PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat voor software/apparatuur ( Talpa)



P.the.chicken
04/10/05, 20:12
Ik weet niet precies waar ik het moet vragen, maarja bij deze.
Elke avond vanaf 18.00 uur kan je via www.talpa.nl talpa live bekijken.

Ik vroeg mij eigenlijk af wat voor apparatuur heb je hier nou eigenlijk allemaal voor nodig om een mooie live stream met een programma via internet te laten verlopen en wat voor software ?

En nou is die van Talpa vrij bufferig hoe kan je zo veel mogelijk voorkomen dat je beelden erg bufferig zijn ?


Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

WI-Hosting
04/10/05, 20:44
buffer vergroten in je instellingen,

vergt meer van je pc en de buffertijden worden langer maar minder vaak...

als je echt optimaal wilt hebben moet je gewoon een super snelle internet verbinding hebben en je buffer zo groot maken (hangt ook van geheugen en hdd ruimte af) dat je de hele film buffert..

maar dat is bij tv niet mogelijk.. (aangezien het live is :x)

je zal het maar zo moeten doen..

P.the.chicken
04/10/05, 20:46
Origineel geplaatst door WI-Hosting
buffer vergroten in je instellingen,

vergt meer van je pc en de buffertijden worden langer maar minder vaak...

als je echt optimaal wilt hebben moet je gewoon een super snelle internet verbinding hebben en je buffer zo groot maken (hangt ook van geheugen en hdd ruimte af) dat je de hele film buffert..

maar dat is bij tv niet mogelijk.. (aangezien het live is :x)

je zal het maar zo moeten doen..


Ik noemde Talpa als voorbeeld, het is de bedoeling om binnenkort zelf een live uitzending via internet te organiseren, en ik vroeg mij af hoe ik dat het beste kon opzetten met welke apparatuur enz

DJSmiley
05/10/05, 00:32
Tja, wil je alleen geluid of ook video?
Moet het gewoon voor iedereen te bekijken zijn of alleen na betaling?

Welke compressie wil je gaan gebruiken?

Voor video zijn de meest gangbare windows media of realvideo. Beide kunnen prima live functioneren. Op de sites van Microsoft en Realsystems kun je de eisen wel opzoeken.

Daarnaast, wil je op 1 bitrate streamen of wil je meerdere aanbieden?

Je upload zal hoog genoeg moeten zijn om al deze bitrates CONTINUE te kunnen streamen. Vanaf de server kun je dan weer je clients bedienen, of andere servers als je het grootschalig wilt opzetten.

Tevens moet je encoding bak snel genoeg zijn om alles soepel te coderen, 3 of 4 verschillende bitrates vraagt helemaal veel.

Quote van microsoft.com:


Capture and broadcast of audio and video for high bandwidth using Windows Media Audio and Video 9 Series codecs

Required:
Single stream and multiple-bit-rate content for 500 Kbps through 2 megabits (Mbps) or more:

Dual 2 GHz or higher processor, such as an Intel Xeon or AMD Athlon MP


Houd ook rekening met je doelgroep: Is dat alleen nederland of ook buitenland? 100Mbit server is leuk, maar is snel vol. De 100Mbit kun je nooit continue stabiel eruit krijgen (hardwareeisen nieteens meegerekend) en voor buitenlandse partijen is het nog iets meer kans op haperingen.

Ik heb zelf een jaar of 2 geleden, een shoutcast stream gedaan (audio only) op 192Kbit. Ik kan je 1 ding zeggen: Zelfs alleen audio op hoge kwaliteit (nu was dit vrij extreem) zuipt dataverkeer..
Gemiddeld hadden we 600 luisteraars. (ruim 40 gig per uur), een aantal uur zaten we zelfs over de 1000. De totale uitzending duurde zo'n 10 uur, waarin we ongeveer een terabyte erdoor gejaagd hebben. Dat red je niet met 1 server..

In ons geval ging de bron naar 1 server. Vanaf daar naar 8 andere servers wereldwijd...

