PDA

Bekijk Volledige Versie : Fallbackserver met MS Exchange



iOgroen
11/09/05, 23:12
Hallo allemaal,

nog een vraag:

wie weet of Exchange in staat is als fallbackserver te fungeren en hoe dit in te richten is.

Axis (NetMatch)
12/09/05, 00:17
Het zou misschien wel kunnen (voor 1 domein), maar of het slim is, lijkt me niet..

Geef eens wat meer info?

Als je perse een backup mailserver wilt onder windows, zou ik voor MDaemon gaan, goedkoop, en niet al te moeilijk in te stellen..

iOgroen
12/09/05, 22:47
Hoi Axis,

Ik heb een MS Exchange server draaien en deze zou ik in willen zetten als fallbackserver voor zo'n 60 domeinen.
ik zoek upberhaupt een fallback server, en Exchange draait al. misschien is jou optie wat, ik ga dit eens bekijken.
bedankt voor de tip !

dotXS
12/09/05, 23:02
Het is wel te doen. Het probleem is alleen dat het je mega veel werk kost om 60 domeinen aan te maken voor fallback.

In het geval dat je nog een andere windows machine hebt draaien zou je er voor kunnen kiezen om daar in IIS een SMTP host aan te maken die fallback draait.

Als Exchange en DC op één server hebt draaien dan zou ik er al niet eens overna denken om fallback te draaien. Een keer een mailflood en je server ligt plat.

Digiover
12/09/05, 23:04
Welke versie van Exchange draai je?
Lijkt me niet dat Exchange niet als fallback SMTP te configureren is. Neem eens een kijkje op:
http://www.microsoft.com/exchange/techinfo/default.mspx
Hier moet wel wat relevants bij tussen staan.

crazycoder
12/09/05, 23:30
Origineel geplaatst door Axis (NetMatch)
Het zou misschien wel kunnen (voor 1 domein), maar of het slim is, lijkt me niet..

Geef eens wat meer info?

Als je perse een backup mailserver wilt onder windows, zou ik voor MDaemon gaan, goedkoop, en niet al te moeilijk in te stellen..
Het is heel goed mogelijk om Exchange als fallback mx in te stellen.

Slim? IMO is het vaak helemaal niet slim om Exchange te draaien, maar dat is een hele andere discussie.

Als je helemaal niets heb is MDaemon een heel goed alternatief voor Exchange. Heb je wel Exchange dan is het onzin om het weg te gooien (behalve wanneer je er *nix of *BSD op zet ;-))..

Ik weet zo snel niet meer uit m'n hoofd hoe het in te richten, kan er morgen wel naar kijken....

@DotXS:
Is een kwestie van je server deugdelijk configureren. Vermits goed geconfigureerd gaat hooguit de mailserver plat..
Vermoedelijk kan je de mailserver ook via windows scripting configureren.

Axis (NetMatch)
13/09/05, 00:50
Enige wat ik nog vond was dit topic:
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=14699

Ik ben trouwens ook Exchange fanaat hoor, daar niet van, vind het een geweldig product, voor een specifiek doel.. Als groupware, en compleet pakket voor een kantoor.. Voor al onze hostingactiviteiten gebruiken we MDaemon.. Geen active directory voor nodig, goedkoop, en simpel.

Wat trouwens voor jou het grootste voordeel zou kunnen zijn van Mdaemon, is dat je op je fallback server zogenaamde 'gateways' aanmaakt voor elk domein waar je voor wilt queuen. Het mooie is, dat deze gateways automatisch aangemaakt kunnen worden als er een mailtje voor binnenkomt (of via authorisatie door een mailtje naar jou waar je op kunt reageren). Zo hoef je dus niet alle gateways met de hand in te stellen. Alleen in de DNS, en klaar.

crazycoder
13/09/05, 09:03
Origineel geplaatst door Axis (NetMatch)
Enige wat ik nog vond was dit topic:
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=14699

Ik ben trouwens ook Exchange fanaat hoor, daar niet van, vind het een geweldig product, voor een specifiek doel.. Als groupware, en compleet pakket voor een kantoor.. Voor al onze hostingactiviteiten gebruiken we MDaemon.. Geen active directory voor nodig, goedkoop, en simpel.

Wat trouwens voor jou het grootste voordeel zou kunnen zijn van Mdaemon, is dat je op je fallback server zogenaamde 'gateways' aanmaakt voor elk domein waar je voor wilt queuen. Het mooie is, dat deze gateways automatisch aangemaakt kunnen worden als er een mailtje voor binnenkomt (of via authorisatie door een mailtje naar jou waar je op kunt reageren). Zo hoef je dus niet alle gateways met de hand in te stellen. Alleen in de DNS, en klaar.
Kuch kuch.. ik ben absoluut geen Exchange fanaat. Als jij jezelf echt in MDaemon producten had verdiept wist je dat zij ook een groupware versie leveren die met outlook connector een nagenoeg zelfde functionaliteit kan leveren als Exchange.

