PDA

Bekijk Volledige Versie : Wanbetalers / Mailbombers / Aanvalers/ enz..



Dotdns
13/09/05, 14:29
Geachte Collega's ,

Dit (kan) ons allemaal overkomen .
Ook omdat de user ons niet bekend is .
Daarom heebne wij besloten om een datagegevens hierbij open maken .
http://webkruispuntbank.nl of .be is hierbij open aan webhosting bedrijf , dat zich mee willen inspannen aan het helpen van de collega's.
Laten we elkaar helpen , door elkaar ons slechte / valse users te laten kennen.

Bij webkruispuntbank , kunt u dit allemaal invoeren , of traceren.
Lijkt me toch een handige tools.
Zodat we ook weten met wie we te maken hebben indien hij/zij opgenomen.

( dit bestaat al bij banken , verzekeringen , enz...) waren we nog niet (in mij weet ) over hosting/dedi/colo tegen gekomen.

Let op , deze is ook niet zomaar toegankelijk wegens wet op privacy.
We hebben eerst hierbij inlichting aangevraagde hierver aan juridische diensten.
Deze kan enkel toegankelijk gemaakt worden aan instentie dat hierbij voorrechten aan hebben.
Daarom , moet je over een BTW/KVK nummer beschikken , en copy van identiteit is verplicht.
maar dat is een minste , als je weet welke schade deze je kan vermijderen.
( denk aan een mailbomber , waarbij je hier uw sever op de lijst wordt geplaatst..... )
Om deze bvb te voorkomen , hebben wij onder andere webkruispuntbank aangemaakt.

Ideen , comments , kritieken , enz , zijn steeds welkom.
Site is nog in opbouw. door uw ideen en kritieken , kunnen we hem verbeteren.

Triloxigen
13/09/05, 14:34
Goed iniatief, er zitten alleen inderdaad wat juridische haken en ogen aan.

Alleen de naam, ik kan het amper uitspreken :|
Had je iets beters kunnen verzinnen?

faisj
13/09/05, 14:40
--> JOIN
--> Verzenden =

http://www.webkruispuntbank.nl/gelukt.php

Not Found
The requested URL /gelukt.php was not found on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Apache/1.3.33 Server at www.webkruispuntbank.nl Port 80

Dotdns
13/09/05, 14:40
een kruispuntbank , is een bekende naam in dergelijke zaken , we hebben enkel de web ervoor geplaaatst :d

Zie bvb google over de naam
http://www.google.be/search?hl=nl&q=kruispuntbank&btnG=Google+zoeken&meta=

maxnet
13/09/05, 14:41
Het lijkt erop dat je naast wanbetalers ook mensen die onrechtmatig bezig zijn hierin wilt vermelden.

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar in Nederland dien je hiervoor eerst een voorafgaand onderzoek bij het CBP aan te vragen.


http://www.cbpweb.nl/documenten/inf_va_vo.stm?refer=true&theme=purple



Gegevensverwerkingen waarbij een VO nodig is
Het CBP stelt een voorafgaand onderzoek in als u:

a) van plan bent een nummer ter identificatie van personen (bijvoorbeeld sofi-nummer) te verwerken voor een ander doel dan waarvoor dat nummer specifiek bestemd is, om gegevens in verband te brengen met gegevens van een andere verantwoordelijke, tenzij dat wettelijk is toegestaan;

b) van plan bent gegevens vast te leggen op grond van eigen waarneming zonder de betrokkene daarvan op de hoogte te stellen (bijvoorbeeld heimelijk cameratoezicht);

c) van plan bent strafrechtelijke gegevens of gegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag te verwerken ten behoeve van derden, terwijl u geen vergunning heeft op grond van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.

Dotdns
13/09/05, 14:48
Dit aangevraagde aan een BE juridische dienst dat ook actief is in NL , bleek geen hindernis te geven , indien de nodige documenten geleverd konden worden ( BTW/KVK en identiteit van de gebruiker )
NATUURLIJK moet je uw klanten hiervan op de hoogte brengen , dat ze opgenomen zijn in een zwartelijst.

