PDA

Bekijk Volledige Versie : En weereens een dagboek...



jouwnaam
15/09/05, 09:10
...van een startende ondernemer :D

Ik ga binnenkort starten met een (kleinschalig) webhosting bedrijf naast mijn "gewone" werk. Middels dit topic ga ik de voortgang bijhouden. Misschien nuttig voor toekomstige starters :)

Wat is er allemaal al geregeld:
-domeinnaam vastgelegd
-leverancier uitgezocht en 2 servers besteld waarvan er 1 al gereed is
-uitgezocht waar we de Algemene Voorwaarden op laten stellen
-in het eigen "netwerk" rondgekeken wie wat zou kunnen doen en wie de potentiele afnemers zijn
-toestemming gevraagd (en gekregen!) aan mijn baas
-boekhoudpakket uitgezocht (SnelStart)
-KvK formulieren geprint (eenmanszaak, datum nog ff leeggelaten) en bankafschrift aangevraagd bij de Rabo (die krijg ik n.l. niet meer)
-alvast naar het formulier van de belastingdienst gekeken (schrik! Maar komen we vast wel uit)
-contact gezocht met collega-ondernemers/-starters en zelfs al een paar klanten aan overgehouden

Wat moet er nog gebeuren:
-inschrijving bij KvK
-aanmelden bij belastingdienst
-contracten opstellen voor o.a. afnemen hosting pakket, registratie domeinnaam, etc. (iemand tips?)
-website maken (anders verkoopt het zo slecht :D)

snaaps
15/09/05, 10:44
Gaan we nou elke dag hier een bericht neer zetten met wat je die dag gedaan hebt?

Consist-XS
15/09/05, 11:42
Haha een wekelijkse update:P Ik snap ook niet echt waarom hij deze informatie hier post.

Domenico
15/09/05, 11:51
"Misschien nuttig voor toekomstige starters"
Zit wat in toch? Laten we hierover niet verder discussiëren in dit topic...

jouwnaam
15/09/05, 12:20
Ik kwam het een tijdje terug al tegen in een ander topic. Vond het wel een goed idee om zoiets hier neer te zetten.

Je hebt als starter dan in ieder geval een globaal overzicht van wat je zoal tegen gaat komen. Er komt namelijk altijd meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt.

Voor mijzelf kan het ook nuttig zijn, omdat er best wel reacties zullen komen als "ik zou het eerder zus en zo doen..." waar ik dan weer iets mee kan doen.

En voor anderen is het misschien wel leuk om te volgen. :-)

Consist-XS
15/09/05, 13:19
ja okay nou je het zo zegt zit er inderdaad wel wat in ja

t.bloo
15/09/05, 14:36
Schrijf je snel in bij de KvK (eenmanszaak is in een kwartiertje en 70 euro gepiept) voordat je de rekening van de serverboer krijgt. Anders kun je later de kosten van de voorbelasting niet zondermeer bij de belastingdienst opvoeren.

Gl0be
15/09/05, 14:41
Denk ook eens aan een verzekering. Een aansprakelijkheidsverzekering kan vaak goed van pas komen.

Geert-Jan
15/09/05, 18:58
snelstart geeft -25% aan starters bij aanschaf bineen 1 jaar na start.
Peildatum is inschrijving kvk, je zult dan het inschrijfformulier moeten overleggen....

Emard
15/09/05, 19:12
Intressant, deze topic ga ik eens volgen, altijd leuk om te horen wat nieuwe ondernemers vandaag de dag voor problemen op hun pad tegenkomen! Veel succes iniedergeval :)

PS: Nog één klein vraagje: Wanneer je op werk bent door de weeks, hoe kan je dan telefoon aannemen namens je bedrijf? Gewoon altijd laten bellen naar een 06 nummer?

jouwnaam
15/09/05, 19:23
@Emard: Mijn werk overlapt gelukkig voor een groot deel met wat ik nu ga doen. Support is er in het begin overigens alleen via mail en storingsnummer.

Hjalmar
15/09/05, 20:08
Tip: Netwerken, het alle belangrijkste wat er is!

