PDA

Bekijk Volledige Versie : Juridische situatie met forum



remko
19/10/05, 22:48
Gegroet,

Wat ik mij zo afvroeg is hoe het staat op juridisch vlak als users van een forum plaatjes uploaden die door alle gebruikers kunnen worden bekeken. Ik heb dan zelf, technisch gezien, niet in de hand wat gebruikers uploaden. Maar hoe ziet de wet dat? En wat als dat het primaire doel van het forum is. Komt het dan juridisch in dezelfde hoek als nieuwsgroepen?

Alvast bedankt voor de informatie.
Remko

Henky!
19/10/05, 23:17
Wat voor forum ben je van plan:-)

Maar als het verdachte plaatjes zijn en het uploaden van bedenkelijke zaken is zelfs het primaire doel dan ga je wel problemen krijgen zo lijkt me. Je zou het wellicht kunnen omzeilen door bv een Amerikaanse server te nemen. Doen de neo nazies ook......

crazycoder
20/10/05, 08:13
Origineel geplaatst door remko
Gegroet,

Wat ik mij zo afvroeg is hoe het staat op juridisch vlak als users van een forum plaatjes uploaden die door alle gebruikers kunnen worden bekeken. Ik heb dan zelf, technisch gezien, niet in de hand wat gebruikers uploaden. Maar hoe ziet de wet dat? En wat als dat het primaire doel van het forum is. Komt het dan juridisch in dezelfde hoek als nieuwsgroepen?

Alvast bedankt voor de informatie.
Remko
Er zijn fora waar het inderdaad de bedoeling is dat er foto's geupload (of gelinkt) staan. Denk daarbij aan fora waar fotografie het onderwerp is..

Ik neem aan dat hiervoor hetzelfde geldt als voor andere fora, dat jij niet aansprakelijk bent maar als iemand iets onrechtmatigs plaatst dat jij het er beter vanaf haal. Zo niet dan kan je waarschijnlijk als ervaringsdeskundige vertellen hoe de wet het ziet :-)

Het is in ieder geval verstandig om duidelijke regels te publiceren en daarbij ook de sancties duidelijk te maken.

Misschien kan je beter een hypothese aan een advokaat of jurist voorleggen die goed in deze materie ingevoerd is. Sommige advokaten hanteren een gereduceerd tarief voor een eerste gesprek.

webster
20/10/05, 08:31
Volgens mij is de beheerder (eigenaar) verantwoordelijk voor de inhoud van het forum.

ik kan me een zaak herinneren waarbij de eigenaar van een forum werd aangeklaagd wegens discriminerende teksten, geplaatst door een forumbezoeker. Deze eigenaar vond dat de persoon die het stuk had geplaatst verantwoordelijk was voor de tekst.
De rechter besloot anders.
De forumeigenaar had deze teksten moeten verwijderen. Aangezien hij dat niet zelf deed, mocht hij dat op last van de rechter alsnog doen.

Ik kan me dus voorstellen dat dit ook van toepassing is op auteursrechten en copyrights op teksten en afbeeldingen.

eMiz0r
20/10/05, 12:27
Origineel geplaatst door webster
Volgens mij is de beheerder (eigenaar) verantwoordelijk voor de inhoud van het forum.

ik kan me een zaak herinneren waarbij de eigenaar van een forum werd aangeklaagd wegens discriminerende teksten, geplaatst door een forumbezoeker. Deze eigenaar vond dat de persoon die het stuk had geplaatst verantwoordelijk was voor de tekst.
De rechter besloot anders.
De forumeigenaar had deze teksten moeten verwijderen. Aangezien hij dat niet zelf deed, mocht hij dat op last van de rechter alsnog doen.

Ik kan me dus voorstellen dat dit ook van toepassing is op auteursrechten en copyrights op teksten en afbeeldingen.

Je vergeet een belangrijk stukje wat zelfs cruciaal is:


De forumeigenaar had deze teksten moeten verwijderen. Aangezien hij dat niet zelf deed, mocht hij dat op last van de rechter alsnog doen.

Je bent niet aansprakelijk voor de inhoud van de teksten bij mijn weten zolang je er niet van af weet (ditzelfde geldt voor hostingproviders en de door hun gehoste websites).

Zodra jij er van af weet en je besloten hebt om de tekst te laten voor wat het is kun je als medeplichtige worden gezien. Je bent namelijk mede verantwoordelijk voor de instandhouding van de omstreden tekst, foto of andere zaken.

Bij hostingproviders is het precies hetzelfde. Zodra jij afweet van een dubieuze site en er is een klacht over gekomen, behoor je actie te ondernemen. Doe je dit niet, ben je mede-verantwoordelijk.

webster
20/10/05, 14:57
Origineel geplaatst door eMiz0r


Je vergeet een belangrijk stukje wat zelfs cruciaal is:


Je bent niet aansprakelijk voor de inhoud van de teksten bij mijn weten zolang je er niet van af weet (ditzelfde geldt voor hostingproviders en de door hun gehoste websites).

Niet helemaal,
Je laat de eigenaar van de gehoste site namelijk jouw voorwaarden en contract tekenen. (weet je nog, geen copyrighted materiaal, zoals warez en MP3's etc). Dat is jouw vrijwaarding.

Als eigenaar van een site, dus beheerder, ben jij aansprakelijk voor de inhoud. Je beheert immers de site en dient min of meeer op de hoogte te zijn van de inhoud (denk immers ook eens aan de waarborging van de kwaliteit van jouw content).

Akkoord gaan met de voorwaarden van een forum heeft geen enkele juridische waarde, je weet immers niet eens wie akkoord gaat (annonieme internet), voor het zelfde geld is het een kleuter of ander soort minderjarige die helemaal geen overeenkomsten, juridisch, kan aangaan.

remko
20/10/05, 14:59
Wel interessant. Zag namelijk op bepaalde fora diverse foto's waar copyright op zit en ik vroeg me af hoe dit juridisch ondervangen wordt. In iedere geval bedankt voor je reactie.