PDA

Bekijk Volledige Versie : Gamerserver netwerk keuze ewaka of iqarus



chux
05/10/05, 13:29
Beste,

Ik heb twee mooie aanbiedingen gekregen voor colocated hosting.

Het gaat om de netwerken van ewaka en iqarus.
Het voordeel bij ewaka is dat ik veel meer dataverkeer erbij krijg wat mij dus veel geld scheelt.
Ook zag ik in het netwerk topic dat ewaka een zeer uitgebreid netwerk heeft.

Over iqarus heb ik weinig vernomen, hebben jullie hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank voor de reacties

jurrian
05/10/05, 13:33
Origineel geplaatst door chux
Over iqarus heb ik weinig vernomen, hebben jullie hier ervaring mee?


Iqarus is dacht ik de naam van het datacentrum, niet van het netwerk. Een van de netwerken die hier staat (of: het enige?) is Linkup. Weet 100% zeker dat je daarover hier op WHT het nodige kan vinden :)

chux
05/10/05, 13:41
En linkup heeft de volgende verbindingen:
- AMS-IX
- Rokscom
- Level(3)
- KPN International

Maar nu weet ik nog steeds niet welke van de twee het beste is.

Is er trouwens ook een tool waarmee ik kan zien hoe de pings vanaf het buitenland is naar een willekeurig domein?

Vanuit bv. duitsland, GB, sweden.

Bij een trace vanaf hier heb ik naar ewaka.nl 10 hops en naar iqarus.nl 8 hops.
Maakt dit enig verschil ?

Stewie
05/10/05, 13:45
Om jouw te helpen moet je wel aangeven wat jij belangrijk vind:

- prijs
- netwerk
- betrouwbaarheid
- uptime (garantie)
- etc

chux
05/10/05, 13:47
Ik vind alles van dat rijtje belangrijk alleen heb ik het budget niet om voor 100 euro per maand bij bv. proserve of true te colocaten.

Ik denk dat mijn budget maximaal 70 euro voor 300 gb is.

jo0st
05/10/05, 14:09
Zoek je iemand die zelf daar een rack afneemt of je bij diegene mag colocaten. Zit toch een beetje bij een van die grotere partijen..

chux
05/10/05, 14:12
Dat maakt mij niet uit joost.
Bij iqarus heb ik iemand die een rack afneemt en bij ewaka kan je zelf tegen goede prijzen je server plaatsen.

Wido
05/10/05, 14:37
Ik raad je in dit geval Eweka aan.

Als je zo in het storingen onderdeel kijkt zie je dat het linkup netwerk niet al te lekker draait.

Eweka is een goede partij, Reasonnet (waar wij staan) heeft een private peer met Eweka en doet aardig wat verkeer via hen. Altijd goede verbindingen met het buitenland.

Eweka zit op veel IX'en aangesloten en is daardoor voor gaming aantrekkelijk.

Ik denk overigens dat je verkeerd kijkt, voor 70 euro per maand kan je in een goed netwerk staan met +/- 300GB traffic.

Maar om nog even terug te komen op je vraag, ik zeg: Eweka in dit geval.

chux
05/10/05, 14:40
En wat is een goed netwerk waar ik voor 70 euro terecht kan?

P.s. die 300gb is later pas van toepassing.
Ik wil beginnen met 50/100 gb en daarna upgraden en eventueel servers erbij plaatsen.

Wido
05/10/05, 14:43
Je hebt meerdere netwerken in Nederland die goed zijn, is genoeg over te vinden hier op het forum.

Een lijstje: (Mijn favorieten)
- Reasonnet (Staan wij zelf)
- ProServe
- True
- NXS (Staan we nu nog met 1 server)

Van NXS ben ik alleen bang dat je daar niet voor 70E per maand staat. True ben ik ook niet zeker van.

jo0st
05/10/05, 15:33
XS4ALL vind ik zelf ook erg goed.

