PDA

Bekijk Volledige Versie : Plesk



Norman
17/09/05, 16:24
Wie weet hoe je in Plesk alle domeinen in één keer kan resetten naar de standaard DNS template ?

royen99
17/09/05, 22:18
In 1 keer lukt volgens mij niet. Wat je eventueel wel kan doen is de command line interface gebruiken.

In een scriptje dan voor elk domein een 2 maal een update geven. 1 keer de optie -dns false (zet de dns uit), gevolgd door een -dns true. Default wordt dan de standaard dns config er neer gezet. ("turns DNS zone for the domain on/off (by default DNS template status)").

Norman
18/09/05, 05:48
en welk command is dan bij plesk het terug zetten van default template voor een domein ?

royen99
18/09/05, 11:55
/usr/local/psa/bin/domain.sh --update hetdomein.nl -dns false

Norman
18/09/05, 14:01
Dit reset de domeinen niet naar de standaard template maar zet de DNS uit .....

royen99
18/09/05, 14:02
Klopt, en zoals ik ook al zei, daarna een -dns true. Dan zet plesk het standaard domain template terug :)

Norman
18/09/05, 14:05
Vrees dat hij het hier alleen aan en uit zet ....

royen99
18/09/05, 14:14
Op het moment dat je het weer op true zet, zet deze het default dns template er weer neer.

Zie ook: ftp://download1.sw-soft.com/Plesk/Plesk7.5/Doc/plesk-7.5r-sdk-html/docs/cu/unix/ch05.html

Norman
18/09/05, 14:15
Je heb me wel in de goeie richting gebracht :)

/usr/local/psa/bin/dns.sh --reset <domein> -ip <ip>

Norman
18/09/05, 14:17
Origineel geplaatst door royen99
Op het moment dat je het weer op true zet, zet deze het default dns template er weer neer.

Zie ook: ftp://download1.sw-soft.com/Plesk/Plesk7.5/Doc/plesk-7.5r-sdk-html/docs/cu/unix/ch05.html

Hier niet ...
denk dat "(by default DNS template status)" betekent als DNS standaard uit staat in template dat je bij het aanmaken van een nieuw domein en deze optie niet meegeven de DNS ook voor het nieuwe domein standaard uit is ...

Norman
18/09/05, 14:20
Super bedankt alles is nu gereset naar standaard template !

Volgende probleem ... ik krijg nu op ns1 en ns2 de volgende melding

named[1769]: received notify for zone '<domein>': not authoritative

en dat voor alle domeinen ... enig id wat het betekent / waar ik het probleem moet zoeken ?

royen99
18/09/05, 14:36
Dat ligt verder aan je interne DNS config (bind).
Oftewel je master probeert je slave te updaten. Echter je slave herkent je master niet als zijnde een master.

In je zone file dien je in elk geval beide NS record te hebben, en de plesk database dient ook je slave dns server te hebben staan dat deze een zone transfer mag doen.

Indien je slave dns server (nog) niet wordt geallowed door plesk (aka de master) kan je die handmatig toekennen door deze in de psa sql db te zetten met:

insert misc values ('DNS_Allow_TransferXX', 'x.x.x.x');

Hier is XX een willekeurig getal, en x.x.x.x het IP van de slave dns.

Norman
18/09/05, 15:19
Hmm ik zal me situatie wat beter uitleggen misschien helpt dat...

Ik draai op dit moment één machine waar beide nameservers op draaien met een ander controlpanel.

Deze ga ik nu migreren naar Plesk met 2 aparte nameservers.
Nml Plesk met Plesk Expand (Centralised DNS).
In Plesk Expand heb ik de DNS bakken toegevoegd (deze zet hij dan automatisch in Plesk bij de Common ACL).
Op de master en slave DNS machines heb ik een standaard installatie van Bind draaien met DNS Controller (de app van Sw-soft die communiceert met Plesk).