Furbster
15/09/05, 20:13
Misschien een tip om iets meer informatie te geven, bijvoorbeeld: Waar heb je de algemene voorwaarden op laten stellen en waarom? Dan hebben andere mensen daar misschien ook nog iets aan.

jouwnaam
15/09/05, 20:54
Netwerken is zeker belangrijk. Paar uurtjes babbelen met wat collega's en ik had via via alweer wat klanten :D

De algemene voorwaarden ga ik waarschijnlijk op laten stellen door ictrecht.nl aangezien ik hier goede verhalen over heb gehoord.

Op dit moment ben ik een eerste prijslijst aan het opzetten. Hierbij probeer ik zeker niet de goedkoopste te zijn. Ik onderscheid me liever door kwaliteit en maatwerk.

Factureren ga ik voorlopig nog handmatig doen d.m.v. een OpenOffice template die ik als factuurnr_klantnaam.sxc op sla en via mail (PDF) naar de klant stuur. Heb je MS Office dan zou dat dus Excel zijn.

Hjalmar
15/09/05, 21:09
Hoe ga je je onderscheiden?

Je zegt dat je niet de goedkoopste wilt zijn maar je wilt onderscheiden van kwaliteit en maatwerk. Dat zegt elk bedrijf en vele komen het ook na.

Als je daarnaast ook nog alleen service wilt bieden via een noodnummer en e-mail zal ik juist wel de prijzen wat lager houden en eventueel gaan werken met een SLA overeenkomst.

Toon
15/09/05, 22:32
Dit is al eerder gedaan,en toen liep het ook uit op sluikreclame ;(

jouwnaam
16/09/05, 08:47
Waar zien jullie mijn domeinnaam dan? Ik wil gewoon een lijstje met aandachtspunten samenstellen uit eigen "ervaring". Reclame maken is zeker niet de bedoeling.

Hoe kom jij trouwens aan een waarschuwingslevel van 1? :p

Toon
16/09/05, 11:48
Die 1 kreeg ik omdat ik in een verkeerde thread gepost had en trancepitt dat als verkeerd inzag, echter punten achteraf weghalen doen ze niet aan.

Maar, zolang je de domeinnaam inderdaad weglaat, vind ik het persoonlijk prima.

Success!

Celion
16/09/05, 13:18
Leuk idee, vooral doen. Ik denk dat het handig is voor startende ondernemers.

jouwnaam
19/09/05, 13:43
Vandaag besloten niet langer te wachten totdat de Rabo eindelijk eens dat stomme bankafschrift stuurt. Ik ga morgenavond wel naar het gemeentehuis om een uitreksel bevolkingsregister te halen zodat ik me eindelijk kan inschrijven bij de KvK. Bedankt Rabobank (en ook wel KvK voor die belachelijke eis dat er een bankafschrift nodig is)!

Triloxigen
19/09/05, 13:47
Je hebt toch wel een eerdere bankafscrift :s
Je weet dat je verplicht bent dat spul 5 jaar te bewaren?

elmetronomo
19/09/05, 16:06
Helaas alleen dat het een recent bankafschrift moet zijn ...

Triloxigen
19/09/05, 16:08
Dat kan nooit ouder dan 2 weken zijn.

D. ter Horst
19/09/05, 16:20
Triloxigen jawel. Rabobank verstuurd geen afschriften per post meer tenzij je dat expliciet aangeeft via telefoon / de rabobank site.

jouwnaam
21/09/05, 23:41
Vandaag een drukke dag gehad:
*inschrijving KvK
Dit was een makkie aangezien ik alles al had ingevuld. Binnen 15 minuten klaar. Meteen ook een uitreksel meegenomen zodat ik de overige zaken ook kan regelen.

*Aanmeldingsformulier belastingdienst ingevuld
Dit was wat minder makkelijk, maar volgens mij klopt het inmiddels. Kwestie van veel rekenen en kijken op salarisstrookjes e.d. wat de bedragen zijn. Nu maar afwachten wat de belastingdienst terug gaat sturen. Hier was de eerste keer een KvK uitreksel nodig.

