PDA

Bekijk Volledige Versie : overleven op 1 euro



AlfaHosting
19/09/05, 12:23
Steeds vaker zie ik hostingaanbiedingen van 1 euro per maand (of minder). Nu is eigenlijk de vraag hoe men kan overleven op dit bedrag als men al de kosten begint te rekenen. Dat kan toch enkel als je echt massaal veel klanten hebt en dat is heus niet altijd het geval, ik denk dat in dat segment enkel de groteren kunnen overleven.

Nu is mijn vraag eigenlijk .. hoe doet men het, wat schuilt erachter, hoe maken ze hun winst, enz ...

Ik heb bv. al wel eens gezien dat met 350 MB geeft voor 1 euro met 1 GB dataverkeer en dat men in de kleine letters dan erna 5 euro per meer verbruikte GB dataverkeer telt. Maar in feite jaag je dan ook je klanten weg.

Tel maar uit, serverkosten, dataverkeer, boekhouding, telefoon, eigen werkuren, je medewerkers die betaald moeten worden, advertentiekosten, algemene werkingsmiddelen, kantoor enz ...

Ik vraag het me al lang af .. daarom nu even dit topic :)

ChemicalWH
19/09/05, 12:31
Origineel geplaatst door Mario
Tel maar uit, serverkosten, dataverkeer, boekhouding, telefoon, eigen werkuren, je medewerkers die betaald moeten worden, advertentiekosten, algemene werkingsmiddelen, kantoor enz ...


mijn idee is dat bij dit soort bedrijven het voornamelijk om minderjarige studenten/scholieren gaat.

serverkosten: celerons
dataverkeer: linkup oid
boekhouding: goedkoop programma of een pappie met ervaring hiermee
telefoon: geen telefoon-support
eigen werkuren: nvt
medewerkers: nvt
advertentiekosten: 1 euro hosting adverteert zich zelf wel.
algemene werkingsmiddelen: geen idee hoe ze dit doen? alles per e-mail afhandelen en gebruik maken van spullen die al in bezit waren voor het bedrijf begon?

kantoor: een slaapkamer kost verder niets ;)

Wido
19/09/05, 12:37
serverkosten: dual opteron clusters
dataverkeer: Reasonnet (niet de goedkoopste)
boekhouding: Deloitte & Touch
telefoon: Dagelijks van 10:00 tot 18:00
eigen werkuren: 40 uur per week
medewerkers: 6
advertentiekosten: banners, dia's in bioscopen e.d.
kantoor: eigen pand in Middelburg

Wij werken met 6 man in het bedrijf en hebben allemaal een volledig salaris.

We worden niet door een "moederbedrijf" gespekt of iets dergelijks.

PCextreme B.V. draait volledig op de eigen inkomsten en heeft nergens leningen lopen.

Omzet is meer dan 500.000 per jaar en nog stijgende.

Het is goed te doen, alleen zijn er nog mensen die het stellig ontkennen.

Wij beginnen alleen niet bij 1 euro, maar bij 1.50..

veenman
19/09/05, 13:18
Vrijwel altijd wordt bij hosting een domeinnaam afgenomen, de inkoop van die naam zal tussen de 3.90 en 6 euro liggen en voor minimaal het dubbele zal worden gefactureerd. Als je je hosting verkoopt op 1 euro, dan verdubbelt je omzet zo'n beetje door die domeinnaam.

Het gros van de klanten (die voor budget hosting kiest) maar een klein deel van het dataverkeer en schijfruimte gebruiken die hem is toebedeeld (overselling).

Slim inzetten van reclame is nodig om (veel) klanten te krijgen, dus niet in landelijke dagbladen maar zoeken naar plekken waar het bereik voor de doelgroep groot is, en de kosten minimaal zijn.

Naar mijn idee hoeft overleven op 1 euro/maand webhosting geen enkel probleem te zijn.

t.bloo
19/09/05, 13:30
Mijn indruk is dat het of hele grote bedrijven zijn die veel oversellen bijvoorbeeld, of dat het als nevenactiviteit wordt aangeboden.

Met beide is niets mis natuurlijk, zolang men er maar eerlijk over is. Overselling is een geaccepteerde methode, dat kan over diskruimte en bandbreedte maar ook over processorload. En zeg nou zelf, als je tiental-MB pakketjes verkoopt dan passen er heel veel op een server. De meeste mini-sites trekken geen of nauwelijk load en dat gaat dus redelijk.

En nevenactiviteit is natuurlijk ook prima, als je er maar eerlijk over bent. Een nevenactiviteit kan zijn dat je in het dagelijksleven scholier bent of ergens werkt voor de kost. Dan is kostendekkend voldoende he. Alleen als er dan iets kapot gaat dan hang je bij die scholieren meteen in de problemen natuurlijk.

BiLLie
19/09/05, 13:42
Zie: http://www.webmastertalk.nl/showthread.php?threadid=76587

Kan goed gaan en het kan fout gaan.

NextIT
19/09/05, 13:46
Het kan inderdaad 2 kanten op.

Je hebt bedrijven die het groots aanpakken zoals PCextreme, waarbij het goed gaat. Je hebt immers een grote hoeveelheid klanten nodig, als je je diensten voor een klein bedrag aanbied.