In principe zou hij dus alles zelf moeten regelen, maar op de één of andere manier neemt hij deze domeinen nog niet over van de Plesk machine en geeft dus die error.

Kan het zijn dat het komt omdat ns1 en ns2 op dit moment nog live ergens anders draaien en dat hij daarheen probeert te resolven ofzoiets ?

royen99
18/09/05, 15:34
Plesk Expand geen ervaring mee, maar lijkt me dat deze dan idd alles zelf goed zou moeten zetten. je zou gewoon eens de zone files kunnen nalopen of alles goed staat.

Voor all onze Plesk servers hebben wij 2 aparte DNS servers welke zich syncen aan de plesk webserver. Even een praktijk voorbeeld hoe de settings voor bv 1 domein staan (zou je dus kunnen vergelijken met jouw files):

Zone file van domein: van-royen.nl (eigen prive domeintje):

De zone informatie:


zone "van-royen.nl" {
type master;
file "van-royen.nl";
allow-transfer {
193.238.25.212;
193.238.25.207;
common-allow-transfer;
};
};


De echter master (de webserver) staat dus 2 IP's toe voor een transfer, te weten ns.warp3.com en de ns2.

(in de /var/named/run-root/var dir)

van-royen.nl. IN NS NS.WARP3.COM.
van-royen.nl. IN NS NS2.WARP3.COM.

Oftewel 2 DNS servers welke niet zijnde de webserver zelf:


In beide DNS servers (ns en ns2) staat de zone info op:



zone "van-royen.nl" {
type slave;
file "slave/van-royen.nl";
masters { 193.238.25.195; };
allow-transfer {
193.238.25.212;
193.238.25.207;
common-allow-transfer;
};
};


Oftewel, beide nameservers weten dat zij slave zijn, en dat de .195 de master is. Zodra er op de master (.195, waar plesk draait) iets wijzigt geeft deze het gelijk weer door aan beide namservers, de .207 en .212).

Iets dergelijks zal dus ook in jouw files terug te vinden zijn.

Norman
18/09/05, 15:39
Op de plesk machine zelf klopt alles wel zo te zien en wat ik ook vind op internet...
Alleen ns1 en ns2 daar komen geen zone files terecht ...
Staat in de named.conf ook heel weinig moet ik zeggen alleen dit,


// Default named.conf generated by install of bind-9.2.4-7_EL3
options {
directory "/var/named";
dump-file "/var/named/data/cache_dump.db";
statistics-file "/var/named/data/named_stats.txt";
};
include "/etc/rndc.key";


// Added by DNSController
include "master_zones";

// Added by DNSController
include "slave_zones";

Mag ik vragen wat jij daar heb bij ns1 en ns2 ?

royen99
18/09/05, 15:51
Aangezien jij Plesk expand met centralized dns gebruikt zal dan volledig anders zijn.
Onze 2 DNS servers draaien volledig geen plesk en het aanmaken van de named config files doen we zelf via eigen scripts.

Maar waarschijnlijk staat jouw zone info in 1 van de files genoemd bij:
include "master_zones"; en
include "slave_zones";

Kijk dus eens in deze files of je domein daar terug te vinden is.

Norman
18/09/05, 15:55
Nope deze zijn helaas leeg.....
Het enige dat op de DNS bakken draait is een daemon die named kan herstarten en de status van de service weergeeft ....
Dus er draait niet echt plesk expand op ....

Ik hoopte dat er in je /etc/named.conf misschien iets stond over de master ns ofzo dat deze wel de zone files mag versturen ofzoiets ...

royen99
18/09/05, 16:03
De slave's dienen ook het domein te kennen ja, hierna kunnen zij een zone transfer doen en zullen het domein bijwerken bij notifies die worden gestuurd vanaf de master (de webserver).

Onze Plesk kan/kon dit ook niet, vandaar dat we zelf een oplossing hebben gemaakt die beide dns servers aanpast.