PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat heb ik nodig voor 4x een zware CMS (PHP/MySQL) te draaien?



amedee
03/08/05, 12:51
Hallo,

Ik ben mede developer bij TikiWiki.org, en ik zou deze CMS/Groupware willen gebruiken voor 3 à 4 websites (domeinen/subdomeinen). Dat wil zeggen 1x de PHP-bestanden op de webspace, en 4x een MySQL-database.

Ik moet wel zeggen dat de geheugenvereisten voor TikiWiki vrij heftig zijn. Zo moet de memory limit in php.ini bijvoorbeeld /minstens/ op 16M gezet worden (ipv de default 8M)

Daarnaast zou ik graag (maar dat is geen must) een OpenLDAP-server draaien, voor een gemeenschappelijke login van de 4 websites.

Verder zou ik graag ook was extra software willen installeren die misschien niet altijd overal default staat, zoals bijvoorbeeld GraphViz.

Wat bijna een must is: cvs (alleen de client), en de hele gcc-santenboetiek is ook wel handig.

Samengevat: ik zoek dus eigenlijk webspace op Linux, waarbij ik "root" ben op mijn eigen stekje zodat ik kan doen en laten wat nodig is.


Mijn vraag: is zoiets mogelijk met webhosting? Of ga ik echt te veel resources nodig hebben en kijk ik beter uit naar dedicated hosting zodat ik op een eigen server niemand anders stoor? Stel dat het kan met webhosting, waar moet ik dan op letten?
Ik stel deze vraag omdat ik momenteel al ergens virtual hosting heb, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er daar wat zware probleempjes aan het ontstaan zijn op het vlak van geheugengebruik...

LET OP: Ik vraag uitdrukkelijk NIET naar aanbiedingen van concrete produkten. Daar is een andere rubriek voor. Ik zou wél graag reacties krijgen van andere software-ontwikkelaars. Alle tips en suggesties zijn welkom.

mark_m
03/08/05, 13:15
Ik denk dat je het beste kan kijken naar een VPS.

Wido
03/08/05, 13:23
Met een webhosting pakket ga je dit zeker niet redden.

VPS, Dedicated of Colo is zeker aan te raden.

electric
03/08/05, 13:42
Aangezien de zware specificaties denk ik inderdaad dat aan een VPS/Dedi/Colo moet gaan denken.

Wil je zo minmogenlijk 'gedoe' hebben dan is denk ik een Dedicated server een goeie oplossing.

xserve
03/08/05, 13:42
VPS zou een leuke oplossing zijn. Maar ik vraag me af of dat goedkoper is dan colocatie of dedicated.

®on
03/08/05, 14:03
VPS lijkt me weer beperkend qua mem gebruik. Als ik het zo lees is niet alleen de aanpassing in de memory limit noodzakelijk, maar ook voldoende vrij geheugen. Dan is een VPS niet afdoende.

amedee
03/08/05, 19:10
Na wat rondgesnuffeld te hebben op dit forum (bedankt voor de pointers naar VPS, dedicated & colo!) kom ik tot de conclusie dat ik 2 mogelijkheden heb:

* VPS
* dedicated

Colo laat ik buiten beschouwing wegens te duur, en webhosting wegens "te licht".

Als ik de uitleg van VPS zo'n beetje begrepen heb, dan moet ik dat zien als één fysieke machine waarin een aantal "virtuele servers" in een soort van chroot draaien, waarbij ik dan zo één virtuele server heb.

@headout: kan je jouw opmerking eens verder toelichten? Ik héb momenteel al ergens een VPS, en ik heb zo'n vermoeden dat ik daar inderdaad een geheugengebrek heb - meer bepaald met de privvmpages. Is het theoretisch mogelijk om het geheugen uit te breiden van een VPS?

@electric: kan je eens toelichten wat je bedoelt met "zo min mogelijk gedoe"? Wat voor een gedoe heeft VPS of colo dat dedi niet heeft?

ZB-SIMONDUS
03/08/05, 20:58
VPS kan men handig uitbreiden voor zover de fysieke limiet van de hostmachine het toelaat. Een kwaliteitsprovider zal veelal 2 tot 4GB of meer in een fysieke machine plaatsen voor VPS. Sommige providers hebben er zelfs een cluster van meerdere machines voor opgezet.
Indien je het budget ervoor hebt, dan zou ik de webserver en SQL server fysiek scheiden. Colocatie en dedicated servers lijken me meer producten voor je dan een VPS, dat even terzijde.

Indien je weinig afweet van systeembeheer, dan is een managed dedicated of zelfs twee, waarvan 1 dedicated SQL server is, mij de meest ideale oplossing.
Zonder concrete cijfers valt er helaas weinig (meer) zinvols te vertellen, de ene zware site is de andere niet;)

veenman
03/08/05, 21:26
Een eigen server (dedicated of colocated) lijkt me hiervoor niet nodig, een VPS daar in tegen lijkt me ideaal. Voor rond de 25 euro per maand huur je een VPS met gegarandeerd 256MB ram bij verschillende hosters die dit soort oplossingen aanbieden, voor een eigen server ben je minstens het dubbele kwijt voor een betrouwbare oplossing.

