PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated; torrent-website



Draz
19/09/05, 23:33
Ik weet niet direct of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik zou tips/advies waarderen over het volgende:

Momenteel ben ik op zoek naar een dedicated machine (linux/php/mysql), waar naast een aantal vrij gebruikelijke websites ook 1 site met bittorrent downloads op moet komen. Het gaat hierbij niet om warez, maar wel om tv shows en dergelijke (alleen de .torrent bestanden komen erop, geen trackers of copyrighted inhoud).

Graag zou ik weten hoe hostingbedrijven hiertegenover staan, en wellicht wat een goede leverancier zou zijn. 100 GB dataverkeer is voldoende, een control panel zoals plesk is gewenst.

izdesign
19/09/05, 23:38
100 gb zal wel voldoende zijn, ik denk dat hosting bedrijven hier zowiezo niet blij mee zijn, ben benieuwt naar andere reacties..

We Are Online
19/09/05, 23:44
Ik vermoed dat TV-shows altijd copyrighted zijn en dat je daar zo ie zo problemen mee gaat krijgen ..... maar goed ik ben geen expert ......

royen99
20/09/05, 00:06
Het is maar de vraag of het hebben staan van een .torrent file illegaal is volgens de ned. wetgeving.

Opzich is de .torrent file niet illegaal, echter het linkt erwel naar (indien het bv een TV Show/Serie is).

Draz
20/09/05, 00:58
Wellicht ten overvloede, maar het gaat dus alleen om de .torrent files, niet om de informatie waar ze naar toe doorverwijzen. Of het helemaal legaal is is niet duidelijk, maar het is duidelijk iets op het 'randje'...

Uiteraard is het logisch dat bij een gerechtelijk bevel een hostingbedrijf onmiddelijk zo'n domein of server uitschakeld, maar in hoeverre is het bij de bedrijven hier aanwezig wel/geen policy om het preventief te weren?

Is het iets dat jullie expliciet buiten de deur houden, of zijn er ook bedrijven die het toelaten zolang er geen juridische problemen ontstaan?

Consist-XS
20/09/05, 01:12
Persoonlijk vind ik dit ook altijd een moeilijk onderwerp, we hebben ze tot nu toe altijd buiten ons bedrijf gelaten, omdat we in de toekomst er geen problemen mee willen hebben. Toch vraag ik me af hoe het nu echt zit. Opzich sla je geen mp3, dvd of wat dan ook op je server. Graag zou ik willen weten hoe dit echt zit. Dus als iemand dit duidelijk kan toelichten graag. Je maakt het immers wel makkelijker om aan illegale dingen te komen.

Draz
20/09/05, 01:32
De legale positie van die torrents in nederland is heel ingewikkeld... zeker aangezien het om media gaat die je in het kader van thuiskopie wel mag down- maar niet mag uploaden. Je zou ze dus volstrekt legaal kunnen gebruiken mits je de upload van de torrent client maar uitzet. Als het gaat om software zit dit weer anders, dan zou je je nog kunnen afvragen in hoeverre die torrents al dan niet illegale activiteiten faciliteren. Uiteraard zou het een en ander wel weer kunnen veranderen qua wetgeving, dat weet je gewoon nooit zeker.

Ik ben dan ook meer op zoek naar een bedrijf dat er zelf geen problemen mee heeft het te hosten, in ieder geval tot het moment dat er juridisch gedonder van komt. Overigens denk ik dat dat juridische gedonder zich meer zal richten naar mij als hostingklant dan naar de provider... ik kan me niet voorstellen dat het hostingbedrijf verantwoordelijk wordt gehouden voor de inhoud, maar mogelijk wel een keer een dwangbevel krijgt de site af te sluiten (waar uiteraard gehoor aan gegeven moet worden).

EreheMan
20/09/05, 01:42
mocht je in NL niks kunnen vinden kun je altijd nog gaan voor een server in Zweden. Ik geloof dat de meeste grote torrent sites daar ook worden gehost.

Als je dreigementen krijgt van bedrijven moet/hoef je daar trouwens niet meteen voor te zwichten, zie bijvoorbeeld: http://thepiratebay.org/legal.php (en dan gaat het hier ook nog eens om een tracker)

UnoriginalKilla
20/09/05, 09:01
Zweden heeft een tijdje geleden de regelgeving aangehaald, dus dat zal lastig worden :P

Edit:

Bron: http://tweakers.net/nieuws/37472/?highlight=Zweden

Mcappucino
20/09/05, 12:49
Ik denk dat een webhoster hier zelf ook mee in de problemen kan komen, zeker als de wederpartij aan kan tonen dat de hoster wist wat er gehost werd.

Deeplinks naar copyrighted materiaal hosten is inmiddels al niet meer toegestaan, ik zie torrent eigenlijk als een andere vorm van deeplink.

Lijkt mij een kwestie van tijd voordat ze het gaan aanpakken in Nederland, maar je weet het natuurlijk nooit met een rechtbank;)

Als een hoster het zou willen hosten, zal hij rekening moeten houden met juridische problemen / schadevergoedingen in de toekomst en zich daar goed tegen moeten indekken.

Ik denk dus dat een slimme hoster er goed aan doet de hosting van dit soort materiaal te vermijden of alle risicos goed af te dekken en een forse prijs vragen om zeker te stellen dat hij als het fout gaat, niet failliet gaat.