PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat hoort thuis op een goede NOC page



Stewie
12/10/05, 12:34
Ik ben bezig met de bouw van een NOC pagina, vraag me alleen af wat er allemaal op moet komen:

- status overzicht (up/down etc)
- dataverkeer overzicht?
- webcams?
- Server overzicht?
- Traceroute/ping script?

Wat vinden jullie belangrijk?

Cliff
12/10/05, 13:39
Origineel geplaatst door gsh2
Ik ben bezig met de bouw van een NOC pagina, vraag me alleen af wat er allemaal op moet komen:

- status overzicht (up/down etc)
- dataverkeer overzicht?
- webcams?
- Server overzicht?
- Traceroute/ping script?

Wat vinden jullie belangrijk?

Contact informatie.

cashmere
12/10/05, 15:37
wat d8 je van netwerkinformatie zoals peerings, lijkt me wel zo handig voor een noc.

GlobalServe
12/10/05, 16:40
Looking Glass

Mikey
12/10/05, 17:36
Ik vind dat je peering policy / agreements er ook tussen moet staan. Voorderest is dataverkeer showen niks anders dan een big **** size contest. Zegt totaal niks over je klanten, inkomsten, omzet of wat dan ook.

xserve
12/10/05, 17:48
Mededelingen over reparaties en storingen. Ik weet niet of je dat onder 'status' laat vallen, of dat status alleen is welke servers up en down zijn? Maar het lijkt me wel handig dat mensen weten waar ze eerst moeten kijken voordat ze met z'n 100en tegelijk gaan bellen.

MikeN
12/10/05, 18:11
Origineel geplaatst door Mikey
Ik vind dat je peering policy / agreements er ook tussen moet staan. Voorderest is dataverkeer showen niks anders dan een big **** size contest. Zegt totaal niks over je klanten, inkomsten, omzet of wat dan ook.
Als je laat zien hoe je je verkeer over je uplinks verdeeld kan het wel degelijk iets zeggen. Er zijn providers welke showen met uplinks als Level(3) maar in de praktijk alleen verkeer over hun andere uplinks sturen (zoals Cogent). Op het moment dat je statistieken publiekelijk zijn kunnen buitenstaanders ook duidelijk zien hoe je je verkeer distribueert.

Een "wij-doen-op-dit-moment-zoveel-Gbit" zoals True heeft is echter inderdaad nutteloos.

ExOrDuS
12/10/05, 20:39
uhh mag ik vragen wat een NOC page is ?!

mguilmot
12/10/05, 20:52
What is a NOC?
Definition of a Network Operations Center (NOC).
puck.nether.net/netops/whatisnoc.html - 3k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Mikey
13/10/05, 00:30
Origineel geplaatst door MikeN

Als je laat zien hoe je je verkeer over je uplinks verdeeld kan het wel degelijk iets zeggen. Er zijn providers welke showen met uplinks als Level(3) maar in de praktijk alleen verkeer over hun andere uplinks sturen (zoals Cogent). Op het moment dat je statistieken publiekelijk zijn kunnen buitenstaanders ook duidelijk zien hoe je je verkeer distribueert.

Een "wij-doen-op-dit-moment-zoveel-Gbit" zoals True heeft is echter inderdaad nutteloos.

mee eens, nadeel is dat je voor mrtg stats zelf je labels mag opgeven. Dus in hoevere is het te vertrouwen. ;)

ivs
13/10/05, 09:04
Ik ben zelf nog op zoek naar een script dat elke zoveel minuten de load averages van een systeem opvraagd en die opslaat en grafieken maakt?

Weet iemand toevallig zo iets?

Allround
13/10/05, 10:11
cacti http://www.cacti.net/
mrtg http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/

bijde kunnen ze een grafiek maken van je load

IT-worX
16/10/05, 14:06
Gaat ook trouwens met nagios :-)
mits wat prutsen ;-)

InstantXs
16/10/05, 14:10
zulke dingen(server loads ed) hebben imo weinig met een noc te maken...

