PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanbeveling dedicated server nodig ..



ckeesie
15/10/05, 17:35
Goedendag.

Binnenkort open ik mijn online web based text game. Net als bootleggers.us en barafranca.com zal ik 1k spelers gemiddeld online hebben. Met een budget van $100 - $150 / maand wil ik graag naar een dedicated server kijken. Een minimum van 1tb / maand datatransfer lijkt me duidelijk. Ik heb weinig verstand van server management, vooral op gebied van Linux, dus evt. zou ik moeten kijken naar een managed linux server, of een win2003 server. Enige aanbevelingen?

ckeesie
15/10/05, 17:41
Oh ja ... en eventueel zou ik willen switchen (eenmaal de 1000+ spelers online gemiddel bereikt) naar een dual xeon unmetered bandwidth ... enige aanbevelingen hier voor? prijs maakt hiervoor niets uit..

We Are Online
15/10/05, 17:57
Hallo ckeesie,

Wil je aanbiedingen ontvangen of wil je advies? In geval van het laatste: wanneer je geen ervaring hebt met server management kun je dat beter uitbesteden. Er zijn genoeg die dit uitstekend voor je kunnen doen. De keuze qua OS wordt mede bepaald door wat nodig is voor de kernactiviteit. Indien je niet specifiek windows nodig hebt, zou ik ten alle tijden kiezen voor een linux oplossing.

Daarnaast is mijn advies om te overwegen een tussen stap te doen (indien mogelijk) voor je upgrade naar een dedicated server. Van 0 naar ineens 1 TB is een hele stap en kun je eventueel de eerste maanden geld besparen met bijvoorbeeld een resellerpakket dan wel een VPS.

ckeesie
15/10/05, 18:13
Ik wil kijken naar verschillende server paketten om te kunnen vergelijken. Advies zocht ik ook ja. Ik hoopte dat er iemand zich al had verdiept op gebied van web based text games en server pakketten daarvoor, hoeveel transfer dit nou eigenlijk in gebruik neemt voor bv. 1000 spelers online gemiddeld.

Ik wil geen persoon aanstellen om de server te managen, dit wil ik zelf kunnen doen met behulp van een control panel, dus dit moet erbij inbegrepen zijn. Verder hoopte ik op een fully managed server, ik wil niet zelf de software updates / problemen regelen e.d., dit moet door het server hosting bedrijf zelf geregeld worden.

Ik heb al eerder zo een tussenstap overweegt en dit leek me geen slimme aanpak. Door onze marketing technieken zullen we een grote stroom gebruikers in een klap binnen kunnen halen, dus de server moet dit natuurlijk wel aankunnen. Vandaar meteen een dedicated server.

Verder moet er natuurlijk PHP / MySQL e.d. op de server staan, omdat het spel is ontwikkeld in PHP en gebruik maakt van een MySQL database.

Bedankt voor je advies. Ik zou graag wat gedetailleerde server pakketten willen bekijken welke toepassing hebben op dit soort online entertainment.

Bij voorbaat dank.

TiMMiEJ
15/10/05, 20:53
Je zegt nu dat je 1k spelers online gaat krijgen, omdat die andere dat ook hebben. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik ga morgen mijn nieuwe zoekmachine online zetten, dan krijg ik net zoveel bezoekers als google :/.

Ik denk dat je het beste met een VPS kunt beginnen, als je dan echt zoveel bezoekers gaat krijgen. Overstappen naar een pentium of zelfs een dual xeon.

djalken
15/10/05, 21:42
misschien is een pentium 3 server (hebben hosters soms nog wel liggen) wel iets voor je... kan vaak goedkoop en dan heb je een goede server om mee te starten en door te groeien naar pentium4 of xeon

fusehost
16/10/05, 09:21
De nodige processorkracht en bandbreedte is toch wel te testen, als je zelf het game ontwikkeld hebt? Ik neem aan dat, als je 1k spelers verwacht, het ergens wel al eens getest hebt met 1k spelers (geautomatiseerd natuurlijk). Die testen kunnen toch dienen om te weten hoeveel bandbreedte en welke server je nodig hebt (proc, cpu...)? Veel hangt ook af van de programmatie van de game, wat doorgestuurd wordt, hoe alles werkt... Kijk zeker waar de eerste bottleneck komt (db-doorvoer? cpu? mem/swapping? bandbreedte?...)

ckeesie
16/10/05, 13:31
Origineel geplaatst door TiMMiEJ
Je zegt nu dat je 1k spelers online gaat krijgen, omdat die andere dat ook hebben. Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik ga morgen mijn nieuwe zoekmachine online zetten, dan krijg ik net zoveel bezoekers als google :/.

Ik denk dat je het beste met een VPS kunt beginnen, als je dan echt zoveel bezoekers gaat krijgen. Overstappen naar een pentium of zelfs een dual xeon.
Nee je leest niet goed...

"Door onze marketing technieken zullen we een grote stroom gebruikers in een klap binnen kunnen halen, dus de server moet dit natuurlijk wel aankunnen. Vandaar meteen een dedicated server."

