PDA

Bekijk Volledige Versie : Personenbelasting natuurlijk persoon



Digits
30/09/05, 15:01
hallo,

hopelijk staat deze vraag hier wat op de juiste plaats.

(onderstaande gaat over de belgische regelgeving, gelieve dan ook nederlandse antwoorden achterwege te laten ;) )

jaja, morgen is het derde kwartaal achter de rug, tijd voor mijn eerste btwaangifte.
*spannend*

vandaag kreeg ik ook een briefje van de belastingsdienst voor natuurlijke personen in mijn bus (dus niet de btw) waarin wordt uitgelegd om een deel van je personenbelasting al op voorhand te betalen om zo belastingsvermindering te krijgen.

hier heb ik enkele vraagjes over:
1) heeft dit voor mij dit jaar nog zin ? ik ben nog maar 1 kwartaal bezig als zelfstandige in bijberoep, dus kan ik hier nog aanspraak op maken (aangezien je normaaal elk kwartaal moet betalen)
2) wat als je voorschotten in totaal te groot zijn ? krijg je de overschot dan terug ? of ben je dit kwijt ?
3) wat als je in een jaar geen winst zou maken, krijg je dan geld terug van de personenbelasting ?
4) moet de personenbelasting voor of na aftrek btw berekend worden ?

alvast bedankt als iemand een van deze vragen kan antwoorden.

(het gaat dus NIET over de btw, maar wel over inkomstenbelasting.)


thank you very much ;)

greetings,
digits

smurf
30/09/05, 15:06
Vooruit betalen heeft altijd zin, niet alleen zijn de totale lasten op het einde van de rit minder zwaar, er zijn beloningssystemen uitgewerkt. Betaal je teveel, dan kan je dit altijd terugvorderen.

Over de andere vragen kan ik je niet beantwoorden... ben nl zelf geen zelfstandige.