PDA

Bekijk Volledige Versie : opstartkosten



hippie
12/10/05, 12:22
Hallo,

Ik ben zelf 16 en wil een webhosting bedrijf opstarten met een vriend van mij,

Ik vraag mij alleen af wat zijn de opstartkosten die jullie hebben gemaakt, ik huur een reseller bij een bedrijf. Hiervoor betaal ik €12,50 p/m (ik hoef dus geen nieuwe aanbiedingen)

Wat voor startkosten moet ik nog meer rekening mee houden? Welke kosten komen er allemaal bij kijken die ik misschien over het hoofd zie?

Triloxigen
12/10/05, 12:24
Dit is echt al te vaak behandeld.. :|

hippie
12/10/05, 12:25
Origineel geplaatst door Triloxigen
Dit is echt al te vaak behandeld.. :|

Dan kan ik het toch alsnog vragen ;)

Triloxigen
12/10/05, 12:27
Origineel geplaatst door hippie


Dan kan ik het toch alsnog vragen ;)

Les 1 als je een eigen bedrijf wilt beginnen:
Uitzoeken, veeel uitzoeken


De zoekfunctie van het forum is wellicht een van de eenvoudgste startpunten.

hippie
12/10/05, 12:31
Origineel geplaatst door Triloxigen


Les 1 als je een eigen bedrijf wilt beginnen:
Uitzoeken, veeel uitzoeken


De zoekfunctie van het forum is wellicht een van de eenvoudgste startpunten.

Als ik zoek met zoekfunctie het spijt me maar dan krijg ik alleen maar Gezocht hosting en colocated, en 1u en weet ik wat allemaal, maar niet het geen waar ik naar op zoek ben,

Zou iemand mij a.u.b een klein kostenplaatje kunnen schetsen?

t.bloo
12/10/05, 13:33
Hmm, mijn eerste reactie was ook "zoekfunctie". Mijn tweede reactie was "niet aan beginnen!!!!". Maar goed ik ben ook ooit onzeker begonnen met mijn bedrijfje (niet hosting) dus dat zou niet eerlijk zijn. Alleen toen ik begon was ik twee keer zo oud als jullie, had ik 20 jaar ervaring met Unix, wist ik heel goed wat ik wel en niet wilde en stond er xxxxx euro startkapitaal te stoffen op de bankrekening... Ik ben bang dat de enige overeenkomst is dat ik mijn hosting takje ook voor de lol doe en niet om geld mee te verdienen...

Daar gaat ie dus weer: hostingbedrijf doe je bij voorkeur met servers waar je ook iets aan mag veranderen, dus euro 50+ per maand voor een dedibak
je hebt ergens een secondary nameserver nodig en een fallback mx server kan ook geen kwaad, dus nog eens euro 20-30 voor een servertje of euro 10 per maand om dit als dienst in te huren
dan moet je natuurlijk naar de KvK om je in te schrijven, kost je euro 70 per jaar (en waag het niet om een klaag/vraagtopic hierover te starten)
ik neem aan dat je al ADSL of een ander thuislijntje hebt om je zaakjes te beheren, zorg ook voor een dailup verbinding bij een andere provider als backup en om dns cache problemen te testen
zonder boekhoudpakket is het niet zo makkelijk om de belastingdienst en jezelf tevreden te houden. deze dingen kosten 100 tot 300 euro
reseller worden voor het domeinnamen-gebeuren kost 50 euro
abonnement op een server-uptime-controle dienst 25 euro
sparen voor een potje om kalamiteiten mee op te vangen (server defect, server te klein, registrar valt om, whatever) 50 euro per maand
algemene voorwaarden laten maken/controleren: 100+ euro
verzekeringen: onbekend
ticket systeem, kan mogelijk onderdeel van je administratiepakket zijn
fax met faxlijn of een abo bij een doorstuurservice, een telefoon of voicemailservice
verstand van BTW afhandeling, boekhouden, economie en klantvriendelijkheid
plan maken voor wat je gaat doen met je klanten als je straks als je 18 bent gaat studeren (lees: minder tijd, andere interesses)

Alle kosten opgeteld dan kom je uit op ongeveer 150 euro exclusief BTW per maand.

hippie
12/10/05, 13:56
Bedankt voor de reactie, we hebben op dit moment een reseller, daar zitten backup faciliteiten en dat soort dingen allemaal bij in. Algemene voorwaarden mogen we van dat bedrijf overnemen, en die zijn al gecontroleerd. Moet ik die dan zelf ook alsnog laten controleren?

