PDA

Bekijk Volledige Versie : verhuizen DA server en dus ander ipnummer



nieuwhier
02/09/05, 13:14
Hallo,

Een DA server die wij overgenomen hebben willen we van fysieke locatie en dus van ipnummers veranderen. Er worden maar zo'n zes ipnummers gebruikt op die server voor een kleine 300 klanten. Jammer genoeg draait ook de DNS voor die klanten op die server.

We hebben elders(gescheiden locaties) een prim. en secun. DNS draaien, wellicht slim om eerst de klanten/domeinen van DNS te veranderen en daarna pas te verhuizen ?

Ipnummers veranderen is niet zo moeilijk maar de stappen die je moet nemen om de downtime tot een minimum te beperken is wat lastiger.

Heeft iemand toevallig alle stappen op een rijtje of wat tips ?

groet,
nieuwhier!

jinxedworld
02/09/05, 13:35
Kleine tip van mij, vergeet vooral niet om je DA licenties om te zetten, aangezien deze licentie aan het IP-adres gekoppeld word!

nieuwhier
02/09/05, 14:02
Origineel geplaatst door jinxedworld
Kleine tip van mij, vergeet vooral niet om je DA licenties om te zetten, aangezien deze licentie aan het IP-adres gekoppeld word!

thx. inderdaad niet onbelanrijk ja. DA komt met een optie om klanten van de ene server naar de andere te verhuizen. misschien moet ik anders daar op wachten. maakt alles wel wat minder stressy denk ik.

mdf
02/09/05, 14:44
Even een mailtje naar sales@directadmin.com en Mark kan je zo een scriptje sturen om ip adressen ed aan te passen.

nieuwhier
02/09/05, 14:55
Even een mailtje naar sales@directadmin.com en Mark kan je zo een scriptje sturen om ip adressen ed aan te passen.

Ok thx, das een goeie. Zal ik zeker doen. Ik geloof dat er zo ong. 1000 domeinnamen in die DNS zitten(prim. en sec zitten op die server). Die zouden allemaal veranderd moeten worden. Tips daarover ?

xYnta
02/09/05, 15:15
Je bent het aanpassen van de NS bij de registar of in DA zelf. Want in DA zelf kunnen de medewerkers van DA dit zeer gemakkelijk aanpassen.

nieuwhier
02/09/05, 15:28
Je bent het aanpassen van de NS bij de registar of in DA zelf. Want in DA zelf kunnen de medewerkers van DA dit zeer gemakkelijk aanpassen. [/QUOTE]

ok... in DA geloof ik wel dat ipnummer veranderd goed te doen/plannen is. maar dan erbuiten. Het dns probleem.

Als ik voor de ns1.voorbeeld.nl en ns2.voorbeeld.nl nieuwe ipnummers bij sidn doorgeef dan wordt dat daar in de ochtend tussen 7 en 8 verwerkt. en ergens in die buurt zou dan ook de ipnummer change moeten plaatsvinden.

En dat alles met zo min mogelijk downtime.

Zie ik dat goed zo?

MaffeMuis
02/09/05, 15:28
volgens mij zit er al zo'n scripje standaard bij?
/usr/local/directadmin/scripts/ipswap.sh

Je kan vast de NS2 op de nieuwe IP zetten...
En NS1 op de oude IP

bij SIDN doorgeven wat de NS2 ipadres is.
Wanneer de IP's bekent zijn, server eruit trekken, rijden naar je nieuwe locatie, daar inplugge en de nieuwe IP's invoeren en dan de NS1 bij ISDN doorgeven.

wat doet die nu:

Eerst blijft deze draaien op NS1 Je trekt de server er uit, Internet zoekt NS1 & NS2 onvindbaar... Downtime (hardt rijden)

Server op nieuwe locatie inpluggen. Instellen. NS1 als NS2
NS2 is dan actief.
Internet zoekt eerst NS1 onvindbaar zoekt naar NS2 gevonden.. een draait.... :P
En dan geeft je bij SIDN weer de nieuwe NS1 door.

