PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen BTW



VinzenZ
07/09/05, 21:45
Hoi allemaal,
Ik heb het plan om een eigen webdevelopment-bedrijfje op te gaan zetten. Om de kosten een beetje te drukken wil ik een reseller-pakketje kopen en hosting gaan aanbieden. Ik ben nog (net) geen 18, dus zoals de meeste zich kunnen voorstellen zal het een klein bedrijfje worden. Alle opbrengsten minus alle kosten is ongeveer 4 tot 5 euro per maand. Het voordeel is dat ik ervaring opdoe, plezier heb en legaal webdevelopment-diensten kan aanbieden. Omdat dit laatste natuurlijk nogal zal variëren, wil ik die hosting aanbieden voor enige zekerheid. Deze inleiding is eventjes om de eerste drie vragen vast een beetje te beantwoorden ;)

Maar nu ter zaken: Omdat ik onder de 1.345 euro aan omzetbelasting heb, hoef ik geen BTW te betalen. Ik mag die BTW dan ook niet in rekening brengen. Als ik toch ineens over dat bedrag heenga, moet ik de BTW alsnog bijrekenen voor m'n klanten. Nu is mijn vraag: hoe zou ik dit op de factuur moeten vermelden? Ik bedoel, ik mag geen btw erbij zetten. Maar als ik later toch btw moet betalen, moet is dat wel kunnen innen bij mijn klanten.

minime
07/09/05, 21:48
ik zal je adviseren om contact (telefonisch) met de belastingdienst bij jou in de buurt op te nemen. Deze kunnen je alles fijntjes uitleggen en je bent er (vrijwel) zeker van dat het klopt

Triloxigen
07/09/05, 21:50
Je moet die BTW wel berekenen, je hoeft hem alleen niet te betalen :)

VinzenZ
07/09/05, 22:03
ik ben inderdaad ook al van plan om te gaan bellen met de belastingdienst. Verder ben ik er zeker van dat ik geen btw hoef af te dragen (moet wel even een formulier invullen) en dat ik die btw ook niet mag vragen van mijn klanten. Dat zou namelijk oplichting zijn, net als het collecteren voor het goede doel en het in je eigen zak steken...

Pinvert
07/09/05, 22:37
Je moet dus factureren inclusief BTW (niet apart omschrijven). Zet het BTWbedrag wat je 'int' opzij. Mocht het dan zo zijn in dat belastingjaar dat je toch geen recht hebt op administratieve vrijstelling zoals dat heet dan heb je iig na je aangifte dat bedrag klaar staan om over te maken (uiteraard minus de door jou betaalde btw op je inkopen die je dan wèl mag verrekenen).
Behoud je wel je administratieve vrijstelling dan heb je iig een klein bedragje opzij staan ter investering ;)

MediaServe
07/09/05, 22:45
Omdat ik onder de 1.345 euro aan omzetbelasting heb, hoef ik geen BTW te betalen.Dat klopt :)
Ik mag die BTW dan ook niet in rekening brengen.Ja, dat mag wel, het is zelfs verplicht! En vervolgens mag je die BTW gewoon in eigen zak steken! Daarom doen veel kleine bedrijfjes vaak nog net wat dure investeringen aan het einde van het jaar, zodat ze onder die 1345 blijven ;)

VinzenZ
07/09/05, 22:47
En dat mag dus niet. Ik mag de BTW niet in m'n eigen zak steken. Het enige dat ik kan doen is incl. BTW factureren (is verboden omdat ik geen BTW-nummer heb, zolang ik geen BTW hoef af te dragen) en het dan terugstorten aan het einde van het jaar... maar dat is niet echt handig. Ik wil namelijk vanaf 1 euro/maand gaan aanbieden en dan moet ik 1.19 gaan vragen...

MediaServe
07/09/05, 22:51
Je bent verplicht BTW te heffen, tenzij je vrijstelling hebt van De Belastingdienst!

VinzenZ
07/09/05, 22:57
Inderdaad. Ik heb het even opgezocht (sorry, ik ga om in de gegevens op belastingdienst.nl) en deze pagina kwam ik tegen: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-02.html#P23_2463

Hier staat duidelijk:

Let op!

Als u, na ontheffing, besluit facturen uit te schrijven, mag u geen BTW op de factuur vermelden.

Maar die vrijstelling kan ik gelijk aanvragen volgens mij, want er staat:


Als u als ondernemer onder de kleineondernemersregeling valt, moet u in beginsel voldoen aan uw administratieve verplichtingen voor de BTW. Het kan echter voorkomen dat u door de kleineondernemersregeling in de praktijk geen BTW hoeft te betalen. Als u dit verwacht, kunt u de Belastingdienst schriftelijk vragen om ontheffing van de administratieve verplichtingen voor de BTW.

