PDA

Bekijk Volledige Versie : Gameservers plus webserver instabiel?



subbel
08/09/05, 15:28
Hallo iedereen!

Ik lees veel in verschillende topics dat het draaien van gameservers met een webserver op dezelfde machine voor instabiliteit zorgt en voor lag op de gameservers.
Ik heb echter nog nergens gelezen WAAROM dit dan voor instabiliteit of lag zorgt.
Kan iemand mij uitleggen waarom deze bovenstaande combinatie een slecht idee is?
Zelf draai ik op het moment enkele FarCry servers, BF2 server, Teamspeak server en een Apache server op een machine........

Groeten en bedankt!

royen99
08/09/05, 15:34
Stel je voor dat er (bijvoorbeeld) een foto gallery draait op de webserver. Iemand gaat leuk wat foto's uploaden die hij met zijn 6megapixel camera heeft gemaakt.
Een beetje gallery gaat deze dan lekker via GD of ImageMagick even converten naar wat andere formaten.
En weg is je performance op je games (eventjes).

Ander voorbeeld, een lekker druk forum die heftig gebruik maakt van MySQL.

Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te verzinnen. Host je enkel wat simpele pagina's zal je er daar in tegen weinig van merken.

_arno_
08/09/05, 16:14
kun je de system resources niet cappen van apache ?
Dat zou het probleem inprincipe moeten oplossen, nadeel is dat het misschien wat trager convert.

subbel
08/09/05, 16:20
Bedankt voor de reacties voor zover!

Met 'cappen' bedoel je de prioriteit die je kan instellen in de taskmanager, toch?

HostServe
08/09/05, 16:24
royen99 dat heeft niks te maken met web & game servers.
Een ander service/daemon kan de server net zo goed belasten.

JayvD
08/09/05, 16:40
Sinas hij heeft wel degelijk gelijk.

Je kan best op je gameserver een webserver installeren zoals Apache of bij windows systemen IIS noem maar op het brengt alleen risico's mee.

Je wilt een gameserver snel houden dan moet je er geen troep op gooien die je snelheid kunnen benadelen. Hij gaf een voorbeeld van het uploaden van foto's en het druk bezocht worden van een forum.
De kans dat apache en sql veel van je systeem trekken is groot je wilt het snel houden dus hier wordt aangeraden om het niet samen te doen.

Je kan eigenwijs zijn maar je zal het wel merken op zijn tijd. :)

HostServe
08/09/05, 20:49
Bombmail je hebt me waarschijnlijk verkeerd begrepen.
Ik bedoel het gaat er niet om of het nou een game&web server is of dat het een DB en .. server is.

royen99
08/09/05, 21:00
Origineel geplaatst door Sinan
royen99 dat heeft niks te maken met web & game servers.
Een ander service/daemon kan de server net zo goed belasten.

Het was *een* voorbeeld waarom je geen game en webservers moet combineren (en ook in mijn ogen de meest voorkomende). Tuurlijk zijn er andere daemons. Een virus scanner die tig mails met grote attachments moet scannen (om een voorbeeld te noemen).

Andersom is uiteraard ook mogenlijk. De draaiende games hebben het op een gegeven moment dusdanig druk dat er weinig resources beschikbaar zijn voor andere zaken.

Op een 'normale' gameserver dient in principe enkel het basis OS te draaien, een ssh en ftp servertje, en de games. Verder niets. (eventueel een webserver die enkel dient als control-panel).

HostServe
08/09/05, 21:01
royen99 dat is wat ik precies bedoel :)