PDA

Bekijk Volledige Versie : Sidn traag



chielsen
16/09/05, 00:17
SInds vanmiddag is (vooal de whois) sidn erg traag. Net kon ik ook een tijdje gewoon helemaal geen verbinding krijgen.
Hebben anderen daar ook last van?

Dat de whois klote is had ik ook al door, toen ik een whois vanaf andere servers deed.

veenman
16/09/05, 00:19
Ik heb hierover gisteren een petitie gestart, dus ik ben bang dat je niet de enige bent ;-)

chielsen
16/09/05, 00:36
Heb al getekend

Grubbie
16/09/05, 09:17
Ik ben er 100% mee eens op je petitie, en heb net ook getekend! Ik roep iedereen op om ook te tekenen!

snaaps
16/09/05, 09:51
ook getekend.

Wij hebben hier regelmatig last van.
soms duurt het ook giga lang voordat de domein daadwerkelijk is geregistreerd.

WH-Tim
16/09/05, 15:27
registratie is geen probleem, maar gemiddeld meer dan 30 seconden wachten op een whois query is absoluut geen uitzondering hier

faisj
16/09/05, 15:33
Ik begin nu behoorlijk boos te worden.

lifeforms
16/09/05, 15:36
Gisteren en vandaag is het weer eens BUTT.

PeterT
16/09/05, 16:41
Whois queries timen out hier..

dreamhost_nl
16/09/05, 16:44
We gebruiken hier intern een DOS programmaatje voor het snel checken van de verschillende Whois. Deze geeft soms wel vijf keer een timeout zonder dat de Whois gegevens worden weergegeven. We zijn van armoe maar overgegaan op de web site van de SIDN, maar zelfs daar hebben we al timeouts ontvangen... :r ( we zijn Deelnemer Cat. I, maar dat maakt ook niets uit )

Ber|Art
16/09/05, 17:09
Hier ook niet voorruit te branden :(

maxnet
16/09/05, 17:24
Inmiddels maar overgestapt op beschikbaarheid checken via DNS.
Loopt dan wel een dag achter, maar je hebt wel binnen 10 ms antwoord.

PeterT
16/09/05, 17:30
We gebruiken nu gewoon de SIDN site, die doet het over het algemeen wel.

Ber|Art
16/09/05, 17:42
Inmiddels maar overgestapt op beschikbaarheid checken via DNS.:D smart!

dreamhost_nl
16/09/05, 18:56
Nog even wat anders... we hebben in mei(!) een klachtenbrief ingediend over de opmaak van de brief die ze onze cliënten hadden gestuurd n.a.v. het royeren van Openregistrar als Deelnemer Cat.I (even opzoeken als je de precieze thread wilt weten)... we kregen daar van de week een telefoontje over dat ze deze wel hadden ontvangen, maar deze nog bij de Juridische afdeling in behandeling is... hadden ze wel even kunnen aangeven, lijkt me... applausje voor het up-to-date houden van hun cliënten... :X

NDIS
16/09/05, 20:36
mja,

maar even weer over de whois, het gaat inderdaad traag, trager dat ik gewent ben van hun.

En het petitie idee vind ik super, heb hem meteen getekend.

Alerd
31/03/06, 14:24
ik bump deze maar even, no need voor een nieuw topic.

Is SIDN bij de rest ook zo traag?
Bevestigingen op aanvragen komen hier echt pas na dik een uur binnen.

Triloxigen
31/03/06, 14:28
ik bump deze maar even, no need voor een nieuw topic.

Is SIDN bij de rest ook zo traag?
Bevestigingen op aanvragen komen hier echt pas na dik een uur binnen.

Is hier al sinds gisteren of eergisteren het geval.

Alerd
31/03/06, 14:30
Gisteren viel het hier nog wel mee, maar vandaag... pff...
Waar betaal je al dat geld nog voor ;(

Luuc
31/03/06, 14:54
?? Hier komen formulieren gewoon binnen een kwartier binnen, snel is anders maar relatief voor de SIDN. :)

VvS
31/03/06, 15:21
Gisteren viel het hier nog wel mee, maar vandaag... pff...
Waar betaal je al dat geld nog voor ;(
Blij dat ik geen Sidn deelnemer ben. Ik zal het ook niet worden totdat deze problemen uiteindelijk verholpen zijn.

Alerd
31/03/06, 15:27
@ Luuc:
Via mail of webfoms?

