PDA

Bekijk Volledige Versie : Boekhouders en online administratie panelen?



DHiemstra
03/09/05, 17:22
Weer even een vraag van mij.
Ik ben al een tijdje bezig met een administratie paneel voor de administratie.

Nu vraag ik me af:
Hoe werkt dit met boekhouders?
Op welke manier accepteren hun data?
Ik hoorde namelijk dat veel boekhouders klanten verplichten een specifiek programma te gebruiken wat hun ook gebruiken.
Maar hoe werkt dit nou met bv. clientexec of modernbill?

Bij voorbaat dank

Luuc
03/09/05, 17:26
Origineel geplaatst door DHiemstra
Ik hoorde namelijk dat veel boekhouders klanten verplichten een specifiek programma te gebruiken wat hun ook gebruiken.
Maar hoe werkt dit nou met bv. clientexec of modernbill? Wellicht niet helemaal ontopic maar het zou onze accountant worst wezen wat voor software we gebruiken. Nou hebben we overigens wel een abonnement aangeschaft op software die ze zelf ook gebruiken (i.v.m. snelle communicatie onderling), maar dit wordt zeker niet verplicht.



Hoe werkt dit met boekhouders?
Op welke manier accepteren hun data?Ik kan in principe met een schoenendoos aankomen, kost me alleen meer. ;)

Esbes
03/09/05, 18:11
Wij leveren gewoon alles op papier aan, niets digitaal...

Luuc, welke software gebruik je op het moment?

DHiemstra
03/09/05, 18:13
En hoeveel betaling jullie aan de boekhouder per maand/jaar als ik vragen mag?

En weet toevallig nog iemand een betrouwbare boekhouder in amsterdam waar je waar voor je geld krijgt?

crazycoder
03/09/05, 19:42
Origineel geplaatst door DHiemstra
Weer even een vraag van mij.
Ik ben al een tijdje bezig met een administratie paneel voor de administratie.

Nu vraag ik me af:
Hoe werkt dit met boekhouders?
Op welke manier accepteren hun data?
Ik hoorde namelijk dat veel boekhouders klanten verplichten een specifiek programma te gebruiken wat hun ook gebruiken.
Maar hoe werkt dit nou met bv. clientexec of modernbill?

Bij voorbaat dank
In de regel vraag je aan een accountant met welk pakket deze werkt. Op die manier kan je jezelf veel geld uitsparen. Veel accounts (en boekhoudkantoren) werken met meerdere pakketten.
Je kan het natuurlijk ook als selectiecriterium gebruiken :)

Als je met bijv clientexec werk dan zou je kunnen overwegen om offline een ander pakket te gebruiken..

robblok
05/09/05, 13:25
Veel boekhouders boeken liever zelf alles in dan dat ze dat laten doen door de klant. Dit omdat het achteraf corrigeren vaak veel geld kost. Ikzelf boek ook liever zelf alles in. Dit heeft mij in het verleden altijd veel tijd en ergernis bespaard.

crazycoder
05/09/05, 14:24
Origineel geplaatst door robblok
Veel boekhouders boeken liever zelf alles in dan dat ze dat laten doen door de klant. Dit omdat het achteraf corrigeren vaak veel geld kost. Ikzelf boek ook liever zelf alles in. Dit heeft mij in het verleden altijd veel tijd en ergernis bespaard.
Veel accountants wijzen hun klanten juist op de voordelen van het zelf invoeren.

Als jij van je klanten verwacht dat zij boekstukken coderen en/of inschrijven in een boek, dan kost het ze net zoveel tijd om alles zelf in te voeren. Vermits goed begeleid kan dat heel goed.

Ik ken ook boekhouders die voor een fixed bedrag (of uurloon) naar het bedrijf gaan om e.e.a. daar ter plaatse in te voeren en te controleren. Factureren doet men zelf, alle boekstukken en bankafschriften worden door de boekhouder gedaan.

Wij weten allebei dat veel boekingen zo standaard zijn dat die vlot en volgens mij ook foutloos in te voeren zijn.

robblok
05/09/05, 15:59
Klopt daar heb je gelijk in veel boekingen zijn zeker standaard. Vooral de verkopen. Toch komt het regelmatig voor dat het fout gaat.


Ook als het niet fout gaat moet toch als de jaarrekening wordt opgesteld alle administratie doorgekeken worden. Dit doorkijken kost meer tijd als de administratie door de klant zelf gedaan is. Dit omdat iedere boekhouder wel even wil zien waar hij zn handtekening onder zet.

