PDA

Bekijk Volledige Versie : Onderhouds Schema Servers



snaaps
05/08/05, 01:22
Graag verneem ik van jullie of jullie een onderhouds schema hebben voor de harware in de servers.

ZO kan ik mij voorstellen dat de harde schrijven per 3 a 5 jaar vervangen worden door nieuwe schijven.
Wij gebruiken nu maxtor schijven, echter is het niet verstandig deze meer dan 3 jaar te gebruiken.
Onze nieuwe servers zijn dan ook uitgerust met wetern digital schijven.

Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de processor en moederbord?
(alles van een goed merk, Intel en supermicro)

Kingston geeft levenslange garatie op de reepjes. mag je hieruit concluderen dat je deze reepjes ook 20 jaar non stop kan laten draaien?

Graag verneem ik of er hosting bedrijven zijn die een strakke onderhouds schema hebben.
En hoe zit het met switches en apc apparatuur?

D. ter Horst
05/08/05, 01:26
Voor moederborden en andere hardware wat niet slijt is het gewoon, is het nog rendabel om het te laten draaien, dan zoeken we er een taak voor. Is dit niet zo, ja dan wordt het niet meer gebruikt.

Zelf gebruiken we WD Raptor schijven. Deze zijn wat betrouwbaarder (en sneller) dan IDE schijven, maar weer net wat minder dan SCSI. Waarom wil je dit weten als ik vragen mag? Ik neem aan dat je voor jezelf kunt bedenken wanneer iets niet meer bruikbaar is. Als bedrijf schrijf je de onderdelen ook af als het goed is, dus dan heb je ook al een soort van schema.

snaaps
05/08/05, 01:28
waarom ik dit vraag dat wij willen voorkomen dat er bijvoorbeeld een harde schijf niet meer werkt.

lijkt mij nogal simpel

D. ter Horst
05/08/05, 01:47
Dat ligt aan je budget. Je kunt natuurlijk een schijf achter de hand houden. Je kunt ook iets meer uitgeven aan een raid controller welke spare disk's ondersteund (wat niet eens zo veel meer kost tegenwoordig). Je server blijft dan iig draaien en hoeft alleen even down om de schijf te vervangen. Ik weet uit ervaring dat dit niet eens hoeft maar officieel kan het niet.

Met een schema kan ik je helaas niet helpen, zelf heb ik deze niet, maar aangezien ik 'maar' 2 servers heb heb ik dit ook niet nodig. Er zitten allemaal WD raptor schijven in, in RAID1 dus mocht er 1 uitvallen, dan krijg ik hier netjes bericht van, en moet ik naar het datacentrum om de schijf te vervangen. De servers worden afgeschreven dus ik weet ongeveer wanneer er onderhoud komt. Laten we zeggen om het jaar een keer een controle op lokatie als er wat problemen zijn welke niet via de terminal op te lossen zijn.

Wat betreft processor. Deze doet het of deze doet het niet. De 2 machines welke ik heb draaien kunnen niet echt meer geupgrade worden. Het zijn wel moderne machines, met kwaliteits hardware er in, dus ik hoop maar dat dit niet kapot gaat. Mocht dit wel zo zijn, het is zelfbouw, en de onderdelen (wel server onderdelen) zijn beschikbaar bij de meeste shops ala Ahead-IT.

Wat je zegt over kingston geheugen. Het KAN 20 jaar draaien. Er zitten geen bewegende onderdelen in dus theoretisch is hetmogelijk. Mocht het wel kapot gaan, en dan niet door voltage of temperatuur problemen, dan kun je een nieuw reepje krijgen neem ik aan.

Edit:
En je kunt niet voorkomen dat een schijf kapot gaat. Waarschijnlijk is dat het eerste wat kapot gaat, en anders is het wel één aen van je fans of de voeding. De andere onderdelen zijn solid-state, en je moet pech hebben wil daar iets mee gebeuren. Daarom is het ook aan te raden om pre-build servers aan te schaffen als je budget het toelaat, omdat je dan altijd de onderdelen (tot 7 jaar na begin van de productie moeten ze nog leveren geloof ik) kunt aanschaffen of een support iets kunt afsluiten.

lifeforms
05/08/05, 01:57
Als je meer wilt weten over de gezondheid van je schijven, kan ik aanraden om smartd (http://smartmontools.sourceforge.net/) te draaien. Dit leest de SMART-data van je IDE-schijf. SMART detecteert beginnende problemen vaak voordat de schijf het echt begeeft.

crazycoder
05/08/05, 07:59
Origineel geplaatst door snaaps
ZO kan ik mij voorstellen dat de harde schrijven per 3 a 5 jaar vervangen worden door nieuwe schijven.
Wij gebruiken nu maxtor schijven, echter is het niet verstandig deze meer dan 3 jaar te gebruiken.

Hardware is in principe na 3 jaar afgeschreven. Als je jezelf voorneem om na 5 jaar schijven te vervangen dan moeten die er na 5 jaar nog wel zijn ;)

Ik weet zo niet wat de MTBF is van Maxtor, of van de schijven die jij momenteel gebruik. Kan ook eigenlijk niet zeggen dat het ene merk veel beter is dan het andere.. Dat lijkt ook wel een beetje 'seizoens gebonden'. Of heb je toevallig een keer pech en zit er een wat brakke serie tussen..

hostlogic.nl
09/08/05, 22:24
In onze administratie schrijven wij hardware in 3 jaar af. In principe gaan alleen bewegende delen binnen deze termijn kapot, dus de koeling en de harde schijven. Deze laatste zijn bij ons altijd dubbel uitgevoerd (RAID1) waardoor een kapotte disk geen enkel probleem is. Afgeschreven hardware doet het meestal nog prima als monitoring server ofzo.

Wij hebben dus geen onderhoudsschema, als iets kapot gaat vervangen we het.

Filipino
09/08/05, 22:50
Het beste wat je volgens mij wel kan doen, afhankelijk hoeveel servers je hebt:

1 of meerdere harde schijven, 1 of meerdere geheugen reepjes, en wat fans achter de hand houden. Zodat je deze altijd direct kan vervangen mocht er iets kapot gaan.

Celion
15/08/05, 17:18
over het algemeen schrijf je producten bijna altijd na 3 jaar af

eMiz0r
15/08/05, 21:12
We schrijven het gewoon na 3 jaar af. Na die 3 jaar wordt de volledige server (alle onderdelen) vervangen.

Alle servers draaien in RAID-1 en hot-swap. Eerst de oude server er uit trekken en de nieuwe server met de oude HD's voorzien. Binnen 5 minuten is de boel weer online.

Vervolgens HD-1 eruit halen, nieuwe er in en laten rebuilden. Als hij klaar is HD-2 eruit halen, nieuwe er in en die ook laten rebuilden. Simpeler kan het niet en je bent altijd vrijwel verzekerd van deugdelijke hardware (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

sander815
15/10/05, 01:48
kick: ezimor: geldt dat ook voor soft raid 1?

froggie
15/10/05, 02:00
Als je een disk offline haalt, deze hotswapt (mits je controller dat ondersteund) en daarna de nieuwe schijf weer in de array opneemt kan dat ook met software raid. Daarna kun je hetzelfde truukje met de 2e schijf doen.

Ondersteund je controller geen hotswap dan zul je de bak tussendoor een keer uit moeten zetten.