PDA

Bekijk Volledige Versie : vserver noob-vragen



jan.van.gent
22/09/05, 17:56
Geachte,

Graag had ik wat meer informatie gekregen van het huren van een vserver. Tot op heden bezit ik een reseller pakket, maar omdat ik ook graag een paar teamspeak slots zou willen hosten (eigen gebruik) zou ik willen overschakelen naar een vserver. Mijn redenen zijn daarvoor:

-Mogelijkheid om andere zaken te hosten (zolang ze maar niet te veel eisen)
-Niet zo duur als een dedicated
-Minder moeilijk als een dedicated of colo???

Is er kennis vereist ivm linux servers etc. (ben wel bereid het te leren, ben nu bezig met ubuntu op een laptop)

Is het inderdaad eenvoudiger dan een dedicated?

Ik zie verschillende aanbiedingen, in het buitenland, binnenland. Vooral in het buitenland (Duitsland) lijkt dit goedkoop, of is hier in dit geval ook goedkoop duurkoop?

Kan er veel mislopen bij zo'n vserver?


Kortom elke info is welkom van een vserver.

(sorry van de beginnersvragen, maar vond bij de search functie toch nog niet antwoord op al mijn vragen)

Bedankt op voorhand,


Jan

jurrian
23/09/05, 08:48
Een v-server is vaak niet meer dan een normale linux-server met een uitbreiding, waardoor er virtuele servers aangemaakt kunnen worden. Zo heeft iedere v-server zijn eigen programma's draaien alsof het een aparte server is, maar in werkelijkheid draaien er meerdere servers op 1 fysieke server.

Het is dus niet moeilijker of makkelijker dan een colocated of dedicated server: het is qua beheer vrijwel hetzelfde (behalve dat je zelf de kernel niet kan aanpassen of upgraden). Als je een v-server neemt met een controlpanel en de verhuurder neemt het onderhoud voor zijn rekening heb je hetzelfde als een dedicated server; installeer en onderhoud je zelf de hele server, dan is het hetzelfde als een co-located server.

royen99
23/09/05, 08:57
Origineel geplaatst door jurrian

(behalve dat je zelf de kernel niet kan aanpassen of upgraden)

Dat ligt aan het type v-server (VPS). Bij bv Xen, en FreeVPS kan dit inderdaad niet, bij bv VMWare kan dit wel.