Het staat al vast dat de game een minimum van 1000 users online gemiddeld kan behalen in een hele korte tijd. Dit is onderzocht.

ckeesie
16/10/05, 13:40
Origineel geplaatst door fusehost
De nodige processorkracht en bandbreedte is toch wel te testen, als je zelf het game ontwikkeld hebt? Ik neem aan dat, als je 1k spelers verwacht, het ergens wel al eens getest hebt met 1k spelers (geautomatiseerd natuurlijk). Die testen kunnen toch dienen om te weten hoeveel bandbreedte en welke server je nodig hebt (proc, cpu...)? Veel hangt ook af van de programmatie van de game, wat doorgestuurd wordt, hoe alles werkt... Kijk zeker waar de eerste bottleneck komt (db-doorvoer? cpu? mem/swapping? bandbreedte?...)
Zoals ik al zei, ik heb weinig kennis van server management e.d. en dat is de reden waarom ik hier jullie om hulp vraag.

Jij zegt: "Bandbreedte is te testen als je de game hebt ontwikkeld"... nou niet dus.. Game ontwikkelen is programmeren. Ik kan niet opeens 1k users 'programmeren'. Wel heb ik een schatting kunnen maken. 1+ miljoen hits / dag. Vandaar dat ik in mijn eerste post dit had staan:

"Een minimum van 1tb / maand datatransfer lijkt me duidelijk."

Het enige waar ik om vroeg is dit: Gedetailleerde server pakketten, 1tb minimum transfer, voor een online text game..

Ik snap niet dat daar zo moeilijk over gedaan moet worden... Je kan beter niet posten als je met antwoorden komt als 'test het lekker zelf maar'.. want daar komt jouw post op neer.

fusehost
16/10/05, 15:44
Het was niet de bedoeling om te zeggen 'test het lekker zelf', maar wel dat het heel moeilijk is om een schatting te maken van verkeer, belasting en geheugen/proc-verbruik, als de applicatie niet gekend is. En dan niet enkel van datadoorvoer, maar ook van aantal queries naar de database, verhouding insert/update/select... grootorde van geheugengebruik...

Als je weet (en je weet het, je geeft aan dat je het programmeert) welke stappen, en welke data over de kabel moeten bij elke stap in het game, en welke stappen die 1000 gebruikers gaan doen, dan is het mogelijk om het dataverkeer, het aantal queries, het geheugengebruik... in te schatten. Dat heb je nodig, in een geteste omgeving.

En ik zou het ontzettend vreemd vinden dat een game, waarmee je mikt op 1000+ bezoekers vanaf de eerste weken, niet getest kan worden, al dan niet ge-automatiseerd. Niet alles is op te lossen met pure serverkracht.

Dit heeft verder weinig tot niets met servermanagement te maken, maar met het krijgen van specs en eisen, en maken van een goed voorstel, die die eisen kan voldoen. Server tuning en systeembeheer gaan je ietwat snelheidswinst geven, of een beter presterende server, maar verwacht geen mirakels.

Dus, als je zegt, 1+ miljoen hits per dag, hoe groot is de gemiddelde doorvoer per hit, en hoeveel en welke queries worden gedaan naar de db, hoe groot zijn je databases, hoeveel simultane gebruikers verwacht je...

frvge
16/10/05, 21:37
1TB lijkt me erg veel. Al zijn er continu 1000+ online, die zullen nooit zoveel trekken als bijv downloaden van veel grote files, omdat het eigenlijk alleen veel queries zijn, een beetje tekst en een paar plaatjes (en meestal zit er nog een cap op van 10 pagina's per minuut). Je kan aan je toekomstige supplier vragen of je eerst een maandje met, zeg, 300 GB kan draaien, maar dat dat een test is en dat het zo nodig meteen omhoog gezet kan worden, ivm het echte latere contract.

Mijn aanbeveling:
redelijke webserver (2.8GHz, 1GB RAM)
goede databaseserver(s) (beste wat je kan krijgen voor redelijke hoeveelheid geld)
en eventueel een fallback database/backup/DNS/mail server (dit liefst nog splitsen).
200-400 GB dataverkeer, en later eventueel omhoog.

150 euro per maand zal net genoeg zijn denk ik (voor 2 servers).

FransVanNispen
16/10/05, 23:19
Kun je misschien iets meer achtergrond informatie geven over de game? Ik doel dan niet inhoudelijk, maar op de gebruikte technieken om een inschatting te maken van de benodigde server kracht.

Het mag best technisch, daar ik zelf een software ontwikkelaar ben.

jantje.vlaam
18/10/05, 21:12
Voor 100 - 150 Dollar per maand een dedicated server met 1TB aan data, dat is erg goedkoop.

Heb je al achterhaald waar je concollega's op draaien? Wellicht geeft dat je een beter inzicht in hetgeen nodig is.

WaccoJacko
19/10/05, 08:29
1TB voor 100 euro is vrij goedkoop... misschien als je het op een 10Mbit verbinding laat zetten dat het je lukt...

XS 24
19/10/05, 19:46
Kan prima hoor, wij leveren een P4 met 1 TB voor 75 euro, 100 euro is bij anderen dan ook zeker haalbaar.

djalken
19/10/05, 19:59
ligt maar net aan hoeveel je aan overselling doet en welk netwerk je zit, als je bij proserve zit gaat dit zeker niet lukken om aan te bieden ;)

WaccoJacko
20/10/05, 17:44
Overselling vind ik nogal riskant...
dan ben ik liever een paar tientjes duurder en lever gegarandeerd kwaliteit dan dat ik er niet voor in kan staan...

Ik wil binnen kort ook zon mooie advertentie balk hebben zoals die hier op de site :) trekt vast meer bezoekers :D