PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe provider starten...



Fury
25/10/05, 18:01
Ik zit dus een beetje te overwegen om weer wat in de hosting te gaan doen, maar als ik eerlijk ben komt het "hosting klimaat" niet echt positief op me over.

Op het moment lijkt het wel alsof je overal gratis hosting krijgt, voor 1 euro per maand hosten met een domeinnaam erbij. Hoe verdien je daar nog iets aan?

Ben erg benieuwd hoe de reeds gevestigde hostingbedrijven dit ervaren?

Remigius
25/10/05, 18:19
Welkom, ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens. Hier is al veel over gezegd.

Elke hoster heeft een andere doelgroep, de budget hosters hebben vaak de particulieren die zo een goedkoop mogelijke hostingpartij zoeken. Andere bedrijven richten zich weer meer op de zakelijke markt (zoals het MKB e.d.)

Technotop
25/10/05, 18:41
Origineel geplaatst door Fury
Ik zit dus een beetje te overwegen om weer wat in de hosting te gaan doen, maar als ik eerlijk ben komt het "hosting klimaat" niet echt positief op me over.

Op het moment lijkt het wel alsof je overal gratis hosting krijgt, voor 1 euro per maand hosten met een domeinnaam erbij. Hoe verdien je daar nog iets aan?

Ben erg benieuwd hoe de reeds gevestigde hostingbedrijven dit ervaren?

Ik sta er ook van te kijken hoe goedkoop sommige providers hun diensten aan bieden. Daar verdienen ze eigenlijk niet veel op. Alles moet massa 300 klanten per server, servers zijn allemaal slomme bakken (niet allemaal hoor :) ) en voor een beetje normaal antwoord op je vragen verwijzen je je al heel snel door naar een andere collega.

Ik denk dat de prijs niet echt veel uit maakt, wat is 5 euro nou? Wat is 50 euro nou? Niks. Beetje huur van een boedelbak om te verhuizen kost al per 3 uur € 45,00 terwijl de hardware nog goedkoper is dan een goede server, goede hosting en ook nog eens goede service.

Ik denk dat je met goede service een eind zal komen, de prijs is vaak (wat ik mee maak) het laatste wat mensen willen. Ze willen best wel een beetje meer betalen voor goede service, goede servers, goede uptime en een veilige omgeving voor hun bestanden.

jinxedworld
25/10/05, 18:46
Origineel geplaatst door trebbor

Ik denk dat de prijs niet echt veel uit maakt, wat is 5 euro nou? Wat is 50 euro nou? Niks. Beetje huur van een boedel bak om te verhuizen kost al per 3 uur € 45,00 terwijl de hardware nog goedkoper is dan een goede server, goede hosting en ook nog eens goede service.

Erg mooie vergelijking, die onthou ik! :D

Hjalmar
25/10/05, 22:39
Ik denk dat je met goede service een eind zal komen, de prijs is vaak (wat ik mee maak) het laatste wat mensen willen. Ze willen best wel een beetje meer betalen voor goede service, goede servers, goede uptime en een veilige omgeving voor hun bestanden.


Afhankelijk van je doelgroep - ik spreek uit ervaring

Fury
26/10/05, 14:07
Origineel geplaatst door Remigius
[B]Welkom, ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens. Hier is al veel over gezegd.

Excuses, zie inderdaad een ander topic lopen. Was een beetje impulsieve post van me, ik was zo'n beetje de hele dag aan het rekenen wat een redelijk setup is om mee te beginnen wat de terugverdientijd (rekeninghoudend met afschrijvingen etc) is.

Persoonlijk denk ik dat 2 servers (1 hoofdserver + 1 backup/ns2 server) in combinatie met een firewall en masterswitch genoeg moet zijn. Maar als je gaat rekenen wat dat kost dan kom je toch snel rond de 8k euro uit als je een beetje kwaliteit hardware/software wil gebruiken.

t.bloo
26/10/05, 14:44
Voorbeeld van doelgroep verschil: bijvoorbeeld een kleine vereniging die opeens ook een website wil heeft meestal geen zin om 100 euro te betalen, er zijn al zoveel uitgaven die gedaan moeten worden van de weinge inkomsten.

Vaak totaal onbelangrijke sites die dus gerust op ondermaatse hardware en support kunnen draaien. Er is dus weldegelijk een markt voor.

Maar als MKB-er heb je toch al zo veel ogenschijnlijk onduidelijke uitgaven, dat een tientje meer of minder wel uitkan. Dan heb je liever wat meer een degelijke partij.

Pinocchi
26/10/05, 16:25
Fury,

Je kunt ook beginnen met reseller account. Op die manier hoef je zelf in eerste instantie niet te investeren in hardware. Op het moment dat je voldoende klanten hebt of om een andere reden meer wil dan een reseller account kun je dan altijd zelf nog overstappen op een dedicated of colocated server

Fury
26/10/05, 18:05
Origineel geplaatst door Pinocchi
Je kunt ook beginnen met reseller account.

Dat is waar, maar om eerlijk te zijn wil ik het gelijk goed doen. Ik heb hiervoor al een jaar of 5 een hostingbedrijf gehad, ik zou het redelijk frustrerend vinden als ik niet direct volledige controle heb ;)

Plus, het nadeel van een reseller account is dat je klanten er vroeg of laat heus wel achterkomen dat je niet op je eigen apparatuur host.