JayvD
05/10/05, 16:01
Origineel geplaatst door jo0st
XS4ALL vind ik zelf ook erg goed.

Die is niet onder de 70 euro..

massie5
05/10/05, 18:16
als je op zoek bent naar netwerk stabiliteit en professioneel gedrag van het personeel zou ik voor Eweka kiezen.

Paulewk
05/10/05, 20:57
Origineel geplaatst door chux
En linkup heeft de volgende verbindingen:
- AMS-IX
- Rokscom
- Level(3)
- KPN International

Maar nu weet ik nog steeds niet welke van de twee het beste is.

Is er trouwens ook een tool waarmee ik kan zien hoe de pings vanaf het buitenland is naar een willekeurig domein?

Vanuit bv. duitsland, GB, sweden.

Bij een trace vanaf hier heb ik naar ewaka.nl 10 hops en naar iqarus.nl 8 hops.
Maakt dit enig verschil ?

http://www.traceroute.org/

Lukkie
05/10/05, 21:03
Zoek even met google op de term:

looking glass

Dit zijn script die pings/traceroute/bgp informatie geven vanaf een router van een provider.

Wij hebben erzelf ook eentje wil je het externe netwerk testen

http://noc.eweka.nl/lg

FransVanNispen
07/10/05, 02:28
Voor ons nieuwe rack heb ik ook getwijfelt tussen Linkup, Eweka en EuroAccess. Ik heb door diverse collega's en contacten in het buitenland tests laten uitvoeren en vergeleken met het Leaseweb netwerk waar we ook diverse servers en colocaties housen.

Eigenlijk kwamen de ping tijden overal wel redelijk uit de bus en de trace routes waren ook vergelijkbaar. Leaseweb was bijna overal wat sneller, maar wel variëerde het iets meer dan andere. We hebben het hier over +- 2 à 3 ms op een ping sessie binnen Europa, ca 6 ms vanuit USA (Philidelphia) en 10ms onderlinge verschillen met Japan. Binnen Nederland waren EuroAccess en Synssans ca 2 ms sneller. In ieder geval vanaf onze locatie in Prinsenbeek.

Locaties van waar wij de tests hebben laten uitvoeren alvoor wij de uiteindelijke keuze hebben bepaald waren: 2 locaties in Duitsland (we hebben veel Duitse klanten), Frankrijk, Portugal, Estland, USA, UK en Japan.

Dit kon omdat ik regelmatig voor een Duits software bedrijf werk met veel internationale werknemers.

Packet loss zal waarschijnlijk niet direct naar voren komen uit een uitgebreide ping test.

Eweka kwam met name voor Duitsland goed uit de bus.

De rede dat wij toch niet voor Eweka hebben gekozen is the SLA die zij bieden op het netwerk. Deze is slechts 99% waar anderen 99,8% en 99,9% bieden. Niet gezegd dat het daarom een slecht netwerk is, maar wij willen onze klanten enige mate van garantie voor kwaliteit kunnen geven.

Linkup is afgevallen vanwege de vele storings meldingen op dit forum de laatste tijd, hoewel we ook bij Leaseweb de laatste 6 weken niet erg tevreden zijn over de behaalde uptime door de diverse storing vrij kort achter elkaar.

Maar ik moet het wel met Wido eens zijn dat ik 1U + 300Gb voor 70,- per maand niet echt een overweldigende aanbieding vind.

repsaj
07/10/05, 08:57
En wie is het nou geworden?

chux
07/10/05, 09:59
Ik heb een bedrijf gevonden dat een rack heeft bij proserve en mij een hele mooie aanbieding heeft gedaan.

Het was dus na deze anabieding geen moeilijke keuze meer.

Iedereen heel erg bedankt voor de informatie, toch veel geleerd :)

FransVanNispen
07/10/05, 11:53
repsaj, Zoals ik al aangaf, twijfelde we tussen Linkup, Eweka en EuroAccess. Linkup en Eweka zijn afgevallen :)

chux
13/10/05, 19:41
Beste Hosters,

Vandaag kreeg ik een mooie aanbieding van InstantXS.