cytherea
12/10/05, 14:56
Origineel geplaatst door hippie
Bedankt voor de reactie, we hebben op dit moment een reseller, daar zitten backup faciliteiten en dat soort dingen allemaal bij in. Algemene voorwaarden mogen we van dat bedrijf overnemen, en die zijn al gecontroleerd. Moet ik die dan zelf ook alsnog laten controleren?
Je mag het overnemen mits je toestemming hebt van dat bedrijf. Het lijkt me alleen niet dat de voorwaarden ook precies van toepassing zijn jouw activiteiten.
En je moet ze eigenlijk laten controleren als je er zelf dingen aan wijzigt.
Heb je er ook over nagedacht dat klanten vaak overdag bellen. En waarschijnlijk zit je nog op school dus wie beantwoord de telefoon dan?

Verder voor het lijstje van hierboven:
- een aansprakelijkheidsverzekering kan geen kwaad als je bij klanten langs gaat enz. Kost ongeveer 40 euro per jaar.
- Om een beetje uitstraling te hebben is het mooi om briefpapier, visitekaartjes enz te (laten) maken. kost ook gauw een paar honderd euro als het echt gedrukt word.

hippie
12/10/05, 15:12
Op mijn opleiding kan ik het lokaal uitlopen om te telefoneren. er zijn meerdere mensen op mijn opleiding met eigen bedrijf advies bureau dat soort dingen, bij hun lukt het ook goed het combineren. Brief papier enzo, kan ik toch ook zelf afdrukken? of staat dat dan weer amateuristisch?

hanzeman
12/10/05, 15:46
Origineel geplaatst door hippie
Op mijn opleiding kan ik het lokaal uitlopen om te telefoneren. er zijn meerdere mensen op mijn opleiding met eigen bedrijf advies bureau dat soort dingen, bij hun lukt het ook goed het combineren. Brief papier enzo, kan ik toch ook zelf afdrukken? of staat dat dan weer amateuristisch?

Ik zou het laten drukken dan heb je ook wat.
Visitekaartje kun je eventueel laten drukken bij vistaprint.nl.
Ik heb hie rnet 250 kaartjes van binnen gekregen. Vele deden neerbuigend over vista, echter heb ik totaal geen problemen met dit bedrijf.
Heb zelf een ontwerp upgeload. De kaartjes waren met 2 weken binnen.
Kosten.. 39.95 euro.

Valt dus te overzien. Het drukken van eventueel briefpapier/enveloppen is wat prijziger. Kosten hiervan weet ik ook niet precies.

Mocht iemand hierover tips hebben.. graag.

Groeten, Hans

Dotdns
12/10/05, 15:49
@t.bloo
Nice , perfect , en uitgebreid ! (proficiaat)

Als ik iets zou mogen bijvoegen als tip ,

NIET van je eerste winst profiteren , maar investeren !

cytherea
12/10/05, 21:55
Origineel geplaatst door hippie
Op mijn opleiding kan ik het lokaal uitlopen om te telefoneren.
Cool :) dat kon ik niet flikken.. dan mocht ik meteen wegblijven..

Ik vind het persoonlijk mooier en makkelijker om briefpapier te laten maken, sowieso heb ik alleen een laserprinter en kleur is toch mooier.

@uhosting: Heel verstandig, ga niet al je winst opmaken aan privé doeleinden. Je moet blijven investeren anders ligt je bedrijf na een tijdje stil.

mitedo
12/10/05, 22:46
volwassen worden (= 18+) ander kun je in de regel geen ondernemer worden...

Emard
12/10/05, 22:52
Origineel geplaatst door mitedo
volwassen worden (= 18+) ander kun je in de regel geen ondernemer worden...

16+ met toestemming van je ouders, en dan bij de kamer van koophandel langs. Je ouders nemen de verantwoordelijkheid voor jou en je bedrijf op zich, simpel.

hippie
13/10/05, 08:50
de ouders van een vriend van mij nemen de verantwoording op zich, en mijn ouders zitten eraan te denken om voor mij handlichting aan te vragen

Esbes
13/10/05, 09:13
Handlichting komt er nog c.a. 800 EUR aan kosten bij :).

hippie
13/10/05, 10:43
nee, handlichting is €103,-, en je moet in 2 grotere dagbladen zetten dat je handlichting hebt gekregen,

Esbes
13/10/05, 13:16
Handlichting c.a. 100 EUR
Kosten advertenties in dagbladen
Kosten rechter/rechtbank (ook nog een aardig bedrag)

Heb hetzelfde doorlopen, kwam op c.a. 880 EUR in totaal.

hippie
13/10/05, 13:19
wow, ik daacht serieus dat met rechter en alles erin het 103 euro was! dan moet ik er toch nog eens goed over nadenken, dat is inderdaad een behoorlijk groot bedrag!

