PDA

Bekijk Volledige Versie : Benzine prijzen omlaag door te dwingen...



ivokox
09/09/05, 21:18
Het volgende bericht kreeg ik als een soort van hoax doorgestuurd van mijn vader. Ik dacht het kan nooit kwaad om het even te lezen en volgens mij zit er best een aardig plan achter.

Lees het volgende bericht eens door:

Benzineprijs omlaag???

Of je nu wel of niet zelf een auto hebt, wees zo goed onderstaande te lezen en door te sturen naar vrienden en bekenden. Het gaat over intelligente oorlogvoering tegen oliemaatschappijen.

Men zegt dat [vanwege de oorlog en nu weer vanwege New Orleans] de olieprijzen weldra de pan zullen gaan uitrijzen. Maar wil je dat aan de pomp de prijzen dalen? Dan moeten we samen optrekken en eendrachtig handelen.

Er is een geniaal idee ontstaan, intelligenter dan het plan om op een vastgestelde dag helemaal niet te tanken. Om dat soort besluiten lachen de oliemaatschappijen slechts omdat die weten dat we onszelf niet kunnen beschadigen door permanent af te zien van aankoop van brandstof.

Het idee om op één vastgestelde dag geen drup brandstof te tanken levert onszelf meer problemen dan de oliemaatschappijen. Maar het voorstel dat wij doen levert een schrikwekkend resultaat indien het op grote schaal wordt toegepast.

Lees onderstaande helemaal door, en doe mee met ons !!!

De oliemaatschappijen (van de staten) van de OPEC hebben ons doen geloven dat ZIJ de olieprijs vaststellen. Er moet gericht actie worden gevoerd om duidelijk te maken dat het de consumenten zijn, en niet de oliemaatschappijen, die de markt bepalen. De enige manier om de brandstofprijzen werkelijk te zien dalen is de oliemaatschappijen in de portemonee te treffen door hun brandstof niet meer te kopen; en dan wel zonder onszelf te schaden want we hebben onze auto immers nodig.

Dit is het voorstel:

Koop geen druppel brandstof meer bij de twee belangrijkste oliemaatschappijen (die nu gezamenlijk optrekken): SHELL en ESSO. Als die niets meer verkopen, zullen ze zich genoodzaakt zien de prijzen te laten dalen; en de andere maatschappijen zullen hen dan moeten volgen. Maar om dit plan impact te geven zullen wereldwijd de miljoenen klanten van SHELL en ESSO zich hierin moeten groeperen.

En zó kunnen we dat bereiken:
Deze brief is aan 30 personen doorgestuurd. Als elke ontvanger hem doorstuurt aan 10 anderen (30+30x10) en die vervolgens ook weer aan 10 anderen (30+30x10+30x10x10), dan zullen bij de achtste verzending 333 miljoen consumenten zijn bereikt !!!

Stuur daarom deze brief naar 10 anderen met het verzoek hetzelfde te doen. En zo zullen we dus in 8 dagen tijd meer dan 300 miljoen personen op de hoogte kunnen hebben gebracht.

Laten we de handen uit de mouwen steken om samen sterk te zijn!

Bedankt voor je medewerking!


Jan van Berkum. Purchasing Oss.

Phone: +31(0) 412 682 260
Fax : +31(0) 412 639 785
Mail : jan.van.berkum@philips.com

Zou dit iets zijn? Of helemaal niets...

MathijsH
09/09/05, 21:19
Niets, zo vaak van dat soort berichten in m'n mailbox gekregen, maar nooit een verandering gezien ;)

Ionstar
09/09/05, 21:42
Deze brief is aan 30 personen doorgestuurd. Als elke ontvanger hem doorstuurt aan 10 anderen (30+30x10) en die vervolgens ook weer aan 10 anderen (30+30x10+30x10x10), dan zullen bij de achtste verzending 333 miljoen consumenten zijn bereikt !!!

Stuur daarom deze brief naar 10 anderen met het verzoek hetzelfde te doen. En zo zullen we dus in 8 dagen tijd meer dan 300 miljoen personen op de hoogte kunnen hebben gebracht.

Volgens mij spreken er geen 333 miljoen consumenten de Nederlandse taal. Volgens mij is het totaal aantal mensen, wereld wijd, wat Nederlands spreekt nog niet eens 60 miljoen. Tenzij de brief ook in het engels opgesteld is.

Overigens verwacht ik niet dat de Shell of Esso zich zo druk maken om wat de Nederlandse consumenten willen. Wereldwijd zijn wij maar een speldeprik op de kaart van deze twee maatschappijen.