Heb net weer 2 aanvragen gedaan, wacht al een half uur. (via mail ingediend)

@VVS: blijft wel de snelste manier natuurlijk.

Luuc
31/03/06, 15:34
@ Luuc:
Via mail of webfoms?

Heb net weer 2 aanvragen gedaan, wacht al een half uur. (via mail ingediend)

@VVS: blijft wel de snelste manier natuurlijk.Een uurtje geleden nog een registratie doorgevoerd via e-mail, kreeg 20 min. later een reply. Webforms worden hier niet gebruikt (raar programma).

Zie nu inderdaad een wijziging verlaat binnenkomen (half uurtje geleden).
Och, hopelijk gaan ze eens wat aan die snelheid doen.. als de SIDN eens concurrentie had.. pffieuw! :)

Chill Creations
31/03/06, 15:39
Blij dat ik geen Sidn deelnemer ben. Ik zal het ook niet worden totdat deze problemen uiteindelijk verholpen zijn.

I agree.

Alerd
31/03/06, 16:05
Ik wacht nog steeds op een aanvraag van rond 2 uur vanmiddag.

Heb gebeld, rond die tijd is de que gestopt geweest, later weer opgepakt.
Zal nog wel komen dan.

Triloxigen
31/03/06, 16:17
Blij dat ik geen Sidn deelnemer ben. Ik zal het ook niet worden totdat deze problemen uiteindelijk verholpen zijn.

Daar heb je meer jezelf mee dan hun :)

lifeforms
31/03/06, 16:19
Daar heb je meer jezelf mee dan hun :)
Het is ook niet echt belangrijk om anderen te 'hebben', je wil gewoon je bedrijf op de meest optimale manier runnen.

VvS
31/03/06, 17:09
Daar heb je meer jezelf mee dan hun :)
Tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden met het registreren van domeinen via een 'derde'. Werkt perfect. :)

Ik vind dat het de moeite niet loont om € 150-, per kwartaal te gaan betalen als je dit ervoor terug krijgt :).

Alerd
31/03/06, 17:11
Bij sidn heb je wel alles in eigen beheer, en gaat het allemaal net iets sneller.

lifeforms
31/03/06, 17:15
Ja. Dat eigen beheer kost je helaas wel effort, voor het implementeren van een verschrikkelijk emailsysteem met regelmatig wijzigingen die je programmeur zal moeten tracken.

Je bent inderdaad wel wat sneller met een eigen SIDN account, afhankelijk van je partner tussen de 1 seconde en de 1 week ;)

Wido
31/03/06, 18:03
Ik heb laatst met iemand van SIDN gesproken en die heeft me haarfijn uitgelegt hoe het nu allemaal zit.

Probleem is de domeinkapers, deze whoissen de hele dag vanaf diverse IP's en zuigen die whois leeg.

Zet je er extra servers bij, dan geef je de kapers alleen maar meer ruimte om te whois'en.

Ze zijn nu bezig met die domein-kapers te achterhalen en te blokkeren. Maar het probleem is, grote domeinboeren doen ook veel whois'en per dag. Even een limiet van zeg 1000 per dag is ook niet echt een optie.

Die domeinkapers zijn lastig te pakken aangezien ze tegen SIDN stug volhouden dat ze "normale" aanvragen doen. Formeel kan SIDN ze moeilijk te grazen nemen.

Ze hebben er al wel enkele geblokkeerd, maar dat lost het niet op.

WH-Tim
31/03/06, 22:06
Het is inderdaad al weken belachelijk traag. Heb zelf ook al geklaagd bij bepaalde personen maar het schijnt niet veel uit te halen.

lifeforms
31/03/06, 22:23
Het moet ook niet formeel. Ik kan het woord formeel niet meer horen! Gewoon een technische oplossing!

Het probleem is vermoedelijk de hoeveelheid beschikbaarheidschecks. Verplaats de 'is'-whois naar een andere server en een groot deel van het probleem is opgelost. Waarom moet dit per se op dezelfde server, laat staan op dezelfde poort, als de whois?

Daarnaast dient de whois server op zichzelf te draaien, waarbij hij periodieke updates krijgt van het DRS. Dus er moet niet voor elke query een aanroep gedaan worden naar de productie database. Sterker nog het hoeft geen database te zijn, een simpele hashtable is sneller en naar alle waarschijnlijkheid zullen alle domeinen ruim in RAM kunnen.

