PDA

Bekijk Volledige Versie : Een bedrijf starten met een uitkeering



SebastiaanStok
10/08/05, 11:18
Oke gelieve hier alleen serieus opterageren, het licht namelijk gevoelig :(

Ik zit met een zeer aparte situatie, ik zelf wil met de tijd van Rollerscapes een ofcieel bedrijf maken, "Met de tijd".

Maar nu zit ik met een zeer vervelend probleem, ik ben geboren met een spierziekte(Spierverslapping) en heb het syndroom van asperge(een soort autisme), ik ben dus niet instaat niet om zware arbeid te verrichten, ik ben voor momenteel 80% afgekeurd maar dit was nog in een periode dat ik school gaant was.
Nu ik zo gezecht geen dag besteding meer hebt, ik dus gewoon thuis :) word ik voor zo ver bekend is voor 100% afgekeurd.

Ik heb ook door mijn meervoudige handicap een persoons gebonden budget(PGB).

Op niet al te lange termijn, zal mijn moeder bij wie ik nog in woon dit ontvangen als een soort loon, omdat zij namelijk bijna 24 uur voor mij zorgt, dit is momenteel nog een bij stands uitkeering(Simpel weg omdat het gak haar niet als ziek wil herkennen terwijl zij de de zelfde spieraandoening heeft als mij en ook nog andere aandoeningen heeft, "LANG LEVE DE NEDERLANDSE WET !!").


Als ik nu werkgever zou gaan worden ben ik mijn PGB kwijt, dus zou ik zo gezecht 1000 euro per dag moeten verdienen om dit op te kunnen vangen :eek:

Dus nu ik de situatie heb uitgelegd, wil ik vragen of een van jullie misschien een suggesties heeft hoe ik toch de volgende dingen uit voeren.

- Aanbiedingen doen bij WHT zelf.
- Colocate hosting aanbieden.
- Reseler paketen aanbieden.

Eventueel kan iemand anders voor mij als KvK dienen-en maar deze persoon werkt zelf , ook dus hoe zou dit lopen met de belasting.

Met vriendelijk groet,

Sebastiaan Stok.

Best4U
10/08/05, 11:29
Poeh een enorm lastige situatie waarin je je bevind. heb je hier ook al over gepraat met het uwv zelf? want naar mijn weten is het wel toegestaan een bepaald bedrag te verdienen zonder dat je gelijk je uitkering kwijt raakt.

Iemand anders voor jou laten inschrijven bij de kvk zal denk ik niet werken omdat het juist gaat om het geld dat je verdiend naast je uitkering. En dit wil je neem ik aan nog steeds doen?

Ahead-IT
10/08/05, 11:31
Kan je de zaak niet op naam van je moeder zetten?

SebastiaanStok
10/08/05, 11:36
Die heeft zelf ook een spier een ziekte, en dat belasting technisch heel moeilijk.

Een advocaat welke me moeder helpt bij de administratie en waar je gehandicapte allemaal recht op hebt maar je niet zo maar 123 krijgt.

Heeft geadviseert om het nog gewoon als particulier te blijven doen.

Maar als het in de toekomst echt lekker gaat met Rollerscapes dan wil ik niet als particulier blijven werken, wand dat gaat me anders meer problemen opleveren als particlier dan werkgever.

bvankuik
10/08/05, 11:38
Sebastiaan,

Onlangs heeft weekblad Intermediair een artikel gepubliceerd dat hiermee te maken heeft:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=135809

Conclusie van het artikel: Maar klop voor dit soort problemen vooral niet aan bij je consulent van het UWV of het CWI, zegt Ingrid Boots, ‘want negen van de tien consulenten weten van niets. Er zitten daar gewoon heel veel niet-snuggere mensen. Ze hebben geen idee. Weten bijvoorbeeld niet wat het verschil is tussen een freelancer of een ondernemer. Ik heb nu gelukkig eindelijk een zogenoemde case-manager die een beetje weet heeft van de grote boze mensenwereld en die gewoon zegt: "Wat nou geen acquisitie in je oriëntatiemaanden? Wie kan controleren dat jij bij dat en dat bedrijf op bezoek bent gegaan om te praten over een opdracht?"’ Zelfs het UWV marchandeert met zijn eigen regels.

veenman
10/08/05, 11:45
Een optie zou kunnen zijn een Engelse venootschap (Limited) op te richten, en iemand anders hier directeur van te laten zijn, zodat je zelf formeel enkel als 'vrijwilliger' bij betrokken bent.

