PDA

Bekijk Volledige Versie : Raad gevraagd



hansie
15/08/05, 20:16
Ik hoop dat ik hier met mijn vraag terecht kan...

Ik heb al sinds 1996 een kleine hobbywebsite draaien. Momenteel bij athome:

http://members.home.nl/ww2propaganda/

Daar ik erover denk om gebruik te gaan maken van PHP en een database, wil ik eigenlijk eindelijk eens een domeinnaam kopen en mijn site ergens anders hosten.

Alleen kan ik er maar niet achter komen wat mijn behoeften (en daarmee de in te calculeren kosten voor mijn HOBBYsite) voor ruimte en vooral dataverkeer zijn. Bij te hoge kosten moet ik er helaas vanaf zien.

Momenteel staan er zo'n kleine 40 mb aan bestanden op de site. Ik plan dat uit te breiden naar ca 150-200 mb als ik de site ergens anders host.
De bezoekersaantallen varieeren van 80 tot 600 per dag. Meestal tussen de 100 en 150 per dag. Er staat een nedstat teller onderaan de pagina.

Hoe kan ik aan een (gefundeerde) inschatting van bv het dataverkeer komen???

bvd

Triloxigen
15/08/05, 20:20
Ligt een beetje aan het type bestanden, maar met 7GB zit je zeer waarschijnlijk wel goed.
Anders even met je nieuwe hoster afspreken dat je eerst een maand wilt kijken wat het verbruik is en dat je aan de hand daarvan graag een pakket afneemt. :)

buysman
15/08/05, 20:24
Prijsindicatie, een pakket van 200mb schijfruimte met 10GB dataverkeer beginnen al rond een paar euro per maand!

hansie
15/08/05, 20:25
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ligt een beetje aan het type bestanden, maar met 7GB zit je zeer waarschijnlijk wel goed.
Anders even met je nieuwe hoster afspreken dat je eerst een maand wilt kijken wat het verbruik is en dat je aan de hand daarvan graag een pakket afneemt. :)

Maar hoe bereken je die 7 GB? ;-)
Er staan vrij veel images op die site. TRouwens ik had niet goed gekeken. Nu staan er zo'n 20 mb op de site waarvan ca 1/3 plaatjes.

ChemicalWH
15/08/05, 20:45
Origineel geplaatst door hansie


Maar hoe bereken je die 7 GB? ;-)
Er staan vrij veel images op die site. TRouwens ik had niet goed gekeken. Nu staan er zo'n 20 mb op de site waarvan ca 1/3 plaatjes.

Het is heel moeilijk te schatten omdat je niet precies weet wat je bezoekers op de site doen. Ik heb net zelf even gekeken en als je er vanuit gaat dat een bezoeker gemiddeld op alle 7 de links klikt, en verder niets doet zul je ong. 500KB gemiddeld per bezoeker komen (dit is naar mening nog veel). Met 8000 bezoekers per maand (ik heb even naar de statistieken gekeken) komt dat dus neer op ong. 4GB dataverkeer per maand. Maak daar 5GB van en je hebt volgens mij ruim voldoende.

Daarnaast zou je zoals hierboven staat ook een afspraak met je hoster kunnen maken dat je de eerste maand wilt kijken hoeveel bandbreedte je nodig hebt, omdat je dit niet zeker weet. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen.

WH-Tim
15/08/05, 20:45
Origineel geplaatst door hansie
Maar hoe bereken je die 7 GB? ;-)

Gewoon een gok uit ervaring ;)

hansie
15/08/05, 20:49
Origineel geplaatst door ChemicalWH


Het is heel moeilijk te schatten omdat je niet precies weet wat je bezoekers op de site doen. Ik heb net zelf even gekeken en als je er vanuit gaat dat een bezoeker gemiddeld op alle 7 de links klikt, en verder niets doet zul je ong. 500KB gemiddeld per bezoeker komen (dit is naar mening nog veel). Met 8000 bezoekers per maand (ik heb even naar de statistieken gekeken) komt dat dus neer op ong. 4GB dataverkeer per maand. Maak daar 5GB van en je hebt volgens mij ruim voldoende.

Daarnaast zou je zoals hierboven staat ook een afspraak met je hoster kunnen maken dat je de eerste maand wilt kijken hoeveel bandbreedte je nodig hebt, omdat je dit niet zeker weet. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen.