Henky!
09/09/05, 22:01
Kern van het probleem is dat de benzine gewoon opraakt. Kun je wel demonstreren maar de aarde is bijna leeggepompt. Nog 20 a 30 jaar zo wordt nu geschat.

Om de laatste restjes er uit te knijpen worden steeds nieuwere, duurdere technieken ingezet. Dit, gecombineerd met toenemende schaarste, leidt onherroepelijk tot hogere prijzen.

Het zou beter zijn te demonstreren voor het methadon dat ons eindelijk van onze olie verslaving zou afhelpen.

XBL
09/09/05, 22:09
Denk je echt dat mensen de moeite gaan nemen bij een andere pomp te gaan tanken? Het goed 'olie' (of producten daarvan) is zo inelastisch als maar zijn kan. Iedereen heeft het nodig, maakt niet uit hoe duur (ok, er zit een limiet aan, maar die is voorlopig nog niet bereikt).

Hoewel ik nu heel pessimistisch over kom, ben ik gewoon realistisch: Je krijgt de 'normale man' of het bedrijfsleven (die vooral!) echt niet aan een andere leverancier. Bedenk wel dat de bezine prijs afhangt van de ruwe olie en dat die olie ook voor andere zaken wordt gebruikt dan bezine (denk aan kunststoffen). En ook zijn veel energie centrale's afhankelijk van de olie. De consumenten afname is lang niet de grootste (de vervoerssector is de grootste), de afname van de consumenten staat 'slechts' op een 3e plaats (volgens dit document (http://mineco.fgov.be/energy/non_renewable_energy/petroleum/annual_report_2003_nl.pdf) op pagina 15).

Daarnaast moet je bedenken dat, ook al nemen wij af bij de kleinere (goedkopere) pompen, wij gewoon nog de grote rafinaderijen 'betalen'. Shell, Esso en andere aanbieders beheren vaak de hele productielijn. Van ruwe olie tot kant en klare bezine. Die pompen zijn zo goedkoop, omdat ze de concurentie van de 'groten' niet aan kunnen (die een veel dominatere positie hebben en dus de markt kunnen bepalen) en waarschijnlijk een strakkere bedrijfsvoering hebben (sowieso minder om te regelen, omdat er veel minder mensen werken en er veel minder taken zijn).

Ik ben het wel met je eens dat de OPEC niet de prijzen kan bepalen. Helaas kunnen ze het wél, dankzij hun monopolistische positie en de sterke vraag naar hun producten. Wil je hun gezag ondermijnen, moet je _iedereen_ (of in ieder geval veel mensen) zover krijgen mee te doen in je snode plannetje. Helaas zal je dat lukken en zal er dus nooit een 'normale markt' van vraag en aanbod ontstaan.

Jochem

JelleD
10/09/05, 03:02
ik heb em hier in het engels alleen dan om esso en bp te boycotten

Ijsbox
10/09/05, 09:46
ja laten we met z'n allen bij Q8 gaan tanken, dat zal de opec voelen.....
(Q8 is van de staat Kuwait)

Denk niet dat het iets zal uithalen, Als er nou een maatschappij was die alleen olie uit de noordzee of andere westerse olie gebieden gebruikte, maar die is er volgens mij niet.

JelleD
10/09/05, 09:55
het idee is wel "goed", de vertalers hebben echter iets te veel vertaald.

en het grootste gedeelte van de prijs die je betaald aan de pomp, gaat naar de staat dus waarom de oliemaatschappijen hier nu de schuld van krijgen snap ik niet helemaal.

door allemaal bij de "kleinere" te gaan tanken gaat de vraag naar olie niet naar beneden, dus ook de prijs niet. het zal de kleineren worst wezen dat de groten van nu de prijzen verlagen omdat ze worden geboycot, immers de kleinen van nu zijn de marktleiders van morgen.....

eMiz0r
10/09/05, 16:26
en het grootste gedeelte van de prijs die je betaald aan de pomp, gaat naar de staat dus waarom de oliemaatschappijen hier nu de schuld van krijgen snap ik niet helemaal.

De inkoopprijs van benzine in Duitsland is pakweg 40 eurocent en een beetje. In Nederland is dit net iets over de 50 eurocent. Daar heeft de overheid niks mee te maken en de oliemaatschappij alles.


Kun je wel demonstreren maar de aarde is bijna leeggepompt. Nog 20 a 30 jaar zo wordt nu geschat.

Olie op het aardoppervlak raakt inderdaad op. Maar er zijn inmiddels bronnen die melden dat dieper in onze planeet nog mega grote velden olie liggen. Genoeg om ons nog tientallen jaren extra te voorzien van brandstof. Probleem is alleen dat het boren naar deze olie gewoon duur is.