Je hebt zelf alle aandelen in bezit en aan het eind van het jaar krijg je winstuitkering van de onderneming. Het is een omweg en er hangt ook een prijskaartje aan van minimaal 500 tot 1000 euro per jaar aan administratieve en andere kosten, maar dat lijkt me de manier om de Nederlandse wet te omzeilen en toch je bedrijf te kunnen voeren.

De vraag is alleen of deze omweg wordt geaccepteerd door de verschillende instanties waar je mee te maken hebt.

SebastiaanStok
10/08/05, 11:57
Oke :)

Dus als ik stiekem voor me zelf begint(In hoe vere ik dit niet zeer licht al doet :X ) hoe kan ik dit dan het beste doen zonder risico te lopen bij de belasting, dus zelfs als ze er achter komen hoe kan de klap minder hard maken.


Het grootste opstakel is mijn PGB en wet voorziening gehandicapten.
Die laaste ben ik dan ook kwijt, en een rolstoel is ongeveer zoon 8.000 euro :mad:

Henky!
10/08/05, 13:09
Je kunt dit soort dingen beter vragen op forums waar ze hier verstand van hebben. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.startkabel.nl/k/pgb/.

Ik kan alleen maar meeleuteren met de rest. Zoals dat ik dacht dat er een inkomensgrens is voor die PGB (?). Dat ik dacht dat als je eenmaal uit de WAO bent er ook nooit meer in terug komt (?) en dat ik mensen ken die vanuit de bijstand en met hulp en (ook financiele) ondersteuning van de sociale dienst een eigen bedrijf zijn gestart.

SebastiaanStok
10/08/05, 13:20
Oké, heb zo juist vernomen dat mijn moeder sinds gisteren uit de bijstand is en nu volledig PGB Voor mij werkt.

Het is nu door omstandig heden niet mogelijk hier op terug te vallen.

Dus is de enige mogelijkheid dat iemand anders zich voor mij een ingeschijft en mij als vrijwilliger in dienst neemt.

Ik heb ook iemand die hier tot berijd is maar deze persoon heeft zelf ook een baan.
Dus wat zijn hier de mogelijk heden hier van?

Edit: Man dat was me een paar tijtje spel fouten.

ExOrDuS
10/08/05, 19:44
Ik weet dat als je een uitkering hebt, en je wilt een onderneming starten je dit met een persoon van het UWV moet bespreken, om te kijken of het allemaal wel gaat lukken, vervolgens krijg je een soort vrijstelling op je sollicitatieplicht (is hier niet van toepassing denk ik).
Vervolgens MOET je de uren die je in de onderneming steekt opgeven aan het UWV, deze uren worden dan in MINDERING gebracht op je bestaande uitkering.

Hier vind je nog wat info...

http://www.uwv.nl/Werkgever/Ondernemer_worden_of_zijn/Een_eigen_zaak_starten/Een_eigen_bedrijf_starten_vanuit_een_WAO_WAZ_of_Wa jong_uitkering.asp

http://www.uwv.nl/Werkgever/Ondernemer_worden_of_zijn/Een_eigen_zaak_starten/Als_zelfstandige_of_freelancer.asp

http://www.uwv.nl/Werkgever/Ondernemer_worden_of_zijn/Een_eigen_zaak_starten/een_eigen_bedrijf_starten_vanuit_een_WW_uitkering. asp

veenman
10/08/05, 20:36
Ik heb de startpost nog eens opnieuw gelezen, je bent voor 80% afgekeurd, en dat blijft 80% het feit is dat je maar voor 20% per week inzetbaar bent, wat je doet is daar niet aan gerelateerd.

Met de nieuwe WAO regels moet je zelfs de percenten dat je niet bent afgekeurd werken, anders wordt je zelfs gekort op je WAO uitkering. Zoals ik het nu even zie is het voor jou zelfs verstandig om je bedrijf te formaliseren want je bent voor 80% afgekeurd, dus volgens de wet zou je dus 20% van fulltime kunnen en eigenlijk ook moeten werken.

Dit is lastige regelgeving, maar even heel simpel genomen, denk ik dat als je 20% van fulltime werkt (als ondernemer), je met de nieuwe wetgeving juist voortkomt dat je gekort gaat worden op je uitkering, en echt officieel ondernemer bent, dus met behoud van al je uitkeringen en PGB.

Voor de duidelijkheid ik ken de exacte regels niet, bovenstaande was puur op basis van mijn gezonde verstand en ik weet dus niet helemaal zeker of het allemaal klopt.

