PDA

Bekijk Volledige Versie : newnova.org in Nederland bij Leaseweb



bvankuik
10/10/05, 15:28
http://webwereld.nl/articles/37726

"[...] Newnova.org, dat vrijwel identiek oogt als Suprnova.org ooit. De site wordt bij het Nederlandse Leaseweb gehost."

Hebben mensen hier met dit soort zaken ervaring? D.w.z. het hosten van .torrents van films en dergelijke?

Technotop
10/10/05, 16:05
Uhm Sharen is toch illigaal in Nederland? Ook links geven? Volgens mij zullen ze anders snel plat liggen...

Zenda
10/10/05, 16:48
Het uploaden zonder toestemming van bestanden waar auteursrechten op zitten (warez) is overal ter wereld strafbaar, dus ook in Nederland.

Het linken naar warez is in Nederland niet illegaal, maar ook niet legaal! Indien ze deze website offline willen halen zal dit d.m.v. een rechtzaak moeten.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren...

Triloxigen
10/10/05, 16:53
Origineel geplaatst door Zenda
Het uploaden zonder toestemming van bestanden waar auteursrechten op zitten (warez) is overal ter wereld strafbaar, dus ook in Nederland.

Klopt niet.
Het uploaden van muziek met auteursrechten is illegaal, het downloaden niet.

Het uploaden EN downloaden van software met autorsrechten is beide illegaal.

Zenda
10/10/05, 17:03
Origineel geplaatst door Triloxigen
Klopt niet.
Het uploaden van muziek met auteursrechten is illegaal, het downloaden niet.

Het uploaden EN downloaden van software met autorsrechten is beide illegaal.Volgens mij herhaal je mijn zin? Als je mijn zin goed gelezen had zie je dat ik het alleen heb over uploaden. Bij uploaden is alles waar auteursrechten op zitten en waar geen toestemming voor gevraagd is illegaal.

Bij downloaden is het inderdaad een ander verhaal, echter heb ik het hier niet in mijn post over gehad en vroeg trebbor dat niet.

bvankuik
10/10/05, 17:09
Als je download met bittorrent, dan ben je toch automatisch uploader?

Als je overigens het commentaar bij het artikel bekijkt, dan is dat newnova.org niet de enige site die torrents host bij deze partij:
http://webwereld.nl/comments/37726

Raptor
10/10/05, 22:08
Origineel geplaatst door bvankuik
Als je download met bittorrent, dan ben je toch automatisch uploader?

Als je overigens het commentaar bij het artikel bekijkt, dan is dat newnova.org niet de enige site die torrents host bij deze partij:
http://webwereld.nl/comments/37726
dat down/up is nou net de kracht

Triloxigen
10/10/05, 22:11
Origineel geplaatst door Zenda
Volgens mij herhaal je mijn zin? Als je mijn zin goed gelezen had zie je dat ik het alleen heb over uploaden. Bij uploaden is alles waar auteursrechten op zitten en waar geen toestemming voor gevraagd is illegaal.

Bij downloaden is het inderdaad een ander verhaal, echter heb ik het hier niet in mijn post over gehad en vroeg trebbor dat niet.

Halve waarheid is geen waarheid..
Ik vulde je aan.

bvankuik
11/10/05, 10:59
Wat ik me afvraag is of je als Nederlandse provider iets valt aan te rekenen. Iemand ideeen of ervaringen wat dit betreft?

Unixadmin
11/10/05, 13:02
Origineel geplaatst door bvankuik
Wat ik me afvraag is of je als Nederlandse provider iets valt aan te rekenen. Iemand ideeen of ervaringen wat dit betreft?
Als jij niet weet dat er iets illegaals op je server staat dan kan jij ook niet aansprakelijk gesteld worden. Vaak krijg jij dan een seintje van iemand en dan moet jij wel actie ondernemen anders kun jij wel aansprakelijk gesteld worden.

bvankuik
12/10/05, 09:20
Nieuw berichtje:
http://webwereld.nl/articles/37763

Stichting Brein: "Het is eigenlijk nog simpeler dan bij Kazaa destijds. Er is een centrale plek met linkjes en zijn er duidelijke verantwoordelijken voor de inhoud van de site. Als iets voor Kazaa geldt, geldt dat dubbel en dwars voor Newnova."

Digitux
12/10/05, 15:41
Volgens mij hebben ze destijds die zaak tegen kazaa ook verloren....

ICTRecht
13/10/05, 20:51
Als hostingprovider ben je aansprakelijk als je aan dit soort praktijken meewerkt. Mijn advies: niet aan beginnen.

Vandaag heb ik een belangrijke seminar gehad over auteursrecht in relatie tot p2p etc. Een aantal hooggeplaatste figuren waren niet blij met de acties van Leaseweb. Mijn verwachting is dan ook dat de website niet lang online blijft.

host3000
13/10/05, 20:54
Origineel geplaatst door ICTRecht
knip....Een aantal hooggeplaatste figuren waren niet blij met de acties van Leaseweb. Mijn verwachting is dan ook dat de website niet lang online blijft.

Waarschijnlijk heeft een aantal van die hooggeplaatste figuren een commissariaat bij een of ander gerelateerd bedrijf.

Af en toe moet je even door de poppenkast heen kijken.

Bovendien moet je je van hooggeplaatste figuren niet al te veel aan trekken. Zij hebben de neiging zichzelf belangrijker te vinden dan in de praktijk blijkt.