Pinvert
07/09/05, 23:08
Origineel geplaatst door VinzenZ
Inderdaad. Ik heb het even opgezocht (sorry, ik ga om in de gegevens op belastingdienst.nl) en deze pagina kwam ik tegen: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-02.html#P23_2463

Hier staat duidelijk:


Maar die vrijstelling kan ik gelijk aanvragen volgens mij, want er staat:

Het is ff wennen maar meestal heb ik gelijk ;)
Nogmaals:
Factureren inclusief BTW (en dus niet apart vermelden want dat mag dan niet!) en van elke euro 19 cent opzij zetten. Mocht dan na dat belastingjaar blijken dat je omzet hoger is dan kun je dat verrekenen in je aangifte en heb je tenminste de munten om je BTW (na aftrekking van de betaalde BTW op je inkopen) te betalen.

VinzenZ
07/09/05, 23:21
ok, dus ik moet ongemerkt btw toevoegen aan m'n producten? Klinkt wel aardig opzich. Maar ik moet het stapje BTW op de factuur gewoon overslaan? dus:

hosting 12,00
domein 8,00
totaal 20,00

en niet:
hosting 12,00
domein 8,00
BTW(19%): 3,80
Totaal: 23,80

eMiz0r
07/09/05, 23:34
Precies, dat heb je goed gezien :) Het totaalbedrag is 20 euro incl. BTW

EWS
08/09/05, 00:20
Inderdaad. Maar ik dacht dat de BTW grens 1100 euro was? Achja ik houd het nu maar voor het gemak op 1345 euro per jaar.

Het voordeel van die regeling is dat je je BTW inkomsten niet bij hoeft te houden, is minder administratie.

Nadeel is dat je de BTW ook niet kunt houden als je onder de 1345 euro aan BTW zit.


Ik heb het zo geregeld (zit ook nog onder 1345 euro per jaar)

Ik reken op de facturen gewoon 19% BTW. Ik tel alle BTW op, en aan het einde van het kwartaal heb ik dan een bepaald bedrag. Daar trek ik hetgeen ik aan BTW heb betaald (bewaar dus je bonnen etc!) vanaf, en dat bedrag komt niet boven de 1345 euro per jaar uit.

Dat betekend dat ik de BTW niet hoef af te dragen, en er een leuke investering mee kan doen. Mocht het ernaar uitzien dat ik hoger uitval dan 1345 euro, investeer ik extra veel zodat ik weer meer BTW betaal, en weer onder de 1345 euro blijf.

MediaServe
08/09/05, 10:21
Ik reken op de facturen gewoon 19% BTW. Ik tel alle BTW op, en aan het einde van het kwartaal heb ik dan een bepaald bedrag. Daar trek ik hetgeen ik aan BTW heb betaald (bewaar dus je bonnen etc!) vanaf, en dat bedrag komt niet boven de 1345 euro per jaar uit.

Dat betekend dat ik de BTW niet hoef af te dragen, en er een leuke investering mee kan doen. Mocht het ernaar uitzien dat ik hoger uitval dan 1345 euro, investeer ik extra veel zodat ik weer meer BTW betaal, en weer onder de 1345 euro blijf.En dat is helemaal correct :)

Als je geen vrijstelling hebt gekregen van de BTW, ben je verplicht BTW te heffen over je producten of diensten. Je bent verplicht te vermelden op je factuur hoeveel BTW je heft en je bent verplicht om je BTW nummer te vermelden op de factuur.

Vervolgens als je de belastingaangifte doet op de website, dan vul je alle ontvangen en uitgegeven BTW in. Het netto resultaat valt dan in jouw geval onder de kleine-ondernemingsregeling. Je hoeft de netto BTW dus niet af te dragen en kunt deze in je zak steken.

Het is trouwens absoluut niet toegestaan om op je factuur een bedrag inclusief BTW te vermelden, zonder dat je de BTW toeslag vermeld. Als je namelijk vrijstelling hebt van de BTW, dan heb je geen inclusief of exclusief meer. Dan is je bedrag gewoon vrij van BTW.

robblok
08/09/05, 12:07
@EWS
Je hebt gelijk, je krijgt wel een btw nr, je moet het ook op je facturen vermelden. Alleen onder dat bedrag hoef je het niet aan de belastingdienst af te dragen.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/aangiftedoen/aangiftedoen-07.html

hier een link naar uitleg over de K.O regel

Triloxigen
08/09/05, 12:22
Je zou het ook de creatieve ondernemingen regel kunnen noemen ;)

Santario
08/09/05, 12:22
Origineel geplaatst door eMiz0r
Precies, dat heb je goed gezien :) Het totaalbedrag is 20 euro incl. BTW

