PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie vraagje



ChemicalWH
09/08/05, 05:35
Ik heb even een vraagje wat betreft het aanbieden van co-locatie aan klanten.

Als een klant bij een van jullie bijvoorbeeld 1U afneemt krijgt hij/zij daar uiteraard een access card bij om 24/7 in het datacenter te kunnen komen.

Nu bevindt die server zich in een afgesloten rack waar maar 2 sleutels van zijn. Hoe regelen jullie dit ? want er is natuurlijk niet 24/7 iemand aanwezig om die kast open te maken voor de betreffende klant.


Alvast bedankt voor de antwoorden

Ruud

muisje
09/08/05, 06:50
Als een klant bij een van jullie bijvoorbeeld 1U afneemt krijgt hij/zij daar uiteraard een access card bij om 24/7 in het datacenter te kunnen komen.

code slot in shared kast op eigen risico of de standaard: klant heeft alleen geen toegang alleen met begeleiding van een medewerker.

Rinse Kloek
09/08/05, 08:03
Bij ons is er 24 uur bewaking. Een klant krijgt alleen toegang onder begeleiding van de bewaker. De bewaker (heeft alle sleutels) doet de kast open voor de klant zodat hij bij de server kan, in het geval dat de server in een shared rack staat.

Triloxigen
09/08/05, 09:18
Hier ook alleen toegang onder begeleiding, de begeleider beheert ook de sleutels.

Wido
09/08/05, 09:56
Onze kasten hebben een slotcode. Via ons controle paneel kunnen ge-authoriseerde personen toegang aanvragen tot RedBus.

flen
09/08/05, 10:26
Hier gaat er altijd een van onze medewerkers mee...

HostServe
09/08/05, 14:49
Ik krijg een eigen sleutel :)
Het wordt zowiezo streng bewaakt dus diefstal gaat moeilijk. En natuurlijk vertrouwen hebben in je klanten.

ChemicalWH
09/08/05, 15:00
handig te melden misschien, de kast staat in Schuberg Philis te Amsterdam (leaseweb).

Triloxigen, jij staat ook bij Leaseweb zag ik, is de begeleider iemand van Leaseweb en betaal je daar extra voor? Of woont er gewoon iemand dichtbij het datacenter? ;)

Ruud

Dillard
09/08/05, 19:18
In SBP kun je de bewaking vragen om een kast te openen.

ChemicalWH
09/08/05, 19:25
Origineel geplaatst door Dillard
In SBP kun je de bewaking vragen om een kast te openen.

Ok, dat is mooi, maar dan dient die bewaking natuurlijk wel te weten welke personen bij welke kasten moge komen, hoe is dit geregeld?


Ruud

Proxio
09/08/05, 19:32
Origineel geplaatst door Dillard
In SBP kun je de bewaking vragen om een kast te openen.

Oftewel, co-locatie klanten welke slechts één of twee servers bij jullie hebben staan in een shared cabinet mogen zonder "echte" begeleiding bij hun server? Wat als er nou bijvoorbeeld toevallig een power cable uit een andere server valt zonder dat de klant het merkt? Hoe grijpen jullie dan in / wat doen jullie er aan?

ChemicalWH
09/08/05, 19:58
Wat de begeleiding betreft, zijn hier kosten aan verbonden voor jullie klanten? ik kan me namelijk niet voorstellen dat het rendabel is om voor elke colocatie klant zomaar te komen opdraven wanneer ze bij hun server willen :-/

flen
09/08/05, 21:13
Origineel geplaatst door ChemicalWH
Wat de begeleiding betreft, zijn hier kosten aan verbonden voor jullie klanten? ik kan me namelijk niet voorstellen dat het rendabel is om voor elke colocatie klant zomaar te komen opdraven wanneer ze bij hun server willen :-/

Wij berekenen hier geen kosten voor... We hebben echter geen klanten die dagelijks bij hun server moeten zijn, de meeste hangen 'm op en komen hooguit 1x in de 1,5 jaar langs. Sommige zelfs nog minder... Sommige natuurlijk iets meer maar dat is ook maar zelden.

Triloxigen
09/08/05, 21:18
Origineel geplaatst door ChemicalWH

Triloxigen, jij staat ook bij Leaseweb zag ik, is de begeleider iemand van Leaseweb en betaal je daar extra voor? Of woont er gewoon iemand dichtbij het datacenter? ;)

Eigen personeel dicht bij DC :)

ChemicalWH
09/08/05, 21:26
Origineel geplaatst door flen


Wij berekenen hier geen kosten voor... We hebben echter geen klanten die dagelijks bij hun server moeten zijn, de meeste hangen 'm op en komen hooguit 1x in de 1,5 jaar langs. Sommige zelfs nog minder... Sommige natuurlijk iets meer maar dat is ook maar zelden.