Met deze twee aanpassingen (twee weekjes werk voor een ervaren C programmeur?) acht ik de kans groot dat de SIDN whois het gewoon blijft doen, net zoals elke andere whois server in de wereld..

Maar nee, we krijgen een loadbalancer waarvan de hardware en de implementatie waarschijnlijk vele malen meer kost :(

Natuurlijk is het de schuld van de personen die overmatig queryen, maar die gaan niet weg als je lang genoeg wacht.

veenman
31/03/06, 22:25
Wat Wido beschrijft klopt. De SIDN staat ook gewoon met de rug tegen de muur. Ze kunnen niet veel meer doen dan ze al gedaan hebben, waaronder het inzetten van een trafficshaper.

Wido
31/03/06, 22:25
Ik post alleen maar wat ik gehoord heb, niet meer, niet minder :)

lifeforms
31/03/06, 22:27
@skunkah: Moet je de EURid "DAS" service eens proberen. We gooiden vanavond een paar duizend domeinnamen naar dat ding, resultaten waren zo binnen. Waarom hebben TLD operators niet meer contact met elkaar om hun technieken met elkaar te delen?

@Wido: Ik shoot je ook niet. Het is alleen bijna anderhalf jaar geleden dat we dit probleem besproken hebben met onze SIDN accountmanager :(

veenman
31/03/06, 22:49
Je hebt helemaal gelijk lifeforms, alleen zijn dat modernere systemen waarbij dit (makkelijker) mogelijk is om te realiseren. Daarnaast denk ik dat de SIDN zoveel mensen op DRS4 heeft gealloceerd dat hier gewoon geen capaciteit voor beschikbaar is op dit moment.

Deltaned
03/04/06, 15:51
Momenteel (3 april 2006 / 15.45) is SIDN weer ongelofelijk langzaam.
Aanvragen blijven in de rij staan, ik heb momenteel een aanvraag NL domeinnaam reeds 145 min uit staan zonder reactie.

Als SIDN onze bijdrage van komende maand nou eens gaat gebruiken voor EXTRA uitbreiding van de huidige servers in plaats van DRS4 zijn we NU ook geholpen in plaats van aan het bekende lijntje te hangen.

frvge
03/04/06, 17:35
Kan je niet wat geld terugeisen? Hun product werkt toch niet naar behoren (aka snel genoeg) :p

Ber|Art
03/04/06, 17:39
Zouden deze problemen zijn opgelost na de release van DRS4.0?

RiderXXX
03/04/06, 17:46
SIDN is idd weer eens supertraag. Drie aanvragen gedaan precies 120 minuten geleden, en ze zijn nog niet eens aangemeld. Net ook weer mega timeouts gehad op de algehele whois-server.

ivs
03/04/06, 17:47
Zouden deze problemen zijn opgelost na de release van DRS4.0?

Ja dit vraag ik me ook af, eerst was het ja DRS2 is verouderd en daarom moeilijk uit te breiden en het zou zonde van het geld zijn dus het zou in DRS4 komen. Nu heb ik de laatste tijd in alle stukken en presentaties niks over de whois problematiek gehoord.

VvS
03/04/06, 18:03
Bij sidn heb je wel alles in eigen beheer, en gaat het allemaal net iets sneller.Ja, maar het gaat natuurlijk niet sneller op deze manier. Het heeft voor ons geen zin om SIDN deelnemer te worden met deze trage troep :). Geen € 150-, per kwartaal waard....

veenman
03/04/06, 18:43
Ja dit vraag ik me ook af, eerst was het ja DRS2 is verouderd en daarom moeilijk uit te breiden en het zou zonde van het geld zijn dus het zou in DRS4 komen. Nu heb ik de laatste tijd in alle stukken en presentaties niks over de whois problematiek gehoord.
Ik neem aan dat in DRS4 de bottlenecks die er in DRS2 zitten zijn ondervangen en dat er simpel extra capaciteit (servers) aan toe tevoegen zijn. Zodat de capaciteit van de whois zodanig groot is dat er geen whois-problematiek meer zal zijn!

crazycoder
03/04/06, 18:49
Ja, maar het gaat natuurlijk niet sneller op deze manier. Het heeft voor ons geen zin om SIDN deelnemer te worden met deze trage troep :). Geen € 150-, per kwartaal waard....
Natuurlijk niet, jij ga gewoon bij appie hein je domeintjes registreren :)