WebXtra
26/10/05, 18:35
Goedkope hosting betekend niet slechte service.

Wij bieden bijv. budget hosting aan voor 1 euro in de maand.
Maar dat is nou juist het minst verkochte pakket.

Ook hosten wij geen 300 domeinen op 1 server.
Ligt er maar net aan wat voor een website er op draaien en hoeveel load die gemiddeld vragen.

Onze service is verre van slecht, eerder te goed naar onze mening :P
Dus service c.q. support staat bij ons hoog in het vaandal.

Hoe wij nog geld verdienen en kunnen overleven?
Daar ben je ondernemer voor geworden;
creatief zijn!

Technotop
26/10/05, 19:05
Origineel geplaatst door WebXtra
Goedkope hosting betekend niet slechte service.

Wij bieden bijv. budget hosting aan voor 1 euro in de maand.
Maar dat is nou juist het minst verkochte pakket.

Ook hosten wij geen 300 domeinen op 1 server.
Ligt er maar net aan wat voor een website er op draaien en hoeveel load die gemiddeld vragen.

Onze service is verre van slecht, eerder te goed naar onze mening :P
Dus service c.q. support staat bij ons hoog in het vaandal.

Hoe wij nog geld verdienen en kunnen overleven?
Daar ben je ondernemer voor geworden;
creatief zijn!

Onze eigen dunk hoeven wij hier niet te bevestigen. Wij bieden ook hosting aan voor € 1,50 per maand maar daar gaat het hier niet om. Heb het over het algemeen. Individueel kan het natuurlijk sterk verschillen.

t.bloo
26/10/05, 20:11
Waarom ben je destijds gestopt? Misschien kun je met dat antwoord weer een deel van je twijfel beantwoorden?

AlexanderOnline
26/10/05, 21:27
Helemaal mee eens wat t.bloo daarboven zei, veel klanten van ons zijn ook klanten die vermoedelijk anders geen hosting genomen zouden hebben. Maar er is, denk ik, ook genoeg markt in het duurdere segment. De server kan best een kwartiertje down zijn voor die persoonlijke/vereniging site, al doen we ons best om dat te voorkomen. Maar als de server er om 3 uur 's nachts uitvliegt, en ik/collega hoor het sms-je niet, dan wordt het pas opgelost als wij wakker zijn.
Het is een afweging die de klant zelf maakt, je klrijgt hosting, en voor een lage prijs, we doen ons best voor een goede service en uptime, maar als je een erg belangrijke website hebt die je nog geen minuut kan/wil missen, moet je bij een zakelijke hoster zijn die je wel een SLA e.d. kan geven.
Bij ons zijn er niet zoveel mensen die van een duurdere host over stappen (ja, hosts als hetnet ofzo waar je te achtelijk veel betaald voor weinig). Ik denk dat budget zelfs meer klanten naar de hostingmarkt trekt die er nog niet waren.
Maar ik vraag me ook wel eens af: hoe doe je dat als je dit full-time doet, de klanten komen niet zomaar aanwaaien bij een hoge prijs?
Wat waren je ervaringen met je vorige bedrijf (je zegt "weer")?
Je moet het vooral leuk vinden. Als je niet gemotiveerd bent, moet je er ook niet aan beginnen.

kevers84
26/10/05, 23:35
Origineel geplaatst door Fury
Ik zit dus een beetje te overwegen om weer wat in de hosting te gaan doen, maar als ik eerlijk ben komt het "hosting klimaat" niet echt positief op me over.

Op het moment lijkt het wel alsof je overal gratis hosting krijgt, voor 1 euro per maand hosten met een domeinnaam erbij. Hoe verdien je daar nog iets aan?

Ben erg benieuwd hoe de reeds gevestigde hostingbedrijven dit ervaren?

Dit gebeurd overal, supermarkten, overige winkels... alles word (americaans) groot aangepakt om nog iets van winst te kunnen maken en naamsbekendheid om het voor starters moeilijker te maken. Kijk maar eens naar de prijzen van americaanse hosting, zo zal het in NL over 3-5 jaar ook zeer zeker zijn.

Henky!
26/10/05, 23:53
Zeker. Gratis domeinnaam plus gratis hosting bij een blik erwtensoep. Dat duurt niet zo lang meer. Je winst zal ergens anders vandaan moeten komen. Uit het bieden van meerwaarde, in welke vorm dan ook.

mguilmot
26/10/05, 23:59
Vroeger bestond onze omzet 85% uit hosting.
Tegenwoordig is dit nog een kleine 15%, een hele verschuiving.

Zal bij meerdere mensen wel het geval zijn zeker?

Emard
27/10/05, 00:00
Origineel geplaatst door kevers84

Kijk maar eens naar de prijzen van americaanse hosting, zo zal het in NL over 3-5 jaar ook zeer zeker zijn.

Dat hoop ik toch niet zeg :o

kevers84
27/10/05, 00:00
tegenwoordig moet ieder bedrijf liever 1000x een cent willen verdienen ipv 10x 1 euro

Fury
27/10/05, 12:53
Origineel geplaatst door t.bloo
Waarom ben je destijds gestopt? Misschien kun je met dat antwoord weer een deel van je twijfel beantwoorden?

Ik heb destijds mijn aandeel in mijn toenmalige bedrijf verkocht om me een tijdje op andere dingen te kunnen richten.

Maarja, ik blijf toch een IT'er ;)