Dit is wel een stukje duurder maar ik ben best bereid voor een goed netwerk te betalen.

Heeft iemand ervaring met InstantXS?
Ik hoorde dat ze tot de top 5 datacenters horen van nederland, klopt dit?

Alvast bedankt.

P.S. de deal met de afnemer van proserve gaat niet door omdat ik ineens een emailtje van dat bedrijf kreeg dat ze niet meer aan colocated diensten doen, en dat vind ik inderdaad heel erg raar voor een bedrijf.

Triloxigen
13/10/05, 19:49
Top 5 is wel heel erg relatief, top 5 van wat?
Het meest belangrijke en beinvloedbare is eigenlijk wel het netwerk, zaken als veiligheid etc zijn in de grote DC"s over het algemeen wel goed geregeld.
En instantXS heeft geen eigen datacenter, maar zit in Redbus in Amsterda,.
(Uit je post maak ik op dat je denkt dat ze een eigen DC hebben)

idServe
13/10/05, 22:51
Hier goede ervaringen met InstantXS. Prima, snelle support en een snel netwerk. Helaas niet redundant, maar ze draaien op een Juniper router dus veel kan er niet mis gaan :) (nu hoef ik geen lijst met dingen die wél mis kunnen gaan)

Domeinregistraties verzorgen ze ook snel.

Ik zou ook liever iets meer betalen om zeker te weten dat je goed zit.

TiMMiEJ
14/10/05, 10:48
Op het moment draait alles super stabiel bij linkup, en ik verwacht ook geen downtime meer. Omdat alle lijnen dubbel zijn aangesloten!

Wido
14/10/05, 11:51
Origineel geplaatst door TiMMiEJ
Op het moment draait alles super stabiel bij linkup, en ik verwacht ook geen downtime meer. Omdat alle lijnen dubbel zijn aangesloten! Zullen we eerst zien en dan geloven?

froggie
14/10/05, 12:05
Origineel geplaatst door idServe
Helaas niet redundant, maar ze draaien op een Juniper router dus veel kan er niet mis gaan :) (nu hoef ik geen lijst met dingen die wél mis kunnen gaan)
Ik kan het niet laten, sorry :D

Ik ben samen met een collega afgelopen maandag ruim 2,5 uur bezig geweest om een netwerk weer in de lucht te brengen nadat de enige Juniper M5 het lootje had gelegd. Het beestje heeft ruim een jaar prima gedraait maar bleek achteraf toch een rotte backplane te hebben. Daarnaast hebben ze maar een next day business contract en als klap op de vuurpijl vergat Juniper een bepaald onderdeel mee te sturen met de nieuwe M5. Uiteindelijk heeft een andere partij ze dus een Juniper moeten lenen om tijdelijk in te zetten ipv die M5.

Zeg dus nooit dat er niets kan gebeuren omdat er bepaalde hardware gebruikt wordt. Hardware blijft hardware en hardware die niet kapot kan bestaat niet!

Leuk detail is overigens dat de tijdelijke Juniper van die 3e partij niet direct in gebruik kon worden genomen en het hele netwerk (met pieken tot 80Mbit ~ 90Mbit over de router) ruim 24 uur op een Zebra/Quagga setup heeft gedraait. Dit is echt prima gegaan. Dit is voor mij het bewijs dat kleine partijen prima uit de voeten kunnen met een flinke software router (mits je geen gebruik hoeft te maken van de geavanceerde features die op bijv nieuwe Cisco's zitten en je geen verkeer hoeft te filteren op je routers).

Rinse Kloek
14/10/05, 12:22
Daarnaast hebben ze maar een next day business contract en als klap op de vuurpijl vergat Juniper een bepaald onderdeel mee te sturen met de nieuwe M5. Uiteindelijk heeft een andere partij ze dus een Juniper moeten lenen om tijdelijk in te zetten ipv die M5.