2oo4
14/10/05, 14:16
Origineel geplaatst door hippie
wow, ik daacht serieus dat met rechter en alles erin het 103 euro was! dan moet ik er toch nog eens goed over nadenken, dat is inderdaad een behoorlijk groot bedrag!

mag ik vragen of je wel verstand hebt van de markt waarin je je bedrijf start?

Verstand op gebied van:
DNS
Scripting
Linux/Windows

en dit is nog maar een klein lijstje, kijk iedereen denkt maar van leuk hosting bedrijf, lekker makkelijk lekker goedkoop...

Maar waar al die 16 jarige jochies mee bezig zijn is de markt aan het verzadigen, hoe wil jij ooit je kop erboven uit blijven steken als anderen al hosting bieden voor 83 cent per maand incl. domeinnaam!!!

En dan praat ik niet over pakketten van 10mb bij 50 mb maar over 200 mb bij 4GB...

Ik zie er het heil er niet van in dat je zal slagen, je kans is in deze markt ook bijna 0,0 en je maakt alleen maar schade...

Oh nog iets, als je 1000 euro al veel vind hoe wil je dan ooit investeren?

hippie
14/10/05, 14:29
rustig aan, ik heb genoeg verstand van de markt, ik zit zelf op een ICT opleiding. en ik heb al enige ervaring op het gebied van servers routers en router programeren en dat soort dingen, aan ervaring en kennis zal het niet liggen!

Om het lijstje af te gaan wat jij hebt neergezet:
DNS: Redelijk verstand
Scripting: Asp/PhP/C++ en alles wat extra komt leer ik snel.
Linux/Windows: Veel verstand.

Triloxigen
14/10/05, 14:32
Origineel geplaatst door hippie
rustig aan, ik heb genoeg verstand van de markt, ik zit zelf op een ICT opleiding.

:')

Ik wil het echt niet voor je verpesten, maar vergeet heel die opleiding daar heb je eigenlijk geen zak aan.
Daar leer je waarschijnlijk met name een netwerk bouwen met Windows 2003 en wat werkstations.
Dat lijkt dus niks op webservers, en van beveiliging hebben ze nog nooit gehoord.

(Ja, ik heb ook een ICT opleiding gedaan, maar dan puur alleen voor het papiertje)

2oo4
14/10/05, 14:34
Origineel geplaatst door hippie
rustig aan, ik heb genoeg verstand van de markt, ik zit zelf op een ICT opleiding. en ik heb al enige ervaring op het gebied van servers routers en router programeren en dat soort dingen, aan ervaring en kennis zal het niet liggen!

Om het lijstje af te gaan wat jij hebt neergezet:
DNS: Redelijk verstand
Scripting: Asp/PhP/C++ en alles wat extra komt leer ik snel.
Linux/Windows: Veel verstand.

Wat jij veel verstand noemt noem ik bijvoorbeeld bijna niets, ik ga je niet testen maar ik heb al zoveel mensen zien falen in deze markt aan gebrek van ERVARING

Ik neem aan dat je net in de eerste klas zit van het MBO?

Dan heb je geen ervaring, bedoel je met een router een cisco router of een speedtouch router?

Kijk het maakt mij verder niets uit hoor wat je wel en niet weet, maar je klanten wel...

Dat je een reseller pakket hebt komt al onproffesioneel over, dat kan iedereen zo natrekken.

Als ik jou was zou ik gewoon een dedicated server nemen, neem bijvoorbeeld leaseweb daar heb je er al 1 voor 39 euro per maand... moet te doen zijn voor een directeur toch? ;)

2oo4
14/10/05, 14:37
Origineel geplaatst door Triloxigen


:')

Ik wil het echt niet voor je verpesten, maar vergeet heel die opleiding daar heb je eigenlijk geen zak aan.
Daar leer je waarschijnlijk met name een netwerk bouwen met Windows 2003 en wat werkstations.
Dat lijkt dus niks op webservers, en van beveiliging hebben ze nog nooit gehoord.

(Ja, ik heb ook een ICT opleiding gedaan, maar dan puur alleen voor het papiertje)

volkomen met Triloxigen eens, ervaring krijg je pas als je in het bedrijfsleven aan de slag gaat.... en zeker niet op school.

CharlieRoot
14/10/05, 14:41
Origineel geplaatst door hippie
rustig aan, ik heb genoeg verstand van de markt, ik zit zelf op een ICT opleiding. en ik heb al enige ervaring op het gebied van servers routers en router programeren en dat soort dingen, aan ervaring en kennis zal het niet liggen!

