PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijzen webhosting excl. BTW is misleidend



Grubbie
15/09/05, 10:47
Ik zie bij veel webhosting providers prijzen exclusief BTW, hoewel de meeste webhostingpakketten aan particulieren worden verkocht.

Zijn prijzen exclusief BTW niet misleidend voor de concument?

Breng je stem uit en geef eventueel je argumenten hier over.

Ber|Art
15/09/05, 10:50
Nee, prijzen worden altijd ex BTW aangeboden, ook aan particulieren!

Grubbie
15/09/05, 10:53
Origineel geplaatst door BerArt
Nee, prijzen worden altijd ex BTW aangeboden, ook aan particulieren!

Dat is bij webhosting toevallig zo inderdaad. Bij de rest van de producten is dit niet het geval.


Ik vind je bovenstaande opmerking geen goede waarom het niet misleidend is.

4U-Web
15/09/05, 10:54
Het is alleen misleidend als het er niet bij staat dat het excl. btw is. Als het er gewoon bij staat vind ik het niet misleidend.

Stefan Mensink
15/09/05, 10:56
Nee, ik vind het niet misleidend. Zolang maar vermeld wordt dat prijzen exclusief BTW zijn vind ik het vrij normaal. Soms is het misschien netter ook prijzen inclusief te vermelden.

Wij vermelden zelf momenteel trouwens alleen maar prijzen inclusief BTW. Wellicht is het een goed idee binnenkort klanten de keuze te geven hoe ze de prijzen willen zien, met of zonder.

Triloxigen
15/09/05, 10:56
Producten aanbieden met de hoofddoelgroep de consument met de prijs ex BTW is volgens mij niet toegestaan.

ju5t
15/09/05, 11:00
Het is wel toegestaan, je dient alleen aan te geven dat de prijs geen BTW bevat. Dan is er niets aan de hand.

Mee eens dat het duidelijker en netter richting de klant is om prijzen inclusief BTW te vermelden, maar dat is dus totaal afhankelijk van je doelgroep.

Ber|Art
15/09/05, 11:05
Ik vind je bovenstaande opmerking geen goede waarom het niet misleidend is.Wij zetten er altijd bij dat alle prijzen ex BTW zijn, in alle e-mails, op elke webpagina, en bij elke aanbieding of overeenkomst, dit kan dan toch niet misleidend zijn? Het is pas misleidend als je het er bewust niet bij vermeld IMO.

Grubbie
15/09/05, 11:05
Origineel geplaatst door getUP
Het is wel toegestaan, je dient alleen aan te geven dat de prijs geen BTW bevat. Dan is er niets aan de hand.

Mee eens dat het duidelijker en netter richting de klant is om prijzen inclusief BTW te vermelden, maar dat is dus totaal afhankelijk van je doelgroep.

Het is inderdaad toegstaan zolang je het vermeld, maar ik moet wel zeggen toen ik 5 jaar geleden mijn eerste websiteje ging hosten, was ik wel verrast toen er ineens 19% boven op kwam.

Ik heb er verder niks van gezegt, maar ik stond er wel van te kijken.

Grubbie
15/09/05, 11:07
Origineel geplaatst door BerArt
Wij zetten er altijd bij dat alle prijzen ex BTW zijn, in alle e-mails, op elke webpagina, en bij elke aanbieding of overeenkomst, dit kan dan toch niet misleidend zijn? Het is pas misleidend als je het er bewust niet bij vermeld IMO.

Zie het als de kleine lettertjes!

Jefke
15/09/05, 11:08
Origineel geplaatst door Triloxigen
Producten aanbieden met de hoofddoelgroep de consument met de prijs ex BTW is volgens mij niet toegestaan.

In Belgie klopt dit inderdaad.

oscar
15/09/05, 11:17
Volgens mij in Nederland ook bij verkoop aan consumenten, bij de Makro moesten de prijzen excl en incl vermeld worden

ju5t
15/09/05, 11:23
Sinds wanneer krijg je toegang tot de Makro als particulier? Ik kom er al jaren niet meer namelijk, moet je veels te prijsbewust voor zijn als je daar iets wilt kopen ;)

Grubbie
15/09/05, 11:25
Macro is alleen voor bedrijven!

Offtopic: Voor je het weet neem je de hele winkel mee, veel te veel leuke spullen :p

Rik
15/09/05, 11:42
Als je voornaamste doelgroep particulieren zijn is het slimmer om Incl. BTW prijzen te geven, verplicht is het niet (meer).

Was wel zo inderdaad.

