PDA

Bekijk Volledige Versie : DirectAdmin v1.25; Multi-server support



Randy
21/09/05, 21:53
Er is een nieuwe update voor DirectAdmin, deze biedt vanaf heden ook Multi-server support voor DNS zones.

Iemand deze al getest?

luser
21/09/05, 21:55
Klant van me vertelde het deze morgend al, ga er zodadelijk ook eens mee spelen.

snk00sj
22/09/05, 12:26
Yep, ziet er netjes uit.

Bij mij is het probleem dat hij niet door het zelfgemaakte SSL certificaat geraakt, daarom kan ik hem dus niet koppelen, een non-SSL server gaat heel eenvoudig, ziet er netjes uit

Ik post wel wat meer info als ik het uitgebreider getest heb.

snk00sj
23/09/05, 14:48
het overzetten van dns records gaat probleemloos, elke keer als je 'edit dns' een record aanpast wordt de host op de toegevoegde servers aangepast of toegevoegd...

alleen met de SSL optie heb ik nog wat problemen, DA slaat blijkbaar de waarde van dat SSL vinkje niet op (ofwel doe ik iets verkeerd)

Ik zoek ook een manier om in 1x al mijn huidige dns records over te zetten naar de toegevoegde (multi servers) gekoppelde servers.

thastudio
23/09/05, 16:47
Dit werkt echt prachtig, en is veel handiger dan meerdere nameserver sets te gebruiken. Is echt een grote verbetering, en vooral dat het zo simpel in te stellen is is zeer fijn.

Randy
23/09/05, 18:31
We hebben de updates uitgevoerd en even op twee machines geconfigureerd. Wijzigingen worden inderdaad doorgevoerd, maar ook wij zoeken een optie om en een keer een gehele update te doen. Pas dan kun je de nameservers ook goed splitsen.

AlexanderOnline
23/09/05, 21:29
Iemand ervaring met multiserver support met een niet-DA server (dus puur voor 2e dns)?

jinxedworld
23/09/05, 21:36
Origineel geplaatst door AlexanderOnline
Iemand ervaring met multiserver support met een niet-DA server (dus puur voor 2e dns)?
Je bedoeld één DA server als master DNS, en één niet-DA server als slave DNS?

AlexanderOnline
23/09/05, 21:50
Jup, dat bedoel ik. Moet je dan via de API met eigen scripts werken, of hoe gaat het? Is het lastig/werkt het goed?

XBL
23/09/05, 21:58
Ik heb ook een topic lopen op het DirectAdmin forum over het probleem wat AlexanderOnline hierboven aanhaald, zie hier (http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9790). Nog niet veel bruikbare antwoorden gekregen, helaas.

Jochem

t.bloo
23/09/05, 22:04
Master2Slave werkt in ieder geval als een trein.

royen99
23/09/05, 22:16
Origineel geplaatst door AlexanderOnline
Iemand ervaring met multiserver support met een niet-DA server (dus puur voor 2e dns)?

(geen idee wat DA gebruikt als DNS server software), maar indien het BIND gebruikt maakt het vrij weinig uit wat voor CP je draait om een goed master/slave setup te maken.

Een paar eenvoudige shell scriptjes en voila, de 'stand-alone' bind op een andere doos wordt netjes in s y n c gehouden.

B. Kempel
18/10/05, 00:02
Direct Admin maak gebruik van Named en niet van Bind maar dan nog kan je het oplossen met paar simpele shell scriptjes.

IT-worX
18/10/05, 00:11
Misschien een domme vraag maar moet er dan ook DA staan op de andere server?

Randy
18/10/05, 02:12
Op de DirectAdmin forums staat er veel informatie over... Heb het gelezen maar is me nu te laat om op te zoeken, kijk het morgen even voor je na.

t.bloo
18/10/05, 10:16
Ik dacht dat dan inderdaad DA moet staan op beide servers, maar er zijn scripts zoals master2slave die ook werken met 1 DA server en 1 server zonder control panel.

elmetronomo
18/10/05, 10:25
Het is niet nodig dat op de tweede server DA draait (http://www.directadmin.com/features.php?id=533):


If you want to setup your own scripts to duplicate these functions, you'll be able to setup an extra dns server without requiring and 2nd DA server. (Might be easiest to use a non-standard dedicated port through apache as no "Host:" headers are passed).


Wanneer je deze i'face voor DNS implementeert op de 2e machine zonder DA, werkt het geheel.

