PDA

Bekijk Volledige Versie : Een stapje verder met VOIP



ju5t
10/09/05, 16:05
Hoe zou je het beste VOIP kunnen opzetten tussen Nederland en China? Zoals bekend is de verbinding naar China op momenten erg slecht (latency +800ms). Hoe heeft bijvoorbeeld Skype dit geregeld? Dit is tevens van belang voor VPN verbindingen.

Kun je VOIP servers ook stacken en dus aan elkaar linken alleen over een geografische afstand? Welke hard- en/of software wordt hiervoor aangeraden? Is Microsoft Live Communication Server 2005 anders een oplossing?

Zijn er bedrijven met een soorgelijke setup hier aanwezig? Zo nee, met welke bedrijven zou ik contact op kunnen nemen die zoiets voor ons zouden kunnen opzetten? Aan welke kosten zou ik moeten denken?

NextIT
10/09/05, 16:27
Met een 800ms latency gaat het inderdaad niet lukken, dat is veel te lang. De hard en software maakt nog niet eens zoveel uit. Deze kan hetzelfde zijn als een voip netwerk binnen Nederland. Wat je wel nodig hebt is een goede en snelle verbinding naar China met garanties (QoS). Ik weet niet of er leveranciers zijn die betrouwbare verbindingen met véél minder latency dan 800ms kunnen aanbieden naar China. Dit is wel een vereiste, als je niet de goede verbinding kunt vinden tegen een voor jouw aanvaardbare prijs, dan houdt het echt op.

ju5t
14/09/05, 20:29
Prijzen zijn altijd onderhandelbaar, maar ik ben nog steeds wel nieuwsgierig naar hoe een Skype dit oplost. Mobiel bellen naar bijvoorbeeld mobiele nummers met Skype gaat perfect.

Niemand hier ooit mee bezig geweest?