PDA

Bekijk Volledige Versie : Stroomverbruik & Stroomprijzen, hou je er rekening mee?



IProuting
30/08/05, 12:42
Ik heb vernomen van diverse datacentra dat zij volgend jaar de cabinetprijzen willen verhogen, dit vanwege de verwachte hogere stroomprijzen.

Nu geven de meeste DC in Nederland 8A gratis bij een footprint met een 16A piekmogelijkheid per aansluiting.

Nu gebruiken servers steeds meer stroom. Dual Xeon of Opteron servers gebruiken vlot 1 tot 2 A ieder. Dualcore CPUs gebruiken ook een ongelooflijke hoeveelheid stroom.

In hoeverre houden colocatie providers hier rekening ermee? vragen jullie welke machine een klant komt plaatsen? passen jullie hierop prijzen aan?

Als cabinet prijzen inderdaad (fors) gaan stijgen, zal de eindgebruiker dit merken?

Graag jullie reacties.

Wido
30/08/05, 12:52
Mag ik eerst weten uit welke bronnen jij dit vernomen hebt?

eMiz0r
30/08/05, 13:04
Financiele dagblad? :P

Olieprijzen stijgen rázendsnel en de stroomprijzen zijn hier aan gekoppeld, 1 en 1 is 2.

xYnta
30/08/05, 13:08
Ik had hier nog niks over vernomen, maar als de prijzen stijgen dan zullen de prijzen voor de klant ook wel stijgen he.

IProuting
30/08/05, 13:09
Ik heb het vernomen van diverse datacentra. Inderdaad werd als een van de belangrijkste redenen de stijging van olieprijzen genoemd. Elk jaar kopen de datacentra tegen een X prijs hun stroom. Dit jaar was stroom relatief voordelig maar men verwacht een slechte deal te kunnen maken voor volgend jaar.

Deze prijzen gaan ze doorberekenen aan de klant.

Ik vraag me gewoon af in hoeverre we hier letten op stroomverbruik van een server? in USA is colocatie bijvoorbeeld duurder dan dedicated servers omdat:

- Stroomverbruik minder voorspelbaar is
- meer overhead voor toegang e.d.
- Dataverkeer, meestal weet een colocatie klant beter welk dataverkeer pakket bij hem past, terwijl dedicated server klanten nemen wat ze erbij krijgen.

Maar in hoeverre gaan we in de toekomst dus rekening houden met de zwaardere servers en het hogere stroomverbruik?

Glenn
30/08/05, 13:12
Welke 'diverse datacentra'? En van wie binnen dat datacentrum? Als ik alles moet geloven wat binnen een DC gezegd wordt...

eMiz0r
30/08/05, 13:16
Origineel geplaatst door Glenn
Welke 'diverse datacentra'? En van wie binnen dat datacentrum? Als ik alles moet geloven wat binnen een DC gezegd wordt...

Laten we het zo zeggen:

Het zou vrij logisch zijn dat de prijzen stijgen als gevolg van hogere stroomkosten. Een huishouden gaat ook meer betalen (sowieso stijgt de prijs zo'n 6% per jaar), dus waarom een grootverbruiker als een DC niet..

Als de prijzen zouden verhogen zal het redelijk meevallen denk ik. Wij letten er in ieder geval niet op. Dit topic brengt me overigens wel op een ander idee (toepassen van inflatiecorrectie), maar daar zal ik in een ander topic op verder gaan.

ProServe
30/08/05, 13:17
Ik denk dat het niet zo uitmaakt van wie hij dit gehoord heeft, het is gewoon een feit dat de energieprijzen gaan stijgen (en dat nu al doen). Dus zullen de hosters dat uiteindelijk ook gaan merken.

Cliff
30/08/05, 13:18
Wij houden er zeker rekening mee, met een eigen pand moet je wel.

