eerste herrinnering na ± 7 dagen na verlopen betaaltermijn
de 2e na weer 7 dagen
en dan mag je een aanmaning sturen dus na 1 week al heb je wettelijk niks te zeggen Beetje onzin. Hangt helemaal van je betalingscondities af en waarmee is ingestemd.
Ik laat sowieso klanten zoveel mogelijk vooruit betalen. Die enkeling op rekening is omdat het spoedklussen zijn van vaste klanten maar die weten ook dondersgoed dat ze binnen 8 dagen moeten betalen want de volgende klus wordt gewoon niet uitgevoerd :)

BsHosting
28/10/05, 23:06
je kunt betalingscondities hebben je bent gewoonweg verplicht een herinnering te sturen en de klant de tijd geven om bv binnen 7 dagen alsnog te betalen.

dat moet je 2x doen dan mag jij een aanmaning gaan sturen

dat is gewoon wettelijk vastgelegd vraag maar aan een jurist.

dat jij er van afwijkt is jouw probleem bij een evt rechtszaak zul jij toch echt moeten bewijzen dat jij 2x een herinnering hebt gezonden en de klant de kans hebt gegeven om te betalen

hostplaatsje
30/10/05, 11:13
Staat er ook niet iets nuttigs in jullie voorwaarden?
Wij hadden hetzelfde probleem als jullie, en naar aanleiding van een punt in onze voorwaarden konden we hem verwijderen van onze server.

mitedo
31/10/05, 15:29
Wow, wel een week te laat.
Welkom in de wereld die debiteurenbeleid heet.

clownyenator
01/11/05, 14:48
Origineel geplaatst door mitedo
Wow, wel een week te laat.
Welkom in de wereld die debiteurenbeleid heet.

Idd, een goed debiteuren beleid is het halve werk.

Doe het volgende:
Bel met de vraag waarom er nog niet betaald is en wat jullie daar op gelijkwaardigheidsbeginsel aan kunnen doen. Praat in een wij-vorm opdat de klant de betaling als prioriteit ziet.
Redenen van niet-betaling kunnen heel divers zijn, daarom kun je door 1 telefoontje een boel ophelderen.

Er zijn voor de klant 3 mogelijkheden:
1. niet betalen
Jij geeft de klant aan dat hij 2 werkdagen heeft om alsnog te betalen, want anders dien je helaas zijn dossier naar een incasso-advocaat door te sturen.
Bevestig dit gesprek per brief, deze stuur je:
-aangetekend met handtekening retour,
-gewoon per post en
-per e-mail
(een nette brief met opsomming van feiten)

*je staat nu juridisch sterk om na 5 werkdagen na je telefoontje het geheel bij non-betaling naar een incassobureau te doen*

2. nu niet kunnen betalen
Praat met je klant en toon begrip, GEEN MEDELIJDEN, en zoek samen naar een oplossing. Wees heel helder en stel duidelijke voorwaarden.
Bevestig dit gesprek per brief, deze stuur je:
-aangetekend met handtekening retour,
-gewoon per post en
-per e-mail
(een nette brief met opsomming van feiten)
Bij niet nakoming volg je optie 1.

3. meteen betalen
Bedank de klant voor de oplossing en zeg dat je het bedrag graag binnen X dagen op de rekening ziet bijgeschreven.
ECHTER:
Bevestig dit gesprek per brief, deze stuur je:
-aangetekend met handtekening retour,
-gewoon per post en
-per e-mail
(een nette brief met opsomming van feiten)
Bij niet nakoming volg je optie 1.


========================
Je zult ten alle tijde in je achterhoofd moeten houden dat:
- Je de relatie wel/niet in stand wil houden!
- Je beleeft en correct bent!
- Je het goede voorbeeld geeft!

Jamai
07/11/05, 18:39
Een professionele instelling is het halve werk; somehow denk ik dat het bij jou daar nog wel flink wat problemen op gaat leveren.

Een website afsluiten zou ik niet te snel mee zijn, tenzij je daar een geschikte reden voor hebt. De klant kan anders namelijk te makkelijk aantonen dat jij ook geen goede service verleend hebt.

Wij sluiten pas sites af als duidelijk is dat er, ook via het incassobureau, niet betaald gaat worden.

clownyenator
08/11/05, 13:21
Origineel geplaatst door Jamai
Een professionele instelling is het halve werk; somehow denk ik dat het bij jou daar nog wel flink wat problemen op gaat leveren.

