PDA

Bekijk Volledige Versie : Mysql alternatief



DHiemstra
21/10/05, 22:41
Beste,

Ik wil op mijn server data bijhouden van o.a. klanten, gameservers etc etc..

Nu zullen dit (als ik het met mysql zie) ongeveer 3/4 tabellen zijn.

Ik vind het daarom erg 'zwaar' om hier een hele mysql server voor te gaan draaien.

Is er een goed alternatief hiervoor? (geen ldap aub)

elmetronomo
21/10/05, 23:02
Wanneer je Linux gebruikt, kun je sqllite overwegen, maar naar mijn mening is MySQL de betere oplossing, doordat deze db weinig overhead heeft.

Rinse Kloek
21/10/05, 23:18
Als je echt een goede database zoek, raad ik je PostgreSQL aan. Is net iets professioneler als MySQL en is open-source. Voor meer info www.postgresql.org

Aangezien je een lichtere DB zoekt raad ik je ook SQLite aan..

Esbes
21/10/05, 23:22
MiniSQL :)

t.bloo
21/10/05, 23:30
sqlite. standaard bij php5.

SebastiaanStok
23/10/05, 20:58
Origineel geplaatst door elmetronomo
Wanneer je Linux gebruikt, kun je sqllite overwegen, maar naar mijn mening is MySQL de betere oplossing, doordat deze db weinig overhead heeft.


SQLite is een flatfile :) Postgresql kan je teminsten een database noemen :W:


Mysql heeft wijnig onderstuining en wil nog wel is heeel snel een probleem gaan geven.

Uit eigen ervaring is postgresql zelf nog makelijk te installeren ook!
http://www.yapf.net/faq.php?cmd=100&itemid=832

t.bloo
23/10/05, 21:20
Nu is MySQL en Postgresql een prima database, maar daardoor is SQLite nog geen denigrerende "flatfile". Je hebt er vast nog nooit mee gewerkt.

SQLite is gewoon een database die wat minder kan dan de andere hier genoemde programma's. Het allergrootste verschil zit 'm in de toegangscontrole. De TS vraagt een simpel systeem voor het bijhouden van z'n administratie, nou dat kan dus in SQLite op een "lichte" manier.

SebastiaanStok
24/10/05, 14:43
In tegen deel ik heb wel gebruik gemaakt van SQLite :)


Het is een 1 bestand als database waar zowel de tabelen als gegevens in staan.

De toegangs controle verloopt via het systeem zelf.

Dus als het bestand enkel mag worden bewerkt de maken zelf kan niet anders er bij komen.

Dit probleem had ik dus ook voordat ik met mod_suphp ging werken....


SQLite is zeker een goed alternatief, het is snel goed bruikbaar voor geen complexe data zoals relaties tussen tabelen.


Persoonlijk is vind ik het ook uitstekend geschikt voor boekhoudings software die je zelf maakt, wand bij een computer crash is database heeel makelijk te reden.

MediaServe
24/10/05, 15:03
Origineel geplaatst door DHiemstra
Beste,

Ik wil op mijn server data bijhouden van o.a. klanten, gameservers etc etc..

Nu zullen dit (als ik het met mysql zie) ongeveer 3/4 tabellen zijn.

Ik vind het daarom erg 'zwaar' om hier een hele mysql server voor te gaan draaien.

Is er een goed alternatief hiervoor? (geen ldap aub) Het eerste dat in mij opkomt, is Microsoft Access :)

Moet je alleen wel Windows voor draaien. Dan is dat een ideale oplossing voor een kleine database. Je hoeft geen server te draaien, kunt de database zeer gemakkelijk backuppen. :)