ICTRecht
13/10/05, 20:57
Van poppenkast is geen sprake. Ik noem verder geen namen.
Je bent gewoon aansprakelijk als hostingprovider.

host3000
13/10/05, 21:00
Origineel geplaatst door ICTRecht
Van poppenkast is geen sprake. Ik noem verder geen namen.
Je bent gewoon aansprakelijk als hostingprovider.

Bronnen van jurisprudentie graag.

Stewie
13/10/05, 21:01
Origineel geplaatst door ICTRecht
Van poppenkast is geen sprake. Ik noem verder geen namen.
Je bent gewoon aansprakelijk als hostingprovider. De provider is aansprakelijk voor de content op de server van de klant?

Hahaha, jij moet moppentapper worden :D

Maico
13/10/05, 21:03
Origineel geplaatst door gsh2
De provider is aansprakelijk voor de content op de server van de klant?

Hahaha, jij moet moppentapper worden :D

Zou idd wel mooi zijn :p.
Lekker warrez hosten -> "Provider is toch aansprakelijk" :D

ICTRecht
13/10/05, 21:11
Ik denk er soms over na om maar niets meer te posten....

Ik zou zo zeggen pak art 6:196c BW erbij. Om precies te zijn "lid 4". Dus je bent aansprakelijk zodra je het weet. Bij Leaseweb zijn deze praktijken kenbaar of zij zijn kenbaar gemaakt.

wetten.overheid.nl

Succes!

TSG-Hans
13/10/05, 21:17
Origineel geplaatst door ICTRecht
Ik denk er soms over na om maar niets meer te posten.

Ik zou zo zeggen pak art 6:196c BW erbij. Om precies te zijn "lid 4". Dus je bent aansprakelijk zodra je het weet. Leaseweb weet dat.

wetten.overheid.nl

Succes!

Allereerst is het helemaal niet duidelijk of een torrent site strafbaar is. Ten tweede wil ik je wijzen op de uitspraak van de rechter in de zaak "zoekmp3.nl".

ICTRecht
13/10/05, 21:22
Bedankt voor de tip.

Zoekmp3 heb ik al doorgenomen. Dat is mijn huiswerk ;)

Daarbij kan je van mening verschillen en zijn er verschillende juridische uitgangspunten. Gezien de huidige ontwikkelingen zeg ik dat Leaseweb de website niet lang zal hosten.

JayvD
13/10/05, 21:52
Origineel geplaatst door ICTRecht
Bedankt voor de tip.

Zoekmp3 heb ik al doorgenomen. Dat is mijn huiswerk ;)

Daarbij kan je van mening verschillen en zijn er verschillende juridische uitgangspunten. Gezien de huidige ontwikkelingen zeg ik dat Leaseweb de website niet lang zal hosten.
Ben blij dat iemand ze soms even op de potten tikt.
Great job ICTRecht. :)

Triloxigen
13/10/05, 21:54
Origineel geplaatst door ICTRecht
Een aantal hooggeplaatste figuren waren niet blij met de acties van Leaseweb. Mijn verwachting is dan ook dat de website niet lang online blijft.

Ja, brein enzo..
Die hebben geen zak te zeggen, is gewoon een particulier bedrijf..

Zenda
13/10/05, 21:56
Mag ik je in de rede vallen ICTRecht? Wat je zegt is niet waar hoor.

Het gaat om 2 aspecten:
1. Staan er illegale bestanden op de website.
2. Wat is de content van de website.

Aspect 1 is hier niet van toepassing. Echter is Aspect 2 discutabel. Het gaat om het linken, dit is niets mee dan de commando geven in een download programma om een bestand te downloaden.

In de Nederlandse wet staat nergens dat het linken illegaal is, dus ook in dit geval niet! Echter kun je dit telkens weer onderverdelen, waardoor telkens de eigenaar een stukje meer schuldig wordt, zoals: "Zijn de links gevalideerd?". Als dit het geval is, staat de aanklager al weer een stukje sterker.

Wil Stichting BREIN of iedere andere organisatie een rechtzaak aanspannen zal dit ontzettend moeilijk worden (dit wordt tevens bevestigd door vele (grote) advocaten!). Tevens heeft Stichting BREIN géén enkele macht en zal altijd de hulp van bijv. de politie in moeten schakelen. Overigens weet iedere persoon die verstand heeft van zaken dat Stichting BREIN niets is en eigenlijk er totaal geen verstand van heeft.

ICTRecht
13/10/05, 22:09
Ivm BitTorrent heb je met aspect 1 een punt. Maar daar valt ook nog wel het ea voor te zeggen.

Linken kan worden gezien als openbaarmaking. Dit staat niet letterlijk in de Auteurswet. Wetten zijn ruim geformuleerd, dus de term "LINK" zal je niet vinden.

Er spelen meer aspecten mee.

We zullen zien.

Zenda
13/10/05, 22:15
Origineel geplaatst door ICTRecht
Ivm BitTorrent heb je met aspect 1 een punt. Maar daar valt ook nog wel het ea voor te zeggen.

Linken kan worden gezien als openbaarmaking. Dit staat niet letterlijk in de Auteurswet. Wetten zijn ruim geformuleerd, dus de term "LINK" zal je niet vinden.

Er spelen meer aspecten mee.

We zullen zien.Dat klopt, dit is meestal. In de meeste gevallen is de eigenaar zelf ook (druk) bezig met illegale activiteiten en wordt zo het onderzoek een stuk makkelijker.

Het is ook maar net afhankelijk van hoe hard LeaseWeb zich durft te verzetten ;).

Steven, ik je overigens een email gestuurd. Graag hoor ik je reactie.