Bullcat
10/08/05, 23:35
Ik ben zelf ook WAO'er en misschien is de volgende folder die ik heb gelezen wat voor je !

http://www.bpv.nl/doc/brostart.pdf

Hans

WI-Hosting
11/08/05, 09:37
Ik ben voor (zoals enkelen hier zeiden) het volgende plan:

Laat een goede vriend of kennis je bedrijf opzetten, kvk laten registreren etc.
Laat hem het bedrijf runnen totdat je genoeg verdiend om uit je uitkering te komen, in de tussentijd werk jij als vrijwilliger bij het bedrijf..
Zodra je genoeg verdiend, bedrijf overnemen en geen probleem =]

Hierbij wens ik je veel success met je bedrijf, en hoop ik dat het gaat werken met rollerscapes =]

SebastiaanStok
11/08/05, 09:39
Ik heb momenteel enkel mijn PGB omdat ik meer voudig gehandicapt bent en niet instaat om te werken, zowel viziek als ligaamelijk.

Ik hoef er niet rijk van te worden, ik wil gewoon de dingen kunnen uit voeren waar bij een bedrijf verplichte nootzaak is.
Hier ga dan ook helemaal voor!

Ik bazeer het 100% op het volgende: Bij mijn eerste keuring ben ik direct voor 80% afgekeurd, hier bij zij het UWV zelf omdat ik nog naar school gaat ik een dag besteding hebt, maar zou ik van school afgaan en niet naar een dagsteding gaan dan zal ik voor zoon 100% afgekeurd worden.

Dus tenzij ik de loterij wind of binnen twee jaar een vaste inkomsten uit het bedrijf weet tehalen van 1000 per maand zal het erg moelijk worden.


Ook is een probleem verzekering, ik krijg geen bedrijfs onkosten verzekering omdat ik namelijk ziek bent.


Dus kom ik weer op de enige oplossing uit dat iemand zig laat inschijven en mij als frijwiler in dienst neemt, maar deze persoom werkt zelf ook dus wat zijn de belasting techine kanten hier van?

WI-Hosting
11/08/05, 09:42
belastingsgewijs zou het wel goed moeten zitten.. al moet je dan (Als je die persoon de winst laat nemen voor zichzelf) aparte inkomensbelasting betalen voor zijn inkomsten.

Zover ik weet zouden er geen andere obstakels zijn, maar ik kan natuurlijk ook helemaal fout zitten :(

SebastiaanStok
11/08/05, 09:48
Oke het is dus mogelijk :cool:

Ik zal als het echt zo ver mocht komen even contact opnemen met een advocaat, dan kan we alle rizico vactoren uitsltuiten.

veenman
11/08/05, 09:54
Samengevat: Je bent voor 80% afgekeurd, dus je zou voor 20% van fulltime (moeten) kunnen werken. Dat wil dus zeggen dat je voor 20% je eigen brood moet kunnen verdienen.

Als je vanuit de WAO ondernemer wordt, dan gaat het om de uren die je maakt. Zoals ik het nu zie, is dat als je 'formeel' niet meer dan 20% fulltime met je bedrijf bezig bent er helemaal niks voor jou veranderd, dit wordt bevestigd door de folder die eerder in dit topic is gepost over de WW/WAO en ondernemerschap.

Zoals ik het nu zie kun je je bedrijf rustig inschrijven bij de Kamer van Koophandel, bij de belastingdienst en UWV geef je op dat 20% van fulltime met je bedrijf bezig bent, en er veranderd voor jou niks. Overleg wel eerst even met iemand van de belastingdienst en het UWV alvorens je begint.

Ahead-IT
11/08/05, 10:24
Dit is nog niet besproken: als je nu eens een VZW opstart? Gewoon veel onkosten maken, jezelf een onkostenrekening geven. Op termijn de VZW omzetten in een eenmanszaak/BV?

Ik weet niet of dit mogelijk is (nog geen ervaring met VZW), maar je weet nooit.

Het hoeft in principe eigenlijk geen VZW te zijn, start een BV op en keer jezelf geen loon uit. Geen loon = geen inkomen = geen probleem. Dat het bedrijf zelf winst maakt, dat staat volledig los van je persoonlijk inkomen, al heb je 99.99% van de aandelen.

crazycoder
11/08/05, 10:44
Origineel geplaatst door skunkah

Zoals ik het nu zie kun je je bedrijf rustig inschrijven bij de Kamer van Koophandel, bij de belastingdienst en UWV geef je op dat 20% van fulltime met je bedrijf bezig bent, en er veranderd voor jou niks. Overleg wel eerst even met iemand van de belastingdienst en het UWV alvorens je begint.
Vergeet niet om schriftelijke bevestiging van afspraken/uitspraken te vragen.