De olieprijzen hangen overigens af van speculaties, niet van de daadwerkelijke situatie. Er wordt gezegd dat de olie over 30 jaar op is, maar wie kan dit bevestigen? Schattingen lopen uiteen van 20 tot ruim 60 jaar.

Henky!
10/09/05, 22:55
De olieprijzen hangen overigens af van speculaties, niet van de daadwerkelijke situatie. Er wordt gezegd dat de olie over 30 jaar op is, maar wie kan dit bevestigen? Schattingen lopen uiteen van 20 tot ruim 60 jaar.

Nee, 60 jaar halen we niet meer. Misschien met jouw ultradiepe velden of nieuwe supertechnieken maar dat zal de benzine zeker niet goedkoper maken. Het is gewoon bijna op.

Wat mij verbaasd is hoe regering en industrie maar vast blijven houden aan een olie economie. Nog maar dertig jaar (zo denk ik) en een gigantische omslag moet worden gemaakt........

Beter toch om daarmee de eerste te zijn...

Henky!
10/09/05, 23:04
Overigens, over de macht van de olie industrie. Daar hoorde ik lang, lang geleden eens een gek verhaal over.

Dat er aan het begin van de twintigste eeuw eens Duitser was die auto's kon laten rijden op water. Hij leurde met zijn vinding maar werd uiteindelijk vermoord, u begrijpt wel door wie en waarom.....

Dat gekke verhaal werd ineens wat vanzelfsprekender nu sinds een paar jaar auto's op waterstof kunnen rijden.

Is het een mythe? Zijn er meer mensen die dit verhaal kennen?

janneman
10/09/05, 23:12
Origineel geplaatst door Henky!
Overigens, over de macht van de olie industrie. Daar hoorde ik lang, lang geleden eens een gek verhaal over.

Dat er aan het begin van de twintigste eeuw eens Duitser was die auto's kon laten rijden op water. Hij leurde met zijn vinding maar werd uiteindelijk vermoord, u begrijpt wel door wie en waarom.....

Dat gekke verhaal werd ineens wat vanzelfsprekender nu sinds een paar jaar auto's op waterstof kunnen rijden.

Is het een mythe? Zijn er meer mensen die dit verhaal kennen?

Auto's kunnen niet op water rijden (want water kan niet ontbranden), maar wel op waterstof.
Maar ik denk dat jij doelt op de Duitser die "een" uitvinding heeft gedaan waardoor auto's 1 op 40 rijden en slechts 1 keer in de 5 jaar onderhouden hoeven te worden.
En die uitvinding is een jaar of 40 geleden gedaan.
Ik heb nooit gehoord dat hij vermoord is, maar wel dat hij volledig monddood is gemaakt op alle mogelijke manieren.
Hij heeft zijn uitvindingen vervolgens doorgegeven aan een Amerikaan die in Nederland is komen wonen, alleen omdat hij dacht dat het hier wel veilig was.
Maar van hem heb ik ook nooit meer iets gehoord, waarschijnlijk op dezelfde manier.

Overigens is de schaarsheid ook niet beperkt tot benzine alleen. Gas raakt ook in hoog tempo op, dus ook de kachel blijft niet lang meer branden op de manier die we nu kennen.

BsHosting
10/09/05, 23:26
wat dacht je dan van die vent die 1 liter diesel mengde met 2 liter slaolie van de aldi

zijn auto schijnt nog steeds gewoon te rijden

janneman
10/09/05, 23:48
Origineel geplaatst door mobileman
wat dacht je dan van die vent die 1 liter diesel mengde met 2 liter slaolie van de aldi

zijn auto schijnt nog steeds gewoon te rijden

Ja, dat is ook al langer bekend.
Voor de levensduur van je auto moet je alleen een minimale aanpassing aan de motor laten doen, maar dat kost 400 euro meen ik.
Daarna kan je auto moeiteloos op slaolie rijden, alleen is dat verboden in Nederland (omdat de Staat je dan niet verder kan oplichten met accijnzen).
Maar het gaat binnenkort komen (bio benzine).

Ionstar
11/09/05, 00:07
Origineel geplaatst door JelleD
het idee is wel "goed", de vertalers hebben echter iets te veel vertaald.

en het grootste gedeelte van de prijs die je betaald aan de pomp, gaat naar de staat dus waarom de oliemaatschappijen hier nu de schuld van krijgen snap ik niet helemaal.

door allemaal bij de "kleinere" te gaan tanken gaat de vraag naar olie niet naar beneden, dus ook de prijs niet. het zal de kleineren worst wezen dat de groten van nu de prijzen verlagen omdat ze worden geboycot, immers de kleinen van nu zijn de marktleiders van morgen.....