Een website afsluiten zou ik niet te snel mee zijn, tenzij je daar een geschikte reden voor hebt. De klant kan anders namelijk te makkelijk aantonen dat jij ook geen goede service verleend hebt.

Wij sluiten pas sites af als duidelijk is dat er, ook via het incassobureau, niet betaald gaat worden.


factuur
if ( nog niet betaald binnen gesteld termijn)
aanmaning 1

if ( nog niet betaald binnen gesteld termijn)
aanmaning 2

if ( nog niet betaald binnen gesteld termijn)
ingebrekestelling, met aanzegging
*AANGETEKEND EN NIET AANGETEKEND met termijn van circa 10 werkdagen*

if ( nog niet betaald binnen gesteld termijn)
afsluiting

Aecius
25/11/05, 15:42
Origineel geplaatst door mobileman
je kunt betalingscondities hebben je bent gewoonweg verplicht een herinnering te sturen en de klant de tijd geven om bv binnen 7 dagen alsnog te betalen.

dat moet je 2x doen dan mag jij een aanmaning gaan sturen

dat is gewoon wettelijk vastgelegd vraag maar aan een jurist.

dat jij er van afwijkt is jouw probleem bij een evt rechtszaak zul jij toch echt moeten bewijzen dat jij 2x een herinnering hebt gezonden en de klant de kans hebt gegeven om te betalen

Ik ben een jurist en doe eveneens incasso's. Als je een betalingstermijn bent overeengekomen (via de algemene voorwaarden en deze is rechtsgeldig 'overhandigd') dan is deze in princiepe bindend. Zodra de klant niet binnen deze termijn betaald is hij van rechtswege in verzuim.

Om de klant een redelijk termijn te bieden alsnog na te komen, is het standaard dat er 2x een herinnering gestuurd wordt en 1x een aanmaning. Dit is echter niet veplicht. Als je dus op je factuur vermeld dat na het verstrijken van de betalingstermijn er direct een incassobureau (o.i.d.) wordt ingeschakeld, mag dat. Het is alleen niet echt netjes. Een rechter verlangt wel dat de klant voldoende tijd heeft gehad om na te komen en dat de betalingstermijn redelijk is (volgens de branche). Een incassobureau zal daarom ook 2x een herinnering sturen en 1x een aanmaning. Alleen zit hier dan de kosten van het incassobureau al bij de hoofdsom op.

Daarnaast heb je bij een gebrek aan reactie van de klant ook nog kans op een verstekvonnis. Maar hier zal ik verder niet op ingaan.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

mitedo
15/12/05, 15:51
Als je je vordering meteen naar een incassobureau stuurt, dan ben je niet echt duurzaam aan het ondernemen. Je klanten lopen harder weg, dan dat ze komen.

Wellicht heeft je klant een probleem met de dienst, waardoor er nog niet betaald is, of is hij deze vergeten.

DiedX
15/12/05, 17:46
Even voor de duidelijkheid: dat kan je absoluut afkaarten in je AV.

Maar dan moet je dat wel gedaan hebben. Je hebt toch wel je eigen AV gemaakt, of heb je die geript van een website?

host14
15/12/05, 20:16
Ik denk dat sommige wel gelijk hebben.

Maar ik zou toch 1 maand wachten en in die 1 maand zou je de volgende stappen gevolgd moeten hebben ( mijn mening)


factuur 12 dagen
herinnering 7 dagen
aanmaning 5 dagen
en de rest van die 30 dagen als wachttijd.

Heb je niks ontvangen niks gehoord Bel ff op in die tijd.
Misschien is die verhuisd etc.
Betaalt die niet. Gewoon uit handen geven aan incassobureau

mitedo
16/12/05, 10:22
dat lijkt me een zeer redelijke oplossing! Alhoewel ik vind, dat een factuur minimaal een vervaldatum 14 dagen in de toekomst moet hebben. Verder zou je dit inderdaad aan kunnen houden.

Aecius
16/12/05, 12:31
14 dagen is meestal een redelijke termijn, als je korte termijnen wilt gebruiken moet je daar een reden voor hebben.

Er zijn veel branches waar 30 dagen gebruikelijk is.