ZB-SIMONDUS
03/08/05, 21:36
Als het hier inderdaad om een zware CMS gaat (zoals bijvoorbeeld TYPO3) waar ook nog wat drukbezochte websites op draaien, dan heb je aan 256 megabyte ram zeker niet voldoende.

amedee
04/08/05, 12:47
Indien je weinig afweet van systeembeheer, dan is een managed dedicated of zelfs twee, waarvan 1 dedicated SQL server is, mij de meest ideale oplossing.
Ik heb een diploma niveau A2 systeembeheer en netwerkbeheer Linux gehaald in avondschool, en thuis draai ik Gentoo op 2 pc's. Ik trek me meestal uit de slag met Webmin maar ik ben niet vies van vi om iets in /etc aan te passen. Dus qua afweten van systeembeheer valt het best wel mee, hoor. ;-)

amedee
04/08/05, 12:55
Origineel geplaatst door ZB-SIMONDUS
Als het hier inderdaad om een zware CMS gaat (zoals bijvoorbeeld TYPO3) waar ook nog wat drukbezochte websites op draaien, dan heb je aan 256 megabyte ram zeker niet voldoende.
TYPO3 was me niet bekend maar ik heb het ff gegoogled. Op het eerste zicht lijkt het mij inderdaad vergelijkbaar met tikiwiki, toch zeker als ik de featurelist en de screenshots bekijk.

Wat de drukte betreft, dat zou nog vrij goed kunnen meevallen. Het eerste jaar reken ik op niet meer dan 100 unieke bezoekers per dag. Maar van zodra zondag 8 oktober 2006 nadert (hint: gemeente- en provincieraadsverkiezingen in .be) hoop ik dat het aantal bezoekers wat aantrekt.

amedee
04/08/05, 12:57
Origineel geplaatst door skunkah
Een eigen server (dedicated of colocated) lijkt me hiervoor niet nodig, een VPS daar in tegen lijkt me ideaal. Voor rond de 25 euro per maand huur je een VPS met gegarandeerd 256MB ram bij verschillende hosters die dit soort oplossingen aanbieden, voor een eigen server ben je minstens het dubbele kwijt voor een betrouwbare oplossing.

OK, bedankt voor de VPS-suggestie. Dan zal ik straks mijn licht eens opsteken in het desbetreffende forum.

®on
04/08/05, 12:58
Dan zou je voor een unmanaged dedicated server kunnen opteren, wat toch een redelijk bedrag kan verschillen ten opzichte van een managed server.

De opmerking van me over mem gebruik is al deels door zb-simondus uitgelegd. Waar ik op doelde is bijv. de VPS servers van flexservers.nl: 64 MB mem gegarandeerd. Als jij al aangeeft dat Tikiwiki nogal wat resources nodig heeft, kan je wel voorstellen wat er gebeurt als je zo'n cms gaat draaien op een VPS. Overigens heeft flexservers.nl ook een 256 variant. Je kan 3 uur lang gratis uitproberen: http://flexservers.nl/vps-virtual-private-server-windows-plesk.php

electric
04/08/05, 13:16
Origineel geplaatst door amedee


[SNIP]

@electric: kan je eens toelichten wat je bedoelt met "zo min mogelijk gedoe"? Wat voor een gedoe heeft VPS of colo dat dedi niet heeft?

Met een dedicated server kan je het full managed afnemen.
dwz dat de provider alles voor je zorgt. En je hebt dan een hele server voor je eigen.

Met colocatie heb je dat niet, tenzij je nog een SLA afneemt.
Met VPS heb ik nog niet echt zo veel ervaring, ik weet niet of ze zeg maar 1 GB geheugen voor je doen. ( maar dat weet ik niet 100% zeker)

Navi
13/05/09, 16:25
TYPO3 was me niet bekend maar ik heb het ff gegoogled. Op het eerste zicht lijkt het mij inderdaad vergelijkbaar met tikiwiki, toch zeker als ik de featurelist en de screenshots bekijk.

Wat de drukte betreft, dat zou nog vrij goed kunnen meevallen. Het eerste jaar reken ik op niet meer dan 100 unieke bezoekers per dag. Maar van zodra zondag 8 oktober 2006 nadert (hint: gemeente- en provincieraadsverkiezingen in .be) hoop ik dat het aantal bezoekers wat aantrekt.

ach man, met zulke aantallen bezoekers kan je nog prima terecht op een pentium 3, heb je echt geen zware dedicated voor nodig hoor..


lol mooie kick trouwens

//Ron edit: nou geweldig....