IT-worX
16/10/05, 14:17
gohjah...Ik heb hier ooit eens ook iets gepost over NOC.
zoals iemand daar antwoorden: veel zetten dat erop omdat het "stoer" klinkt hé.

Ik heb voor 3servertjes en een switch gewoon een paar stats en info voor mezelf. Toch geen eigen netwerk dus NOC lijkt mij niet meteen nodig ;-)

Showeb
22/10/05, 23:07
Origineel geplaatst door MikeN

Als je laat zien hoe je je verkeer over je uplinks verdeeld kan het wel degelijk iets zeggen. Er zijn providers welke showen met uplinks als Level(3) maar in de praktijk alleen verkeer over hun andere uplinks sturen (zoals Cogent). Op het moment dat je statistieken publiekelijk zijn kunnen buitenstaanders ook duidelijk zien hoe je je verkeer distribueert.

Een "wij-doen-op-dit-moment-zoveel-Gbit" zoals True heeft is echter inderdaad nutteloos.

Waarom is dat nutteloos volgens jou?

Ze geven toch keurig aan wat hun capaciteiten zijn en wat hun verbruik is. wat betreft transits en peerings is het ook geen kleintje.
Ook geven ze aan wat voor apparatuur ze gebruiken.
Ze staan bekend om hun enorme stabilitieit en uptime.

Tevens is het een vorm van marketing, dus ik begrijp je reactie niet helemaal.
Ze doelen op een heel ander marktsegment dan voor budget hosters.

En zeg nou 's eerlijk iedereen zou zo'n netwerk willen hebben...

Unixboy
22/10/05, 23:34
Persoonlijke Visies:

- Contactinformatie voor 24/7/365
- Uplink(s)
- Peering(s)

MikeN
23/10/05, 02:12
Origineel geplaatst door Showeb

Waarom is dat nutteloos volgens jou?
Omdat het mij een worst zal wezen of een netwerk 100 MBit/s of 10 GBit/s doet. Eweka doet 3x zoveel verkeer als True, zijn ze daarom opeens 3x zo goed? Het zegt gewoon compleet niets en is inderdaad pure marketing (zijn we het toch nog ergens over eens ;)) Het is in ieder geval iets wat ik niet nuttig zou vinden op een NOC pagina (waar hij bij True overigens ook niet staat, maar sinds kort wel bij Leaseweb bv.)


<...>
Ze doelen op een heel ander marktsegment dan voor budget hosters.
Waar komen die budgethosters nou weer ineens vandaan? :)

En zeg nou 's eerlijk iedereen zou zo'n netwerk willen hebben...
Jouw woorden :)

Stewie
23/10/05, 02:55
@Mike: het hoort niet op een noc, ben ik mee eens. Een noc is voor informatievoorziening. Maar ik wil het wel graag ergens op de site van de provider terugvinden, het geeft namelijk wél globaal weer hoe groot het bedrijf is. Als ze bijvoorbeeld alleen maar dikke Junipers hadden staan terwijl ze slechts 50 mbit verbruiken, dan krab je je wel even achter de oren.

InstantXs
23/10/05, 03:17
Origineel geplaatst door gsh2
@Mike: Als ze bijvoorbeeld alleen maar dikke Junipers hadden staan terwijl ze slechts 50 mbit verbruiken, dan krab je je wel even achter de oren.

Wat is hier mis mee?
Daarbij heeft kwantiteit nog steeds niets te maken met kwaliteit.. Dus wat heb je eraan om te weten of iemand 1 of 2 Gbit doet?

mdf
23/10/05, 04:29
Wat ik zelf handige, duidelijke en overzichtelijke noc-sites vind:

http://noc.bit.nl/
http://noc.rokscom.nl/

Op beide pagina's staat naar mijn idee precies wat je wilt weten als netwerkadmin.
NOC pagina's zijn bedoelt voor netwerkbeheerders en niet voor promotie en/of marketingdoeleinden imho.