Een mondelinge afspraak is rechtsgeldig maar niet eenvoudig te bewijzen.

veenman
11/08/05, 10:59
Origineel geplaatst door Ahead-IT
Dit is nog niet besproken: als je nu eens een VZW opstart? Gewoon veel onkosten maken, jezelf een onkostenrekening geven. Op termijn de VZW omzetten in een eenmanszaak/BV?

Ik weet niet of dit mogelijk is (nog geen ervaring met VZW), maar je weet nooit.

Het hoeft in principe eigenlijk geen VZW te zijn, start een BV op en keer jezelf geen loon uit. Geen loon = geen inkomen = geen probleem. Dat het bedrijf zelf winst maakt, dat staat volledig los van je persoonlijk inkomen, al heb je 99.99% van de aandelen.
Hij is niet voor 100% afgekeurd, maar voor 80%. Daarom zou hij voor 20% van fulltime moeten (kunnen) werken. Als hij dus 20% van fulltime ondernemer is dan zou dat totaal geen invloed op zijn WAO (mogen) hebben.

Het gaat dus niet zozeer om het inkomen, maar om de tijd die hij er in steekt (formeel, dus de uren die hij opgeeft bij het UWV en de belastingdienst) zolang deze niet meer dan 20% van fulltime zijn veranderd er niks!

Ahead-IT
11/08/05, 11:25
Origineel geplaatst door skunkah

Hij is niet voor 100% afgekeurd, maar voor 80%. Daarom zou hij voor 20% van fulltime moeten (kunnen) werken. Als hij dus 20% van fulltime ondernemer is dan zou dat totaal geen invloed op zijn WAO (mogen) hebben.

Het gaat dus niet zozeer om het inkomen, maar om de tijd die hij er in steekt (formeel, dus de uren die hij opgeeft bij het UWV en de belastingdienst) zolang deze niet meer dan 20% van fulltime zijn veranderd er niks!
Akkoord, maar hij hoeft in principe niets zelf te verdienen daar hij al een vast inkomen heeft. En als de zaak rendabel genoeg is, kun je in een BV zoveel loon uitkeren als je wilt.

Hou er rekening mee dat je een volledige onkostenrekening hebt van je BV: transport (al dan niet speciaal vervoer), GSM, elektriciteit.... toch snel 750 a 1000 EUR/maand!

veenman
11/08/05, 11:35
Origineel geplaatst door Ahead-IT

Akkoord, maar hij hoeft in principe niets zelf te verdienen daar hij al een vast inkomen heeft. En als de zaak rendabel genoeg is, kun je in een BV zoveel loon uitkeren als je wilt.

Hou er rekening mee dat je een volledige onkostenrekening hebt van je BV: transport (al dan niet speciaal vervoer), GSM, elektriciteit.... toch snel 750 a 1000 EUR/maand!
Inderdaad, hij hoeft niks te verdienen. Als ik hem was zou ik echter wel met een eenmanszaak starten.

Een BV in Nederland opzetten is echt een complete ramp, allereerst heb je 18.000 euro startkapitaal nodig, een verklaring van geen bezwaar van justitie (die maanden op zich kan laten wachten), een notariele akte (die rond de 1000 euro kost) en daarnaast ben je verplicht je directeur minimaal 4.000 euro per maand te betalen uit mijn hoofd.

Verder heeft een eenmanszaak redelijk wat belastingtechnische voordelen, zo mag je veel meer dingen als (on)kosten opvoeren, en dingen als starters en zelfstandigen aftrek. Echter weet ik niet of hij hier voor in aanmerking komt gezien hij voor zijn WAO maar 20% fulltime mag werken, en de belastingdienst voor bepaalde regelingen 1500 uur per jaar (zo'n 80% fulltime) aan uren(verantwoording) eist.

Een eenmanszaak (of VOF/CV) is de enige reeele optie, en als je nagaat dat zo'n beetje 90% van alle bedrijven in Nederland dat is (waaronder ik zelf ook) is daar echt niks mis mee.

xserve
11/08/05, 12:46
Origineel geplaatst door Rollerscapes
Ook is een probleem verzekering, ik krijg geen bedrijfs onkosten verzekering omdat ik namelijk ziek bent.
Vanaf 1 januari 2006 moeten ze iedereen aannemen. Ook als je al ziek bent. Dus dat is geen probleem meer. Tenminste, zover ik het heb begrepen.