IProuting
30/08/05, 13:20
Nou Glenn, als je een afnemer bent van floorspace direct bij een DC dan weet je dat er bepaalde zaken gebonden zijn aan NDA verklaringen en contracten. Dus met namen strooien lijkt me vanuit mijn optiek niet verstandig.

Maar ik vernam het van mijn account managers, die van de directie hebben vernomen dat volgend jaar de prijs voor een footprint waarschijnlijk zal gaan stijgen. Dit was niet zeker, maar wel was het 100% zeker dat de prijs voor extra stroom zou gaan stijgen.

En gezien veel cabinets meer gebruiken dan de inbegrepen 8A, is dat dus een belangrijk punt.

Mocht je het allemaal niet geloven, waarom bel je dan eens niet met je DC en vraag je of bij hen ook de stroomprijzen volgend jaar hoger zullen uitvallen?

Glenn
30/08/05, 13:22
Ik geloof wel dat de energieprijzen gaan stijgen, dat kan ik moeilijk ontkennen ;) Maar ik vraag me af of we het daadwerkelijk zo gaan merken. Het kan bijv. ook zijn dat de DC hun marge gewoon wat laten slinken.

IProuting
30/08/05, 13:23
In deze tijd hanteren DC al minimale marges.

Glenn
30/08/05, 13:26
Origineel geplaatst door IProuting
Nou Glenn, als je een afnemer bent van floorspace direct bij een DC dan weet je dat er bepaalde zaken gebonden zijn aan NDA verklaringen en contracten. Dus met namen strooien lijkt me vanuit mijn optiek niet verstandig.

Ok.


Maar ik vernam het van mijn account managers, die van de directie hebben vernomen dat volgend jaar de prijs voor een footprint waarschijnlijk zal gaan stijgen. Dit was niet zeker, maar wel was het 100% zeker dat de prijs voor extra stroom zou gaan stijgen.

En gezien veel cabinets meer gebruiken dan de inbegrepen 8A, is dat dus een belangrijk punt.

Eens.


Mocht je het allemaal niet geloven, waarom bel je dan eens niet met je DC en vraag je of bij hen ook de stroomprijzen volgend jaar hoger zullen uitvallen?
Rustig joh! :) De reden waarom ik wellicht wat sceptisch reageerde is omdat er vaak dingen 'zomaar' beweerd worden. Vandaar dat ik graag wat duidelijkheid wilde. Het is niet dat ik jou vreselijk wantrouw :)

IProuting
30/08/05, 13:35
Bedoel ik het niet hard hoor, wellicht leest het heel hard, maar ben meestal gewoon duidelijk en recht door zee.

Zullen we weer ontopic gaan en discuzeuren;) wat te doen met de hogere stroomprijzen, laten we even aannemen dat de prijzen inderdaad hoger zullen uitvallen.

ivs
30/08/05, 13:45
Wat ik me dan weer afvraag, hebben alle colocatie / dedicated aanbieders in hun AV vermeld dat ze een stijging in de energie kosten door kunnen berekenen. Zal me niks verbazen als dit er vaak niet instaat omdat dit pas een kwestie van de afgelopen tijd is.

IProuting
30/08/05, 13:56
Ik ga er even vanuit dat er in alle AV staat dat tarieven kunnen wijzigen, natuurlijk kan een klant daarop besluiten het contract te ontbinden.

Maar als er een goede band is tussen leverancier - klant dan zal dit niet zo snel gebeuren lijkt me.

Ik neem even aan dat iedereen elkaar een gezonde bedrijfsvoering gunt? ik heb liever gezonde leveranciers dan zwakke die snel kunnen omvallen, dat levert alleen maar problemen op voor mij.

PeterT
30/08/05, 14:05
Even tussendoor:

Olieprijzen hebben niets, tot nauwelijks iets, te maken met de hogere stroom kosten, aangezien, vooral in Nederland, het overgrote merendeel via gastinallaties wordt opgewekt.
Kolen worden ook nog gestookt, naast notendopjes (groene stroom ;)) en andere brandstoffen.

Olie zul je hier echter niet tegen komen.

