PDA

Bekijk Volledige Versie : help met site uptime



martin18
05/09/05, 17:59
Ik heb de volgende vraag..

Ik moet een aantal nieuwe servers in het datacenter gaan gooien. Maar wil het zo doen dat als er 1 uitvalt me sites nog online zijn.

Ik denk dat je met loadbalance erg ver kom. Maar wat als nu me loadbalancer uitvalt ?? (zijn alle servers zo ie zo down.... )

Mijn vraag is hoe maak ik mijn servers zo dat ze bestand zijn tegen
- netwerk uitval
- server uitval

Hoop dat jullie me kunnen helpen

Thanks

Esbes
05/09/05, 18:11
Ook die dubbel uitvoeren.

Emard
05/09/05, 18:34
Origineel geplaatst door Esbes
Ook die dubbel uitvoeren.

Word alleen beetje duur :D

- 2 switches
- 2 power
- 2 loadbalancers
- 2 servers (met exact dezelfde website)
enz

Ja, word wel heeel erg duur ;)

renekosterman
05/09/05, 18:36
Mij lijkt het verstandig om de loadbalancer dubbel uit te voeren.

Maar op welke manier zou die dat kunnen doen, aangezien ze dan allebij hetzelfde ipadres moeten hebben anders zit je met dns problemen.

Mikey
05/09/05, 19:43
Origineel geplaatst door renekosterman
Mij lijkt het verstandig om de loadbalancer dubbel uit te voeren.

Maar op welke manier zou die dat kunnen doen, aangezien ze dan allebij hetzelfde ipadres moeten hebben anders zit je met dns problemen.

Niet helemaal waar, je zou je loadbalancer in heart beat config zetten, op moment server 1 vastloopt of niet meer naar behoren functioneert zal er geen netwerk conflict optreden op moment deze server de taken opneemt. Betere uitleg van de werking heb ik al eerder voorbij zien komen....

Glenn
05/09/05, 20:12
Wido geeft binnenkort een cursus clusteren... (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=73176) ;)

renekosterman
05/09/05, 22:49
Origineel geplaatst door Mikey


Niet helemaal waar, je zou je loadbalancer in heart beat config zetten, op moment server 1 vastloopt of niet meer naar behoren functioneert zal er geen netwerk conflict optreden op moment deze server de taken opneemt. Betere uitleg van de werking heb ik al eerder voorbij zien komen....

Ja maar wat als de loadbalancer uit valt?

Mikey
05/09/05, 22:55
Hierbij zouden dus 2 of meerdere servers tegelijk moeten crashen / vastlopen. Naam heartbeat eens in google intype ;)

Wido
06/09/05, 01:22
Origineel geplaatst door Glenn
Wido geeft binnenkort een cursus clusteren... (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=73176) ;) Inderdaad.

Iedereen heeft laatst mail van me gehad, althans de mensen die zich bij me hebben aangemeld.

Ik ga er asap werk van maken.

renekosterman
06/09/05, 08:33
Origineel geplaatst door Wido
Inderdaad.

Iedereen heeft laatst mail van me gehad, althans de mensen die zich bij me hebben aangemeld.

Ik ga er asap werk van maken.

Ik had je gisteren ook nog een mailtje gestuurd weet niet of er nog ruimte/plaats is.

dotnetjunkie
07/09/05, 03:36
Je moet ook nog minimum 2 datacentra gebruiken met verschillende backbone providers, anders kan je je niet compleet tegen uitval beschermen!

Wij werken met clusters van telkens 3 servers, geografisch verspreid over BE en NL, in 3 verschillende datacentra, en met verschillende providers. Principe van QUOTUM, 2 partner servers, en een witness server.

Gebruik voor je bestanden een systeem van real-time replicatie, zoals DFSR. Bij een aanpassing in een website (of FTP-upload enz...) is het dan meteen op alle servers doorgevoerd, en dat met minimaal bandbreedte-verbruik dankzij remote differential compression.