PDA

Bekijk Volledige Versie : Content beschikbaar mits je betaalt



ensermo
21/10/05, 16:21
Beste Medehosters,

Een domein klant van me neemt hosting bij een ander bedrijf. Dit bedrijf beschrijft zich als "een non-profit organisatie door en voor studenten"

Nu schijnt hun account afgesloten te zijn omdat ze een banner hadden geplaatst voor het verkopen van schoolboeken aan hun leden (tweedehands boeken).

Hier een mail dat ze ontvangen hebben:
----------------------------------------------
Per 20/10/2005 hebben wij je account uitgeschakeld, vanwege ernstige
overtredingen van de regels, te weten:

- plaatsen van betaalde banners c.q. sponsorbanners zonder overleg met
ons
- het gebruiken van het account voor commerciële doeleinden, te weten
een zgn. bestelservice
- het doorverwijzen van een níet bij ons geregistreerde .nl
domeinnaam naar een gratis account

Wij vinden het een kwalijke zaak dat het vertrouwen op
deze manier beschaamd wordt, terwijl de regels zeer duidelijk bij
activering van het account zijn aangegeven. we bestaan door
goed vertrouwen en kunnen bestaan door betalende gebruikers die onze
sponsors steunen door het afnemen van een domein (.nl etc.) en/of een
betaald hostingabonnement bij onze sponsor. Door het bewust ontwijken
van de regels wordt het gehele systeem waardoor wij bestaan, gratis
hosting voor studenten/scholieren, ondermijnd.

Content van de site is beschikbaar, mits een bestaald abonnement bij ons
wordt afgenomen.
----------------------------------------------

De eigenaar van de site is het (redelijk) eens met het afsluiten van hun account. Behalve dat ze bij het nemen van een abbo wel een domein mochten forwarden naar hun account. Dit is plotseling veranderd. Enfin. Daar gaat het niet om.

Maar hij vraagt zich af of de laatste punt legaal is? Het is toch ZIJN content? En als hij geen diensten bij ze wilt nemen dan is hij zijn data kwijt?
(Hij heeft WEL een backup maar hij vraagt of dit juridisch mogelijk is)

Ik heb net de AV van de hoster gelezen en daar staat niets hierover. Alleen over afsluiting in geval van warez etc (standaard AV en heeeel kort)

Wat denken jullie?

Pinocchi
21/10/05, 16:26
Wat staat er in het contract wat ze hebben afgesloten met de hoster. Daar kunnen nog extra bepalingen bovenop de av staan

ensermo
21/10/05, 16:50
Geen contract. Gewoon online formulier met "gaat U accoord met de AV" aanvinken.

Toendertijd geen probleem om domeinnamen te forwarden naar een gratis account. En de banner voor "verkoop je boeken" is niet bepaald inkomsten voor hun maar goed. De klant wilt zowieso weg omdat hij nieteens een waarschuwing heeft gehad. (stel dat het warez of illegaal content was dan begrijpt hij dat alles offline moet maar dit vond hij niet netjes.)

Ik vraag me dus ook af als hoster als iemand me niet betaalt of ik het "recht" heb om zijn data te houden totdat hij betaalt? In dit geval is het nog erger omdat het om een gratis dienst gaat.

Santario
21/10/05, 20:32
Origineel geplaatst door ensermo
Ik vraag me dus ook af als hoster als iemand me niet betaalt of ik het "recht" heb om zijn data te houden totdat hij betaalt? In dit geval is het nog erger omdat het om een gratis dienst gaat.

Correctie, hij ontzegt alleen de toegang tot de systemen. Dat je daardoor geen backup kunt binnenhalen is gewoon pech, had die klant maar regelmatig een backup moeten maken. Retentierecht toepassen mag mits het niet onredelijk bezwarend is, en in dit geval lijkt me daarvan totaal geen sprake, zeker ook niet omdat je klant het min of meer eens is met de afsluiting (lees: hij wist dus dat hij dit kon verwachten).

ensermo
22/10/05, 19:37
Santario inderdaad zo kan je het ook zien.
Maar wat als je zou vragen. "Stuur me even een zip bestand via ftp naar abc?"
Hij wil geen toegang tot het systeem alleen zijn data. (ik vraag alleen veronderstellend).