P.the.chicken
05/10/05, 16:09
Het gaat om gluid & Video en moet gewoon voor iedereen te bekijken zijn.
De doelgroep is mensen die de nederlandse taal beheersen.

Hoe doet rtlz.nl dat bijvoorbeeld met streamen ?

Wido
05/10/05, 16:27
Klein beetje offtopic:

Ik zie net dat Versatel 43Gbit AMS-IX heeft, das niet gering zeg...

renekosterman
05/10/05, 17:33
Origineel geplaatst door Wido
Klein beetje offtopic:

Ik zie net dat Versatel 43Gbit AMS-IX heeft, das niet gering zeg...

Zo dat is wel een aardige verbinding idd.

mark_m
05/10/05, 18:55
Talpa zend uit via Garnier Streaming Media (http://www.garnierprojects.com/) groot bedrijf en heel erg bekend om hun streaming.

Paulewk
05/10/05, 19:50
Origineel geplaatst door Wido
Klein beetje offtopic:

Ik zie net dat Versatel 43Gbit AMS-IX heeft, das niet gering zeg...

Dat klopt niet, zie de AMS-IX member site, er staat 4x 10Gbit, maar elke 10Gbit link van de AMS-IX is voor redundancy dubbel uitgevoerd op 2 fysieke locaties (waar de 5e vandaan komt is me ook even een raadsel).

Zie ook maar onze (eweka) gegevens bijv, daar staat ook 2x 10GigE, maar we hebben maar 1x.

http://www.ams-ix.net/connected/

Wido
05/10/05, 19:53
Origineel geplaatst door Paulewk


Dat klopt niet, zie de AMS-IX member site, er staat 4x 10Gbit, maar elke 10Gbit link van de AMS-IX is voor redundancy dubbel uitgevoerd op 2 fysieke locaties (waar de 5e vandaan komt is me ook even een raadsel).

Zie ook maar onze (eweka) gegevens bijv, daar staat ook 2x 10GigE, maar we hebben maar 1x.

http://www.ams-ix.net/connected/ Ah, ok. Sowieso is het nog veel.

Dune
05/10/05, 20:14
hebben toch op zijn minste dan 30gbit volgens mij, ze nemen het af op 3 locaties.

http://www.ams-ix.net/connected/show_member.html?id=332d243fe0e9515b959027bb1231b3 5c

Paulewk
05/10/05, 20:41
Origineel geplaatst door Dune
hebben toch op zijn minste dan 30gbit volgens mij, ze nemen het af op 3 locaties.

http://www.ams-ix.net/connected/show_member.html?id=332d243fe0e9515b959027bb1231b3 5c

Ja, daarom kan ik dus die 5e link ook niet plaatsen, het kan best dat ze 30Gbit hebben, maar ik snap niet waarom die laatste link dan niet dubbel uitgevoerd is zoals elke 10GigE die de AMS-IX levert.

P.the.chicken
05/10/05, 23:17
Mag het weer ontopic aub ? zodat iemand mij mischien nog kan helpen :)

P.the.chicken
08/10/05, 19:50
Is er niemand die mij hier kan helpen met een beeld te geven van wat ik allemaal nodig heb ? zonee mischien iemand met een link naar een forum dat over dit soort dingen gaat ?

svbeek
08/10/05, 19:56
Ik heb in het verleden gewerkt bij een werkgever die dit soort spul had staan, gebruikt voor casema digitale tv. Het waren twee sgi bakken met een enorme disk array eraan, en voorzien van speciale software voor het streamen van mpeg 2 als ik me goed herinner.

P.the.chicken
08/10/05, 20:01
Origineel geplaatst door svbeek
Ik heb in het verleden gewerkt bij een werkgever die dit soort spul had staan, gebruikt voor casema digitale tv. Het waren twee sgi bakken met een enorme disk array eraan, en voorzien van speciale software voor het streamen van mpeg 2 als ik me goed herinner.

Ik vraag mij af waar je het beste een ruimte om kan laten bouwen tot studio ook, kan wel op mediapark gaan zitten, maar is TE duur, en denk niet dat je een stuk van een datacentra mag ombouwen hehe.