Gezien Webhosters zowel veel particulieren als bedrijven bedienen is het geven van prijzen excl. BTW wel zo netjes. Mits duidelijk aangegeven natuurlijk...

crazycoder
15/09/05, 12:04
Oneens, vermits duidelijk vermeld.

Let op wie je doelgroep is.. particulier dan INclusief BTW, zakelijk dan EXclusief BTW. Of zoals Stefan Mensink suggereerde de klant laten kiezen hoe hij/zij prijzen wil zien.

Als het niet duidelijk vermeld wordt en de site heeft duidelijk 'de particulier' als doelgroep, dan kan je wellicht over misleiding spreken als het pas op de factuur vermeld staat.

MaffeMuis
15/09/05, 12:06
Ik heb veel bedrijfen, die zien graag de excl. btw prijs. Dus ik heb daar voor gekozen. Maar mensen die een offerte aanvragen, zien gewoon de totaal inc. prijs.

Grubbie
15/09/05, 12:07
Maar ik zie heel veel webhosting providers met een zeer lage prijs. (ik noem geen namen) Dan is het toch ook zeker dat ze trekken op particulieren?

Een beetje bedrijf kan wel meer als 3 euro in de maand betalen!

AlfaHosting
15/09/05, 12:37
Origineel geplaatst door Grubbie
Ik zie bij veel webhosting providers prijzen exclusief BTW, hoewel de meeste webhostingpakketten aan particulieren worden verkocht.

Zijn prijzen exclusief BTW niet misleidend voor de concument?

Breng je stem uit en geef eventueel je argumenten hier over.

Wij vermelden al onze prijzen van shared accounts steeds inclusief BTW omdat we persoonlijk vinden dat dit de 'meest' eerlijke manier van handelen is naar de consument toe.

We krijgen toch regelmatig reactie's van klanten die schrokken bij hun vorige hoster als er nog eens 21 of 19 % bijkwam. Vaak staat het er dan ook in hele kleine lettertjes (in vergelijking met de prijs van het pakket).

Bedrijven kijken toch minder naar de prijs en meer naar de service en gaan heus niet zien op 1 euro maar voor consumenten is dat anders.

Consist-XS
15/09/05, 12:47
ik zie tegenwoordig bijna overal standaard excl. BTW. Onze prijzen zijn ook altijd excl. BTW maar je moet het natuurlijk wel duidelijk vermelden, doe je dat niet ja dan is het misleidend.

Pinvert
15/09/05, 12:57
Bedrijven doen zaken met bedrijven en kijken dus niet naar de btw. Dat zal ze een worst wezen.
In mijn prijsopgaves noem ik altijd de prijzen excl. eventuele heffingen, verzend- of andere kosten en btw maar zet er wel altijd tussen haakjes de prijs incl. alles bij. Zo kan de klant gelijk zien wat er allemaal naar de 'schatkist' verdwijnt ;)
In sommige gevallen wordt de prijs excl. meer dan verdubbelt door heffingen, toeslagen en btw en daar schrikken met name particulieren enorm van.

//edit:
Oeps nog even mijn stelling. Nee ik vind het niet misleidend.

The MAzTER
15/09/05, 13:26
Origineel geplaatst door Grubbie
Maar ik zie heel veel webhosting providers met een zeer lage prijs. (ik noem geen namen) Dan is het toch ook zeker dat ze trekken op particulieren?

Een beetje bedrijf kan wel meer als 3 euro in de maand betalen!

lol, wij krijgen op onze budget dienst anders veel aanvragen van bedrijven binnen.

wij gebruiken ex btw, omdat billing systeem ook zo werkt.

probeer maar eens een bedrag van €15,- inclusief btw te krijgen van een ex btw bedrag :p

hires
15/09/05, 13:27
Je wil misschien niet alléén aan bedrijven verkopen, maar misschien ook niet alléén aan particulieren. Webhosting en/of design is toch iets wat bij beide (doel)groepen past en wil je dus zelf geen 'Nee' verkopen aan één van de twee. Daarom is een keuze maken over de prijsweergave (Incl. of Excl.) lastig en zou het beste zijn om allebei de opties weer te geven. Of een Zakelijk pagina en een Particulieren pagina.

Altijd en overal duidelijk vermelden lijkt me een eerste vereiste. Maar daarbij denk ik wel dat een particulier er niet op zit te wachten als hij pas op de factuur de Inclusief-prijs ziet.... Of in een bevestigingsmailtje.. Ik wil het op mijn site minimaal zo doen dat eerst een compleet overzicht van alle kosten, inclusief BTW apart vermeld, wordt weergegeven. Maar ik twijfel of het misschien toch niet beter is om een apart particlier en apart zakelijke pagina te maken..