IT-worX
18/10/05, 21:28
i'face? ;-)

nieuwhier
19/10/05, 21:07
Optie werkt prima, ook voor SSL. Bij toevoegen van mutltiserver optie slaat ie de SSL vink niet op. Maar als je hem daarna wijzigt en ook de regel aanvinkt! dan slaat ie het wel op.

Je moet je server even een schopje geven om alle reeds geinstalleerde domeinen naar de andere server over te zetten. Dat doe je vanaf de prompt door:
echo "action=rewrite&value=named" >> /usr/local/directadmin/data/task.queue

Werkt als een tiet!

westhost
09/11/05, 12:22
Hey,

kun je daar geen soort van clustering van maken?

dat hij de sites ook mirrored? en ftp en mail enz.? als de server te druk heeft dat hij overneemt of is multiserver enkel voor dns

Groetjes,
Westhost.be

WilloW
09/11/05, 13:05
Origineel geplaatst door westhost
Hey,

kun je daar geen soort van clustering van maken?

dat hij de sites ook mirrored? en ftp en mail enz.? als de server te druk heeft dat hij overneemt of is multiserver enkel voor dns

Groetjes,
Westhost.be


Multiserver is puur voor dns.
Momenteel ben ik hier een test aan het doen met 4 webserver 1 centrale fileserver en 1 licentie van directadmin.

Tot nu toe werkt het gewoon geweldig

nieuwhier
09/02/06, 19:50
Origineel geplaatst door WilloW

Momenteel ben ik hier een test aan het doen met 4 webserver 1 centrale fileserver en 1 licentie van directadmin.


Is dat om te bezuinigen of het beheersaspects ?

Kostenaspect met DA kan ik met niet voorstellen dus vertel eens ?

Randy
09/02/06, 22:34
Clusteren heet dat

rayden
11/02/06, 19:39
Origineel geplaatst door WilloW



Multiserver is puur voor dns.
Momenteel ben ik hier een test aan het doen met 4 webserver 1 centrale fileserver en 1 licentie van directadmin.

Tot nu toe werkt het gewoon geweldig

Kun je hier eens meer informatie over posten als je wilt?

ivs
17/02/06, 21:10
Optie werkt prima, ook voor SSL. Bij toevoegen van mutltiserver optie slaat ie de SSL vink niet op. Maar als je hem daarna wijzigt en ook de regel aanvinkt! dan slaat ie het wel op.

Je moet je server even een schopje geven om alle reeds geinstalleerde domeinen naar de andere server over te zetten. Dat doe je vanaf de prompt door:
echo "action=rewrite&value=named" >> /usr/local/directadmin/data/task.queue

Werkt als een tiet!

Ik heb het geprobeerd en werkt idd prima, heb alleen nog één probleempje:

Ik heb een aantal domeinen in mijn DNS zitten die niet als domein in DA staan (toegevoegd via de "Add Zone" optie onderaan bij "DNS Administration"). Nu worden alleen de oude domeinnamen die in DA staan overgezet en niet de domeinen die ik alleen aan de DNS heb toegevoegd.

Iemand een idee hoe ik die kan overzetten?

ivs
20/02/06, 17:00
Net weer even lopen te testen en ben erachter gekomen dat als ik even wat verander op de master server (bijvoorbeeld een txt record toevoegen en weer weggooien) dat het domein dan wel wordt overgezet naar de slave. Het zijn alleen iets te veel domeinen om dit eenmalig voor allemaal te gaan doen. Iemand misschien een idee hoe dit automatisch zou kunnen?

Mark17
20/02/06, 20:54
Heeft iemand al een DirectAdmin cluster werkend?

rayden
14/03/06, 01:39
Nee, eigenlijk gezegd nog niet. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar wat WilloW te zeggen heeft erover. Zelf heb ik me suf zitten piekeren maar er nog niet echt achterk kunnen komen hoe hij het precies voor elkaar heeft kunnen krijgen icm met DA.

Opzicht kan ik begrijpen dat je niets kwijt wilt over de opzet, maar zou je dan iig pointers kunnen geven zodat de rest die hiermee aan de slagt wilt iig een klein beetje weet waar die moet zoeken ;)

Phu
14/03/06, 02:48
enige waar ik nu beetje mee te klooien zit is
extra directadmin server maken met daarop zgn een 3e dns voor in een andere netwerk

ik heb nu 2 servers die ns1 + ns2 op verschillende bakken zijn tot nu toe werkt dat redelijk goed alleen nog de oude accounts /records via een cron laten syncen naar de 2e server zou een optie zijn als ze dat via de control panel konden doen voor de n00bs onder ons :)