Gebruik voor je herinnering en je aanmaning geen te korte termijnen. Ik vind zelf 7 dagen en 5 dagen wel erg kort. Eigenlijk zou je na de termijn nog 2-3 dagen moeten wachten aangezien het ook de laatste dag overgemaakt kan zijn en dus nog enkele dagen onderweg is.

Dus neem de termijnen niet te kort, want dan zal een rechter oordelen dat je niet voldoende tijd hebt gegeven.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

linugen
16/12/05, 17:05
Kijk eens in deze thread http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=82712, misschien kan dit je wel helpen.

Jim_Terminator
21/12/05, 11:50
Heej,

Een deurwaarde mischien een idee ;)

Met vriendelijke groeten,
Jim Optekamp

eightyb
09/01/06, 21:14
Origineel geplaatst door mobileman
je kunt betalingscondities hebben je bent gewoonweg verplicht een herinnering te sturen en de klant de tijd geven om bv binnen 7 dagen alsnog te betalen.

dat moet je 2x doen dan mag jij een aanmaning gaan sturen

dat is gewoon wettelijk vastgelegd vraag maar aan een jurist.
Dat heb ik laatste toevallig gedaan en dat denk je? Grote onzin :)

Zodra de betalingstermijn verstreken is kun je meteen een aanmaning sturen als je wilt. Je debiteur is in gebreke, klaar.

Dat het netjes is om een herinnering te sturen is een tweede.

HereJezus.NL
13/01/06, 02:13
Ik stelde deze vraag onlangs aan onze deurwaarder en kreeg het volgende antwoord:

Referte uw e-mail d.d. 6 januari jl. delen wij u mede dat niet wettelijk is vastgesteld dat u uw debiteur per aangetekend schrijven dient aan te schrijven.

BsHosting
13/01/06, 08:33
eightyb


ik denk het toch mooi van niet dat is wettelijk zo nu eenmaal.

dat bedrijven etc er zich niet aan houden is een ander verhaal.

een rechter zal de klant in het gelijk stellen als die zegt sorry heb geen rekening gezien evenals een herinnering.

kijk een rekening kan kwijtraken etc maar 3 stuks totaal kwijt daar trapt ook een rechter niet echt in he.

je moet de klant nl de kans geven alsnog kostenloos te betalen aan jou.

eMiz0r
13/01/06, 10:26
Origineel geplaatst door mobileman
eightyb


ik denk het toch mooi van niet dat is wettelijk zo nu eenmaal.

Stronteigenwijs :p

Ik geef je het advies om je zelf eens te laten inlichten door een vakbekwaam persoon, in plaats van uit te gaan van je eigen (beperkte) kennis.

Aecius
13/01/06, 11:21
Er staat nergens in de wet dat 1 sommatie en 2 herinneringen moet sturen. Er staat evenmin in de wet dat een brief aangetekend verstuurd moet worden. Het wordt aangeraden omdat je in een gerechtelijk procedure als eiser bewijs moet leveren. Een aangetekende brief levert meer bewijs.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

®on
13/01/06, 12:02
Origineel geplaatst door eMiz0r


Stronteigenwijs :p

Ik geef je het advies om je zelf eens te laten inlichten door een vakbekwaam persoon, in plaats van uit te gaan van je eigen (beperkte) kennis.
Daar heb ik hem ook al vaker op gewezen, echter hebben sommige mensen aardige platen voor het hoofd :)

Hier gaan tweede (en laatste) herinneringen incl. de originele factuur altijd met aangetekende post, met het verzoek binnen 7 dagen de factuur te voldoen.

BsHosting
13/01/06, 16:30
Nou ik neem aan dat CGN gerechtsdeurwaarders en een advocaat incassozaken of hoe je hem ook mag noemen het wel degelijk weten.

ik geloofde dat eerst zelf ook niet tot ik zelf het bewijs heb mogen zien.

als het bij de rechter uitkomt wordt er geeist dat jij de klant netjes op de hoogte hebt gesteld en dat 1 a 2 x na de factuur zonder kosten.
betaald ie dan nog niet ja dan heb je de wet aan je zijde.

en als dit dan onjuist is weet dus duidelijk niemand incl mij ook al heb ik bewijs gezien waar het in staat hoe het dus werkelijk zit.

ook gerechtsdeurwaarders ed niet want je krijgt aan reacties van sommige te zien hier allemaal andere uitkomsten