't is wat mij betreft niet zo erg dat het misleidend is; als het overal verder duidelijk staat.

Keenondots
15/09/05, 13:45
Origineel geplaatst door Grubbie
...hoewel de meeste webhostingpakketten aan particulieren worden verkocht.


Niet hier, dus excl. BTW...

Idee voor bedrijven die veel consumenten hebben, alsook bedrijven: maak op je pagina een incl | excl linkje zodat iedereen de pagina snel in de tariefformat naar keuze kan bekijken.

Rik
15/09/05, 16:23
Origineel geplaatst door Mario


Wij vermelden al onze prijzen van shared accounts steeds inclusief BTW omdat we persoonlijk vinden dat dit de 'meest' eerlijke manier van handelen is naar de consument toe.

We krijgen toch regelmatig reactie's van klanten die schrokken bij hun vorige hoster als er nog eens 21 of 19 % bijkwam. Vaak staat het er dan ook in hele kleine lettertjes (in vergelijking met de prijs van het pakket).

Bedrijven kijken toch minder naar de prijs en meer naar de service en gaan heus niet zien op 1 euro maar voor consumenten is dat anders.

Nee... voor bedrijven is de BTW 'nutteloos', omdat deze 'niet' hoeft te worden betaald uiteindelijk. De daadwerkelijke kosten voor een ondernemer zijn nu eenmaal de bedragen Excl. BTW. Heeft niks met misleiding te maken.

NextIT
15/09/05, 16:30
Origineel geplaatst door Pinvert
In sommige gevallen wordt de prijs excl. meer dan verdubbelt door heffingen, toeslagen en btw en daar schrikken met name particulieren enorm van. Huh? De helft? Ben je exploitant van een benzinestation ofzo? :p

Ik vind het niet misleidend, mits duidelijk vermeld. Onze doelgroep is voornamelijk het MKB, dus daar wordt sowiezo ex BTW gerekend.

Jerbo
15/09/05, 16:31
Bij hosting e.d. ben ik het wel gewend, ik vind het geen misleiding als je het maar duidelijk vermeld.

Offtopic: vanuit een stichting hebben we afgelopen jaar een groot feest georganiseerd, telefonisch prijsafspraak. Paste allemaal net in budget...Maar toen bleek dus dat het bedrijf altijd excl btw opnoemde. Dan is het toch ff slikken als het om enkele duizenden euro's gaat...

®on
15/09/05, 16:41
Origineel geplaatst door Jerbo
Maar toen bleek dus dat het bedrijf altijd excl btw opnoemde.
Dan zit het bedrijf fout, want vermelding is namelijk wel verplicht, anders geldt de regel dat het incl. is.

In zo'n geval zou ik als bedrijf het verlies slikken in de hoop dat die klant volgend jaar weer aan je deur klopt; nu heb je kans dat de klant ergens anders gaat kijken....
(Ooit zelf zoiets meegemaakt, vergeten BTW te vermelden, verlies geslikt, maar de klant bleef wel klant en breidt alleen maar verder uit :W: )

Pinvert
15/09/05, 17:00
Origineel geplaatst door Jerbo
Bij hosting e.d. ben ik het wel gewend, ik vind het geen misleiding als je het maar duidelijk vermeld.

Offtopic: vanuit een stichting hebben we afgelopen jaar een groot feest georganiseerd, telefonisch prijsafspraak. Paste allemaal net in budget...Maar toen bleek dus dat het bedrijf altijd excl btw opnoemde. Dan is het toch ff slikken als het om enkele duizenden euro's gaat... Tja, da's l*llig vooral omdat stichtingen, verenigingen, maatschappen, etc. nix kunnen met die btw.
Maar dat bedrijf is ook wel dom geweest. Bij dat soort telefonische prijsopgaves doe je dat toch ook nog ff schriftelijk er achteraan? Zo voorkom je geschillen en ander gezeur.

Pinvert
15/09/05, 17:05
Origineel geplaatst door NextIT
Huh? De helft? Ben je exploitant van een benzinestation ofzo? :p

Ik vind het niet misleidend, mits duidelijk vermeld. Onze doelgroep is voornamelijk het MKB, dus daar wordt sowiezo ex BTW gerekend. Wettelijke heffing Stichting Thuiskopie bijvoorbeeld? 1 DVD-R 5 van Taiyo Uden kost ca. 45 cent. Dan komt de heffing er nog bij van 60 cent :|

ju5t
15/09/05, 17:12
45 cent voor een lege DVD-R excl. heffingen?

