PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows/Linux graag jullie menigen.



Arto
10/10/05, 16:50
Ik als minder verstand van servers(linux) wil graag een dedicated server huren.
Maar ben bang voor latere problemen.
Ik vraga me af waarom ik gene windows neem?
Zoals ik het weet heb je bij windows gewoon een remote desktop, en je logt in.


Kan iemand me aub helpen, ik wil hier graag uit komen.
Wat zijn de grote vershilen tussen dit twee besturingsystemen?
Hoe installeer ik iets op een windows server?

Enz...
Graag wat informatie, een linkje(nederlands) ook voldoende.

Stewie
10/10/05, 16:56
Als je even aangeeft wat je met de server wilt doen kunnen we ook een oordeel geven :)

Arto
10/10/05, 16:59
Downloaden/Uploaden, websitesi's in html of php.
Pankklare forums die gebruik maken van mysqk en php.

mguilmot
10/10/05, 17:02
Vertel ons misschien ook eens wat je kennis is.
Als je van linux enkel weet "zwart scherm, witte letters", dan zou ik zeker voor windows gaan, OF iemand inhuren die het voor je beheert (of managed dedicated).

Op eerste zicht heb je niet echt een brede kennis qua systeembeheer (sorry indien ik dit verkeerd interpreteer), en zou ik toch iemand proberen te vinden die die kennis wél heeft. Zolang je systeem draait ga je het zelf wel kunnen fixen, maar wat als alles in de soep draait ?

Arto
10/10/05, 17:04
Inderdaad, linux heb ik helemaal geen verstand van.
Windows heb ik redelijk/ voldoende verstand van.
Managed doe ik zeker niet, i.v.m hoge kosten.
Iemand inhuren lijkt me ook niks.
Is er nergens een demo versie van dit windows systeem of remote desktop?

hostingpower
10/10/05, 17:19
Remote desktop zit al ingebakken in Windows XP en 2003. Dus je kunt het op je eigen pc testen.

Triloxigen
10/10/05, 17:29
Origineel geplaatst door Arto
Inderdaad, linux heb ik helemaal geen verstand van.
Windows heb ik redelijk/ voldoende verstand van.
Managed doe ik zeker niet, i.v.m hoge kosten.
Iemand inhuren lijkt me ook niks.
Is er nergens een demo versie van dit windows systeem of remote desktop?

Windows XP en 2003 hebben inderdaad al Remote Desktop ingebakken.
En voor het beheren kun je gewoon een een control panel zoals Plesk nemen (demo op de website).

Maar gaat het fout en je hebt geen beheerder met kennis, dan ben je nat.

izdesign
10/10/05, 17:35
Op linux zit er dat toch ook op remote desktop?, bij CentOS wel die heb ik boven geinstalleerd en daar zit volgens mij remote desktop op durf het niet zeker te zeggen..

Triloxigen
10/10/05, 17:49
Origineel geplaatst door izdesign
Op linux zit er dat toch ook op remote desktop?, bij CentOS wel die heb ik boven geinstalleerd en daar zit volgens mij remote desktop op durf het niet zeker te zeggen..

Als je een Linux als server wilt gebruiken zet je er in de meeste gevallen geen desktopmanager op.
Je is geheel nutteloos en verbruikt alleen resources. :)

mguilmot
10/10/05, 18:11
Maar kan uiteraard wél handig zijn in het begin, als de server nog niet al te veel te doen heeft.

Arto
10/10/05, 18:41
Een ftp programma bijvoorbeeld, die installeren op mijn pc en op mijn Windows server, is dat het zelfde?

Triloxigen
10/10/05, 18:45
Origineel geplaatst door Arto
Een ftp programma bijvoorbeeld, die installeren op mijn pc en op mijn Windows server, is dat het zelfde?

Het is gewoon Windows.

Arto
10/10/05, 18:58
Waar kan ik remote desktop vinden op mijn pc?
Hulp op afstand?

Glenn
10/10/05, 19:06
Nee, onder Start > Programma's > Bureauaccessoires > Communicatie > Verbinding met extern bureaublad.

Of online hier:
http://www.rharmsen.nl/tools/TSweb/

Gh0sty
10/10/05, 19:08
Origineel geplaatst door mguilmot
Maar kan uiteraard wél handig zijn in het begin, als de server nog niet al te veel te doen heeft.

en dan start je 9 van de 10 keer toch wel een xterm venstertje om dingen aan te passen :P

Hollanda
10/10/05, 19:09
Origineel geplaatst door Glenn
Nee, onder Start > Programma's > Bureauaccessoires > Communicatie > Verbinding met extern bureaublad.

Of online hier:
http://www.rharmsen.nl/tools/TSweb/

Ik weet niet wat dit is maar het werkt niet.

Arto
10/10/05, 21:18
Nee tuurlijk niet, jij bent het beheerder niet

Hollanda
10/10/05, 22:00
Dus ik neem aan dat er een script is om via een website remote desktop in te loggen?

Hoe kom ik aan dat script?

JayvD
10/10/05, 22:03
Origineel geplaatst door Hollanda
Dus ik neem aan dat er een script is om via een website remote desktop in te loggen?

Hoe kom ik aan dat script?