Zo kort gezegd.....
Want de NS1 en NS2 draaien toch op de zelfde server...

jinxedworld
02/09/05, 15:31
Nameserverchange duurt 24 - 48 uur voordat alles wereldwijd ververst is, houd hier dan rekening mee.


Origineel geplaatst door nieuwhier
Je bent het aanpassen van de NS bij de registar of in DA zelf. Want in DA zelf kunnen de medewerkers van DA dit zeer gemakkelijk aanpassen.

ok... in DA geloof ik wel dat ipnummer veranderd goed te doen/plannen is. maar dan erbuiten. Het dns probleem.

Als ik voor de ns1.voorbeeld.nl en ns2.voorbeeld.nl nieuwe ipnummers bij sidn doorgeef dan wordt dat daar in de ochtend tussen 7 en 8 verwerkt. en ergens in die buurt zou dan ook de ipnummer change moeten plaatsvinden.

En dat alles met zo min mogelijk downtime.

Zie ik dat goed zo? [/QUOTE]

mdf
02/09/05, 15:41
Origineel geplaatst door MaffeMuis

bij ISDN doorgeven wat de NS2 ipadres is.
Wanneer de IP's bekent zijn, server eruit trekken, rijden naar je nieuwe locatie, daar inplugge en de nieuwe IP's invoeren en dan de NS1 bij ISDN doorgeven.


Ik zou de SIDN nemen in dit geval; KPN heeft hier weinig mee van doen ;)

MaffeMuis
02/09/05, 15:42
Origineel geplaatst door Synssans


Ik zou de SIDN nemen in dit geval; KPN heeft hier weinig mee van doen ;)

haha, sorry :P ik bedoelde dat dus :P

nieuwhier
02/09/05, 15:59
Ok, beste optie tot nu toe lijkt me dus:

1. Ipnummer ns2 wijzigen bij SIDN in nwe ipnummer
2. min. 48 uur wachten.
3. in de nacht server uit rack trekken en rijeeeee
4. in nieuw rack hangen en ipchange uitvoeren
5. controleren of het werkt. Als het niet werkt snel terugrijden ;-)
6. Voor 7 uur de ns1 wijzigen bij SIDN
Zo valt hij wel mee eigenlijk of zie ik iets over het hoofd ?


Een andere mogelijkheid, een oud servertje even DNS laten draaien op de oude locatie en de NS in 1x omzetten ?

MaffeMuis
02/09/05, 16:11
Als stap5 werkt, hoef je niet perse 6 voor 7 uur aan te passen.
Duurt ook weer 48 uurtjes.

en stap -1 is bij DA een licentie op het nieuwe IP aanvragen :)

Markuz
02/09/05, 16:28
http://www.directadmin.com/change_ip.txt

paar jaar terug gebruikt, werkt goed imo :)

nieuwhier
02/09/05, 16:30
Als stap5 werkt, hoef je niet perse 6 voor 7 uur aan te passen.Duurt ook weer 48 uurtjes.

Het heeft niet echt haast nee, maar voor 7 uur gewijzigd is dus binnen 48 uur actief anders komt er weer 24 uur bij ;-)



en stap -1 is bij DA een licentie op het nieuwe IP aanvragen :) [/B]
Inderdaad! Das de eerste stap. Heb hem genoteerd.

Overigens moet ik op dat nieuwe ipnummer wel even een DNS hangen met het betreffende domein om de wijziging bij SIDN erdoor te krijgen. maar das geen probleem.

snaaps
03/09/05, 01:55
wou gaan binnenkort ook een 4 servers verhuizen.
echter laat ik dit doen door iemand die er net iets meer vestand van heeft dan mij.
als ik het goed heb begrepen zullen er ip tunnels worden aangemaakt op de oude locatie op een dns server. vervolgens trekken we de server eruit en plaatsen deze op de nieuwe locatie. De enige downtime die we dan hebben is dat waneer de power van de servers zijn.
hierna passen wij alle domeinnamen in 1 keer aan.
(Dit kan zoiezo via sidn)

Maar goed, ik laat het maar doen.