Ik ben geen fan van MS, verre van zelfs..
Vind het gewoon een beetje belachelijk dat er zaken over geschreven worden die niet kloppen.

Axis (NetMatch)
13/09/05, 10:49
Origineel geplaatst door crazycoder

Kuch kuch.. ik ben absoluut geen Exchange fanaat. Als jij jezelf echt in MDaemon producten had verdiept wist je dat zij ook een groupware versie leveren die met outlook connector een nagenoeg zelfde functionaliteit kan leveren als Exchange.
Dat weet ik al heel lang, heb ik ook wel eens een keer voor een klant opgeleverd.. Maar 'nagenoeg' dezelfde functionaliteit doe ik het niet voor.. Sowieso is de IMAP implementatie in Outlook brak, en die groupware connector maakt het er niet veel beter op. Ik vind het persoonlijk geen fijne oplossing.



Ik ben geen fan van MS, verre van zelfs..

Prima, ik respecteer ieder's mening.

dotXS
13/09/05, 17:02
Origineel geplaatst door crazycoder

@DotXS:
Is een kwestie van je server deugdelijk configureren. Vermits goed geconfigureerd gaat hooguit de mailserver plat..
Vermoedelijk kan je de mailserver ook via windows scripting configureren.
Ik ga er altijd vanuit dat een exchange server correct is ingericht.

Zo simpel als jij het stelt is het nou eenmaal vaak niet. Bij een goede mailflood zijn er verschillende zaken die de gehele server op zijn knieen brengt. Dit heeft niet altijd met het correct inrichten van een server te maken. Zeker bij het MKB wordt er nogal makkelijk nagedacht over een Exchange servertje (of Small Business Servertje). Ik kom iets te vaak een desktopje tegen met wat meer geheugen en een extra HDtje.

Bij het ontvangen van email controleert de SMTP server tegen de AD of het email adres wel bestaat en of het eventueel naar andere servers gerouteerd moet worden. Bij een goede mailflood zal dit de gehele server dicht trekken i.c.m. met een virusscanner.

In het geval van een Exchange server wordt de gehele IIS SMTP service overgenomen door Exchange, deze is/zijn niet meer los te configureren in de IIS Manager.

Digiover
13/09/05, 20:56
Origineel geplaatst door dotXS
Zeker bij het MKB wordt er nogal makkelijk nagedacht over een Exchange servertje (of Small Business Servertje). Ik kom iets te vaak een desktopje tegen met wat meer geheugen en een extra HDtje.

Hier wil ik even knetterhard tegen in gaan:

:s/het\ MKB/de\ gemiddelde\ automatiseerder/'nuff said

Ik spreek er dagelijks meerderen aan de telefoon, een "systeembeheerder" met genoeg clue (kennis) om zn neus te kunnen vinden als hij in de spiegel kijkt. Wat doet meneer? Installeert ff een SBS bij een MKB-klant. Gewoon omdat meneer de automatiseerder niet anders kent.

En mij maar lastig vallen als meneer het niet werkende krijgt (en ohwee als je begint te praten over MX-records en andere DNS settings, RFC's, configuraties, (verplichte) emailadressen, etc).

De melding over KB835734 staat hier (http://www.vevida.com/NL/service_onderwerp.asp?owid=226#781) niet voor niets, maar uit bittere noodzaak (alsmede op meerdere plekken op onze websites).

</rant> :)
*kruipt weer terug onder zn steen*

crazycoder
13/09/05, 22:45
@dotXS
Als je niet met hardware werk die voor het werk geschikt is moet je niet gaan klagen als het niet goed werkt.
Verder snap ik niet dat sommige mensen zo lichtvaardig over SBS denken.

Zelfs met de SBS wizards zien luitjes kans om de boel te verknallen. Correct configureren gaat verder dan op next klikken en een paar wizards draaien.. Exchange zelf mag dan misschien correct ingesteld zijn, de server kan dan nog verkeerd in zijn gericht.

@Digiover
Heel herkenbaar.. Zou er een boek over kunnen schrijven :)

dotXS
13/09/05, 23:54
Rustig ... rustig ... Ik begrijp dat je ook je frustraties kwijt moet :)

Je hoeft mij niet uit te leggen dat het soms triest gesteld is met de kennis van de gemiddelde systeembeheerder.

Ik vind het allemaal prachtig, er valt nog steeds veel geld te verdienen met het ruimen van troep dat achter gelaten is door een foute sysadmin binnen het MKB. Dit geldt overigens ook voor de multinationals.

Bij het MKB wordt er te snel door de sysadmin gezegd dat hij het zelf wel kan oplossen/installeren en bij multinationals wordt er te veel in hokjes gedacht waardoor er heel veel dubbel gedaan wordt.

BTW ik heb echt een gruwelijke hekel aan SBS ... schijt pakket ... mag wel goedkoop zijn maar het is zeker ook duur koop.