Om het lijstje af te gaan wat jij hebt neergezet:
DNS: Redelijk verstand
Scripting: Asp/PhP/C++ en alles wat extra komt leer ik snel.
Linux/Windows: Veel verstand.

Aha.. vergeet snel alles wat je op school geleerd hebt want in de praktijk is het niet eens vergelijkbaar. Ik heb ook 2 ICT opleidingen achter me liggen en ben expres gestopt, heb niets nuttigs er aan over kunnen houden wat ik nu nog echt 'gebruik' ook.

Het is ervaring wat belangrijk is. Stageperiodes bijvoorbeeld kunnen goede leermanieren zijn, zo leer je hoe het in de praktijk werkt in plaats van letters lezen die nergens op slaan.

Scripting is leuk als je dat kunt maar in principe heb je dat niet of nauwlijks nodig om webhosting aan te bieden, het is éxtra.

Linux/Windows; Ruim begrip. Je moet echt GOED weten hoe een windows systeem in elkaar zit om de performance hoog te houden en qua linux zitten er veel adders onder het gras die je pas weet als je er door gebeten bent.

Neem van mij aan, ik ben ook begonnen met 0 ervaring en 2 opleidingen.. achteraf dom, maar er was toendertijd niemand die me dat vertelde. Inmiddels heb ik de ervaring en kan ik alles prima runnen maar dit heeft heel wat tijd en moeite gekost in de avonduren en nachten.

Als je 16 bent, ga spelen.. zoek een vriendin.. ga naar school als je dat leuk vind (vraag mijn mening niet) en ga feesten of bij een supermarkt werken. Scheelt risico voor jou en je familie, scheelt veel slapeloze nachten en geeft je een hoop rust meer.

---
Als je nu nog steeds denkt dat je een bedrijf wilt beginnen.. ga dan even naar de KVK en Belastingdienst informatie opvragen. Om hosting aan te bieden zou je al kunnen beginnen met reseller pakketjes (of dat aan te raden is, dat is een tweede) of een beetje dedicated server.

--edit2
Even kleine toevoeging, verwacht niet dat je met hosting meer gaat verdienen dan bij de supermarkt. Zal je zwaar tegenvallen, de markt is zo goed niet meer als het 5 jaar geleden was.

2oo4
14/10/05, 14:49
trouwens om nog even op mijn opmerking terug te komen,

hoe denk jij je hoofd boven het water te houden als je concurrent hosting aanbied voor 83 cent per maand, met 100mb schijfruimte en 10GB dataverkeer...

Je moet hier ff letten op het dataverkeer...

Ik kan vanaf 4,3 cent 1 GB inkopen maar kan jij dat ook?

Jij zit op de marge van ~15 cent per GB

Dan gaat zo'n pakket jouw dus 1,50 per maand kosten.

dan komt er 19% BTW bij;
dan komt er nog eens je loon bij;
dan komt er nog je bedrijfskosten bij

Het zou jou iets van 3 euro per maand gaan kosten wil je hieruit winst gaan maken...

Ik denk ook nog eens dat je je vreselijk verkijkt op de tijd die hierin gaat zitten...

t.bloo
14/10/05, 15:26
Ik denk (hoop eigenlijk) dat de TS zelf ook wel weet dat hij er niets aan over gaat houden. De enige manier om met die prijzen iets te verdienen is vette overselling, niet alleen van dataverkeer maar ook van serverload. En dat dat tot problemen en ontevreden klanten leidt weten we allemaal. Werken bij de supermarkt levert hoe dan ook meer geld en vrije tijd op. Het starten in de hosting branche is hopelijk voor de TS dan ook meer speelkwartier, een leuke bezigheid om een jaartje je een beetje met techniek en klanten te vermaken.

Overigens valt het me op dat in deze thread XBL en AlexanderOnline van Open Host afwezig blijven. Zij zijn een jaar geleden ook met 16 een budget hosting gestart en hebben dus hetzelfde meegemaakt. Dat starten ging vrij goed maar niet geheel zonder problemen overigens...

CharlieRoot
14/10/05, 15:40
Zij zijn een jaar geleden ook met 16 een budget hosting gestart en hebben dus hetzelfde meegemaakt. Dat starten ging vrij goed maar niet geheel zonder problemen overigens...
Kijk naar E-Dentify, Sity, en welk ander nog meer? Er zijn er zo veel. Als alles loopt is er geen probleem maar als er problemen optreden zijn klanten helaas vaak de dupe er van.