Nieuws van een paar dagen terug:


Oil companies came under new fire yesterday when it emerged that ExxonMobil's profits are likely to soar above $10 billion this quarter on the back of the fuel crisis.

That's $110 million a day, and more net income than any company has ever made in a quarter. It's also a stunning 69 percent increase over the same period a year ago and a 34 percent jump from the $7.6 billion Exxon made just last quarter.

En dan zeggen mensen nog dat het helemaal niet zo veel kost aan de basis. Oké, de Nederlandse staat verdient er hier goed op natuurlijk, maar de oliemaatschappijen zijn ook niet geheel onschuldig in deze.

eMiz0r
11/09/05, 10:59
Origineel geplaatst door Henky!
Overigens, over de macht van de olie industrie. Daar hoorde ik lang, lang geleden eens een gek verhaal over.

Dat er aan het begin van de twintigste eeuw eens Duitser was die auto's kon laten rijden op water. Hij leurde met zijn vinding maar werd uiteindelijk vermoord, u begrijpt wel door wie en waarom.....

Dat gekke verhaal werd ineens wat vanzelfsprekender nu sinds een paar jaar auto's op waterstof kunnen rijden.

Is het een mythe? Zijn er meer mensen die dit verhaal kennen?

Yup, ook een bekend verhaal hier :)


Nee, 60 jaar halen we niet meer. Misschien met jouw ultradiepe velden of nieuwe supertechnieken maar dat zal de benzine zeker niet goedkoper maken. Het is gewoon bijna op.

We lezen en weten alleen wat de kranten ons doen geloven. We kunnen allebei niet met zekerheid zeggen wat nu precies wél waar is.

BsHosting
11/09/05, 11:42
als shell verhoogt volgen ze

en het rare is het wordt altijd gezegd ligt aan de dollar etc
nu lag het ineens aan die orkaan dat de prijzen stegen

zelfs op het nieuws was er vanuit amerika dat het geen gevolgen heeft voor de brandstof want er waren reserves genoeg.

als je in amerika een gallon kunt tanken voor nog geen dollar (bijna 3 liter als ik me niet vergis) DAN KUN JE ZELF AL REKENEN waar de rest blijft in ons land.

accijns op accijns

anders als het duurder was om het zo te kopen bij de raffinaderijen reden ze wel met grote tanks naar tankstations in amerika om het zo vol te gooien

we worden gewoon gruwelijk genaaid hier in dit land.

Thiaz
11/09/05, 14:02
Origineel geplaatst door Ijsbox
ja laten we met z'n allen bij Q8 gaan tanken, dat zal de opec voelen.....
(Q8 is van de staat Kuwait)

Bij Q8 krijg je anders in de zomer wel blikjes drinken enzo :P

Maarjah, eerst 50 cent omhoog, 20 cent omlaag, 50 cent omhoog, etc :O

Rusrink
11/09/05, 15:33
Origineel geplaatst door mobileman
als shell verhoogt volgen ze

en het rare is het wordt altijd gezegd ligt aan de dollar etc
nu lag het ineens aan die orkaan dat de prijzen stegen

zelfs op het nieuws was er vanuit amerika dat het geen gevolgen heeft voor de brandstof want er waren reserves genoeg.

als je in amerika een gallon kunt tanken voor nog geen dollar (bijna 3 liter als ik me niet vergis) DAN KUN JE ZELF AL REKENEN waar de rest blijft in ons land.

accijns op accijns

anders als het duurder was om het zo te kopen bij de raffinaderijen reden ze wel met grote tanks naar tankstations in amerika om het zo vol te gooien

we worden gewoon gruwelijk genaaid hier in dit land.

Een gallon benzine (3.78liter) kost in amerika tegenwoordig ook al zo'n $2,50. Verder moet je niet vergeten dat bijv de wegen in amerika vele malen slechter zijn dan die in nederland. Je moet ook niet raar opkijken wat je daar allemaal in de berm tegenkomt.

crazycoder
11/09/05, 15:56
Origineel geplaatst door ivokox
Koop geen druppel brandstof meer bij de twee belangrijkste oliemaatschappijen (die nu gezamenlijk optrekken): SHELL en ESSO. Als die niets meer verkopen, zullen ze zich genoodzaakt zien de prijzen te laten dalen; en de andere maatschappijen zullen hen dan moeten volgen. Maar om dit plan impact te geven zullen wereldwijd de miljoenen klanten van SHELL en ESSO zich hierin moeten groeperen.