Er zijn ook scholiertjes, die denken dat ze op een makkelijke manier geld kunnen verdienen. Met een bedrag van 1 euro per maand, en maar een klein aantal klanten gaat het dus niet lukken. Dat zijn vaak bedrijfjes die de kosten/hoeveelheid werk hebben onderschat, en daar gaat het dus vaak wel fout.

faisj
19/09/05, 13:47
Origineel geplaatst door Wido
serverkosten: dual opteron clusters
dataverkeer: Reasonnet (niet de goedkoopste)
boekhouding: Deloitte & Touch
telefoon: Dagelijks van 10:00 tot 18:00
eigen werkuren: 40 uur per week
medewerkers: 6
advertentiekosten: banners, dia's in bioscopen e.d.
kantoor: eigen pand in Middelburg

Wij werken met 6 man in het bedrijf en hebben allemaal een volledig salaris.

We worden niet door een "moederbedrijf" gespekt of iets dergelijks.

PCextreme B.V. draait volledig op de eigen inkomsten en heeft nergens leningen lopen.

Omzet is meer dan 500.000 per jaar en nog stijgende.

Het is goed te doen, alleen zijn er nog mensen die het stellig ontkennen.

Wij beginnen alleen niet bij 1 euro, maar bij 1.50..

Zouden alle klanten het account van
7,50 p/m afnemen

500.000 / 7,50 = 66.666 (leuk getal ;) ) :p

Even de domein namen inkomsten
meetellen etc en andere aspecten:

20.000 klanten?

johnbrand
19/09/05, 13:57
Origineel geplaatst door faisj


Zouden alle klanten het account van
7,50 p/m afnemen

500.000 / 7,50 = 66.666 (leuk getal ;) ) :p

Even de domein namen inkomsten
meetellen etc en andere aspecten:

20.000 klanten?

Denk dat je een rekenfoutje maakt.

7,50 is per maand. Dus 90 per jaar.

Komt neer op 5555 klanten en dan moet je natuulijk nog even rekening houden met die andere inkomsten.

faisj
19/09/05, 13:59
Origineel geplaatst door johnbrand


Denk dat je een rekenfoutje maakt.

7,50 is per maand. Dus 90 per jaar.

Komt neer op 5555 klanten en dan moet je natuulijk nog even rekening houden met die andere inkomsten.

Klopt helemaal mijn fout...

maar, dat zijn toch behoorlijk wat clienten
die ondesteuning vragen plus andere kosten
vind ik het nogsteeds erg raar.

( dit is geen aanval!! )

Wido
19/09/05, 13:59
Domeinnamen, Colocatie, Dedicated server, Streaming Media e.d. ga maar door.

Celion
19/09/05, 14:13
Origineel geplaatst door Wido
serverkosten: dual opteron clusters
dataverkeer: Reasonnet (niet de goedkoopste)
boekhouding: Deloitte & Touch
telefoon: Dagelijks van 10:00 tot 18:00
eigen werkuren: 40 uur per week
medewerkers: 6
advertentiekosten: banners, dia's in bioscopen e.d.
kantoor: eigen pand in Middelburg

Wij werken met 6 man in het bedrijf en hebben allemaal een volledig salaris.

We worden niet door een "moederbedrijf" gespekt of iets dergelijks.

PCextreme B.V. draait volledig op de eigen inkomsten en heeft nergens leningen lopen.

Omzet is meer dan 500.000 per jaar en nog stijgende.

Het is goed te doen, alleen zijn er nog mensen die het stellig ontkennen.

Wij beginnen alleen niet bij 1 euro, maar bij 1.50..

Waarom is het nodig om je omzet te posten? Lijkt mij niet slim om daar zo mee te pronken, kan aan mij liggen.

Rik
19/09/05, 14:20
Van een BV is de omzet (jaarstukken) zo op te vragen via de KvK...

Hij laat wel zien dat het dus mogelijk is...

snaaps
19/09/05, 14:52
zolang je genoeg klanten heb en je uitgaves niet te hoog zijn is het goed haalbaar.

Triloxigen
19/09/05, 14:57
Uiteraard is het haakbaar zolang iedere klant maar een beetje winst oplevert.
Veel beetjes maken heel veel.

Alleen met 10 klanten kun je niet eten.

Celion
19/09/05, 15:31
Origineel geplaatst door Rik
Van een BV is de omzet (jaarstukken) zo op te vragen via de KvK...

Hij laat wel zien dat het dus mogelijk is...

Tegen betaling zijn ze op te vragen.

Teven had het volstaan om te zeggen dat ze een goede omzet hebben. Het komt gewoon raar over.

*ontopic

1 euro hosts hosten bijna altijd op 'mindere' servers. Dat brengt natuurlijk lagere kosten. Ik denk ook dat de klanten van een 1 euro host minder verwachte van het bedrijf, altans zo zou ik zijn. Als ik een hoog verwachtingspatroon zou hebben, dan zoek ik naar een iets duurde host met hogere kwaliteit. En ja daar betaal je uiteraard voor.

Toch heb ik het mij ook vaak afgevraagd, en ik zou het ook leuk vinden als iemand hierop reageerd die 1 euro host is die het al 5 jaar op die manier aanpakt en nog steeds winst draait.