Tjubben
20/08/05, 18:39
uitkering owns


Rik-edit: nogmaals, plaats iets 'zinnigs' of plaats niets !

SebastiaanStok
21/08/05, 11:29
Iedereen bedankt :)

Inmidels is er bekend wat het beste van toepassing is voor.

Dus verderen sugitich zijn niet nodig ;)

Mikej0h
22/08/05, 22:54
Verder hoef je als eigenaar van je eenmanszaak niet fulltime te werken.
Je kan gemakkelijk bij de Kamer van koophandel aangeven dat er geen werknemers zijn en dat er niet fulltime binnen het bedrijf gewerkt wordt.
Het aantal werknemers binnen het bedrijf komt dan uit op 0.

Wat wel belangrijk is om te weten, is dat als je een ander laat inschrijven dat deze voor 100% privé aansprakelijk is. Eerder zou ik een VOF oprichten, waar iemand anders (op papier) fulltime werkt en jij parttime. Twee eigenaren, dus ook je eigen baas.

Verder zou je ook een kunnen kijken naar het oprichten van een euro bv, euro vof of euro cv. Dit zijn vernuftige constucties, waardoor je als prive persoon niet aansprakelijk bent en toch voor een relatief laag bedrag een goede constructie hebt.
Een nadeel hiervan is dat jaarcijfers in het ENGELS gepresenteerd moeten worden. Een organisatie welke je hier misschien in kan begeleiden is http://www.riverview.nl

radeloos
26/01/06, 13:34
Sorry voor de kick, maar heb relevante info voor Rollerscapes: Let op als je als eenmanszaak gaat starten met je PGB, mocht er iets gebeuren waardoor je failliet gaat, ben je je PGB ook kwijt, de curator ziet dat als inkomen....Ik zit nu zelf met dit prob, heb een eigen zaakje gehad, PGB voor kind en ben er nu erg bang voor...heb al overal geinformeerd, per saldo, zorgkantoor enzo, maar niemand kan me geruststellen...ben dus ook radeloos...

SebastiaanStok
26/01/06, 13:40
Daarom heb ik ook besloten het bedrijf te starten op mijn moeders naam waar ik vrijwillig in dienst ben :)

Tevens hebben wij iemand van "Service bureau SPADO" die ons hier mij verder kan helpen ;)

Edit: Welkom op WHT :)

radeloos
26/01/06, 13:41
Ben blij voor je, succes! Nou hopen dat het bij ons goed afloopt...:(

Edit: Dankje, kwam hier na een zoekaktie voor mijn situatie via Google :), dus weet niet of ik nog iets relevants heb toe te voegen op dit forum :D

B4rr13
30/01/06, 23:38
Veel succes Rollerscapes, hier ook blij voor je! Goed dat er een oplossing uit de bus gekomen is.

Houdt ons op de hoogte met wat je bezig bent! :)

bami82
31/01/06, 06:36
Meneer Sebastiaan Stok,

Deze hele thread is gebasseerd op. Hoe licht ik het nederlands sociale stelsel op zodat ik mijn uitkering kan behouden en toch wat bij kan verdienen.

Vervolgens durft je nog te zeggen:



"LANG LEVE DE NEDERLANDSE WET !!").


Dit terwijl die wet zo streng is en de sociale voorzieningen zo slecht aan het woorden zijn door het vele misbruik wat ervan gemaakt wordt.

Belachelijk en het verbaast me dat dit is toegestaan op WHT.

Mikey
31/01/06, 08:01
Zo slecht worden ze niet hoor, we betalen er tenslotte met zijn allen aan mee...

crazycoder
31/01/06, 08:19
Origineel geplaatst door bami82
Meneer Sebastiaan Stok,

Deze hele thread is gebasseerd op. Hoe licht ik het nederlands sociale stelsel op zodat ik mijn uitkering kan behouden en toch wat bij kan verdienen.

Vervolgens durft je nog te zeggen:



Dit terwijl die wet zo streng is en de sociale voorzieningen zo slecht aan het woorden zijn door het vele misbruik wat ervan gemaakt wordt.

Belachelijk en het verbaast me dat dit is toegestaan op WHT.
Lui die de boel belazeren lopen altijd een keer tegen de lamp.
Van de andere kant, als een bedrijf echt levensvatbaar is dan zou iemand die erin werkt het ook zonder de uitkering moeten kunnen redden.

Ondertussen kan je misschien wel over concurentievervalsing spreken....