Stuur daarom deze brief naar 10 anderen met het verzoek hetzelfde te doen. En zo zullen we dus in 8 dagen tijd meer dan 300 miljoen personen op de hoogte kunnen hebben gebracht.

Laten we de handen uit de mouwen steken om samen sterk te zijn!

Bedankt voor je medewerking!


Jan van Berkum. Purchasing Oss.

Phone: +31(0) 412 682 260
Fax : +31(0) 412 639 785
Mail : jan.van.berkum@philips.com[/i]

Zou dit iets zijn? Of helemaal niets...
En waar halen 'de kleintjes' hun benzine en diesel :-)

Gewoon bij meneer Shell en consorten :)

eMiz0r
11/09/05, 17:48
Origineel geplaatst door crazycoder

En waar halen 'de kleintjes' hun benzine en diesel :-)

Gewoon bij meneer Shell en consorten :)

Och, bijdehand :)

Vast niet tegen dezelfde prijs als waar wij voor tanken bij Shell. Dus wie maakt er dan minder winst? ;)

BsHosting
11/09/05, 18:21
Een gallon benzine (3.78liter) kost in amerika tegenwoordig ook al zo'n $2,50. Verder moet je niet vergeten dat bijv de wegen in amerika vele malen slechter zijn dan die in nederland. Je moet ook niet raar opkijken wat je daar allemaal in de berm tegenkomt.

vergeet niet het vesrchil he je betaald dat hier voor 1 liter dat scheelt wel wat he.

en wegen hebben niks met benzine te maken he waar betalen we anders bpm voor en niet te vergeten de wegenbelasting he

eMiz0r
11/09/05, 18:41
Je zei zelf dat een gallon minder dan een euro kostte mobileman. Dat is dus niet zo :)

Als een gallon 2,50 dollar is betalen ze zo'n 55 eurocent per liter. Net even wat anders dan 1 euro 49..

Maico
11/09/05, 18:50
Ik tank gewoon lekker in belgië :D :p

BsHosting
11/09/05, 19:58
Origineel geplaatst door eMiz0r
Je zei zelf dat een gallon minder dan een euro kostte mobileman. Dat is dus niet zo :)

Als een gallon 2,50 dollar is betalen ze zo'n 55 eurocent per liter. Net even wat anders dan 1 euro 49..

goed lezen he ik ga dus aan dat het in NL dus duurder was he

kilian
11/09/05, 20:06
Gewoon diesel gaan/blijven rijden en een paar flessen zonnebloemolie in je tank mikken. De diesel zorgt voor je motor en de olie voor je bankrekening.

Geen slecht idee toch?

XBL
11/09/05, 21:10
Origineel geplaatst door kilian
Gewoon diesel gaan/blijven rijden en een paar flessen zonnebloemolie in je tank mikken. De diesel zorgt voor je motor en de olie voor je bankrekening.

Geen slecht idee toch? Is net zo illegaal als je gewone auto laten rijden op accijnsvrije landbouw diesel. Slecht idee, dus.

Alles waar je geen accijns op betaald en wel in je tank stop om op te rijden, is illegaal.

Jochem

rq
11/09/05, 21:12
Origineel geplaatst door janneman


Auto's kunnen niet op water rijden (want water kan niet ontbranden), maar wel op waterstof.

Jij wou een auto laten rijden op waterstofperoxide? Denk dat je waterstof bedoelt ;)

Origineel geplaatst door mobileman
je betaald

Origineel geplaatst door XBL
je betaald ...

eMiz0r
11/09/05, 22:05
Origineel geplaatst door XBL
Is net zo illegaal als je gewone auto laten rijden op accijnsvrije landbouw diesel. Slecht idee, dus.

Alles waar je geen accijns op betaald en wel in je tank stop om op te rijden, is illegaal.

Jochem

Blijft een risico, maar ik denk dat sinds dit nieuws bekend is al veel mensen met gemengde slaolie rijden. De kans dat je gepakt wordt is vrijwel minimaal.

Zou wat wezen als de overheid binnenkort ook accijns over slaolie gaat heffen. Wordt je gebakken biefstukje toch weer even een stuk duurder =)

janneman
11/09/05, 22:10
Origineel geplaatst door rq

Jij wou een auto laten rijden op waterstofperoxide? Denk dat je waterstof bedoelt ;)


Dat staat er toch?



Gemeen he, dat Mods wel een post kunnen editten :p

crazycoder
12/09/05, 07:29
Origineel geplaatst door janneman


Dat staat er toch?



Gemeen he, dat Mods wel een post kunnen editten :p
Jij val nu toch wel lelijk door de mand :-)