PDA

Bekijk Volledige Versie : server +dataverkeer



kaboem
03/10/05, 14:45
Ik ben bezig met een vooronderzoek voor een project waar wij mee bezig
zijn.

we gaan een community op zetten die +/- 20000 bezoekers per dag gaat
trekken waar ook diverse downloads op zullen staan filmpjes tussen
0-300mb

Nu aan jullie de vraag hoeveel bandbreedte gaan we hiervoor nodig hebben
wat zou dit ongeveer gaan kosten. Ook willen we een dedicated server kopen die bij deze operatie hoort. Wat zouden jullie ons aanraden.

Zouden jullie me ook een goeie hosting kunnen aanraden. Ik weet niet zoveel van de hardware. software is wat anders we gaan met aspx aan de slag en met sql server

enig advies zou top zijn en het beste zou het zijn als ik wat meer weet voor woensdag.

alvast bedankt heren/dames

MaffeMuis
03/10/05, 14:59
Misschien eerst gewoon beginnen met een instap pakket?
En dan kijken of het gaat werken?
Het zonde om er veel geld in te gaan stoppen en het werkt niet.

En dataverkeer en ruimte op de groei gaan inkopen. aangezien je niet gaat weten, wat voor films je gaat plaatsen, en hoe gewilt ze zijn....

Perfecte oplossing lijkt me zo.

webster
03/10/05, 15:03
precies,
GROEICURVE! je begint nooit met 20k bezoekers op dag één, daar groei je naartoe.

veenman
03/10/05, 15:06
Vertel eerst eens wat meer over de community die je aan het opzetten bent.

Daarnaast wat betreft bandbreedte kun je toch zelf berekenen hoeveel downloads x grote van de download + pageviews x grote van de pagina's = dataverkeer.

Basic-it
03/10/05, 15:55
Het beste is wat je kan doen is een dedicated server nemen of zelf een server plaatsen bij een coloboer en hierbij eerst zou maar zeggen 100 GB dataverkeer nemen en later uitbreiden wanneer dit nodig is.
Wanneer je van plan bent om zware websites te gaan draaien kan je beter niet op shared hosting beginnen want wanneer de mysql load stijgt zou deze shared hosting server sneller crashe en ben je weer meer tijd kwijt aan verhuizen.

kaboem
03/10/05, 16:27
het gaat een sport community worden voor watersport en wintersporten ook gaat er een online store komen.

filmpjes gaan zeer gewilt worden.

Ik weet wel zeker dat we een eigen server(rack) willen kopen. dataverkeer ben ik met jullie eens dat zou moeten groeien. en inderdaad bezoekersaantal zal niet in eens 20.000 bezoekers hebben.

blijft nog steeds de vraag wat gaat mij die server kosten en wat is het beste hosting bedrijf in de buurt van amsterdam

Triloxigen
03/10/05, 16:32
Het 'beste' is erg relatief.
Maar ik denk dat het makkelijk is als je de server koopt bij een bedrijf dat direct je colocatie en het beheer ervan kan afhandelen.
Dan heb je te maken met 1 partij wat vaak een stuk makkelijker is.

De kosten van een server is afhankelijk van de specificaties, maar je hebt al goedkope rommel vanaf 500,- en voor een beetje server moet je denken aan 1500,- (ex btw).

froggie
03/10/05, 20:37
Als je zo'n klapper van een community wil gaan bouwen, is het dan niet verstandig wat kennis en ervaring te kopen van een toko wat hier wat meer kaas van heeft gegeten?

Dat je kunt (of wilt) boxen wil niet zeggen dat je meteen met de kampioen in de ring kunt gaan staan.

jo0st
04/10/05, 14:53
Begin met een server bijvoorbeeld een P4 3.0. Wanneer je dreigt eruit te groeien koop je er een dual xeon/opteron bij en splits je de database en de http/files. Daarna kan je nog een loadbalancing server nemen. En de HTTP/files ook nog eens splitsen. Zou het in ieder geval stap voor stap doen. Een kwart of een half rack bij XS4ALL is wel lekker, de service is uitstekend. Maar zeker niet goedkoop.

Ik was voor mijn dual opteron 1650 euro ex kwijt. En voor mijn P4 1400 euro ex.

Sowieso is het niet aan te raden om op een shared hosting te beginnen, daar groei je zo snel uit dat het overstappen vreselijk zal worden.