Baseer je deze inschatting op de huidige 20 mb die op de site staat? Ik plan dat uit te breiden tot maximaal 200 mb. Er zitten daar trouwens nu zo'n 120 html pagina's achter - geen 7!?!?!. In het menu op de rechterkant staan al zo'n 50 links (vele met daarop weer sublinks).

mvg

ChemicalWH
15/08/05, 20:54
Origineel geplaatst door hansie


Baseer je deze inschatting op de huidige 20 mb die op de site staat? Ik plan dat uit te breiden tot maximaal 200 mb. Er zitten daar trouwens nu zo'n 120 html pagina's achter - geen 7!?!?!. In het menu op de rechterkant staan al zo'n 50 links (vele met daarop weer sublinks).

mvg

Ik baseer deze inschatting op het feit dat er geen bezoekers zijn die echt ALLE links gaan zoeken en langsgaan. Het meerendeel van je bezoekers zal hoogstwaarschijnlijk nog niet eens die 500kb halen. Sommige bezoekers gaan wellicht wel alles langs en verbruiken zo meer dan andere.. dit heft elkaar meestal wel mooi op. Ik denk ook niet dat de 8000 bezoekers per maand allemaal uniek zijn, sommige mensen zullen dus op de pagina komen en weten waar ze heen moeten, wat ze zoeken.

Al met al denk ik dat mijn schatting vrij reeƫl zal zijn.

Kun je @Home niet een mailtje sturen met daarin de vraag wat het dataverkeer verbuik is van je homepage?

hansie
15/08/05, 20:56
[i]Kun je @Home niet een mailtje sturen met daarin de vraag wat het dataverkeer verbuik is van je homepage? [/B]

Heb ik vorig jaar minstens twee keer gedaan....nooit antwoord gehad...

1Mhosting
15/08/05, 21:07
Bij de meeste providers kunt u gewoon mee groeien. Kijk u begint gewoon met 7GB en als het over 2 maanden 10GB dan kunt u waarschijnlijk gewoon upgraden. En als het andersom is kunt u bij sommige ook downgraden.

Wat voor u belangrijk is, is om te weten hoe duur u uit bent per GB. Ook moet u er rekening mee houden dat het over een paar maanden duurder kan zijn.

Ik wens u veel succes met uw zoektocht naar een juiste hoster.

Zenda
15/08/05, 21:09
Ik denk dat u aan ongeveer 2GB tot 4GB genoeg heeft aan dataverkeer. Overigens heb ik gezien dat veel van de gebruikte afbeelding zeker wel wat kleiner gemaakt kunnen worden (zeker tot de helft). Als u een afbeelding opent in Adobe PhotoShop kunt u gaan naar "File --> Save for web". Deze optie is speciaal gemaakt voor afbeeldingen die gebruikt gaan worden voor op het internet (in meeste gevallen is JPG met een kwaliteit van 60% al goed). Door dit te doen wordt het dataverkeerverbruik minder en is er tevens minder webruimte nodig.

1Mhosting
15/08/05, 21:12
Ja, ook het bouwen met CSS en het strucueel goed opbouwen van HTML of XHTML, dit kan u natuurlijk vele bytes opleveren. Daar heeft Zenda zeker gelijk in, goeie tip.

hansie
15/08/05, 21:13
Origineel geplaatst door Zenda
...Overigens heb ik gezien dat veel van de gebruikte afbeelding zeker wel wat kleiner gemaakt kunnen worden (zeker tot de helft). Als u een afbeelding opent in Adobe PhotoShop kunt u gaan naar "File --> Save for web". Deze optie is speciaal gemaakt voor afbeeldingen die gebruikt gaan worden voor op het internet (in meeste gevallen is JPG met een kwaliteit van 60% al goed).

Bedankt,

Maar ik maak mijn afbeeldingen al sinds het bestaan van mijn site veel kleiner. Meestal inderdaad tot ca 60% mbv lviewpro. Er kunnen er enkele tussen zitten die nog wel kleiner kunnen, maar de meeste vond ik teveel in kwaliteit verliezen bij verder dan 60% kwaliteit verlaging.

Die twee tot 4 gb, is die weer gebaseerd op de huidige site of de toekomstige van 200 mb?

mvg

hansie
15/08/05, 21:18
Origineel geplaatst door 1Mhosting
Ja, ook het bouwen met CSS en het strucueel goed opbouwen van HTML of XHTML, dit kan u natuurlijk vele bytes opleveren. Daar heeft Zenda zeker gelijk in, goeie tip.

Ja, en CSS heb ik ook al lang in gebruik....maar behoeft nog wat verbetering... dat klopt ;-)
Maar voor een hobbyist...

AlfaHosting
15/08/05, 21:23
Dat is natuurlijk zeer moeilijk in te schatten. Maar uit ervaring ga je met een 5 tal GB al ver komen.

Flat Cat
16/08/05, 17:44
Zolang je geen inzicht hebt in het daadwerkelijke verkeer, blijft het gokken. Bij de keuze van een hostingprovider kun je wellicht rekening houden met:

- de mogelijkheid om voldoende inzicht te krijgen in je dataverkeer (dmv. een goed statistieken programma, dat bieden de meeste wel);
- geen (of geen abnormale) kosten als je even over de datalimiet gaat;
- de mogelijkheid om te wisselen naar een uitgebreider pakket, indien gewenst (zonder vreemde contractuele verplichtingen).

Succes!