Ikzelf werk tegen een zeer laag tarief daardoor is het voor de klant vaak voordeliger als ik het doe. Dit zijn slechts mijn ervaringen op het accountantskantoor waar ik gewerkt heb.

Santario
06/09/05, 01:21
Origineel geplaatst door robblok
Ikzelf werk tegen een zeer laag tarief daardoor is het voor de klant vaak voordeliger als ik het doe. Dit zijn slechts mijn ervaringen op het accountantskantoor waar ik gewerkt heb.

Een beetje TE laag tarief als je het mij vraagt. Mijn boekhouder rekent een normaal bedrag per uur (om even op een eerdere vraag terug te komen), eerst ook zelf proberen te doen maar een boekhouder is op de hoogte van alle voordeeltjes etc. :) De maandelijkse factuur die wij van de allerbeste man krijgen betaalt zich dubbel en dwars terug. Klinkt misschien gek maar wij 'verplichten' hem soms om ons een hoger uurtarief in rekening te brengen, als blijk van waardering onzerzijds. Echt, die man is goud waard :)

crazycoder
06/09/05, 07:02
Origineel geplaatst door robblok
Klopt daar heb je gelijk in veel boekingen zijn zeker standaard. Vooral de verkopen. Toch komt het regelmatig voor dat het fout gaat.

Ook als het niet fout gaat moet toch als de jaarrekening wordt opgesteld alle administratie doorgekeken worden. Dit doorkijken kost meer tijd als de administratie door de klant zelf gedaan is. Dit omdat iedere boekhouder wel even wil zien waar hij zn handtekening onder zet.

Ikzelf werk tegen een zeer laag tarief daardoor is het voor de klant vaak voordeliger als ik het doe. Dit zijn slechts mijn ervaringen op het accountantskantoor waar ik gewerkt heb.
Het werk van een door het administratie- of accountantskantoor ingehuurde krachten moet ook nagekeken worden.

Trouwens, zoveel zaken zijn er niet die echt fout kunnen gaan. Controleren lijkt mij een kwestie van het boekingsverslag cq journaalposten doorlopen.. Daar moet je toch vrij snel zien of het al dan niet goed is gegaan, de rest doet de software voor je..
Ieder weldenkend mens is in staat om een boekhouding correct in te kloppen. Heeft iemand totaal geen benul van administratieve zaken dan moet je die begeleiden of het werk voor die persoon doen.
Eens dat iemand door heeft hoe e.e.a. geboekt moet worden is het een eitje..

Jij bent overigens de enige boekhouder waarvan ik weet dat hij voor zo weinig geld werkt.

robblok
06/09/05, 10:35
Komt omdat ik wil gaan outsourcen. Ik wil boekhoudingen van nederlandse bedrijven in het buitenland gaan voeren. Dat is de reden waarom ik zo goedkoop ben. Ik wil zelf in het buitenland gaan wonen en vandaaruit de boekhoudingen doen.

Boekhoudingen zijn vrij simpel maar je moet toch enig verstand hebben van belastingen ook. Dit omdat je niet zomaar elke bon als aftrekbaar mag bestempelen. Het normale spul, je inkopen van servercapaciteit natuurlijk wel. Maar stel je gaat opeens een tv kopen. Voor een effectenkantoor kan dat aftrekbaar zijn bv omdat die er nieuws op volgen maar voor een bouwbedrijf niet natuurlijk. Het controleren gaat meer over de bijzondere bonnen. Boekhouders willen altijd even allee inkoopbonnen doorlopen omdat ze toch deels verantwoordelijk zijn voor de administratie.

Ik zeg overigens niet dat boekhouden moeilijk is als je goed weet wat je doet of goed begeleid wordt. Het moeilijkere is de balans en verlies en winst maken. De eerste opzet van een boekhouding en de fiscale regels die gelden.

Maar vergis je er echt niet in hoor er zijn zat mensen die het niet willen of niet kunnen die wel heel goed zijn in het uitoefenen van hun vak op hun vakgebied.

eightyb
07/09/05, 16:42
Origineel geplaatst door Santario


Klinkt misschien gek maar wij 'verplichten' hem soms om ons een hoger uurtarief in rekening te brengen, als blijk van waardering onzerzijds.
Dat klinkt inderdaad heel gek uit de mond van een ondernemer.

Cliff
08/09/05, 08:48
Onze boekhouder kan per Terminal Services rechstreeks in ons eigen administratie pakket komen en daardoor ten allertijde de data verwerken.