Mcappucino
19/09/05, 15:37
Dit is nu interessant, zonder afkraken wil ik de uitspraken wel even discussieren:

serverkosten: dual opteron clusters

Vanuit je website tel ik in je eerste cluster 5 dual opteron servers, de rest AMD of Pentium IV. Je cluster is overigens netjes opgebouwd, ik mis alleen redundante storage servers of backup storage servers.

Onze oplossing is RAID-50 4 fileservers met echt hardware raid-50 in raid-51 opstelling.

dataverkeer: Reasonnet (niet de goedkoopste)

Dit wil ik betwijfelen, wij waren op zoek naar een colocatie oplossingen en Reasonnet was goedkoper dan Linkup bijvoorbeeld. Dat ICehosting nu bij Reasonnet zit zegt mij tevens voldoende. Ik neem even aan dat jullie de grootste klant of een van de grotere klanten zijn, dus neem ik tevens aan dat jullie een nog betere prijs hebben. Zeker vanwege de banden met Reasonnet.

boekhouding: Deloitte & Touch

Waarom Deloitte & Touch? kun je dat eens uitleggen? Ze zijn bekend, maar ik neem aan dat je als kleinere firma geen vreselijk persoonlijke aandacht krijgt daar. Maar de motieven voor deze keuze zou ik graag toegelicht zien, kunnen we allemaal van leren.

telefoon: Dagelijks van 10:00 tot 18:00

10:00 tot 18:00 werken de meeste mensen, ik denk dat een fors deel van jullie doelgroep particulieren zijn. Misschien handig om eens te spelen met de support openingsuren of eens te vragen aan klanten welk blok van 8 uur zij het liefste zien?

eigen werkuren: 40 uur per week

Valt me mee, meeste ondernemers die ik ken werken bijna dubbel dit aantal uren, goed gedaan dus!

medewerkers: 6

Netjes.

advertentiekosten: banners, dia's in bioscopen e.d.

Hier hebben we wat aan, kun je eens toelichten wat volgens jou de beste response geeft?

kantoor: eigen pand in Middelburg

Kan ook een eigen huis zijn waaruit gewerkt word, dus dit zegt me niet veel.

Wij werken met 6 man in het bedrijf en hebben allemaal een volledig salaris.

Wat noem jij een volledig salaris? sommigen zijn tevreden met 1200 euro netto, anderen pas vanaf 3000 netto. Volledig salaris kan tevens inhouden dat iedereen het minimum krijgt, maar dat lijkt me geen volledig marktconform salaris.

We worden niet door een "moederbedrijf" gespekt of iets dergelijks.

Nogmaals, petje af, netjes gedaan. Elk succesverhaal kent pieken en dalen, dus WHT forum kan veel leren van je kennis en ervaring.

PCextreme B.V. draait volledig op de eigen inkomsten en heeft nergens leningen lopen.

Ook niet in het prille begin? ook niet aan de eigen aandeelhouders?

Omzet is meer dan 500.000 per jaar en nog stijgende.

Aardig. Hoewel ik ook afvraag hoe je hieraan komt, buiten dat wat is de winst na inkoop kosten?

Je bent een prijsvechter met allerlei diensten. De marges op colo & streaming zijn laag, zeer laag tegenwoordig.

Als we kijken naar je klantenbestand dan claim je ongeveer 5500 klanten te hebben.

5500 x 1,50 x 12 = 99000 in slechte geval van webhosting. Ik ga er even vanuit dat grote meerdendeel van de klanten het kleinste pakket neemt. Maar dan is slechts 1/5de deel van je omzet gewonnen uit webhosting, dat lijkt me vrij mager voor een bedrijf waar het core product webhosting is.

Omzet uit domeinen reken ik niet mee, maar daarop is de marge relatief klein, dus lijkt me niet hard meetellen met een eventuele winst na inkoop.

Overigens nog 1 tip: op je website staat

PCextreme
Londensekaai 1

Dit moet zijn:


PCextreme BV
Londensekaai 1

Triloxigen
19/09/05, 15:38
Origineel geplaatst door Celion
Ik denk ook dat de klanten van een 1 euro host minder verwachte van het bedrijf,

Het trekt veel jongeren aan die veelal onredelijker zijn dan bijv. een bedrijf.
Daarnaast zijn het ook vooral die groep die aankomen met scripts die servers niet prettig vinden ;)

Glenn
19/09/05, 15:47
:X 10 posts en dan zo'n post... :( Maar we gaan er vanuit dat het goed bedoeld is ;)

Wido
19/09/05, 15:47
Dit is nu interessant, zonder afkraken wil ik de uitspraken wel even discussieren:
Vanuit je website tel ik in je eerste cluster 5 dual opteron servers, de rest AMD of Pentium IV. Je cluster is overigens netjes opgebouwd, ik mis alleen redundante storage servers of backup storage servers.

De storage servers zijn we mee bezig om deze te clusteren, echter is dat niet zo gemakkelijk. Zeker vanwege de vele I/O die je hierdoor extra krijg op je disks.


Onze oplossing is RAID-50 4 fileservers met echt hardware raid-50 in raid-51 opstelling.Ik volg je niet helemaal? Wij draaien iig RAID-5 met 8 raptor disks.



dataverkeer: Reasonnet (niet de goedkoopste)

Dit wil ik betwijfelen, wij waren op zoek naar een colocatie oplossingen en Reasonnet was goedkoper dan Linkup bijvoorbeeld. Dat ICehosting nu bij Reasonnet zit zegt mij tevens voldoende. Ik neem even aan dat jullie de grootste klant of een van de grotere klanten zijn, dus neem ik tevens aan dat jullie een nog betere prijs hebben. Zeker vanwege de banden met Reasonnet.Icehosting is na ons gekomen, wij staan er nu al dik een jaar. Altijd tevreden en supersnel. Wij hebben destijds offertes aangevraagt bij Leaseweb, Proserve en Reasonnet en daarbij waren zowel Proserve als Leaseweb goedkoper dan Reasonnet. We nemen nu wel aardig wat af waardoor we nu een stuk goedkoper zitten.



boekhouding: Deloitte & Touch

Waarom Deloitte & Touch? kun je dat eens uitleggen? Ze zijn bekend, maar ik neem aan dat je als kleinere firma geen vreselijk persoonlijke aandacht krijgt daar. Maar de motieven voor deze keuze zou ik graag toegelicht zien, kunnen we allemaal van leren.Ik doe geen administratie, dus vraag me niet waarom



telefoon: Dagelijks van 10:00 tot 18:00

10:00 tot 18:00 werken de meeste mensen, ik denk dat een fors deel van jullie doelgroep particulieren zijn. Misschien handig om eens te spelen met de support openingsuren of eens te vragen aan klanten welk blok van 8 uur zij het liefste zien?Daar hebben wij voor gekozen, we willen zelf ook nog in de avond vrij zijn.


eigen werkuren: 40 uur per week

Valt me mee, meeste ondernemers die ik ken werken bijna dubbel dit aantal uren, goed gedaan dus!Ik draai regelmatig meer dan 40, maar we betalen onszelf 40 uur uit.



medewerkers: 6

Netjes. Danke



advertentiekosten: banners, dia's in bioscopen e.d.

Hier hebben we wat aan, kun je eens toelichten wat volgens jou de beste response geeft? Banners slaat imho niet echt aan. De bios weet ik nog niet, is pas te kort aan de gang.



kantoor: eigen pand in Middelburg

Kan ook een eigen huis zijn waaruit gewerkt word, dus dit zegt me niet veel.Beide. Zie ook: http://foto.pcextreme.nl/index.php?folder=/Overig/kantoor/

het zijn twee herenhuizen aan elkaar. Beneden is volledig kantoor en boven is woonruimte. Ik woon zelf echter niet in Middelburg.



Wij werken met 6 man in het bedrijf en hebben allemaal een volledig salaris.

Wat noem jij een volledig salaris? sommigen zijn tevreden met 1200 euro netto, anderen pas vanaf 3000 netto. Volledig salaris kan tevens inhouden dat iedereen het minimum krijgt, maar dat lijkt me geen volledig marktconform salaris.
Het zit daar tussenin, ik ga mijn salaris niet hier op WHT posten ;)



We worden niet door een "moederbedrijf" gespekt of iets dergelijks.

Nogmaals, petje af, netjes gedaan. Elk succesverhaal kent pieken en dalen, dus WHT forum kan veel leren van je kennis en ervaring. Inderdaad.



PCextreme B.V. draait volledig op de eigen inkomsten en heeft nergens leningen lopen.

Ook niet in het prille begin? ook niet aan de eigen aandeelhouders?Het hele bedrijf is gestart met 100 euro, er is nooit ene cent van investeerders gekomen of geleend bij een bank.



Omzet is meer dan 500.000 per jaar en nog stijgende.

Aardig. Hoewel ik ook afvraag hoe je hieraan komt, buiten dat wat is de winst na inkoop kosten?

Je bent een prijsvechter met allerlei diensten. De marges op colo & streaming zijn laag, zeer laag tegenwoordig.

Als we kijken naar je klantenbestand dan claim je ongeveer 5500 klanten te hebben.

5500 x 1,50 x 12 = 99000 in slechte geval van webhosting. Ik ga er even vanuit dat grote meerdendeel van de klanten het kleinste pakket neemt. Maar dan is slechts 1/5de deel van je omzet gewonnen uit webhosting, dat lijkt me vrij mager voor een bedrijf waar het core product webhosting is.

Omzet uit domeinen reken ik niet mee, maar daarop is de marge relatief klein, dus lijkt me niet hard meetellen met een eventuele winst na inkoop. Zo berekend onze accountant het. We doen echter niet alleen webhosting, houdt daar rekening mee. Nogmaals, ik ben technische dienst, verdiep me niet al te veel in het geld.



Overigens nog 1 tip: op je website staat

PCextreme
Londensekaai 1

Dit moet zijn:


PCextreme BV
Londensekaai 1Nieuwe website komt zo online :P

Mcappucino
19/09/05, 16:02
"De storage servers zijn we mee bezig om deze te clusteren, echter is dat niet zo gemakkelijk. Zeker vanwege de vele I/O die je hierdoor extra krijg op je disks. "

Probeer eens RAID-50 en 51 hier hebben we goede ervaringen mee. Het is stukken sneller dan RAID-5 en natuurlijk nog een stuk meer betrouwbaar.

Clustering van fileservers is inderdaad niet gemakkelijk, echter met raid-50 of 51 neem je dat stuk al voor een deel weg, het uiteindelijk clustervorming doe je met datareplicatie software, je neemt een master en een of meerdere slaves.

MySQL file storage hou je het liefst weg van de centrale filestorage, maar dat wist je vast al.

Ondertussen is Reasonnet dus flink in prijs gedaald, overigens had ik bij die opties voor Proserve gekozen, maar jullie hebben vast zo eigen redenen om te kiezen voor Reasonnet.

Maar goed gedaan! ik heb respect voor de prestaties van jullie bedrijf in zo een relatief korte tijd. We kunnen dus rustig stellen dat PC extreme een van de betere budget providers is.

Ga zo door! :)

Wido
19/09/05, 16:29
De storage servers zijn we mee bezig om deze te clusteren, echter is dat niet zo gemakkelijk. Zeker vanwege de vele I/O die je hierdoor extra krijg op je disks. "

Probeer eens RAID-50 en 51 hier hebben we goede ervaringen mee. Het is stukken sneller dan RAID-5 en natuurlijk nog een stuk meer betrouwbaar.

Clustering van fileservers is inderdaad niet gemakkelijk, echter met raid-50 of 51 neem je dat stuk al voor een deel weg, het uiteindelijk clustervorming doe je met datareplicatie software, je neemt een master en een of meerdere slaves. We hadden al gekeken naar r s y n c e.d.


MySQL file storage hou je het liefst weg van de centrale filestorage, maar dat wist je vast al. Inderdaad, zeker met locken e.d. Het replicaten van MySQL is helaas niet zo geweldig.


Ondertussen is Reasonnet dus flink in prijs gedaald, overigens had ik bij die opties voor Proserve gekozen, maar jullie hebben vast zo eigen redenen om te kiezen voor Reasonnet. Daar hadden we inderdaad onze redenen voor :)

Mcappucino
19/09/05, 16:32
Kijk ook zeker eens naar

http://linux-ha.org/

Wido
19/09/05, 16:48
Origineel geplaatst door Mcappucino
Kijk ook zeker eens naar

http://linux-ha.org/ Dat ken ik idd :)

AlexanderOnline
19/09/05, 17:11
De startende jaren is natuurlijk het lastigst. En een tip, zorg ervoor dat eigelijk alles vanaf begin af aan een beetje goed opgezet is, ik merk dat we de eerste maanden veel minder productief werken omdat we onze administatratie (php/mysql) niet uitgebreid genoeg hadden, en bijv. een custom klant of upgrade veel handmatig werk is.
We doen het omdat het leuk en intressant is, en als scholier maakt salaris in het begin niet veel uit. Daarom vonden we ook dat dit een moment is in je leven om er mee te beginnen (en een geweldige ervaring)

Easyracks
19/09/05, 18:52
Zonder dat geheime woord 'overselling' had ik hier nu niet gestaan ;)

XBL
19/09/05, 19:29
Wat AlexanderOnline zegt ;).

Daarnaast geld dat het aantal werknemers afhangt hoeveel werk je hebt (dit neemt bijna evenredig toe, hoewel een werknemer bij heel veel werk (dus veel werknemers) onproductiever wordt). Dit werk kan je natuurlijk beperken door volgende zaken (en waarschijnlijk meer):
- Automatisering: weinig tot geen klikjes/typwerk voor bestellingen die voldoen aan standaard normen (dus een 'normale' bestelling). Automatisch benodigde zaken kunnen uitdraaien voor de administratie/automatisch belastingaangifte opzetten (BTW aangifte is makkelijk automatisch uit te draaien).
- Duidelijke handboeken voor klanten en ook met weinig moeite daar uit kunnen quoten (indien een klant een mailtje stuurt, terwijl die vraag ook in het handboek wordt beantwoord).

Daarnaast is wat Easyracks zegt ook zeker waar: overselling is een hele normale bezigheid en ik zou ook niet weten hoe ik zonder overselling zou moeten overleven.

Jochem

CharlieRoot
19/09/05, 19:36
Origineel geplaatst door ChemicalWH


mijn idee is dat bij dit soort bedrijven het voornamelijk om minderjarige studenten/scholieren gaat.

Een deel wel, maar er zijn ook serieuze partijen


serverkosten: celerons

Servers: P4 3.0 / 1-2 GB ram en 2x 80/120 GB S-ATA schijven.

dataverkeer: linkup oid

Weer fout, een van de duurdere zelfs

boekhouding: goedkoop programma of een pappie met ervaring hiermee
Zelf gemaakte Accessapplicatie en een webbased systeem. Weeer onzin

telefoon: geen telefoon-support

Ook onzin? Waarom zou dat ?

medewerkers: nvt

Ja, en zelfs stagaires

advertentiekosten: 1 euro hosting adverteert zich zelf wel.
Jaja, niet dus.
Jouw bericht is wel heel kort door de bocht en klopt dus van geen kant..

Easyracks
19/09/05, 19:43
Dan wil ik dit ook even afkraken.



serverkosten: celerons

Nee, P4's met 2 GB RAM en 160GB HD.



dataverkeer: linkup oid

Zeker niet! Neoworld en dan nog de Premium versie (de duurdere ja)



boekhouding: goedkoop programma of een pappie met ervaring hiermee

Webbased applicatie laten schrijven voor een hoop geld



telefoon: geen telefoon-support

Zeker wel.



eigen werkuren: nvt

Hoe bedoel je dit? Uiteraard betaal 'k mezelf



medewerkers: nvt

Jawel, met z'n vieren



advertentiekosten: 1 euro hosting adverteert zich zelf wel.

Oa, maar we adverteren ook op internet met banners en sponsoren hostingpakketten

Zenda
19/09/05, 20:00
Ondanks dat je aan overselling doet, vind ik € 1,- een belachelijk bedrag.
De mensen mogen best wat betalen voor een dienst. Zeker als je je bedenkt dat een biertje vaak al € 2,- is en hier door jongeren veel van gedronken wordt.

Tuurlijk is het mogelijk om voor een erg laag bedrag webhosting aan te bieden, alleen is dit pas mogelijk met veel klanten. Alleen begrijp ik niet waarom je dan je bedragen zou moeten verlagen.

Ik bemoei me niet met andermands bedrijfsvoering, echter blijf ik van mening dat € 1,- hosting belachelijk is (voor een pakket van 5GB dataverkeer). Begin dat met webhostingpakketten van € 4,- met (nog) meer specificaties.


Voor beginnende bedrijven die gelijk met dit soort bedragen beginnen, lijkt me het erg moeilijk om te kunnen investeren in de kwaliteit van het bedrijf.

AlexanderOnline
19/09/05, 20:37
Ik denk dat dat toch een van de manieren is waarmee "we" (ik heb het met we even over low budget hosters) ons onderscheiden van de markt. Want ik denk dat zodra we stuk hoger gaan zitten het zonder reclame e.d. veel minder loopt, omdat je een van de vele andere hosters bent op dat niveau. Het was gewoon een soort doel van ons: hosting moet goedkoop voor iedereen zijn. Ik ben het er mee eens dat het wel erg goedkoop is, maar ik denk ook dat veel klanten van ons bij een hogere prijs geen hosting hadden genomen (zo van, dan doen we wel home.provider.nl/~voetbalclub).
Wij hebben hier voor gekozen, maar om "normale" prijzen te hanteren kan ook een goede keuze zijn.

smurf
19/09/05, 21:41
1. http://www.1-eurohost.com/nl/

Als je onze prijzen bekijkt, we zijn echt niet de goedkoopste ook.

2. Onze servers zijn allemaal minstens PIV 2.8, geen clusters evenwel, de laatst aangekochte machines zijn Dell Dual Xeons (niet op plaatje), zie rack in brussel: http://www.1-eurohost.com/nl/network.html
Al ons materiaal is van onzelf.


We hebben +/- dezelfde config staan in SBP.

3. InterXion Brussel, niet direct het goedkoopste DC, plus we betallen stukken meer aan bandwidth.

4. Boekhouding wordt gedaan door mazars, om de zoveel tijd doen zij ook een grondige doorlichting ivm de rentabiliteit van het bedrijf. Voor hun diensten betalen we jaarlijks alleen al meer dan €5.000 maar we worden fantastisch begeleid.

5. Nevenprojecten

6. Sponsoring: lokale studentenverenigingen, een paar websites, advertenties voorlopig op een laag pitje.

7. Geen kantoor, ik en mijn collega werken apart, nu en dan nemen we studenten aan om het 'bandwerk' te doen.

8. Jaaromzet: ***.*** €, winst **.*** (gebaseerd op data van toen 1-eurohost.com nog onder een ander bedrijf zat en deze van de afgelopen maanden). Schulden en leningen: 0

9. Top 20 hosters in BE http://www.webhosting.info/webhosts/tophosts/Country/BE?pi=2&ob=RANK&oo=ASC

10. We hebben onze mindere periodes gehad maar: http://www.webhosters.nl/gegevens.php?id=1493 leest u zelf maar...

AlfaHosting
19/09/05, 21:44
Origineel geplaatst door Wido
serverkosten: dual opteron clusters
dataverkeer: Reasonnet (niet de goedkoopste)
boekhouding: Deloitte & Touch
telefoon: Dagelijks van 10:00 tot 18:00
eigen werkuren: 40 uur per week
medewerkers: 6
advertentiekosten: banners, dia's in bioscopen e.d.
kantoor: eigen pand in Middelburg

Wij werken met 6 man in het bedrijf en hebben allemaal een volledig salaris.

We worden niet door een "moederbedrijf" gespekt of iets dergelijks.

PCextreme B.V. draait volledig op de eigen inkomsten en heeft nergens leningen lopen.

Omzet is meer dan 500.000 per jaar en nog stijgende.

Het is goed te doen, alleen zijn er nog mensen die het stellig ontkennen.

Wij beginnen alleen niet bij 1 euro, maar bij 1.50..

Wido .. ik heb duidelijk gesteld dat het hier niet ging om de grote hosters, de enkelen die het wel kunnen.

Henky!
19/09/05, 21:52
Mooi topic. Ik hoop dat we nu eindelijk af zijn van steeds terugkerende kul argumenten als 'goedkoop is duurkoop' of 'dan moet je maar niet bij scholieren...', enzovoorts.

Deze markt is net als elke andere voortdurend in ontwikkeling. Daar moet je geen angst voor hebben. En uiteraard gaan nieuwe ontwikkelingen altijd samen met ook pijngevallen.

Maar geen paniek, als je meer kan bieden kun je ook altijd meer vragen. Kapitalisme mensen! Binnenkort zelfs verkrijgbaar voor 75 cent.

eMiz0r
19/09/05, 22:39
Ik vind het een bullshit topic, sorry =)

Je vraagt dus letterlijk wat het geheim is van de ander? Misschien is het een idee dat je zelf eens op zoek gaat naar alle mogelijkheden, zonder dat een ander het je moet voorkauwen.

Met een kleine 6000 klanten mogen ook wij niet klagen met prijzen variërend tussen 1,50 (ex BTW) en 6,50. De rest van de boekhouding hoeft niet op tafel gelegd te worden :)


Wat noem jij een volledig salaris? sommigen zijn tevreden met 1200 euro netto, anderen pas vanaf 3000 netto. Volledig salaris kan tevens inhouden dat iedereen het minimum krijgt, maar dat lijkt me geen volledig marktconform salaris.

Is dat iets waar jij je druk over moet maken of je werknemer? Dus als ik het goed begrijp betaal je je werknemers met alle liefde meer dan nodig is? Zo'n baas zou iedereen wel willen hebben!


5500 x 1,50 x 12 = 99000 in slechte geval van webhosting. Ik ga er even vanuit dat grote meerdendeel van de klanten het kleinste pakket neemt. Maar dan is slechts 1/5de deel van je omzet gewonnen uit webhosting, dat lijkt me vrij mager voor een bedrijf waar het core product webhosting is.

Oogkleppen...

Dus iedereen zou het goedkoopste pakket nemen, zonder een domein (waar de grootste marge op zit?). Kijk verder dan je neus lang is aub!

Een normale berekening:

Gemiddeld 2,50 per maand per klant inclusief een domein a 13 euro (afgerond).

30 euro per jaar voor het pakket
13 euro per jaar voor het domein
x 19% BTW (hoort ook simpelweg bij de omzet)
-------
51 euro per klant per jaar incl. BTW (gemm.)

Zit je op bijna 300.000 per jaar omzet. Dan ga je uit van een 0,0% groei in het gehele jaar en dat klopt natuurlijk niet. Die 5 ton is een prima schatting. Maar blijf alsjeblieft gewoon lekker in het duurdere segment zitten, blijven er meer klanten voor onze markt over ;)

Edit: oh een laatste opmerking. Laat iedereen in godsnaam gewoon met zijn eigen zaken bemoeien.

AlfaHosting
19/09/05, 23:20
Origineel geplaatst door eMiz0r
Ik vind het een bullshit topic, sorry =)

Edit: oh een laatste opmerking. Laat iedereen in godsnaam gewoon met zijn eigen zaken bemoeien.

Ik vond het een bullshit antwoord in een voor de rest normaal topic met goede en interessante reactie's. :)

Triloxigen
20/09/05, 09:49
Origineel geplaatst door Henky!
Mooi topic. Ik hoop dat we nu eindelijk af zijn van steeds terugkerende kul argumenten als 'goedkoop is duurkoop' of 'dan moet je maar niet bij scholieren...', enzovoorts.

Goedkoop blijkt eenmaal al te vaak duurkoop, daar kun je niet onderuit.
Maar er zijn inderdaad uitblinkers waar ik weinig problemen over hoor.

AlfaHosting
20/09/05, 09:54
Origineel geplaatst door Triloxigen


Goedkoop blijkt eenmaal al te vaak duurkoop, daar kun je niet onderuit.
Maar er zijn inderdaad uitblinkers waar ik weinig problemen over hoor.

Klopt helemaal hoor, er zijn er inderdaad die er goed van kunnen leven, maar mijn stelling dat het enkel kan door veel klanten wordt hier een bevestigd. Blijft de vraag open hoe anderen het doen. Er zijn zeer zeker een heel aantal hosters die het ook aanbieden en die dat aantal niet halen (misschien wel zich voordoen alsof ze groot zijn :) ).

TMourik
20/09/05, 11:12
Origineel geplaatst door eMiz0r
x 19% BTW (hoort ook simpelweg bij de omzet)

Omzet is nog altijd excl. BTW.

Mcappucino
20/09/05, 12:13
Wij blijven ook lekker in het duurdere segment.

omzet vorig jaar 12 350 000 Euro voor de webhosting en Email only accounts. De particuliere als business accounts samen genomen.