Maar zie dit wel op de positieve manier , dat we enkel zo wijzelf vermijderen om stappen te moeten ondernemen wegens een " slechte" user.naar advocaten / gerechtsdeurwaarders enz...

host3000
13/09/05, 14:58
Pff, moest wel eerst drie keer lezen om te zien waar het nu over gaat...

Dat woord mag misschien in Vlaanderen heel gewoon zijn, ook ik krijg het niet uit mijn strot. Zwartboek.be is nog vrij .....

Tja, er zijn wel meer van dat soort initiatieven (zwartboek.nl o.a.). Het grote bezwaar vind ik het gebrek aan controle. Je kunt heel gemakkelijk jouw aartsvijand zwart maken, zonder dat er veel tegen te doen is (ja, dure juridische maatregelen daargelaten).

Ik ben principieel tegen dat soort sites...

lifeforms
13/09/05, 15:01
Wellicht wil je een andere naam overwegen dan Kruiswebbankpunt :)

Verder zou ik advies vragen aan een advocaat hoe het met de Belgische wetgeving zit op dit gebied. De Nederlandse regels maken niet zoveel uit als de website maar in Belgie staat, maar het zou me niet verbazen als onze zuiderburen vergelijkbare regels hebben.

Dotdns
13/09/05, 15:05
Alvoor de website te maken , hebben allerij advieses aangevraagden aan juridische dienst ( al gesproken ) daarin zitten natuurlijk advocaten bij.

Het is toegelaten , onder de aangegeven voorwaarden .

We zullen nog opzoek gaan naar een makkelijker naam ervoor. ( een .nl dat erop geef)
enige ideen ..?

Energie
13/09/05, 15:16
je mag niet zomaar persoongegevens openbaar maken hoor.

Dotdns
13/09/05, 15:19
ze zijn ook niet openbaar . en niet "zomaar " aan iedereen toonbaar .

snaaps
13/09/05, 15:33
heb me aangemeld.

layout is nogal simpel
gegevens van ons kan je na trekken bij kvk

Gl0be
13/09/05, 15:41
Het is zeker een goed initiatief, maar of het geheel juridisch verantwoord is trek ik mijn twijfels bij.

Triloxigen
13/09/05, 15:42
Beetje jammer/vreemd dat erna een bericht komt over het toezenden van identiteitsbewijs.
Dit ben ik eigenlijk ook niet van plan.

In princiepe kan ik van dit bewijs maken wat ik wil, je kunt het toch niet controleren.
Stuur eventueel een bevestitingsmail naar het domeinnaam info@ dan komt het altijd aan bij het goede bedrijf.

smurf
13/09/05, 16:03
Kruispuntbank gebruik je ook verkeerd, kruipuntbank is een specifieke term:

Zie van Dale:

kruisĀ·puntĀ·bank (de ~)
1 databank van de Belgische overheid die gegevens bevat m.b.t. de sociale zekerheid

rq
13/09/05, 16:18
Wat zijn "Server aanvalers", "algemenen voorwaarden" en wat is "gerespecteren"?

Voor wanbetalers zijn er overigens al zeer uitgebreide bestaande databanken.

Triloxigen
13/09/05, 16:23
Ik mis het zoeken van en het invoeren van IP's.

Dotdns
13/09/05, 16:27
Ip's van invoerders , zijn opgeslagen in de DB .

Triloxigen
13/09/05, 16:34
Ja, maar die boeien me niet.
Ik denk dat je het script niet slim hebt gebouwd.

Ik had het gedaan als:
Dossier
- Naam persoon + adres
- - Schuilnamen persoon + adressen
- - IP's van persoon

Dat soort dingem, nu is het allemaal enkelzijdig terwijl het juist zo dimensionaal is als het maar zijn kan :)

Dotdns
13/09/05, 16:46
IP klant toegevoegde.

snaaps
13/09/05, 17:34
Het lijkt mij een handig idee dat er een soort van api functie zou komen.