Euhh, dat klopt toch niet in zijn voorbeeld? hij moet de BTW toch wel in rekening brengen echter niet apart vermelden? Dus dan is het 23,80 incl. BTW ;) Bij die 20 euro brengt hij geen 'verkapt' btw in rekening :)

Triloxigen
08/09/05, 12:29
Hij moet gewoon een factuur uitschrijven zoals de regels voor iedere onderneming gelden.
Niks meer, niks minder :)

VinzenZ
08/09/05, 20:32
vanwege de vele toch wel een beetje verschillende reacties en de vele onduidelijkheden van de belastingdienst, ga ik ze toch nog maar eens bellen. Want volgens mij hoef ik dus helemaal geen btw-nummer aan te vragen als ik van te voren aangeef dat ik onder de 1345 zit. Als ik geen BTW-nummer heb, mag ik het woordje BTW niet gebruiken op mijn facturen. Hoewel ik verhalen hoor dat je bij de belastingdienst 3x een ander antwoord krijg, bel ik ze voor de zekerheid toch maar eens op. In ieder geval heel erg bedankt voor iedereen die zijn mening/kennis heeft gedeeld.

Triloxigen
08/09/05, 20:41
Een BTW nummer krijg je automatisch van de belastingdienst.
Je moet gewoon net als ieder bedrijf een factuur uitschrijven waarop de BTW vermeld staat.

Dat jij een deel mag houden maakt voor de ontvangende geen verschil.

InstantXs
08/09/05, 20:44
Je kan bij de belastingdienst een mooi formuliertje aanvragen waarop je oa je verwachte omzet moet invullen.
Na het opsturen krijg je altijd een bericht terug. Is je verwachtte omzet lager dan een bepaald bedrag dan krijg je een bevestiging dat je geen btwnummer nodig hebt.

Even voor de duidelijkheid: als je geen btwnummer hebt, kan(en mag) je ook niet praten over incl btw prijzen, aangezien er geen btw bij in zit ;)

Triloxigen
08/09/05, 20:51
In afwachten van het BTW nummer mag je wel al BTW berekenen.

crazycoder
08/09/05, 21:17
Origineel geplaatst door VinzenZ
vanwege de vele toch wel een beetje verschillende reacties en de vele onduidelijkheden van de belastingdienst, ga ik ze toch nog maar eens bellen. Want volgens mij hoef ik dus helemaal geen btw-nummer aan te vragen als ik van te voren aangeef dat ik onder de 1345 zit. Als ik geen BTW-nummer heb, mag ik het woordje BTW niet gebruiken op mijn facturen. Hoewel ik verhalen hoor dat je bij de belastingdienst 3x een ander antwoord krijg, bel ik ze voor de zekerheid toch maar eens op. In ieder geval heel erg bedankt voor iedereen die zijn mening/kennis heeft gedeeld.
Bellen?
Ik zou er zelf voor kiezen om een brief te schijven aan de dichtsbijzijnde zakelijke eenheid. Vraag een schriftelijk antwoord. Daar kan je altijd op terugvallen.

Mocht je toch bellen, vraag dan in ieder geval de naam van de persoon waarmee je spreek. En schrijf datum en tijd op.

Schriftelijk scheelt een hoop discussies als ze ergens problemen van maken.

VinzenZ
08/09/05, 22:03
Goed idee. Ik zat me al af te vragen wat ik zou moeten doen als de info fout zou zijn.

HostServe
08/09/05, 22:03
VinzenZ zal je daarna je ervaringen met ons delen :)

VinzenZ
08/09/05, 22:11
uiteraard. jullie blijven op de hoogte ;) Moet alleen nog even een geschikt momentje vinden om ze te gaan bellen. Ik zit nog op school (hele dagen ja) en ik vermoed dat ik ze na vijfen niet meer te pakken kan krijgen :(

HostServe
08/09/05, 22:24
Origineel geplaatst door VinzenZ
uiteraard. jullie blijven op de hoogte ;) Moet alleen nog even een geschikt momentje vinden om ze te gaan bellen. Ik zit nog op school (hele dagen ja) en ik vermoed dat ik ze na vijfen niet meer te pakken kan krijgen :(

BelastingTelefoon
Voor fiscale vragen van ondernemers

Contact

Telefoonnummer 0800 - 0543
Openingstijden

Van maandag tot en met donderdag
van 8.00 - 20.00 uur
Vrijdag
van 8.00 - 17.00 uur

Jan Jaap
09/09/05, 01:47
Origineel geplaatst door Triloxigen
In afwachten van het BTW nummer mag je wel al BTW berekenen.
En in het geval van een eenmanszaak kan je ook je BTW-nummer al vermelden: Dat is NL<sofinr>.B01 :)