Dillard
23/10/05, 01:10
IMHO:

Er is geen sprake van een recht van retentie. Dit mag worden toegepast indien je vermoedt dat je klant niet gaat betalen. Dat is hier niet van toepassing, immers er is geen betaling overeen gekomen. Jouw klant heeft hun regels overtreden, dus is afgesloten. Fair enough. Zij hebben niet het recht jouw content achter te houden en al helemaal niet onder het dwangmiddel van het afnemen van een account.

De data is jouw juridisch eigendom (intelligent eigendom, auteursrecht etc.) en het niet beschikbaar stellen van deze kun je als diefstal zien en in ieder geval juridisch vorderen.

Ik zou jouw klant adviseren een brief te sturen waarin hij erkend dat de afsluiting terecht is, dat er van zijn kant geen opzet in het spel is geweest om de regels te breken, maar dat hij de beslissing niet betwist.

Wel moet hij redelijkerwijs in de gelegenheid worden gesteld zijn data te verkrijgen omdat hierop zijn auteursrecht berust en het onrechtmatig achterhouden hiervan een onrechtmatige daad jegens hem is.

Daarom verzoekt hij de data onmiddelijk beschikbaar te stellen als FTP-download of op te sturen op CD (waarbij hij uiteraard de portokosten voor zijn rekening zal nemen).

Dit zou het moeten doen in mijn ogen.

ensermo
23/10/05, 01:36
Voor de verandering :) heeft de klant een eigen volledige backup van zijn site.

Het ging hem alleen om of dit wettelijk mocht. En ik vond het zelf ook interessant. Maar in ieder geval ik zal het doorgeven.

crazycoder
23/10/05, 12:24
Origineel geplaatst door ensermo
Voor de verandering :) heeft de klant een eigen volledige backup van zijn site.

Het ging hem alleen om of dit wettelijk mocht. En ik vond het zelf ook interessant. Maar in ieder geval ik zal het doorgeven.
Als het in de AV staat.. wellicht de versie die NU van toepassing is.. Dan lijkt het mij geen probleem.

Wat ik mezelf afvraag is of de aanbieder aangeeft dat de content beschikbaar is voor de houder van het account (bijv via ftp), of openbaar toegankelijk m.a.w. dat het via een browser te zien is.

Aecius
29/11/05, 13:21
Origineel geplaatst door Dillard
IMHO:

Er is geen sprake van een recht van retentie. Dit mag worden toegepast indien je vermoedt dat je klant niet gaat betalen. Dat is hier niet van toepassing, immers er is geen betaling overeen gekomen. Jouw klant heeft hun regels overtreden, dus is afgesloten. Fair enough. Zij hebben niet het recht jouw content achter te houden en al helemaal niet onder het dwangmiddel van het afnemen van een account.

De data is jouw juridisch eigendom (intelligent eigendom, auteursrecht etc.) en het niet beschikbaar stellen van deze kun je als diefstal zien en in ieder geval juridisch vorderen.

Ik zou jouw klant adviseren een brief te sturen waarin hij erkend dat de afsluiting terecht is, dat er van zijn kant geen opzet in het spel is geweest om de regels te breken, maar dat hij de beslissing niet betwist.

Wel moet hij redelijkerwijs in de gelegenheid worden gesteld zijn data te verkrijgen omdat hierop zijn auteursrecht berust en het onrechtmatig achterhouden hiervan een onrechtmatige daad jegens hem is.

Daarom verzoekt hij de data onmiddelijk beschikbaar te stellen als FTP-download of op te sturen op CD (waarbij hij uiteraard de portokosten voor zijn rekening zal nemen).

Dit zou het moeten doen in mijn ogen.

Ik sluit mij hier bij aan. Juridisch is het inderdaad niet mogelijk een contract tijdens de looptijd te wijzigen. Dit zelfde geldt in princiepe ook voor algemene voorwaarden, allen staat er meestal in de av dat dit wel mogelijk is. Ook dan is het niet mogelijk bij hele ingrijpende wijzigingen. Dan moet de mogelijkheid geboden worden onder het contract uit te komen.

Dus even een briefje sturen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

www.aecius.nl

dreamhost_nl
29/11/05, 14:07
Ik denk niet dat TS nog na een maand op advies aan het wachten is... :rolleyes: