PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw netwerk zonder downtime



MediaServe
17/09/05, 21:56
Ik was met iemand in gesprek over het verhuizen tussen locaties als je maar één server hebt. Je wilt immers geen downtime, helemaal niet voor je e-mail.

Het gaat trouwens om een linux bak :)

Ik had in gedachten dat je alles moet verhuizen in het weekend. In die tijd laat je e-mail afhandelen door een fallback mailserver. Hoe kun je zorgen dat je websites zo min mogelijk downtime hebben? Wie heeft hier ervaring mee en tegen welke problemen zul je lopen?

NB-Gerd
17/09/05, 22:07
vpn opzetten en je ipnummers dubbel laten draaien.
dan je dns in het oude netwerk alvast omzetten.

Zodra dat allemaal goed staat verhuizen.
Dan is je downtime minimaal.

waar je vooral op moet letten is dat je laat in de nacht gaat switchen.
anders loop je het risico dat de dns terug springt.

crazycoder
17/09/05, 22:37
Je heb toch al een fallback mx :-)

Zowel mail als website: DNS.. wel een kwestie van op voorhand plannen... Ik ga er wel vanuit dat deze ene server niet beide DNS servers draait :)

Denk dat je de problemen zelf ook wel in kan vullen.. begint al bij hobbyisten die beide dns servers op 1 doos draaien :)

@NB-Gerd
Als je de server zelf verplaats dan valt er niet veel te vpn-en.. als dat tenminste al zin heeft..

MediaServe
17/09/05, 22:42
Origineel geplaatst door crazycoder
Je heb toch al een fallback mx :-)Het gaat niet om mijzelf, maar ik zou voor die persoon best even een fallback server kunnen instellen :)
Origineel geplaatst door crazycoder
Zowel mail als website: DNS.. wel een kwestie van op voorhand plannen... Ik ga er wel vanuit dat deze ene server niet beide DNS servers draait :)Wel dus ;)

Een ander probleem is de update van SIDN als je met GLUE werkt. Heb je netjes alles verhuist, blijft SIDN die oude GLUE nog behouden voor je nameservers! Hoe zou je dit op kunnen lossen?

crazycoder
17/09/05, 22:50
Origineel geplaatst door MediaServe
Het gaat niet om mijzelf, maar ik zou voor die persoon best even een fallback server kunnen instellen :)Wel dus ;)

Een ander probleem is de update van SIDN als je met GLUE werkt. Heb je netjes alles verhuist, blijft SIDN die oude GLUE nog behouden voor je nameservers! Hoe zou je dit op kunnen lossen?
HUH.. OUCH..

Zet 1 van je eigen servers alvast op een ip waar deze persoon 2e dns op gaat draaien. Gooi het IP bij SIDN om.. Wacht totdat ze het ook door hebben ;-)

Dan blijft er van voor tot na de verhuizing minstens 1 DNS server bereikbaar.. zou het moeten doen.
Na verhuizing gooi je het andere IP ook om bij SIDN..

Ik zal maar geen preek gaan houden over DNS servers en hoe dit bij voorkeur ingericht is :)

Mikey
18/09/05, 00:03
Origineel geplaatst door crazycoder

HUH.. OUCH..

Zet 1 van je eigen servers alvast op een ip waar deze persoon 2e dns op gaat draaien. Gooi het IP bij SIDN om.. Wacht totdat ze het ook door hebben ;-)

Dan blijft er van voor tot na de verhuizing minstens 1 DNS server bereikbaar.. zou het moeten doen.
Na verhuizing gooi je het andere IP ook om bij SIDN..

Ik zal maar geen preek gaan houden over DNS servers en hoe dit bij voorkeur ingericht is :)

SIDN is een ramp wat betreft ips, persoonlijk denk ik ook niet dat het systeem werkt met die ips, sommige domeinen bij ons adverteren nog hele oude ips terwijl andere domeinen uit dezelfde registratie periode wel up2date zijn...

Dillard
18/09/05, 02:44
Ook de SIDN gebruikt de actuele IP-settings van je nameservers. Immers, niet iedereen denkt eraan dat ook GLUE records aangepast moeten worden. GLUE wordt (zover ik weet) als fallback gebruikt en als initiele lookup voor je domein, immers de eerste keer moet de SIDN weten waar ze ns1.hostingboer.nl moeten kunnen opzoeken :D )

Maar zoals Crazycoder al aangaf:

Eerst een secondary DNS opzetten (hetzij op de nieuwe locatie, hetzij elders), GLUE aanpassen en je DNS-record van de betreffende NS.

Aantal dagen wachten (denk ook aan de caching van onze @home vrienden e.d.).

Server verhuizen en nu nogmaals je andere NS aanpassen (DNS + SIDN).

Uiteraard zou de persoon in kwestie er verstandig aan doen om zijn DNS te scheidden, dit voorkomt dergelijke problemen in de toekomst.

:EDIT: Ook verstandig is om de TTL-waarde van je DNS-records te verlagen naar b.v. 900 enkele dagen voor de verhuizing (hierdoor wordt de feitelijke verhuizing vrij snel opgepakt)

crazycoder
18/09/05, 08:45
Origineel geplaatst door Dillard
Maar zoals Crazycoder al aangaf:

Eerst een secondary DNS opzetten (hetzij op de nieuwe locatie, hetzij elders), GLUE aanpassen en je DNS-record van de betreffende NS.

Bij voorkeur op de nieuwe locatie omdat je daarna aan die ns geen wijziging(en) meer hoef te doen.. Ja ik weet dat ik lui ben :)


Aantal dagen wachten (denk ook aan de caching van onze @home vrienden e.d.).

Server verhuizen en nu nogmaals je andere NS aanpassen (DNS + SIDN).

Uiteraard zou de persoon in kwestie er verstandig aan doen om zijn DNS te scheidden, dit voorkomt dergelijke problemen in de toekomst.

:EDIT: Ook verstandig is om de TTL-waarde van je DNS-records te verlagen naar b.v. 900 enkele dagen voor de verhuizing (hierdoor wordt de feitelijke verhuizing vrij snel opgepakt)
Uhm, afhankelijk van huidige settings probeer ik de TTL zo'n 1-2 weken voor het moment supreme te verlagen..

En zelfs dan is er een enkele bezoeker waar het de mist in blijft gaan....

Mikey
18/09/05, 09:13
Origineel geplaatst door Dillard
Ook de SIDN gebruikt de actuele IP-settings van je nameservers. Immers, niet iedereen denkt eraan dat ook GLUE records aangepast moeten worden. GLUE wordt (zover ik weet) als fallback gebruikt en als initiele lookup voor je domein, immers de eerste keer moet de SIDN weten waar ze ns1.hostingboer.nl moeten kunnen opzoeken :D )

Maar zoals Crazycoder al aangaf:

Eerst een secondary DNS opzetten (hetzij op de nieuwe locatie, hetzij elders), GLUE aanpassen en je DNS-record van de betreffende NS.

Aantal dagen wachten (denk ook aan de caching van onze @home vrienden e.d.).

Server verhuizen en nu nogmaals je andere NS aanpassen (DNS + SIDN).

Uiteraard zou de persoon in kwestie er verstandig aan doen om zijn DNS te scheidden, dit voorkomt dergelijke problemen in de toekomst.

:EDIT: Ook verstandig is om de TTL-waarde van je DNS-records te verlagen naar b.v. 900 enkele dagen voor de verhuizing (hierdoor wordt de feitelijke verhuizing vrij snel opgepakt)

Die glue snap ik, maar wat als je nameserver een .net domein is ? Moet je dan voor alle domeinen een wijziging laten doen ? Dacht het niet aangezien deze langzaam zelf rechtgetrokken wordt.

Dillard
18/09/05, 17:03
Origineel geplaatst door Mikey


Die glue snap ik, maar wat als je nameserver een .net domein is ? Moet je dan voor alle domeinen een wijziging laten doen ? Dacht het niet aangezien deze langzaam zelf rechtgetrokken wordt.

Als je nameserver een .net is, dan hoef je nog steeds niet voor alle domeinen een update te doen, alleen het betreffende A-record voor die nameserver.

Zolang je niet beide nameservers tegelijk verhuisd kun je zonder je GLUE-record, omdat altijd een van de NS nog antwoord geeft.

Mikey
18/09/05, 18:48
Origineel geplaatst door Dillard


Als je nameserver een .net is, dan hoef je nog steeds niet voor alle domeinen een update te doen, alleen het betreffende A-record voor die nameserver.

Zolang je niet beide nameservers tegelijk verhuisd kun je zonder je GLUE-record, omdat altijd een van de NS nog antwoord geeft.

En wat zeg ik er boven, na ruim een jaar heb ik nog steeds domeinen in de whois zitten die als ip het oude ip hebben. Willekeurig zijn er bij die wel de juiste geven en willekeurig onjuist.

Ik maak zelf gebruik van .net nameserver...

Dillard
19/09/05, 00:01
Dan moet je aan de registrar vragen of ze het GLUE-record van dat .net record willen aanpassen.

MediaServe
19/09/05, 01:13
Origineel geplaatst door Dillard
Dan moet je aan de registrar vragen of ze het GLUE-record van dat .net record willen aanpassen. Bij eNom doe je dat zelf :)

Dillard
19/09/05, 01:35
Inderdaad, maar ik weet niet waar Mikey zijn .net domeinen registreert :)

Mikey
19/09/05, 08:32
Origineel geplaatst door Dillard
Dan moet je aan de registrar vragen of ze het GLUE-record van dat .net record willen aanpassen.

OMG ER STAAT GEEN I`M AN IDIOT op mijn voorhoofd :rolleyes: , ik bied dns diensten aan, lijkt me stug dat ik de do`s and dont's niet ken. Maar goed Dillard, ben benieuwd wanneer jij je ogen open wrijft....

Nogmaals na ruim een jaar staan er nog steeds domeinen met het oude ip, glue voor .net nameservers worden realtime gewijzigd. En dnsreport geeft netjes een keurige check weer.

Dillard
19/09/05, 09:36
Origineel geplaatst door Mikey

Maar goed Dillard, ben benieuwd wanneer jij je ogen open wrijft....



Hmmm :huh:

Ik dacht een vraag van de TS op te kunnen lossen. Jij mengt je in deze topic en klaarblijkelijk praten we langs elkaar heen. Dat kan gebeuren en lijkt mij geen reden om mij een beetje af te gaan lopen bekken.

Goed, tot zover mijn bijdrage aan deze topic (heb betere dingen te doen)

MediaServe
19/09/05, 09:44
Ik dacht een vraag van de TS op te kunnen lossen.Bedankt, en de rest ook natuurlijk! :)

Het wordt mij duidelijk dat het bereikbaar blijven op IP niet zo moeilijk is, maar juist de domeinnamen kunnen een beetje lastig worden. Goed alle handelingen voorbereiden en achteraf goed testen is erg belangrijk lijkt mij.