PDA

Bekijk Volledige Versie : In dienst bij je eigen bedrijf?



DHiemstra
03/09/05, 13:43
Beste,

Ik heb sinds kort mijn eigen onderneming en heb nu een vraag die voor mij erg belangrijk is.

Ik ben full-time met mijn eigen bedrijf bezig nu vraag ik mij af hoe ik mijzelf het beste kan betalen?

Stel mijn bedrijf heeft 1000 euro per maand winst en ik wil mijzelf 500 per maand betalen.
Moet ik mezelf dan in loondienst nemen bij mijn eigen bedrijf of werkt dit anders?

Ik heb al een tijd op de site van de belastingdienst gezocht maar kan er niets over vinden.

Alvast bedankt.

uhm ok..
03/09/05, 13:54
Welke rechtsvorm?

DHiemstra
03/09/05, 13:57
Eenmanszaak

ChemicalWH
03/09/05, 14:14
Origineel geplaatst door DHiemstra
Eenmanszaak

In dat geval is (als ik me niet vergis) de winst uit je onderneming tevens je loon.

Ruud

froggie
03/09/05, 14:55
Jij bent het bedrijf en andersom. De winst van het bedrijf is dus ook meteen jou salaris. Het werkt uiteraard ook de andere kant op: schulden van het bedrijf zijn persoonlijke schulden.

Hoe je de winst van je bedrijf verdeelt moet je zelf weten. Als jij 500 euro nodig hebt om van te leven pak je dat deel van de winst en de rest stop je in een potje voor bijv investeringen.

hostplaatsje
03/09/05, 15:23
Je hoefd pas loonbelasting te betalen wanneer je personeel in dienst hebt. In dit geval ben je zelf alleen bezig dus dan is het niet nodig. Wanneer je dus een eenmanszaak hebt en je bent helemaal voor je zelf bezig dan is loonbelasting niet aan de orde.

DHiemstra
03/09/05, 17:04
Heel erg bedankt allemaal.

CharlieRoot
03/09/05, 17:43
Hoe zit dit bij VOF ? kan je (bij wijze van spreken) hierbij ook geld gewoon overmaken naar prive rekening o.v.v salaris oid?

Jamai
03/09/05, 17:49
VOF werkt vrijwel hetzelfde als een eenmanszaak, alleen met 2 of meer personen.
Ook hier is de winst jullie loon, en de schulden van het bedrijf jullie persoonlijke schulden.

kevers84
03/09/05, 18:16
of je betaald het met je zwart geld :P

CharlieRoot
03/09/05, 18:34
Origineel geplaatst door Jamai
VOF werkt vrijwel hetzelfde als een eenmanszaak, alleen met 2 of meer personen.
Ook hier is de winst jullie loon, en de schulden van het bedrijf jullie persoonlijke schulden.

Hoe werkt dit dan met uitbetalen? Gewoon geld overboeken of hangen hier nog meer dingen aan?

eMiz0r
03/09/05, 18:41
Nope, gewoon geld overboeken zonder haken of ogen. Je betaald inkomstenbelasting over al je winst (dus ook winst die je op de bedrijfsrekening laat staan).

Ook wij zijn een VOF, ik spreek dus uit ervaring :)

MediaServe
03/09/05, 18:41
Origineel geplaatst door CharlieRoot


Hoe werkt dit dan met uitbetalen? Gewoon geld overboeken of hangen hier nog meer dingen aan? Inderdaad, gewoon jezelf uitbetalen.
Je mag doen met het geld wat je maar wilt. :)

CharlieRoot
03/09/05, 18:56
Origineel geplaatst door MediaServe
Inderdaad, gewoon jezelf uitbetalen.
Je mag doen met het geld wat je maar wilt. :)

En ik altijd maar denken dat administratie een vak was ;)

crazycoder
03/09/05, 19:40
Origineel geplaatst door CharlieRoot


En ik altijd maar denken dat administratie een vak was ;)
En waarom denk je dat de meeste bedrijven de 1e 5 jaar niet overleven :)

OperatorCitus3
03/09/05, 20:29
Origineel geplaatst door CharlieRoot


En ik altijd maar denken dat administratie een vak was ;)

Noem jij dit administratie? Dit is puur algemeen bekende informatie over hoe je je eigen loon uit betaalt, Administratie op hoog niveau is toch wel iets anders vriend :)

Tuneboy
03/09/05, 20:53
Het is inderdaad niet echt bijzondere informatie, maar toch :)

Sander-
03/09/05, 22:38
Origineel geplaatst door kevers84
of je betaald het met je zwart geld :P

Tot je de FIOD achter je aan hebt... Als het zover is dan ben je goed zuur, dan tappen ze continu zelfs je telefoon af... Als die je kapot willen maken dan kunnen ze je zelfs met de beste boekhouder ter wereld nog een loer draaien

robblok
05/09/05, 13:27
De belastingdienst gaat echt wel kijken of je bestedingspatroon goed is hoor als ze wat zwartgeld verwachten. Als jij geen geld uit je zaak krijgt op papier en geen andere inkomsten hebt dan gaat daar echt wel een lampje branden. Voor dit soort dingen zijn hebben ze statistieken.

Energie
05/09/05, 15:49
eenmanszaak == prive :)

Emard
05/09/05, 15:50
Origineel geplaatst door ChemicalWH


In dat geval is (als ik me niet vergis) de winst uit je onderneming tevens je loon.

Ruud

Hoe kom ik dan bij het idee dat er word gekeken naar het gemiddel verdiende loon in jou branche en dat moet je als loon doen. Meer kan natuurlijk altijd maar minder moet je aantoonbaar kunnen maken (wanneer je bijv. in schulden zit).

