PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee DNS Servers?



jvdheuvel
21/09/05, 08:26
Ik lees geregeld op internet dat je als hostingbedrijf 2 DNS servers moet hebben.... onder meer voor bijvoorbeeld een inschrijving bij bedrijven als Open Provider...

Kan iemand me vertellen waarom dat is?
Moet je daar ook fysiek 2 servers voor hebben draaien? Of kan je dat bijvoorbeeld ook op 1 server met 2 NIC's doen?

yourwish
21/09/05, 08:34
Je hebt twee DNS servers nodig voor fallback/backup. Als één van de twee het niet doet merken je klanten daar niets tot vrij weinig van.

Het is mogelijk om op één server met maar één netwerkkaart op twee verschillende IP-nummers een DNS server te draaien, maar dat is niet aan te raden. Indien die server er dan mee stopt werkt namelijk helemaal niets meer...

De bedoeling van 2 DNS servers in het meest ideale geval is dat beide DNS servers op twee fisiek andere lokatie staan met beide een andere netwerkaanbieder. Op die manier heb je de meeste kans dat als er één van beide stopt er toch een DNS server blijft draaien.

snaaps
21/09/05, 08:42
Toch snap ik een ding niet.

Als je server waar de accounts op staan heb je aan die losse dns servers ook niks.
Hoe groot is de kans dat alleen de bind cq dns uitvalt op de server?

Een andere optie waar willen naar gaan kijken is een tweede backup server die de http pagina,s overneemd als de server uitvalt.
(round robin techniek)

Hiernaast zullen wij gebruik gaan maken van een 3e mx fallback server.
Deze houdt de mails vast totdat de server weer online is.

XBL
21/09/05, 08:55
Als je één server hebt, heb je inderdaad niet veel aan 2 losse DNS servers (tenzij je ook voor andere domeinen DNS draait welke wijzen naar andere servers).

Relay voor inkomende mail (evt uitgaande, hoewel dat wat meer configgen betekend, ik heb er laatst nog over zitten lezen) is zeker aan te raden.

Jochem

Wouter-Odon
21/09/05, 09:01
Als je je DNS-servers fysiek op één server draaien en deze ligt eruit dan weten andere servers niet meer waar de mail heen moet en wordt die gelijk geweigerd i.p.v. opgeslagen op de SMTP-server van de versturende partij die 'm dan een aantal uur later alsnog probeert af te leveren.

Je hebt ook een probleem als je een fallback mailserver hebt die (uiteraard) op een andere machine draait dan de eerste server en de DNS servers draaien alleen op de eerste server die down is. Weer precies hetzelfde verhaal: de server van de versturende partij weet niet waar die 'm moet afleveren en weigert 'm en dus heeft heel je fallback mailserver geen nut. Ook is het niet heel slim om 2 DNS servers in hetzelfde netwerk te hebben staan. Als het netwerk down is heb je alsnog hetzelfde probleem.

Succes ermee!

Triloxigen
21/09/05, 09:34
Origineel geplaatst door snaaps
Toch snap ik een ding niet.

Als je server waar de accounts op staan heb je aan die losse dns servers ook niks.
Hoe groot is de kans dat alleen de bind cq dns uitvalt op de server?


Die kans is vrij klein, en het gaat er met name om dat als de server gewoon simpelweg niet bereikbaar is wat er dan gebeurt.

Als geen van de DNS servers bereikbaar zijn dan is er geen MX record vindbaar waardoor de mail verstuurd naar het domeinen op die DNS servers gedropt wordt.
Als de MX records wel vindbaar zijn, maar de server niet bereikbaar bewaard de mailserver van de verstuurder een tijdje de mail nog en probeert het later nog eens te versturen.

marijn79
21/09/05, 09:37
2 dns servers op primaire locatie. 1 op secundaire. Voldoende?

Wouter-Odon
21/09/05, 09:39
Als je ze alle drie instelt onder de domeinen is dat prima ja :)

Triloxigen
21/09/05, 09:41
Origineel geplaatst door marijn79
2 dns servers op primaire locatie. 1 op secundaire. Voldoende?

Dit is een nette opstelling, dit hebben wij ook zo gedaan.

jvdheuvel
21/09/05, 13:44
Maar als ik het goed begrijp, om te beginnen kan je dus 1 server pakken, 2 NICs erin en dan op iedere NIC een aparte DNS server draaien?

Aangezien ik de overstap wil maken van een reseller account naar een eigen server, wil ik graag weten wat er allemaal nodig is om een goede oplossing neer te zetten. Nou is het ook weer niet zo dat ik een mega-budget tot mijn beschikking heb voor de opstart, maar ik wil ook niet beginnen als een studentenclubje.... ik wil het wel gewoon goed voor elkaar hebben, met mogelijkheden om uit te breiden wanneer dat nodig is.

Wat raden jullie dan aan om mee te beginnen? Ik wil in ieder geval een redelijk complete oplossing kunnen bieden aan nieuwe en bestaande klanten. Daarnaast wil ik resellers kunnen aanmaken (middels DA bijvoorbeeld).

D. ter Horst
21/09/05, 13:56
Je kunt aan 1 NIC meerdere IP's koppelen en de 2e bind instance dan gewoon aan dat 2e IP binden. Dan heb je maar 1 NIC nodig lijkt mij...

XBL
21/09/05, 15:25
Wat Dnl zegt: je kan meerdere IP's aan één NIC binden. Dus ook master + slave draaien op één server met één NIC en twee IP's.

Jochem

Gsmurf
21/09/05, 16:08
Origineel geplaatst door XBL
Wat Dnl zegt: je kan meerdere IP's aan één NIC binden. Dus ook master + slave draaien op één server met één NIC en twee IP's.

Jochem

Master en slave bestaan niet in dns, maar goed. 2 nameservers op 1 servers is gewoon een slechte zaak. Openprovider biedt volgens mij gratis gebruik van een tweede nameserver aan. Veel domein boeren bieden dat aan. Ik zou zeggen, maak daar gebruik van.

XBL
21/09/05, 16:48
Origineel geplaatst door Gsmurf


Master en slave bestaan niet in dns, maar goed.Wel, alleen niet in de manier waarop wij er nu over praten. Excuses. De master is de server die de zone files levert, de slave die ze ontvangt. Slave kan in principe primary zijn en master secondary. Sterker nog, een primary kan voor het ene domein primary zijn en voor het andere secondary. En dan heb je ook nog een caching-only.

Maar goed, bovenstaande is weer lekker off-topic ;).

Jochem

Gsmurf
21/09/05, 16:59
Je hebt helemaal gelijk :)