Ok, in jullie geval (wesowe toch?) is dat makkelijk, jullie zitten in Breda en het datacenter ook.. Bij ons is dat net iets lastiger, kantoor is in nieuwkuijk (vlakbij 's-Hertogenbosch) en de servers staan in Amsterdam.. Om even op en neer te rijden kost minimaal al 15,00 euro aan gas en kost ook flink wat tijd.

Ik hoor graag hoe de meeste van jullie dit regelen, er moet gewoon een goede manier zijn om dit te doen.. lijkt mij.

Ruud

flen
09/08/05, 21:34
Origineel geplaatst door ChemicalWH


Ok, in jullie geval (wesowe toch?) is dat makkelijk, jullie zitten in Breda en het datacenter ook.. Bij ons is dat net iets lastiger, kantoor is in nieuwkuijk (vlakbij 's-Hertogenbosch) en de servers staan in Amsterdam.. Om even op en neer te rijden kost minimaal al 15,00 euro aan gas en kost ook flink wat tijd.

Ik hoor graag hoe de meeste van jullie dit regelen, er moet gewoon een goede manier zijn om dit te doen.. lijkt mij.

Ruud

Ja wij zitten inderdaad érg dichtbij het datacenter + vrijwel alle klanten komen er zelden, die keer dát ze er komen is er iemand van ons bij :).

Triloxigen
09/08/05, 22:27
In 's-Hertogenbosch zit ook een DC :)

ChemicalWH
09/08/05, 22:52
Origineel geplaatst door Triloxigen
In 's-Hertogenbosch zit ook een DC :)

sure.. heb je die prijzen wel eens gezien?

Triloxigen
09/08/05, 22:53
Origineel geplaatst door ChemicalWH


sure.. heb je die prijzen wel eens gezien?

Ja, net zo hoog als de ping :D

flen
10/08/05, 10:26
Origineel geplaatst door ChemicalWH


sure.. heb je die prijzen wel eens gezien?

Prijzen vallen érg mee, wij huren er nu sinds kort ook wat. Prijzen zijn sinds kort flink omlaag gegaan (als je het over interconnect hebt dan). Netwerk e.d. is ook allemaal goed.

Triloxigen
10/08/05, 10:29
Ze zijn inderdaad een stuk aantrekkelijker geworden. :)

flen
10/08/05, 10:38
Oh ja, en ze gaan binnenkort alles verhuizen naar hun nieuwe datacenter in Den Bosch :). Toegang e.d. gaat dan ook iets beter worden (ook al is dat momenteel ook wel redelijk).

hostlogic.nl
11/08/05, 05:31
Wij zitten bij Leaseweb in Shuberg Phillis. Als een klant bij zijn server wil kan hij dat bij de receptie aangeven. Dan gaat er iemand mee naar het rack die het rack opent voor de klant. Na afloop wordt het rack weer gesloten. Er hangen echt overal camera's, dus als we echt wat zouden missen is dat eenvoudig terug te zien. En verder moet je natuurlijk wel wat vertrouwen hebben in je klanten. Voedingskabels proberen we zo goed mogelijk af te werken met klitteband, zodat deze vast zitten en niet zomaar los gaan. Ongelukjes voorkom je helaas nooit, maar daarvoor heb je monitoring software zodat je snel kunt reageren.

Met vriendelijke groet,

Nick Heinemans
HostLogic

ChemicalWH
11/08/05, 08:15
Origineel geplaatst door hostlogic.nl
Wij zitten bij Leaseweb in Shuberg Phillis. Als een klant bij zijn server wil kan hij dat bij de receptie aangeven. Dan gaat er iemand mee naar het rack die het rack opent voor de klant. Na afloop wordt het rack weer gesloten. Er hangen echt overal camera's, dus als we echt wat zouden missen is dat eenvoudig terug te zien. En verder moet je natuurlijk wel wat vertrouwen hebben in je klanten. Voedingskabels proberen we zo goed mogelijk af te werken met klitteband, zodat deze vast zitten en niet zomaar los gaan. Ongelukjes voorkom je helaas nooit, maar daarvoor heb je monitoring software zodat je snel kunt reageren.