Dat is een van de redenen dat je vaak beter zelf spare parts op voorraad kan hebben.
Als je 3 Juniper M5's hebt kan je volgens mij beter een extra Juniper M5 (Met een aantal interfaces) op de plank hebben staat dan een duur NBD contract afsluiten.

oscar
14/10/05, 12:52
Het lijkt mij verstandig om er minimaal 2 te hebben voor test en voor productie.

Nieuwe releases of configuratie wijzigingen wil je eerst testen voordat je de change implementeert op productie.

als de productie juniper dan uitvalt dan kun je gelijk die van test inzetten.

Grotere organisaties werken zelfs met 5 omgevingen. (OTAP, ontwikkel, test, acceptatie en produktie) en uitwijk.

froggie
14/10/05, 14:42
Origineel geplaatst door oscar
Het lijkt mij verstandig om er minimaal 2 te hebben voor test en voor productie.
Je hebt er gewoon 2 nodig voor productie <punt>

Zoiets belangrijks al je core router moet je dubbel uitvoeren. De techniek is er om transparante failover te creeren, dus moet je dat doen.

Ik zou als kleine(re) partij daarnaast met layer 3 switches een kleine proeftuin bouwen om dingen te kunnen testen.


Origineel geplaatst door Rinse Kloek
Dat is een van de redenen dat je vaak beter zelf spare parts op voorraad kan hebben.
Als je 3 Juniper M5's hebt kan je volgens mij beter een extra Juniper M5 (Met een aantal interfaces) op de plank hebben staat dan een duur NBD contract afsluiten.
Je hebt helemaal gelijk. Alleen is het voor een kleine partij niet altijd op te brengen om een volledige unit spare in de kast te leggen. Maar zorg dan wel dat je support contract goed geregeld is.

Vernon
14/10/05, 14:59
Geen Eweka! Nooit never dat je klanten tevreden zullen zijn met zulke beroerde pings! Linkup, daar zijn de meningen over verdeeld maar de algemene rvaringen zijn goed.

Je kan tevens ook een kijkje nemen bij Neoworld of Synssans ( bijzonder goeie support!)

Succes met je keuze

XF-RICK
14/10/05, 15:49
Origineel geplaatst door Vernon
Geen Eweka! Nooit never dat je klanten tevreden zullen zijn met zulke beroerde pings! Linkup, daar zijn de meningen over verdeeld maar de algemene rvaringen zijn goed.

Je kan tevens ook een kijkje nemen bij Neoworld of Synssans ( bijzonder goeie support!)

Succes met je keuze

Aantal vragen dan voor jou:
- Kan je je uitspraak over Eweka bekrachtigen met statistieken? Of andere methodes?

- Neoworld of Synssans, wat versta je onder "goede" support? Sommige mensen zijn niets gewend en vinden een antwoord via e-mail binnen 24 uur al goede support.

Wouter K
14/10/05, 16:17
Is inderdaad een bak lucht wat je loopt te strooien Vernon ;). Argumenten/bewijs graag!

Stewie
14/10/05, 16:30
Origineel geplaatst door Vernon
Geen Eweka! Nooit never dat je klanten tevreden zullen zijn met zulke beroerde pings! Linkup, daar zijn de meningen over verdeeld maar de algemene rvaringen zijn goed.

Je kan tevens ook een kijkje nemen bij Neoworld of Synssans ( bijzonder goeie support!)