We Are Online
15/09/05, 18:00
Heb 'Nee, oneens' gestemd. Hoewel wij zelf op onze website de webhosting met inclusief BTW prijzen aanbieden vind ik het niet misleidend als anderen het exclusief BTW doen. De klant moet tot op een zekere hoogte informatie inwinnen omtrent het product wat hij koopt. En daar hoort het BTW verhaal bij vind ik.

snaaps
15/09/05, 23:23
Ik heb oneens gestemd.

Gezien het feit dat de meeste bedrijven de prijzen als excl tonen, doen wij dit ook maar.
Dit vanwege het feit dat klanten dan makelijker kunnen vergelijken.

Alle producten die wij verkopen zijn excl btw.

lumomm
16/09/05, 00:39
Nee oneens!! Bij B2B meld je de prijs altijd zonder btw. Als een prijs te laag lijkt dan ga je toch meteen op onderzoek uit. Trouwens meestal hebben bedrijven in hun algemene voorwaarden staan dat ze alle prijzen ex btw geven mits anders aangegeven.



Origineel geplaatst door Grubbie


Het is inderdaad toegstaan zolang je het vermeld, maar ik moet wel zeggen toen ik 5 jaar geleden mijn eerste websiteje ging hosten, was ik wel verrast toen er ineens 19% boven op kwam.

Ik heb er verder niks van gezegt, maar ik stond er wel van te kijken.


Als jij 5 jaar geleden 19% hebt betaald dan ben je genaaid, ik zou meteen 1,5% terug vragen. 19% tarief is pas ingegaan met het nieuwe belasting stelsel van 2001!

PeterT
16/09/05, 00:49
Origineel geplaatst door lumomm
Als jij 5 jaar geleden 19% hebt betaald dan ben je genaaid, ik zou meteen 1,5% terug vragen. 19% tarief is pas ingegaan met het nieuwe belasting stelsel van 2001!

haha, dat dacht ik dus ook, maar slikte het maar in ;)
Overigens 'Nee' gestemd, zolang je het er duidelijk bij zet is er geen probleem.

JayvD
16/09/05, 07:19
Nee gestemt,
Waarom:
Zolang er bij staat dat het bedrag excl BTW is der niks aan de hand, staat het wel ergens verborgen dan vind ik het wel misleiden.
En het is handiger om met buitenlandse ondernemingen zaken te doen als je geen BTW vermeld.

Grubbie
16/09/05, 08:52
Origineel geplaatst door lumomm
Nee oneens!! Bij B2B meld je de prijs altijd zonder btw. Als een prijs te laag lijkt dan ga je toch meteen op onderzoek uit. Trouwens meestal hebben bedrijven in hun algemene voorwaarden staan dat ze alle prijzen ex btw geven mits anders aangegeven.





Als jij 5 jaar geleden 19% hebt betaald dan ben je genaaid, ik zou meteen 1,5% terug vragen. 19% tarief is pas ingegaan met het nieuwe belasting stelsel van 2001!

Nahja, 17,5% ook goed! Je snapt wat ik bedoel :-)

NB-Gerd
16/09/05, 15:46
nederlandse bedrijven mogen geen btw rekenen aan belgische bedrijven.
Particulier reken je altijd btw.

90% van de bedrijven in nederland laten prijzen zien excl btw.
De meeste vermelden dat netjes.

Prima zo...

crazycoder
16/09/05, 16:16
Origineel geplaatst door NB-Gerd
nederlandse bedrijven mogen geen btw rekenen aan belgische bedrijven.
Particulier reken je altijd btw.

Fout. Je MAG wel BTW berekenen. Sterker nog, als het bedrijf geen geldig BTW nummer kan geven (altijd even controleren bij belastingdienst) MOET je zelfs BTW berekenen..

NB-Gerd
16/09/05, 18:00
Volgens de groningse belastingdienst mag je geen btw berekenen aan belgische bedrijven.
idd wel als deze geen geldig btw nummer heeft.

Is dit in andere steden anders dan?



Fout. Je MAG wel BTW berekenen.

JayvD
16/09/05, 18:15
BRON: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/buitenland/buitenland-03.html#P36_4092
U verkoopt goederen aan een afnemer in een ander EU-land: intracommunautaire levering
Als u goederen verkoopt aan een ondernemer in een ander EU-land, dan is er sprake van een intracommunautaire levering. Deze levering is belast met het 0%-tarief. U brengt uw buitenlandse klant geen BTW in rekening. U hoeft dus ook geen bedrag aan BTW te betalen. Voor een intracommunautaire levering gelden de volgende 2 voorwaarden:

De goederen zijn daadwerkelijk naar een ander EU-land vervoerd.
Uw klant is ondernemer en heeft een BTW-identificatienummer in een ander EU-land.