Stewie
20/09/05, 12:18
Origineel geplaatst door Mcappucino
Wij blijven ook lekker in het duurdere segment.

omzet vorig jaar 12 350 000 Euro voor de webhosting en Email only accounts. De particuliere als business accounts samen genomen. Heb je ook een kvk nummertje zodat we de jaarstukken kunnen opvragen? ;)

Triloxigen
20/09/05, 12:19
Omzetten vermelden zijn altijd leuk, helaas zegt het eigenlijk helemaal niks ;)

Mcappucino
20/09/05, 12:23
Buiten dat zijn niet alle partijen hier perse ingeschreven bij de KvK dat is leuk voor Nederlandse partijen;)

Wat dacht je van Engelse, Duitse, Franse of weet ik veel wat voor maatschappen? er zijn ook providers buiten Nederland hoor.

Buiten dat is het helemaal niet zinvol om met een dergelijke omzet ingeschreven te blijven in Nederland. Belastingtechnisch kun je dan beter in Cyprus ingeschreven zijn.

Dillard
20/09/05, 13:14
> 12 MIO omzet ? Dan behoort je bedrijf zeker tot de grotere ... Hoeveel klanten hebben jullie (als ik vragen mag) ?

Mcappucino
20/09/05, 13:16
120 000 Email only ( met beetje webhosting) accounts en 42 000 pure webhosting accounts.

eMiz0r
20/09/05, 14:28
Of je nou 100k, 500k, 12 miljoen of 100 miljoen per jaar omzet, maakt helemaal niets uit. Het enige waar het om gaat is dat je er zelf een goed leven op na houdt (en eventueel je gezin).

Krijg het idee dat men een harde krijgt van omzetcijfers terwijl het zo nietszeggend is. Heeft denk ik een groot deel te maken met stoer zijn.

Excuus, normaal ben ik niet zo fel tegen onderwerpen hier op wht, maar ik vind dit soort zaken gewoon nutteloos. Het is niks meer dan opbieden tegen een ander om te laten zien hoe groot je bent (en hoeveel aandacht je nodig hebt?).

robblok
20/09/05, 16:02
Ik heb liever 40.000 omzet en 1.000 kosten dan 500.000 omzet en 490.000 kosten. Maar goed zoals eMizOr al zegt omzet zegt totaal niets.

Henky!
20/09/05, 22:41
Origineel geplaatst door Mario


Klopt helemaal hoor, er zijn er inderdaad die er goed van kunnen leven, maar mijn stelling dat het enkel kan door veel klanten wordt hier een bevestigd.

Vergeten worden de aanbieders die niet afhankelijk zijn van inkomsten uit hosting. Voor hen is niet meer dan een leuke bijverdienste.

AlfaHosting
20/09/05, 22:51
Origineel geplaatst door Mcappucino
120 000 Email only ( met beetje webhosting) accounts en 42 000 pure webhosting accounts.

En toch nog tijd om hier rond te hangen :)

AlfaHosting
20/09/05, 22:53
Origineel geplaatst door Mcappucino
Wij blijven ook lekker in het duurdere segment.

omzet vorig jaar 12 350 000 Euro voor de webhosting en Email only accounts. De particuliere als business accounts samen genomen.

Of was deze opmerking meer bedoelt voor mijn stelling te staven :


"Er zijn zeer zeker een heel aantal hosters die het ook aanbieden en die dat aantal niet halen (misschien wel zich voordoen alsof ze groot zijn )."

Mcappucino
21/09/05, 14:23
Laten we het zo zeggen: ik ben tevreden.

Dune
21/09/05, 18:53
Origineel geplaatst door Mcappucino
Laten we het zo zeggen: ik ben tevreden.

met de ban van Rik "meneer Akkermans"?

AlfaHosting
21/09/05, 21:23
Origineel geplaatst door Dune


met de ban van Rik "meneer Akkermans"?




Wat was er eigenlijk mis met deze heer ? ik zie zijn naam hier nog wel eens vallen

AlfaHosting
21/09/05, 21:32
Origineel geplaatst door smurf

9. Top 20 hosters in BE http://www.webhosting.info/webhosts/tophosts/Country/BE?pi=2&ob=RANK&oo=ASC

[/B]

Dit gaat toch enkel maar over het aantal COM, NET, ORG, BIZ, INFO domeinen en niet over de grootte van je bedrijf dacht ik ? En niet eens alle bedrijven staan hierin :) anders stonden we ook in die top 20.

smurf
21/09/05, 21:44
Nja het is een indicatie hé, het gaat om een steekproef van die domeinen op de nameservers. Het is de enig mogelijke indicatie die publiekelijk te vinden is.

Het geeft ook een beeld van de groei.

We hebben trouwens een veelvoud van dat cijfer aan .nl en .be namen.

smurf
21/09/05, 21:55
Het geeft inderdaad een fout beeld, onze resellers krijgen bijvoorbeeld vaak hun eigen nameservers, deze worden niet meegeteld, ook niet mensen die onze pro services gebruiken.

Openminds is zo gesplitst in en er staan ook dns only services tussen en een bedrijven die niets met hosting te zien hebben. OPENMINDS.BE en OM-POWERED.NET, Computools zal zijn IN nameservers gebruiken dus zijn zijn er ondergewaardeerd etc.

Jullie gebruiken wellicht niet enkel alfaservers als nameservers.

http://www.webhosting.info/webhosts/reports/total_domains/ALFASERVERS.COM

Als ik al zei, het is puur een indicatie.