Daarbij, gezien de huidige prijzen in de Budget sector levert het niets op.

--edit
Voordat iemand weer conclusies trekt, ik zeg niet dat eerdergenoemde bedrijven SLECHT zijn (ik zie weinig klachten op dit moment) maar het is bekend dat ze wat problemen gehad hebben in het verleden net als véle andere.

thrunx
14/10/05, 20:49
Als je kunt scripten waarom zou je dan niet een webdesign bedrijf beginnen? Heb ik ook gedaan....was ook 16 ;)

Ik ben het bedrijf begonnen in januari samen met me pa. Wij hebben circa E6000 geinvesteerd in visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, 2 pc's, printer, eigen telefoonlijn, software...ect ect :)

Wij hebben vorig jaar ook overwogen om ook in de hostingbranche te stappen, maar toch maar niet gedaan.
- Je kunt niet echt concureren, verdient er te weinig aan.
- Je moet eigenlijk permanent voor bereikbaar zijn (niet alleen telefonisch, maar ook echt dingen kunnen oplossen! En dat gaat niet op school)
- Je moet met AV alles heel goed dicht timmeren, want als je server/resellerpakket veel downtime heeft zullen sommige bedrijven geld eisen vanwege inkomstenderving.

Scripten is een stuk minder risicovol...ook hier moet je natuurlijk opletten met oplevertermijnen en contracten van grotere bedrijven.

Als je er interesse in hebt kan ik je wel vertellen waar wij allemaal tegenaan zijn gelopen etc.

Veel succes....ik kan maar 1 ding zeggen. NIET de hostingbranche in.... ;)

Groetjes,
Steven

Cliff
14/10/05, 21:27
Origineel geplaatst door thrunx

Veel succes....ik kan maar 1 ding zeggen. NIET de hostingbranche in.... ;)


Daar ben ik het helemaal mee eens, de webhosting markt is veels te verzadigd, en daarom is het iets wat wij enkel als secundaire dienst aanbieden aan al bestaande klanten.

EWS
14/10/05, 22:04
Origineel geplaatst door uhosting
@t.bloo
Nice , perfect , en uitgebreid ! (proficiaat)

Als ik iets zou mogen bijvoegen als tip ,

NIET van je eerste winst profiteren , maar investeren !

100% mee eens, eerst zorgen dat je met je eerste winst je bankrekening spekt. Op deze manier ga je niet direct onderuit als er iets gebeurt. En vertrouw mij, er zal genoeg gebeuren met wat pech.

Zo heb ik in het eerste half jaar van mijn onderneming een euro of 500 moeten inleveren vanwege overstappen dedicated server, verloren klanten vanwege storingen bij ex-dedicated leverancier, verhuizen domeinnamen.

Reken daarnaast niet op een echte winst het eerste jaar, reken eerder op flink investeren. Zowel tijd als financiële middelen zul je moeten investeren om na het eerste jaar een enigszins stabiel bedrijfje te hebben opgebouwd. Dit kan dus inhouden dat je regelmatig je voetbal training moet afzeggen, niet naar je vrienden/(in) kan, etc. Denk dus goed na voordat je zoiets start!

Oja als laatste tip, spreid je activiteiten uit over meerdere diensten. Dus niet alleen hosting/domeinnamen, maar ook webdesign, scripting, etc. Wanneer er 1 dienst slecht loopt of verlies maakt, kun je dat opvangen met de andere diensten. En wanneer je zelf een dienst niet kan leveren dan kun je die uitbesteden.

thrunx
15/10/05, 01:52
Origineel geplaatst door Cliff


Daar ben ik het helemaal mee eens, de webhosting markt is veels te verzadigd, en daarom is het iets wat wij enkel als secundaire dienst aanbieden aan al bestaande klanten.

Ook wij pakken het op deze manier aan. Wij brengen onze bestaande klanten onder bij een hosting bedrijf. Dit bedrijf heeft ruim 35 servers staan, je kunt ze op elk moment van de dag bellen, ze weten heel erg goed waar ze over praten. Ook heb ik persoonlijk al elke jaren hele goede ervaring met ze, zodat ik weet waar mijn klanten terecht komen. Wij rekenen een lage prijs voor het helpen van de klanten bij het regelen van de webhosting. Zo hoeven zij zich niet druk te maken om contracten, uitzoeken hoe een hostingpanel werkt etc. Als ze een extra emailadres willen, sturen ze mij gewoon een mailtje :)

Ik heb dus voor 90% het hosten van me afgeschoven, om problemen te voorkomen. Van boze klanten wordt je echt niet blij namelijk!