V. Kleijnendorst
30/08/05, 14:08
De olieprijs bepaalt voor de helft of de elektriciteitsprijs moet worden bijgesteld. De andere helft wordt bepaald door het geïndexeerde jaargemiddelde van de APX-prijs (de prijs voor vrij verhandelde elektriciteit op de Amsterdam Power Exchange) die beduidend minder is gestegen dan de olieprijs.

IProuting
30/08/05, 14:09
Helaas hebben we in dat geval dus ook last van de hoge gas prijzen, kolenprijzen en groene stroom is zonder subsidie zowieso duur;)

Maar naar mijn weten zijn de Nederlandse energieprijzen deels gekoppeld aan de olieprijzen.

EDIT: zoals bovenstaand voorbeeld laat zien, blijkt dat inderdaad het geval te zijn.

PeterT
30/08/05, 14:15
@V. Kleijnendors, er speelt wat meer dan die regeling in die branche.
De olieprijs zal níet zijn wat de elektriciteitsprijs doet stijgen, wees maar niet bang.
Sowieso is dat een regeling die (voornamelijk) voor de kleingebruikers in het leven is geroepen.
Vooralsnog bepaalt de DTe dit.

@IProuting, de grotere energie-opwekkende maatschappijen in Nederland hebben langdurige contracten lopen over de gasprijs met vaste prijs.
Aangezien het overgrote merendeel op gas loopt, zal daarop geen stijging zijn in kosten.

ivs
30/08/05, 14:17
Origineel geplaatst door PeterT
Even tussendoor:

Olieprijzen hebben niets, tot nauwelijks iets, te maken met de hogere stroom kosten, aangezien, vooral in Nederland, het overgrote merendeel via gastinallaties wordt opgewekt.
Kolen worden ook nog gestookt, naast notendopjes (groene stroom ;)) en andere brandstoffen.

Olie zul je hier echter niet tegen komen.

Klopt, maar volgens mij is de gasprijs gekoppeld aan de olieprijs want dat is ook één van de reden van de economische meevallers van het kabinet.

PeterT
30/08/05, 14:26
ivs, lees even de latere posts ;)

eMiz0r
30/08/05, 14:50
De prijs van stroom is gekoppeld aan de prijs van olie. Die olieprijs is het afgelopen jaar omhoog geschoten. Deze stijging werkt door in de inkoopprijs voor energiebedrijven.


Ook andere oorzaken hebben op korte termijn een prijsopdrijvend effect, zoals de sterke schommelingen van de gas- en olieprijs en extra milieukosten die vanaf 2005 ingevoerd worden


De energierekening dit jaar valt ruim 200 euro hoger uit voor een gemiddeld huishouden en zal zo'n 1600 euro zijn. Deze voorspelling doet EnergieNed, de vereniging van energiebedrijven. Begin dit jaar maakten de energiebedrijven bekend dat de rekening voor gas en stroom met ongeveer 150 euro zou stijgen ten opzichte van 2004. Maar deze uitspraak is achterhaald door de hoge olieprijs


DTe beoordeelt vier keer per jaar of de elektriciteitsprijzen voor kleinverbruikers bijgesteld moeten worden. Bijstelling vindt plaats wanneer ontwikkelingen die het prijsniveau van de inkooprijs van elektriciteit beïnvloeden, zoals stijgende brandstofkosten, daartoe aanleiding geven.

Liegen al die energiebedrijven nou..?

PeterT
30/08/05, 15:28
Ach ja, geloof wat je wilt geloven.
Zoals sommige hier 'inside information' mbt datacentra hebben, hebben andere die op een ander gebied.

ProServe
30/08/05, 16:07
We zullen wel gaan zien wie gelijk heeft, niet?

luser
30/08/05, 16:07
Dan gaan sommigen raar staan kijken ;)

IProuting
30/08/05, 16:16
Laten we even voor de discussie ervanuitgaan dat de prijzen omhoog zullen gaan, als het dan niet gebeurt is het alleen een meevaller.

