PDA

Bekijk Volledige Versie : Dezelfde bedrijfsnamen



Erik
18/08/05, 12:53
Ik denk erover mijn bedrijfsnaam voor webhosting activiteiten te gaan wijzigen. Ik heb een korte en krachtige naam op het oog maar er is één potentieel probleem: een internetbedrijf in Amerika gebruikt dezelfde naam. Aangezien ik op de Nederlandse en Europese markt actief ben lijkt mij dit niet zo'n probleem.
De namen verschillen ook nog een beetje, namelijk:

ik: Blabla Hosting
Amerikanen: Blabla Internet

Weten jullie hier meer van? Kan ik gezeur krijgen als ik dit doorzet?

Triloxigen
18/08/05, 12:59
Ligt eraan of het in Europa een registered trademark is.

Er zijn meerdere bedrijven die Webzilla als naam hebben, sommige hebben totaal andere producten.

Erik
18/08/05, 13:01
Ik heb nog een vervolgvraag. Is het lonend om een merkenonderzoek te laten doen en het als handelsmerk in Europa te laten registreren? Als je het gebruikt heb je namelijk net zo veel recht las ik bij de Kamer van Koophandel

Technotop
18/08/05, 13:07
Volgens mij zou het kunnen.. je hebt ook www.icehosting.com en www.icehosting.nl

Triloxigen
18/08/05, 13:07
Origineel geplaatst door Erik
Ik heb nog een vervolgvraag. Is het lonend om een merkenonderzoek te laten doen en het als handelsmerk in Europa te laten registreren? Als je het gebruikt heb je namelijk net zo veel recht las ik bij de Kamer van Koophandel

Het kan inderdaad lonend zijn, maar als ik jou was zou ik de kosten en de voordelen afwegen.

Jamai
18/08/05, 16:03
Het is toch, zeker met hosting, sterk aan te raden om je handelsnaam ook als merknaam te registreren. Je staat wel degelijk sterker, en voor de kosten hoef je het niet te laten (paar honderd euro maar wel meteen voor 10 jaar vastgelegd!)

Triloxigen
18/08/05, 16:19
Origineel geplaatst door Jamai
Het is toch, zeker met hosting, sterk aan te raden om je handelsnaam ook als merknaam te registreren. Je staat wel degelijk sterker, en voor de kosten hoef je het niet te laten (paar honderd euro maar wel meteen voor 10 jaar vastgelegd!)

Was het niet iets van 2500,-? :)

Erik
18/08/05, 16:20
Waarom sta je dan sterker? Wat ik begrepen heb is dat zodra je de naam publiekelijk gebruikt op facturen e.d. je bewijs hebt dat jij als eerste die naam had. Ik probeer niet er tegenin te gaan, begrijp me niet verkeerd, maar ik hoor graag argumenten of voorbeelden. Ik vind die niet op de site van de KvK of van het benelux merken bureau

Triloxigen
18/08/05, 16:25
KvK zegt eigenlijk niks..
Denk je dat Bakkerij Bart van de keten de enige is die die naam hanteerd?
Ook andere bakkers die Bart heten gebruiken de naam gewoon, en het is legaal.

Erik
18/08/05, 16:28
Origineel geplaatst door Triloxigen


Was het niet iets van 2500,-? :)

Het kost rond de 250 euro voor een merken onderzoek en vastlegging bij één of andere benelux merken bedrijf. Kan de link even niet vinden alleen, is te vinden via de KvK site..

gloudiesaurus
18/08/05, 16:58
Je kunt je merknaam wel laten registreren maar als later blijkt dat er een ander bedrijf eerder was met dezelfde naam dat is registreren nutteloos want dan sta je jurdisch nog niet in je recht...

Triloxigen
18/08/05, 17:10
Origineel geplaatst door Erik


Het kost rond de 250 euro voor een merken onderzoek en vastlegging bij één of andere benelux merken bedrijf. Kan de link even niet vinden alleen, is te vinden via de KvK site..

Als ik op het merkenbureau website lees dan staat er 25,- voor het onderzoek.
Wat de uiteindelijke registratie kost weet ik niet.

Jamai
18/08/05, 17:27
Ik was even verward; verwarde onze Benelux-inschrijving met een Europese inschrijving.

Desondanks:
http://www.bmb-bbm.org/nl/pages/index.htm voor meer info, al is het wat onoverzichtelijk zoeken naar tarieven.

Ik heb via een ander bedrijf geregistreerd; later hoorde ik dat het ook wel vrij makkelijk zelf te doen is bij bmb-bbm zelf. Waar je ook niet in moet trappen is de spoed-procedure: Stukje duurder, je staat er *ietsje* eerder maar bij de trage procedure heb je ook al rechten vanaf het moment dat je je aanmelding deed (!)

Ik heb zelf voor een quickscan 325 euro betaald; en 890 euro voor 10 jaar registratie. Dit is echter alleen voor de Benelux

Zie ook: http://www.bmb-bbm.org/nl/pdf/tarieven200501.pdf

rq
18/08/05, 18:15
Origineel geplaatst door Triloxigen
KvK zegt eigenlijk niks..
Denk je dat Bakkerij Bart van de keten de enige is die die naam hanteerd?
Ook andere bakkers die Bart heten gebruiken de naam gewoon, en het is legaal.
Omdat deze op verschillende locaties opereren (met consumenten uit de regio) is er minder snel sprake van naamsverwarring. Bij internetbedrijven ligt dat natuurlijk anders. Om nou te zeggen dat een handelsnaam registratie niks zegt lijkt me dus wat overdreven.

Jamai
18/08/05, 19:37
Handelsnaam geeft je zeker bepaalde rechten. Je moet alleen aan kunnen tonen dat jij onder die naam bekend staat, en dat al langer doet dan je concurrent.

xserve
18/08/05, 21:12
Waarom zou je het willen als een bedrijf in dezelfde branch het al gebruikt?

Waarom niet nog even verder kijken en denken over een andere naam. Kan je denk ik een hoop mogelijke problemen schelen.

We Are Online
18/08/05, 22:41
De kosten voor enkel een onderzoek naar de naam is 76 Euro .... compleet met registratie is 279 Euro .... (heb net dergelijke rekeningen mogen betalen ......) ...