Check deze map eens ;)
C:\WINDOWS\web\tsweb

Hollanda
10/10/05, 22:12
Die map bestaat niet op mijn servers, maar ik hebt via GoT wat meer info erover gevonden, nooit geweten dat dit bestond...

Triloxigen
10/10/05, 22:15
Origineel geplaatst door Hollanda
Dus ik neem aan dat er een script is om via een website remote desktop in te loggen?

Hoe kom ik aan dat script?

Je hebt nog steeds open poorten nodig..

JayvD
10/10/05, 22:17
Origineel geplaatst door Hollanda
Die map bestaat niet op mijn servers, maar ik hebt via GoT wat meer info erover gevonden, nooit geweten dat dit bestond...

Kan je installeren is een extra onderdeel kijk maar bij IIS. (software en dan daaro bij onderdelen die IIS ;))

Add or Remove Programs > Add/Remove Windows Components > Application Server > Internet Information Services (IIS) > World Wide Web Service > Remote Desktop Web Connection.

Veel succes ermee.

EDIT: Even duidelijk bijgezet waar het vindbaar is. :)

Hollanda
11/10/05, 00:09
Ik neem aan dat dit gewoon via poort 3389 werkt en oproepbaar is via:
http://ip[dubbelepunt]3389 (dan hoef ik toch geen extra poorten te openen?)

JayvD
11/10/05, 05:40
Ehm, je moet gewoon in IIS een virtualmap aanmaken die linkt naar C:\WINDOWS\web\tsweb en dan moet je gewoon naar:

http://(JOUW IP OF WAT JIJ OOK INSTELT)/tsweb

XBL
11/10/05, 08:57
Origineel geplaatst door mguilmot
Maar kan uiteraard wél handig zijn in het begin, als de server nog niet al te veel te doen heeft. Geen idee wanneer je een GUI zou gebruiken om servers te configgen aangezien dit bijna altijd gaat via config bestandjes die je met een text editor moet bewerken.

Ik zou niet voor Linux en niet voor Windows kiezen, maar m'n centjes investeren in een cursus server-beheer (eender welk OS).

Jochem

eMiz0r
11/10/05, 09:55
Gezien het feit dat je nauwelijks tot geen ervaring met beide systemen hebt raad ik je aan om een testserver te nemen en het eens te gaan proberen. Lees diverse tutorials en handleidingen op het internet (via Google) en bepaal zelf wat je het beste ligt.

Ter info: die nauwelijkse ervaring baseer ik op het feit dat je niet met Remote Desktop om kan gaan (of waarschijnlijk niet eens weet wat het is). Dat is vrijwel de enige manier om je Windows server fatsoenlijk te kunnen beheren. Dat zou je toch moeten weten als je voldoende kennis hebt..

Hollanda
11/10/05, 10:03
Origineel geplaatst door JayvD
http://(JOUW IP OF WAT JIJ OOK INSTELT)/tsweb

Zo krijg ik het niet aan de praat (op poort 80 omdat die al bezet is, wel op een andere - zonder /tsweb).

Triloxigen
11/10/05, 10:10
Origineel geplaatst door XBL
Ik zou niet voor Linux en niet voor Windows kiezen, maar m'n centjes investeren in een cursus server-beheer (eender welk OS).

Die cursussen leren je de basis, maar zelden iets over beveiliging.

Glenn
11/10/05, 10:27
Sorry,
http://www.automice.nl/wts.html

Hier kan je wel bij. Je eigen server ip invullen, port 3389 openzetten op je server en beheren maar!

eMiz0r
12/10/05, 09:20
Origineel geplaatst door Glenn
Sorry,
http://www.automice.nl/wts.html

Hier kan je wel bij. Je eigen server ip invullen, port 3389 openzetten op je server en beheren maar!

En dat is 100% veilig? Je wachtwoorden worden niet in plain text ergens op die website opgeslagen? ;)

Download Remote Desktop maar gewoon als je het nodig hebt.

Glenn
12/10/05, 10:13
Check de handtekening van Microsoft in de ActiveX lijkt me? ;)

eMiz0r
12/10/05, 11:11
En toch vraag ik me af of je met dat soort cruciale gegevens zo simpel omspringt. Je vult toch ook niet zomaar op een willekeurige site je creditcard gegevens in? (tenzij je weet dat het te vertrouwen is e.g. marktplaats perikelen)

Best4U
12/10/05, 11:16
Arto, heb je al wel eens gedacht over een managed dedicated server? je hebt dan wel de lusten maar niet de lasten van een dedicated.

Capt.Pascal
12/10/05, 14:38
Origineel geplaatst door Arto
Inderdaad, linux heb ik helemaal geen verstand van.
Windows heb ik redelijk/ voldoende verstand van.


Gezien je vragen waag in dat in alle bescheidenheid in twijfel te trekken.
Server beheer is iets heel anders dan je PC draaiende te houden.
Als remote desktop je idee van server beheer is,
raad ik je toch met klem aan op zoek te gaan naar iemand die de techniek voor je onder handen wilt nemen.
Anders is het geen kwestie van vroeg of laat dat het mis gaat.
Het zal hoe dan ook vroeg misgaan.
En hoe ga je het dan oplossen ?