*Bank uitgezocht voor zakelijke rekening
Het is de postbank geworden aangezien deze naar mijn mening het goedkoopst is. Het zag er in ieder geval overzichtelijker uit en is gewoon bij het postkantoor af te sluiten.

*Boekhoudpakket besteld
Na lang testen heb ik besloten voor de goedkoopste versie van SnelStart te kiezen inclusief een abonnement. Hier had ik ook een KvK uitreksel voor nodig om 25% korting te krijgen.

jouwnaam
23/09/05, 09:00
Gisteren de volgende zaken geregeld:
*Een uurtje eerder vrij genomen en naar het postkantoor gereden (daar wil je echt niet zijn na 5en gezien de drukte). Binnen 10 minuten een zakelijke rekening aangevraagd (ik had het formulier vooraf via www.postbank.nl ingevuld) en de aanmelding bij de belastingdienst op de post gedaan.
Nu maar even afwachten wanneer we de spullen hebben.

*Begonnen met een eigen facturatiepakket waarmee ik zowel periodiek als eenmalig kan factureren. Dit wordt opgezet in PHP/MySQL en het is de bedoeling dat klanten er in de toekomst ook in kunnen kijken.

*Opdracht gegeven aan ICTRecht om de algemene voorwaarden op te stellen voor hosting/applicatie ontwikkeling.

samengel
27/09/05, 00:55
leuk dat je dit post.

Volgende maand ga ik hetzelfde traject afleggen en zal je tread dus met veel aandacht volgen

jouwnaam
27/09/05, 09:20
@samengel: dank je

Het facturatiepakket gaat de goede kant op. Het zal niet het meest uitgebreide gaan worden (het moet alleen maar doen wat ik wil), maar ik kan in ieder geval:
-klanten/producten beheren
-per klant een vast kortingspercentage opgeven
-per product BTW tarief bepalen (mocht dat ooit nodig zijn)
-verlopen abonnementen worden op een niet verzonden of nieuwe factuur verplaatst. het abonnement wordt hierbij automatisch met de in het product opgenomen termijn verlengd
-korting wordt bij factureren verwerkt
-facturen kunnen automatisch of handmatig worden gemaild als PDF (ik gebruik www.fpdf.org hiervoor)
-enzovoorts (later meer info)

Zaken die ik nog wil gaan bekijken:
-wel/geen aansprakelijkheidsverzekering
-wie gaat mij vervangen tijdens afwezigheid (ziekte, vakantie, e.d.?)

jouwnaam
27/09/05, 09:26
Oja, inmiddels wordt 1 van mijn servers gemeten via een trial van www.i-check.nl. Ik weet niet of dit goed is, maar monitoren van je servers is wel belangrijk als je niet fulltime met je bedrijf bezig bent. Ik krijg nu een sms als de server plat mocht gaan. Wordt vervolgd...

Toepes
27/09/05, 15:07
Ikzelf ben per 1-1 gestart en niet per eerdere datum. Reden is dat de KvK per kalenderjaar gaat, en ik dus niet voor 3 maanden of zo de volledige contributie betaalde. Daarnaast lijkt het mij gemakkelijker fiscaal gezien om gewoon een heel kalenderjaar te pakken. Wellicht geen echte argumenten, maar ik vond met name de KvK wat dat betreft tot 70 euro voor 3 maanden te veel van het goede.

jouwnaam
27/09/05, 23:25
Goed bedacht. Vergeleken met de overige investeringen zijn die 70 euro natuurlijk peanuts. Daar ga ik niet voor wachten. Maar andere starters kunnen hier best wel hun voordeel mee doen denk ik!

jouwnaam
20/10/05, 09:13
Eindelijk is het dan zover: de website is sinds gisteren online. Hij is nog niet helemaal compleet. De support afdeling is alleen nog een e-mail adres en er kunnen alleen nog .nl domeinen worden aangevraagd/ verhuisd / opgezegd, maar het begin is er!