In ieder geval hebben de DCs waar wij floorprints hebben afgenomen aangegeven dat de prijzen omhoog zullen gaan, dus vooralsnog ga ik uit van die situatie. Ik denk dat meer directe afnemers dit hebben vernomen.

McRox
30/08/05, 17:01
Olieprijzen hebben wel degelijk grote invloed op de energierekeningen, zelfs als er in NL veel gebruik wordt gemaakt van gasinstallaties voor stroomvoorzieningen.

AAMOF, aardolie heeft invloed op de dollarkoers en gezien de dollarkoers al ongelooflijk veel invloed heeft op de hele wereldeconomie, waarom zou daardoor bijv. goud niet van prijs veranderen, of misschien stroom of mijn 7up? ;)

Tenslotte, als de aardolie prijzen stijgen en de meeste EU landen daardoor hun stroomprijzen verhogen, waarom zou dit met NL niet gebeuren? De energiebedrijven zien dat het best duurder mag aangezien andere EU landen ook hoger liggen en langzamerhand kom je uiteindelijk overal ongeveer even duur uit..

That's business ;)

We Dare
30/08/05, 17:46
Als beheerder van verschillende eigen datacentra kunnen we wel stellen dat we zouden moeten weten wat de stroomprijs voor invloed heeft op de doorberekende prijs aan de colo klant.

Feit is dus dat de stroomprijzen wel degelijk de trend volgen van de olieprijs.
Nog een feit is dat de stroomprijzen met een dusdanig percentage omhoog gaan dat een doorberekening aan colocatie klanten niet uitgesloten kan worden.
Feit 3 is dat alle grote stroomcontracten voor minimaal 3 jaar worden afgesloten (1 jaar kan ook maar dan betaal je een veel hoger tarief), gedurende die periode blijven de prijzen dus gelijk, je zal dus ook zien dat niet alle datacentra tegelijk deze prijzen aan zullen passen.
Tot zover de feiten.

Veel mensen onderschatten vaak hoeveel procent van het colocatie tarief van bijvoorbeeld een rack direct naar de energieleverancier gaat, daarnaast is het ook nog eens zo dat wanneer men bijvoorbeeld 8A aan stroom verbruikt dat die stroom voor een groot deel weer omgezet wordt in warmte en dit moet natuurlijk weer gekoeld worden door (energie-verslindende) airco systemen.
Al met al is de colo wereld dus bijzonder zwaar afhankelijk van de stroomprijzen en zeker met de toch al vrij lage marges van tegenwoordig zal men zien dat er op een bepaald moment een stijging in prijs zal plaatsvinden.

froggie
30/08/05, 18:54
Ik vraag me op mijn beurt dan weer af: zullen de prijzen bij alle colo aanbieders evenveel stijgen of zullen bijv budget colo's hun prijzen procentueel gezien meer moeten verhogen om nog uit te kunnen komen met de kosten?


We-Dare: is er al een idee wanneer we de nieuwe website kunnen verwachten met oa meer info over de nieuwe locatie in A'dam?

PeterT
30/08/05, 22:40
Origineel geplaatst door ProServe
We zullen wel gaan zien wie gelijk heeft, niet?

Let op dat ik niet heb gezegd dat de prijzen niet zullen stijgen.
Echter zal het niet de olieprijs zijn die het overgrote merendeel van dit verschil gaat maken.

joske
30/08/05, 23:58
Niet alleen de stroomprijs maar ook het totale energie verbruik per rack zal zal de prijs van een footprint duurder maken. Denk maar aan die blade servers die slurpen energie (10.000 watt per rack) waarvoor datacenters dienen te investeren in UPS capaciteit, transformatoren, stroomborden, koeling,... dit zal een invloed hebben op de prijs per footprint. De meeste datacenters werden uitgebouwd voor 1000 Watt per m², als dat een paar duizend Watt per m² wordt dan zal dat wel in de prijzen tot uiting komen.