PDA

Bekijk Volledige Versie : downtime host - emails?



hxc
01/08/05, 11:40
verlies ik eigenlijk emails als men host down is?

The MAzTER
01/08/05, 11:42
ligt er aan of of je host meerdere mail servers heeft en deze wel up zijn en of de mailserver van verstuurder voor x tijd blijft proberen of direct een error terug stuurd naar afzender.

jurrian
01/08/05, 12:05
Ligt er natuurlijk aan in hoeverre je host down is... veel mensen roepen al dat hun host down is als ze de webpagina niet kunnen bereiken.

Als de server compleet down is en op diezelfde server draaide ook de mailserver, dan gaat het verhaal van the mazter hierboven op. Draait de mailserver op een andere machine, of is alleen de webserver down, dan wordt de email gewoon ontvangen.

hxc
01/08/05, 12:08
dan ben ik dik gezopen, verwacht hele hoop belangrijke mails

Ber|Art
01/08/05, 12:20
Vraag je ISP om een Fallback service dan wordt de mail iig wel afgeleverd als de POP server op de productie server down is.

cridea
01/08/05, 13:37
Let erop dat dat weer niet op gaat als beide nameservers ook down zijn.

crazycoder
01/08/05, 13:45
Origineel geplaatst door byh
Let erop dat dat weer niet op gaat als beide nameservers ook down zijn.
Klopt, tenminste, als ze zo stom zijn om alle nameservers op hetzelfde netwerk te hebben...

Overigens, de meeste mailservers proberen het een dag of 3-4 voordat ze de mail als niet af te leveren terug gaan sturen. Alleen mailinglijsten zijn meestal ietwat minder vergevingsgezind.

xYnta
01/08/05, 14:03
Indien de mail server tevens op de web server staat wel. Indien er een aparte mail server staat dan heb je misschien nog het geluk dat je mail wordt opgeslagen.

hxc
01/08/05, 14:05
space terug op, mails lopen niet binnen... denk da ik geneukt ben

maxnet
01/08/05, 14:36
Origineel geplaatst door byh
Let erop dat dat weer niet op gaat als beide nameservers ook down zijn.

Mailservers weten daar over het algemeen ook mee om te gaan, en proberen het dan later nogmaals.



-bash-2.05b$ mailq
809C833CF8 5290 Mon Aug 1 11:35:22 email@domein
(Host or domain name not found. Name service error for name=domein.nl type=MX:
Host not found, try again)


Moet de server natuurlijk niet langer dan een paar uur platliggen anders gaat het alsnog retour afzender.

cridea
01/08/05, 17:01
Origineel geplaatst door hxc
space terug op, mails lopen niet binnen... denk da ik geneukt ben

Kan even duren voor de verzendende mailservers het opnieuw proberen.

Rinse Kloek
01/08/05, 17:13
De meeste providers hebben daarvoor een extra MX server die de e-mail opvangt zodra de server down is. Mocht je geen fallback server hebben, dan zal de e-mail bijna altijd op de server die voor het verzenden wordt gebruikt gequeued worden...

Mikey
01/08/05, 17:21
Origineel geplaatst door Rinse Kloek
De meeste providers hebben daarvoor een extra MX server die de e-mail opvangt zodra de server down is. Mocht je geen fallback server hebben, dan zal de e-mail bijna altijd op de server die voor het verzenden wordt gebruikt gequeued worden...

Denk dat dit vies tegen valt op servers van de doorgaande isp's. Omdat er nog wat afgespammed wordt zal de server geen queue hebben. Wanadoo bounced iig gelijk de mail als hij niet afgeleverd kan worden.

synto
01/08/05, 17:25
Origineel geplaatst door byh


Kan even duren voor de verzendende mailservers het opnieuw proberen.

misschien even een ETRN geven

Randy
01/08/05, 23:48
Een beetje een pprovider heeft toch wel een 2e (3e) DNS op een externe machine, die ook als MX (20) fallback staat mag ik aannemen?
Of is ht hier iemand met slechts een server? (Mag het net hopen)

Rinse Kloek
02/08/05, 09:56
Wat providers als xs4all ook veel doen is 4 maal een mx10(0) aanmaken. Op deze manier doe je aan loadbalancing van je e-mail over verschillende servers. Als een van de servers down is, zijn er altijd nog 3 anderen die het overnemen...

Mikey
02/08/05, 10:06
Origineel geplaatst door Randy
Een beetje een pprovider heeft toch wel een 2e (3e) DNS op een externe machine, die ook als MX (20) fallback staat mag ik aannemen?
Of is ht hier iemand met slechts een server? (Mag het net hopen)

Denk dat je schrikt hoeveel er zijn die alles maar vanuit 1 lokatie draaien...

izdesign
02/08/05, 10:13
jup dat is mij bij websspace ook al tevaak gebeurt ik word daar onderhand een beetje schijtziek van :S

hxc
02/08/05, 10:15
ik weet één ding, dit zijn megaslechte zaken voor men label as ik currently promo draai voor 2releases, er was 4dage geleje net een big emaillist uit, op die replies en geld kan ik fluiten
WS schat probably ni in wat de downcost van heel dit onprofessioneel grapje is, 1u down ok, maar geen 3 volle dagen en emailonbereikbaar!

synto
02/08/05, 14:23
Tsja. Zoek een goede hoster :) Ik draai zelf ook een aantal grote bands en durf ze niet aan een ander uit handen te geven. Dat is bij 1 band gebeurd en de nieuwe provider heeft er prutswerk van gemaakt. Ik heb het wel over 10k..20000 bezoekers/dag sites.

crazycoder
02/08/05, 22:15
Origineel geplaatst door hxc
ik weet één ding, dit zijn megaslechte zaken voor men label as ik currently promo draai voor 2releases, er was 4dage geleje net een big emaillist uit, op die replies en geld kan ik fluiten
WS schat probably ni in wat de downcost van heel dit onprofessioneel grapje is, 1u down ok, maar geen 3 volle dagen en emailonbereikbaar!
Dacht toch echt dat Nederlands de voertaal was ;-)

Of moet ik toch maar de nieuwe 'Van Dalen' kopen?


Voor wat betreft het al dan niet hosten 1 locatie, kijk maar eens op:
http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=websspace.com
En trek je eigen conclusies maar.

Toon
02/08/05, 22:47
hmm
enige wat FAIL is, is 'SOA MINIMUM TTL value' bij me ;)

heb ik het toch goed configured :D

Icheb
03/08/05, 16:45
Origineel geplaatst door hxc
ik weet één ding, dit zijn megaslechte zaken voor men label as ik currently promo draai voor 2releases, er was 4dage geleje net een big emaillist uit, op die replies en geld kan ik fluiten
WS schat probably ni in wat de downcost van heel dit onprofessioneel grapje is, 1u down ok, maar geen 3 volle dagen en emailonbereikbaar!
Het grote probleem is dat veel mensen tegenwoordig op zoek gaan naar de goedkoopste oplossingen.
Zo hebben wij bijv as vrijdag een uitbreiding waarbij ook een aantal servers van datacenter wisselen, er is naast de nieuwe offsite backup server tevens een secundaire e-mail backup server, tot de primaire e-mail backup server weer online is.

100% uptime is trouwens wel net zoiets als onbeperkt dataverkeer, maar door wat te spelen met technieken kan je in ieder geval 100% e-mail uptime krijgen ;) (waar het de meeste mensen toch eigenlijk om gaat).
Bij 3 volle dagen zou ik persoonlijk direct naar andere hoster overstappen, maar dat terzijde.