De eerste facturen zijn inmiddels ook de deur uit (ipv alleen maar facturen die bij mij op de deurmat belanden :) ). Nog even wat finetunen en het facturatie systeem zou ook compleet moeten zijn.

Ook heb ik reeds uitgezocht hoe ik backups ga maken in DirectAdmin. Dit gaat met de reseller backup functie gebeuren. Alles wordt zo via FTP op een 2e DirectAdmin server gezet.
Resellers krijgen een eigen FTP account op de 2e DirectAdmin server om hetzelfde te doen. Daarnaast kopieert elke server zichzelf op een 2e harde schijf.

Glenn
01/11/05, 19:34
Ignite! ;)

nopzolder
06/12/05, 10:05
Hoi Jouwnaam,


Hoe gaat het er nu mee? het is ineens verdacht stil?

Mark17
06/12/05, 10:26
belastingdienst is naar binnen lopen, kwartiertje wachten, kwartiertje praten kopietjes vragen en btw nummer word opgestuurt. kvk is binnen 10 minuten klaar (identiteits bewijs en bank afschrift of identiteitsbewijs en gegevens uit het gemeente register (het gaat om adres gegevens) het mag niet meer dan een maand oud zijn). servers regelen kan voor een euro of 600 per server en je hebt goede servers voor de eerste tijd (oa P4 3GHZ 2*80GB hdd 1024 mb ram).

jouwnaam
06/12/05, 12:06
Origineel geplaatst door nopzolder Hoe gaat het er nu mee? het is ineens verdacht stil?
Druk geweest de afgelopen tijd. Het zal eens niet :)

BTW nummer enzo zijn binnen en de overige zaken zijn ook geregeld. Vanaf volgend jaar ga ik nog wel even kijken naar verzekeringen (heeft dit jaar weinig zin).
Internet bankieren via de postbank bevalt me prima. Tip: wel even opletten dat ze niet 24/7 "open" zijn. Dus als je veel 's nachts werkt dan heb je er weinig aan. Zelf slaap ik echter liever rond die tijden. :D

Binnenkort komt mijn eerste product (naast hosting) uit dus dat vergt ook de nodige tijd. Ik moet bijvoorbeeld nog kijken of mijn Algemene Voorwaarden hiervoor voldoen of dat ik een licentie laat opmaken.

markbruin
06/12/05, 13:39
Origineel geplaatst door jouwnaam

BTW nummer enzo zijn binnen en de overige zaken zijn ook geregeld.


Hoelang heeft het nu geduurt voordat jij je BTW nummer binnen had?
Heb hem zelf namelijk ook aangevraagd en klopt het dat je BTW nummer nu gelijk is aan je sofinummer?

jouwnaam
06/12/05, 13:41
Heeft zo'n 2 maanden geduurd en is gelijk aan NL sofi B01 in mijn geval (eenmanszaak). Bij andere rechtsvormen geldt dit overigens niet!

DutchTSE
06/12/05, 13:52
Origineel geplaatst door jouwnaam
Heeft zo'n 2 maanden geduurd en is gelijk aan NL sofi B01 in mijn geval (eenmanszaak). Bij andere rechtsvormen geldt dit overigens niet!
Heeft bij mij ook 1.5 maand geduurd denk ik, alles opgestuurt, kreeg weken later brief dat het naar het verkeerde adres Y was en naar adres X werd gestuurd, week later brief van X dat het verkeerd was en naar Y werd gestuurd. Hierop dus de belastingdienst gebeld met mededeling dat ik er eigenlijk op zit te wachten, week later had ik alles in huis :)

markbruin
07/12/05, 10:25
Origineel geplaatst door jouwnaam
Heeft zo'n 2 maanden geduurd en is gelijk aan NL sofi B01 in mijn geval (eenmanszaak). Bij andere rechtsvormen geldt dit overigens niet!


Nee dat klopt, het geld inderdaad alleen voor eenmanszaken, maar ik denk dat 95% van de webhosters hier ook een eenmanszaak hebben.

