PDA

Bekijk Volledige Versie : benodigheden eigen netwerk



webspin
26/09/05, 09:27
Beste WHT leden,

Een goede maat van mij wil graag wat centen pompen om een stabiele netwerk op te zetten. Ik moet voor hem alles in kaart zetten. Mijn vraag is dus, wat heb je nodig om een eigen netwerk op te zetten?

Alvast bedankt voor de moeite.

InstantXs
26/09/05, 09:39
Router, ip adressen, ASN, uplinks, knowhow enz...

webspin
26/09/05, 10:01
- Welke router is zeer geschikt voor dit soort doeleinden?

- Voor het verkrijgen van ip adressen moeten wij lid zijn van RIPE? of kan het ook via andere manieren?

- Waar staat ASN voor en waar kunnen wij zoiets aanvragen?

-Uplinks kunnen bij het datacentra geleverd wordden waar de ruimte wordt gehuurd?

- Knowhow gaan wij via externe bedrijven inhuren.

Mijn taak is om even alles op een rijtje te zetten en een kosten plaatje maken.

MediaServe
26/09/05, 10:04
Ik zou zeggen:

- Minimaal 2 Routers (redundancy)
- RIPE Membership met ASN en IP space
- Minimaal 2 transit providers
- Ruimte in een datacenter
- Coreswitches

Begin bijvoorbeeld met 2 Foundry's, die zijn kwalitatief goed en minder duur dan Juniper. Het RIPE membership is noodzakelijk, anders valt er weinig te routen, dit kost je een paar duizend euro per jaar. Twee transit providers heb je voor het uitzoeken. Neem bijvoorbeeld Level3 en KPN ofzo, daarnaast is het verstandig om via de AMS-IX te peeren. Datacenter ruimte kun je bijvoorbeeld in Redbus afnemen. Een kleine cage zal aan het begin wel voldoen. De coreswitches zijn natuurlijk nodig om alle servers aan te sluiten, via de eind switches. Gigabit is natuurlijk aanbevolen.

Succes :)

Triloxigen
26/09/05, 10:07
Ik heb het idee dat hij gewoon over een thuisnetwerkje heeft ;)

InstantXs
26/09/05, 10:08
Origineel geplaatst door webspin
- Welke router is zeer geschikt voor dit soort doeleinden?
Juniper bijvoorbeeld

- Voor het verkrijgen van ip adressen moeten wij lid zijn van RIPE? of kan het ook via andere manieren?
Kan ook via een andere LIR, bijvoorbeeld van jeuplink provider

- Waar staat ASN voor en waar kunnen wij zoiets aanvragen?
Autonomous System (AS) number, kan je ook bij de RIPE of een LIR aanvragen

-Uplinks kunnen bij het datacentra geleverd wordden waar de ruimte wordt gehuurd?
Klopt, je moet hier wel een contract met de uplink provider mee afsluiten. Het DC staat hier (vaak) los van.

InstantXs
26/09/05, 10:10
Origineel geplaatst door MediaServe
Het RIPE membership is noodzakelijk, anders valt er weinig te routen, dit kost je een paar duizend euro per jaar.

Dat is natuurlijk onzin. Het is handig, maar zeker niet noodzakelijk...

MediaServe
26/09/05, 10:17
Origineel geplaatst door InstantXs


Dat is natuurlijk onzin. Het is handig, maar zeker niet noodzakelijk... Je hebt gelijk, het kan ook via een andere RIPE member. Het lijkt me duidelijk dat je ze (indirect) nodig hebt voor je AS en IP space.

Er zijn inderdaad veel netwerken die niet zelf member zijn van RIPE.

webspin
26/09/05, 10:23
Hartstike bedankt tot nu toe!

Zijn er nog andere zaken die hierboven nog niet genoemd zijn en toch noodzakelijk voor een eigen netwerk?

XF-RICK
26/09/05, 10:55
Origineel geplaatst door webspin
Hartstike bedankt tot nu toe!

Zijn er nog andere zaken die hierboven nog niet genoemd zijn en toch noodzakelijk voor een eigen netwerk?

- Kennis
- Traffic (Loont totaal niet als je bijvoorbeeld 10 Mbit doet)

webspin
26/09/05, 11:01
Tsja, als je maar 10mbit doet, dan kan je beter ergens een colo afnemen he :)

Wij zijn ook van plan om een stuk of 20 kasten te plaatsen!

XF-RICK
26/09/05, 11:23
In dat geval kan je makkelijker bij het DC terecht voor je footprints/kasten.

webspin
26/09/05, 11:26
wat is het voordeel van een " open peering policy"? en graag ook de nadelen?

ju5t
26/09/05, 11:32
Origineel geplaatst door XF-RICK
- Traffic (Loont totaal niet als je bijvoorbeeld 10 Mbit doet)

Er zijn ook bedrijven die het gewoon in eigen beheer willen hebben en niet afhankelijk willen zijn. Natuurlijk loont het niet om voor 10Mbit een eigen netwerk aan te leggen, maar je bepaald wel alles zelf.

froggie
26/09/05, 20:13
Origineel geplaatst door webspin
wat is het voordeel van een " open peering policy"? en graag ook de nadelen?
Bij een open peering policy wordt gepeert met jan en alleman, ongeacht de kwaliteit en/of de hoeveelheid verkeer. Een closed peering policy (wordt dit wel zo genoemd?) worden er bepaalde eisen aan je netwerk gesteld (bijv een bepaalde hoeveelheid traffic) voor je met die partij mag peeren.

Grote partijen als MCI/UUnet peeren slechts met een selecte groep terwijl veel kleinere partijen juist met iedereen peeren die met hun wil peeren.