Succes met je keuze nofi vernon, maar synssans netwerk is toch geen gameserver netwerk? Je wilt toch goede connecties en goede routers hebben voor dit werk?

repsaj
14/10/05, 16:57
http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.Synssans

http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.Eweka

Dan vindt ik die van eweka ietsjes beter er uit zien
mgoed dat is mijn mening

Stewie
14/10/05, 17:03
Origineel geplaatst door repsaj
http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.Synssans

http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.Eweka

Dan vindt ik die van eweka ietsjes beter er uit zien
mgoed dat is mijn mening Ligt het aan mij of late alle grafieken packet loss zien (dus proserve netwerk heeft packetloss?)?
Ook gek dat 8 dagen geleden elke verbinding iets trager werd?

froggie
14/10/05, 17:31
Origineel geplaatst door gsh2
Ligt het aan mij of late alle grafieken packet loss zien (dus proserve netwerk heeft packetloss?)?
Ook gek dat 8 dagen geleden elke verbinding iets trager werd?
Iedere link heeft packetloss, veroorzaakt door fluctuerende spanning binnen de apperatuur, interferentie van buitenaf etc. Daarom is IP een best effort protocol (wat over het algemeen erg goed werkt).

Interessant is wel om te zien dat het ProServe netwerk wat hikjes heeft gehad de afgelopen week.

ProServe
14/10/05, 18:49
Origineel geplaatst door froggie
Interessant is wel om te zien dat het ProServe netwerk wat hikjes heeft gehad de afgelopen week.
Wat bedoel je precies? Want wij weten van niets eigenlijk...

Paulewk
14/10/05, 18:56
Origineel geplaatst door froggie



Leuk detail is overigens dat de tijdelijke Juniper van die 3e partij niet direct in gebruik kon worden genomen en het hele netwerk (met pieken tot 80Mbit ~ 90Mbit over de router) ruim 24 uur op een Zebra/Quagga setup heeft gedraait. Dit is echt prima gegaan. Dit is voor mij het bewijs dat kleine partijen prima uit de voeten kunnen met een flinke software router (mits je geen gebruik hoeft te maken van de geavanceerde features die op bijv nieuwe Cisco's zitten en je geen verkeer hoeft te filteren op je routers).

Wij hebben 4x 1Gbit gerouteerd op Quagga, en dit ging prima.

Dus 80 a 90Mbit is nog maar het begin hoor ;).

mdf
14/10/05, 18:57
Origineel geplaatst door repsaj
http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.Synssans

http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.Eweka

Dan vindt ik die van eweka ietsjes beter er uit zien
mgoed dat is mijn mening

Wij peeren niet direct met Proserve; Eweka peert wel direct met Proserve op de ams-ix dus als je het zo wilt zien ziet een smokeping naar hun er beter uit ja.

Emard
14/10/05, 19:05
Origineel geplaatst door ProServe

Wat bedoel je precies? Want wij weten van niets eigenlijk...

Het spijt me ProServe, ik ben groot voorstander van jullie netwerk, maar het is wel duidelijk te zien hoor ;)

Linkje (http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?displaymode=n;start=2004-09-09%2018:06;end=now;target=ISP_smokestats.Proserve)

repsaj
14/10/05, 19:09
Origineel geplaatst door Synssans


Wij peeren niet direct met Proserve; Eweka peert wel direct met Proserve op de ams-ix dus als je het zo wilt zien ziet een smokeping naar hun er beter uit ja.

Oke :)

Marcelll
14/10/05, 19:37
Qua professionaliteit/goede hardware/ betrouwbare info/ zou ik kiezen voor Eweka, daarnaast heeft iqarus/linkup alleen maar een packet exchange (hun uber l3 trabsit) en rokscom lijntje meen ik.

Emard
14/10/05, 19:45
Proserve, zou je aan je smokeping Eweka.nl en Demon.nl kunnen toevoegen? Ben zeer geïnteresseerd in hun pings. Bedankt :)

ProServe
14/10/05, 20:06
Origineel geplaatst door Emard

Proserve, zou je aan je smokeping Eweka.nl en Demon.nl kunnen toevoegen? Ben zeer geïnteresseerd in hun pings. Bedankt :)
Eweka staat er al in:
http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.Eweka
We gebruiken verder de config van:
http://ping.exsilia.net/cgi-bin/smokeping.cgi
En daar staat Demon niet in, ik zal het eens navragen bij de eigenaar.