Ik heb het zo`n 2/3 weken geleden opgestuurd, maar tot nu toe nog niets gehoord.

dutchcrazytiger
19/06/06, 10:56
Om even terug te komen op het BTW verhaal: Het duurt op het moment ongeveer 2 weken dat ze reageren. Het duur nogmaals 2 weken voordat het verwerkt is.

David-Andrew
19/06/06, 11:28
Niet in mijn geval, dat was weer 3 maanden ofzo...

renekosterman
20/06/06, 09:59
Ik heb 2 maal een BTW nummer aangevraagd en beide waren binnen 1,5 - 2 weken binnen.

David-Andrew
27/06/06, 22:05
Ik heb 2 maal een BTW nummer aangevraagd en beide waren binnen 1,5 - 2 weken binnen.

Misschien heeft die drie maanden van mij ermee te maken dat de inspecteur eerst langs wou komen om te babbelen. Het duurde in ieder geval knap lang.

systemdeveloper
28/06/06, 20:42
<KNIP> verkeerde plek, verkeerd moment. Sorry. </KNIP>

hires
29/06/06, 19:37
BTW nummer aanvragen heb ik in het verleden twee keer gedaan en beide keren duurde het anderhalve maand, FYI.

@jouwnaam; kan je iets vertellen over de installatie, onderhoud en beheer van je servers en de (data-)communicatie tussen die twee? Hoe ben je aan je ervaringen gekomen in het verleden en wat ben je tijdens het opzetten van je servers allemaal tegengekomen?

jouwnaam
29/06/06, 20:27
@hires. Momenteel hebben we diverse servers staan (meer dan 2 dus :D). De shared hosting servers backuppen elkaar dagelijks (even aantal nodig) op een extra harde schijf. Server 2 bevat dus op zijn extra hd de backups van server 1 en omgekeert. En zo doen we dat per blok van 2 servers. We willen nog wel kijken naar offline backups, maar dat zal dan eerder wekelijks dan dagelijks zijn.

Daarnaast hebben we dedicated/managed servers waarbij we als extra backupruimte aanbieden. Backupruimte kan bestaan uit een 2e eenvoudige server (bedrijven hebben vaak liever niets gedeeld; ook de backup server niet) of een gedeelte van een backup server die met meerdere klanten wordt gedeeld.

Ervaring is in het verleden ontstaan door puur uit interesse met linux te gaan "spelen" en later serieuzer te gaan gebruiken. Hosting-ervaring is opgedaan bij mijn toenmalige werkgever die voor het moederbedrijf een server zocht. Later zelf ook nog een eigen server erbij genomen en zo is het gegroeid. Uiteraard destijds ook veel boeken en sites gelezen over hoe dingen aan te pakken.

Doordat we gestandaardiseerd werken (alles zelfde OS en control panel, geen onbekende hardware of software, vaststaande server configuraties, geautomatiseerd factureren, enzovoorts) zijn we nog weinig problemen tegengekomen. Belangrijk is wel dat je een goed (menselijk) netwerk hebt zodat je ergens op terug kunt vallen in geval van nood. Dat hebben we gelukkig. ;)

hires
29/06/06, 21:15
Klinkt goed hoor. Ik zit nog in de leerfase, maar het is erg leuk om dagelijks nieuwe ervaringen tegen te komen en ook zoals jij die hier verteld. Ga door! :)

Het dagelijks backuppen van je shared hosting servers over en weer, dat gebeurt dus op de tweede schijf van de andere server; heb je nog andere 'redundancy' toegepast? Zit alles op 1 router/in 1 netwerk? En als een processor van een server down gaat, ben je dan snel weer online met die server?

Btw.. verklap niet heel je bedrijfs strategie, lijkt me wat overdreven, en ik blijf de concurrent natuurlijk.. :D

jouwnaam
29/06/06, 22:13
Wij zijn niet bang voor concurrentie hoor. :-) En meer gaan we er inderdaad dan ook niet over vertellen, behalve dan dat we de zaken naar onze mening goed op orde hebben.

hires
29/06/06, 23:22
;)

Tijd om weer in de boeken te duiken en te stoeien met mijn thuis-servertje..