Of heb ik het nu over een .bv en geen eenmanszaak?

robblok
06/09/05, 10:42
Je hebt het over een BV. Hier heb je geen last van bij een VOF of eenmanszaak

hires
16/09/05, 12:21
Nog even voor een Eenmanszaak: je mag dus doen met de kale winst wat je wil, maar moet je daar nu wel of geen inkomstenbelasting/loonbelasting over betalen? Just checkin'... Je moet wel ergens aan kunnen geven dat je een bepaalde winst hebt behaald toch; in een balans?

Triloxigen
16/09/05, 12:24
En daarom hou je je administratie bij, aan het eind van het jaar vul je je eindjaarsopgaf in en daar staat ook je winst = loon.
En daar gaat dus de inkomstenbelasting af.

robblok
16/09/05, 17:15
Inderdaad aan het eind van het jaar geef je je winst op aan de belastingdienst. Je netto winst is dus winst voor belastingen. P.s kan zelfs nog zijn dat de commerciele en fiscale winst van elkaar verschillen. Hoewel de meeste kleine bedrijven dit liever niet hebben ivm de eenvoud.

3j3ct
16/09/05, 23:24
nou zat ik ook op de belastingdienst site te kijken :D en als je onder de 1345 euro per jaar moet afdragen aan btw hoef je dit niet af te dragen,maar hoe krijg ik mn btw dan terug?

Triloxigen
17/09/05, 09:27
Je krijgt alleen BTW terug als je meer inkoopt dan verkoopt.

3j3ct
17/09/05, 12:02
maar je mag toch gewoon je verkoop min inkoop doen

Triloxigen
17/09/05, 12:25
Ook goed

crazycoder
17/09/05, 17:10
Origineel geplaatst door 3j3ct
maar je mag toch gewoon je verkoop min inkoop doen
Misschien doe jij er goed aan om iemand in te huren die er wat meer vanaf weet.. Ik denk dat zo iemand geld voor jou kan verdienen..

hires
17/09/05, 17:33
Die BTW die je al betaald hebt, maar toch onder de EUR 1345,= blijft, krijg je terug aan het eind van het jaar, lijkt me. Na je jaaropgaaf. (Hmm.. Of kan dat ook per kwartaal..?)

3j3ct
17/09/05, 19:15
Origineel geplaatst door crazycoder

Misschien doe jij er goed aan om iemand in te huren die er wat meer vanaf weet.. Ik denk dat zo iemand geld voor jou kan verdienen..

ik wil binnenkort beginnen met een bedrijf vandaar dat ik aan het rondkijken ben

Tuinslak
19/09/05, 17:42
Vraagje, mag je als Nederlandse éénmanszaak ook (al dan niet buitelanders) werknemers aannemen?

En hoe zit dat met een VOF?

Triloxigen
19/09/05, 17:53
Origineel geplaatst door Tuinslak
Vraagje, mag je als Nederlandse éénmanszaak ook (al dan niet buitelanders) werknemers aannemen?

Ja, waarom niet?

lumomm
19/09/05, 17:54
Origineel geplaatst door froggie
Jij bent het bedrijf en andersom. De winst van het bedrijf is dus ook meteen jou salaris. Het werkt uiteraard ook de andere kant op: schulden van het bedrijf zijn persoonlijke schulden.

Hoe je de winst van je bedrijf verdeelt moet je zelf weten. Als jij 500 euro nodig hebt om van te leven pak je dat deel van de winst en de rest stop je in een potje voor bijv investeringen.

Dit kan dus niet, want je postje wordt ook gewoon gezien als winst. Als je echt reserveringen wil gaan boeken kun je beter op een BV-NV-CV-LtD overstappen.

Wat je als startende ondernemer wel kan is al je investeringen in een keer afschrijven. Dit kan je winst en dus belasting flink drukken.

lumomm
19/09/05, 17:55
Origineel geplaatst door Tuinslak
Vraagje, mag je als Nederlandse éénmanszaak ook (al dan niet buitelanders) werknemers aannemen?

En hoe zit dat met een VOF?

Natuurlijk mag dat! En wat bedoel je met buitenlanders? EU inwoners mag je gewoon als werknemers in dienst nemen. Voor werknemers buiten de EU heb je een vergunning nodig.

lumomm
19/09/05, 18:02
Origineel geplaatst door 3j3ct
nou zat ik ook op de belastingdienst site te kijken :D en als je onder de 1345 euro per jaar moet afdragen aan btw hoef je dit niet af te dragen,maar hoe krijg ik mn btw dan terug?


Als je al BTW moet afdragen, dan krijg je dus nooit BTW terug. Deze regeling waar jij naar verwijst is de KOR (Kleine ondernemings regeling) Stel je moet aan het eind van het jaar minder dan 1345 btw afdragen dan hoef je deze dus niet af te dragen. Voorbeeld je hebt voor 10.000 verkocht en voor 8000 ingekocht. Normaal zou je dan 10000-8000= 2000 x 1.19 = 380 aan btw afdragen dit is minder dan eur. 1345 dus je hoeft dit niet af te dragen, let wel dit wordt als winst(loon)gezien.

Er geld ook nog een andere regel namelijk moet je tussen de 1345 en 1800(ongeveer) dan hoef je volgens de KOR maar de helft van de BTW af te dragen.

Tuinslak
19/09/05, 18:16
Origineel geplaatst door lumomm


Natuurlijk mag dat! En wat bedoel je met buitenlanders? EU inwoners mag je gewoon als werknemers in dienst nemen. Voor werknemers buiten de EU heb je een vergunning nodig.
Buitenlanders als Belg, dus EU unie.