PDA

Bekijk Volledige Versie : DA - Multi Server Setup



IT-worX
23/10/05, 22:39
Voor ik mij met dit speelgoed bezighou heb ik daar nog enkele vraagjes rond:-)

Momenteel heb ik een server waar DA perfect op draait (62.213.199.166) en een andere bak in een ander DC (195.13.56.69).

Op de DA bak staan uiteraard de 2 DNS'en ingesteld (62.213.199.169 en 62.213.199.170). Nu zou ik de andere bak (IP 195.13.56.72 en 195.13.56.73) willen zetten als 2 backup DNS'en.

Kort:

ns1.domein.ext=62.213.199.169
ns2.domein.ext=62.213.199.170

bestaat al, en ik wil er graag bij

ns3.domein.ext=195.13.56.72
ns4.domein.ext=195.13.56.73

Iemand dit 5 minuutjes (of meer :p) tijd heeft om dit alles even klaar uit te leggen hoe ik wat moet doen op welke bak?

mvg
Kris De Rocker

thastudio
23/10/05, 23:41
Als het voor jou ook goed is dat beide servers gewoon de eerste set nameservers gebruiken kan en wil ik het wel even uitleggen. Want dat is redelijk makelijk te doen met de nieuwe multi-server functie.

elmetronomo
24/10/05, 00:28
Beste,

Als ik het goed begrijp, zou u graag aan het huidige rijtje nameservers ns3 en ns4 toevoegen. Standaard kent DA echter enkel twee nameservers. Om er nu zorg voor te dragen dat ns3 en ns4 ook nameservers van uw 'DA-netwerk' worden moet u ze toevoegen via DNS instellingen:

Voeg ns3 en ns4 toe als A records (zodat de DNS weet waar hij ns3 en ns4 kan vinden), vervolgens
Voeg ns3 en ns4 toe als NS records. Het DNS protocol van Slave en Masters zorgt ervoor dat deze nieuwe machines up-to-date blijven

Het nadeel van DA is echter dat het globaal enkel 2 nameservers kent, en dat voor ieder domein de twee nameservers toegevoegd moeten worden. Met behulp van de API functies van DA kunt u dit automatiseren. Op http://www.daforum.nl/scripts/ staan enkele voorbeelden hoe deze API werkt.

IT-worX
24/10/05, 00:33
Inderdaad zo heb ik het op.

maw ik zou beter iets als powerDNS gebruiken ofzo dan?

elmetronomo
24/10/05, 00:49
DNS beheer met backup's kan idd makkelijker met powerDNS. Dit heeft echter als groot nadeel dat je dan twee systemen nodig hebt: PowerDNS voor het DNS beheer en DA voor de rest van het systeem. Het schrijven van zo'n script dat dit automatisch voor je doet met het aanmaken van nieuwe clienten en domeinen is niet zo heel veel werk (de API werkt daar best handig voor). Aanpassingen die de klant later maakt zijn niet van belang, doordat deze automatisch aan alle nameservers worden doorgegeven.

Ik zou dus voor de 'eenvoud' van beheer kiezen, en enkel DA op het systeem houden.

IT-worX
24/10/05, 00:58
Zal dan eens proberen werken met die API's..Wish me good luck :p :D

elmetronomo
24/10/05, 09:34
good luck dan

ivs
13/11/05, 15:47
Origineel geplaatst door elmetronomo

Het nadeel van DA is echter dat het globaal enkel 2 nameservers kent, en dat voor ieder domein de twee nameservers toegevoegd moeten worden. Met behulp van de API functies van DA kunt u dit automatiseren. Op http://www.daforum.nl/scripts/ staan enkele voorbeelden hoe deze API werkt.

Ik zie in dat script alleen ns1 en ns2 staan en geen ns3 en ns4. Moet je die gewoon zelf toevoegen aan het lijstje met settings?

elmetronomo
14/11/05, 09:41
Helaas lukt het niet om gewoon NS3 en NS4 toe te voegen aan het rijtje van instellingen van de API. Om dit voor elkaar te krijgen zul je zelf handmatig per domein de 3e en 4e nameserver toe moeten voegen. Met de API functie


$user = ""; //de DA admin user
$pass = ""; //het DA wachtwoord dat daar bij hoort
$host = "frajaweb.nl"; //de server waar DA op draait

$domein = "domeinnaam.nl";
$nameserver = "3e of 4e nameserver";
$result = file_get_contents( "http://$user:$pass@$host:2222".
"/CMD_API_DNS_CONTROL?domain=$domein&action=add".
"&type=NS&name=$nameserver&value=$domein");

kun je voor een domein een extra nameserver toevoegen.

Wanneer je dit aan het bestand /usr/local/directadmin/scripts/custom/domain_create_post.sh toevoegt, wordt dit automatisch voor ieder nieuw domein uitgevoerd en kun je extra name servers toevoegen