Met vriendelijke groet,

Nick Heinemans
HostLogic


Kijk, zoiets was dus ook precies mijn idee, alleen wist ik niet of dit mogelijk was. Leaseweb melde dat dit wel mogelijk was bij hun, maar dan tegen normaal 'best efford' tarief. En ook dat kan heel erg duur oplopen.

Ik zal binnenkort wel eens langsgaan en de mogelijkheden doornemen met het receptie-personeel.

Wat je zegt is juist trouwens, iedereen dient netjes in te loggen en zich aan te melden, tevens is er 24/7 camerabewaking op zowat elke centimeter van de ruimte.. Ik ga er van uit dat dit alle kwade bedoelingen tegenhoud. En natuurlijk ontmoet je de klant zelf ook bij de introductie/plaatsing.

Bedankt voor de reacties iedereen :)

Ruud

Proxio
11/08/05, 08:55
Origineel geplaatst door hostlogic.nl
Wij zitten bij Leaseweb in Shuberg Phillis. Als een klant bij zijn server wil kan hij dat bij de receptie aangeven. Dan gaat er iemand mee naar het rack die het rack opent voor de klant. Na afloop wordt het rack weer gesloten. Er hangen echt overal camera's, dus als we echt wat zouden missen is dat eenvoudig terug te zien. En verder moet je natuurlijk wel wat vertrouwen hebben in je klanten. Voedingskabels proberen we zo goed mogelijk af te werken met klitteband, zodat deze vast zitten en niet zomaar los gaan. Ongelukjes voorkom je helaas nooit, maar daarvoor heb je monitoring software zodat je snel kunt reageren.

Met vriendelijke groet,

Nick Heinemans

HostLogic

Ja oké maar dan nog, zo hebben wij het één keer gehad dat een klant een switch mee had genomen, ook de beveiliging wist hier van en het stond op de camera, samen met de beveiliging een contract opgesteld dat de klant hem de volgende dag af zou geven: niets. En zo bleef dat door gaan, toegang ontzeggen konden we niet omdat hij ook klant was bij een andere partij... Weet niet hoe jullie dan zoiets aanpakken?

En over kabels los, oké leuk monitoring software maar:
- De server is toch (tijdelijk) offline, gaan je andere klanten ook niet leuk vinden denk ik
- Wat doe je als er een kabel los hangt, klant is al weer vertrokken en zit bijvoorbeeld in de trein naar huis, wat dan? Crossen jullie dan snel naar het datacenter? Hoe pakken jullie dat weer verder aan met de klant?

cashmere
11/08/05, 19:21
Origineel geplaatst door ChemicalWH


Ok, in jullie geval (wesowe toch?) is dat makkelijk, jullie zitten in Breda en het datacenter ook.. Bij ons is dat net iets lastiger, kantoor is in nieuwkuijk (vlakbij 's-Hertogenbosch) en de servers staan in Amsterdam.. Om even op en neer te rijden kost minimaal al 15,00 euro aan gas en kost ook flink wat tijd.

Ik hoor graag hoe de meeste van jullie dit regelen, er moet gewoon een goede manier zijn om dit te doen.. lijkt mij.

Ruud

Neem contact per pm met me op, ik kan in Amsterdam snel mensen ter plekke krijgen. Heel flexibel.

snaaps
12/08/05, 23:12
een accescard voor 1U?

Onze klanten kunnen via een control panel zich zelf aanmelden bij redbus.
bij aankomst in redbus krijgen ze de sleutel van de bali die daar klaar ligt voor hun.

verder moet je de klanten gewoon vertrouwen, de kans dat ze iets meenemen is zeer klein.
Wel stellen wij een minimale leeftijd van 18 jaar voor toegang tot redbus.
indien de klant jonger is zal er de eerste keren iemand meegaan.

JayvD
13/08/05, 00:44
Snaap dat slaat eigenlijk nergens op, jongeren die naar een datacenter gaan hebben wel iets anders aan hun hoofd dan onheil trappen daaro.

cashmere
13/08/05, 07:11
Ze zouden eens moeten proberen met opzet problemen bij ons te veroorzaken. Met algemene voorwaarden en contracten, niet te vergeten verzekeringen, dek je jezelf hier volledig bij in. Indien je je zaken zo geregeld hebt en de klant is hiervan ook goed op de hoogte zal er niet snel iemand zijn die het in z'n hoofd haalt met opzet schade aan je systemen of die van klanten aan te richten. Verder lijkt het me een goed idee wat meer ontopic te blijven.

@ChemicalWH: er wordt morgen contact met jullie opgenomen.

//edit = dat is ondertussen alweer vandaag;)