Stel je voor:

klant meldt zich aan via onze website
De gegevens worden automatich gecheckd in de database.
Bij geen result wordt de bestelling in verdere behandeling genomen.

Bij een result wordt er een waarschuwingsmail naar de webhoster gestuurd. Die dan kan controleren of de klant daadwerkelijk niet te vertouwen is.

Alleen op deze manier zal en kan de service goed gaan werken naar mijn mening. De webhoster betaald een jaarlijks bedrag voor de service en zal zijn eigen bestel script hierop moeten aanpassen.

Dotdns
13/09/05, 17:39
is een handig en leuk ideen , enkel wensen we de dienst gratis te laten , zodat 'met de tijd' elke webhoster deze zou gebruiken '

snaaps
13/09/05, 17:41
ok maar op deze manier zal het niet gaan werken.
We krijgen tientalle aanvragen per dag binnen, onmogelijk om deze handmatig te gaan screenen

Dotdns
13/09/05, 17:46
Zijn we zeker niet op tegen als jij met een Api script naar boven komt. :d

p4ubenl
13/09/05, 21:43
Vind het een goed initiatief, ondanks de twijfelende regelingen mbt juridisch, zal het ook eens navragen bij ons juridisch steunpunt ;-)

Heel goed! Zeker na tig eigen ervaringen met klanten welk allerlei niet juiste dingen uitspoken op je (soms toch al dure) server.

Mvg

yourwish
13/09/05, 21:50
volgens mij mag zoiets voor een besloten groep bedrijven best "openbaar" gemaakt worden; telecomaanbieders doen dat namelijk al lang, bijvoorbeeld bij Preventel (http://www.preventel.nl/)

je zult dan alleen wel een goede selectie moeten maken als het gaat om bedrijven die inzicht krijgen in de beschikbare gegevens en wellicht is het handig om in je algemene voorwaarden iets op te nemen als "indien bla bla bla dan wordt u aangemeld bij bla bla"

Santario
13/09/05, 23:31
Misschien ook eens een cursusje correct nederlands schrijven?

//ontopic: goede service trouwens, alleen betwijfel ik of het toegestaan is :)

maxnet
13/09/05, 23:41
Origineel geplaatst door yourwish
volgens mij mag zoiets voor een besloten groep bedrijven best "openbaar" gemaakt worden; telecomaanbieders doen dat namelijk al lang, bijvoorbeeld bij Preventel (http://www.preventel.nl/)


Het verschil is dat Preventel/Experian zich beperkt tot betalingservaringen.
Dit mag onder bepaalde voorwaarden.

De vraag is echter of je ook zondermeer onrechtmatig gedrag (verdenking van gebruik van mailbombs en andere scriptjes) mag registreren en delen met anderen.
Dat soort informatie berust op niet altijd even terechte verdenkingen en kan ook voor andere zaken dan de acceptatie van klanten misbruikt worden.
Bijvoorbeeld voor het "screenen" van nieuwe werknemers.

---

Wat ik verder bij de webkruispuntbank database mis is:

- of de vordering wel of niet door de klant betwist wordt.
- of de adresgegevens ook geverifieerd zijn (bijv. aan de hand van een eerdere betaling)

yourwish
13/09/05, 23:51
Origineel geplaatst door maxnet


De vraag is echter of je ook zondermeer onrechtmatig gedrag (verdenking van gebruik van mailbombs en andere scriptjes) mag registreren en delen met anderen.
Dat soort informatie berust op niet altijd even terechte verdenkingen en kan ook voor andere zaken dan de acceptatie van klanten misbruikt worden.
Bijvoorbeeld voor het "screenen" van nieuwe werknemers.


Het belang van de betalingsinformatie is voor mij het grootste, en dat zou volgens mij gewoon haalbaar zijn.

Verder is het natuurlijk iets nieuws, het lijkt me dat er nog wel ruimte is om hier en daar te "fine-tunen". Wellicht dat je bijvoorbeeld alleen iets mag melden als je bepaalde bewijzen kunt leveren (en/of als er aangifte is gedaan bij de politie?)