ProServe
14/10/05, 20:09
Origineel geplaatst door Emard
Het spijt me ProServe, ik ben groot voorstander van jullie netwerk, maar het is wel duidelijk te zien hoor ;)
Linkje (http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?displaymode=n;start=2004-09-09%2018:06;end=now;target=ISP_smokestats.Proserve)
Verdorie! :D
Ik denk dat het komt omdat die doos ook nog wat andere dingen doet. Het verschil is echt minimaal, maar ik zal het eens in de gaten houden :)

MikeN
14/10/05, 23:18
Origineel geplaatst door Emard

Proserve, zou je aan je smokeping Eweka.nl en Demon.nl kunnen toevoegen? Ben zeer geïnteresseerd in hun pings. Bedankt :)

Stats voor Demon zijn hier wel te vinden (ook vanaf ProServe netwerk): http://smokeping.clanhost.nl/cgi-bin/smokeping.cgi?target=Netherlands.Demon

Ga dat echter niet op de microseconde vergelijken, want de bak waar die smokeping op draait is dusdanig traag dat dat voor meer fluctuatie zorgt dan welk netwerk dan ook :p

Dat de ping 8 dagen terug omhoog ging komt waarschijnlijk omdat het verkeer dan ineens over de andere AMS-IX link gaat (ProServe heeft er 2 enzo). De instabiliteit van de ping naar proserve.nl vind ik nog wel meevallen, "vroeger" met de Extreme coreswitches wisselde dit nog veel meer.

Ik denk dat je sowieso netwerken niet echt goed kunt vergelijken aan de hand van vergelijkingen binnen Nederland. Ok, je kan zien of een netwerk structureel packetloss e.d. heeft, maar het zegt compleet niets over verbindingen naar het buitenland, waartussen veel meer verschillen zitten.

ProServe
14/10/05, 23:56
Origineel geplaatst door MikeN
Dat de ping 8 dagen terug omhoog ging komt waarschijnlijk omdat het verkeer dan ineens over de andere AMS-IX link gaat (ProServe heeft er 2 enzo). De instabiliteit van de ping naar proserve.nl vind ik nog wel meevallen, "vroeger" met de Extreme coreswitches wisselde dit nog veel meer.

Nou, ik denk dat dat het probleem niet is hoor. Ik denk dat het een failover van de AMS-IX naar een andere coreswitch was (http://www.ams-ix.net/technical/topology.html).
Als ze namelijk van de NIKHEF core naar Telecity core omschakelen, moet het verkeer wat bijv. eerst van onze NIKHEF ams-ix link naar de NIKHEF core en daarna naar een SARA member ging, nu eerst via Telecity2 core. Als je een beetje weet waar die datacenters staan, snap je dat dat hogere latency oplevert. Je kan dat bijv. goed zien bij WeDare (zit op SARA): http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.WeDare
Bij NXS (zitten op TC2) zie je een verlaging:
http://www.pro-noc.nl/smokeping.cgi?target=ISP_smokestats.NXS

MikeN
15/10/05, 00:26
Dat is inderdaad een nog logischere verklaring :)

Emard
15/10/05, 01:22
Origineel geplaatst door MikeN

Stats voor Demon zijn hier wel te vinden (ook vanaf ProServe netwerk): http://smokeping.clanhost.nl/cgi-bin/smokeping.cgi?target=Netherlands.Demon


Sinds wanneer zijn de Clanhost servers traag? Ik speel er elke dag op met een ping van 9!

repsaj
15/10/05, 09:51
Origineel geplaatst door Emard


Sinds wanneer zijn de Clanhost servers traag? Ik speel er elke dag op met een ping van 9!

LEZEN



want de bak waar die smokeping op draait is dusdanig traag dat dat voor meer fluctuatie zorgt dan welk netwerk dan ook

Smokeping draait op een klein servertje, zown via ding met vaste via processor

Emard
15/10/05, 12:03
Origineel geplaatst door repsaj


LEZEN


Smokeping draait op een klein servertje, zown via ding met vaste via processor

Blind :o