PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan u mijn vragen beantwoorden?



Gino1968
31/07/05, 20:40
Geachte,

Als leek ben ik op zoek naar een webhostingbedrijf (panikeer niet, ik zal mijn vraag richten in het forum van de adverteerders ;) ). Het is echter niet eenvoudig om het kaf van het koren te scheiden, ondanks de gebruikerservaringen, die je kan lezen op webhosters.nl en de berichten alhier. Om niet lukraak de eerste de beste te nemen, wens ik me vooralsnog (deskundig) te laten informeren. Kan u de volgende vragen beantwoorden?

1. Bestaat er een document (FAQ) waarin vermeld staat, waaraan een goede host moet voldoen (qua netwerkverbindingen, soorten servers, ervaringsniveau, enz)?
2. Aan welke vereisten moet een goede server voldoen (qua processor, harddisk, lokatie, enz)?
3. Is het belangrijk voor iemand (zoals mij) die een Nederlandstalig doelpubliek heeft, een webhost zoekt die verbonden is met AMS-IX en BNIX (qua snelheid, kwaliteit, ...)? Zoja, kies ik dan het best voor bijvoorbeeld Trueserver (gezien in de forumregels)?
4. Klopt de uitspraak:"Je krijgt, waarvoor je betaalt" (hoe zijn anders die soms grote prijsverschillen te verklaren)?
5. Kan ik op een of andere manier (via tools, dnsreports,..) de kwaliteit van een webhost testen?
6. Mag ik hier naar bevindingen vragen van gebruikers die reeds het CMS Mambo hebben laten hosten bij een Belgisch en/of Nederlands bedrijf?

Ik weet dat het een hele lijst is, hopelijk willen jullie toch zo vriendelijk zijn om deze te beantwoorden ;)

Alvast bedankt voor jullie medewerking,

Gino

wowzie
31/07/05, 20:48
Origineel geplaatst door Gino1968
Geachte,
1. Bestaat er een document (FAQ) waarin vermeld staat, waaraan een goede host moet voldoen (qua netwerkverbindingen, soorten servers, ervaringsniveau, enz)?
2. Aan welke vereisten moet een goede server voldoen (qua processor, harddisk, lokatie, enz)?
3. Is het belangrijk voor iemand (zoals mij) die een Nederlandstalig doelpubliek heeft, een webhost zoekt die verbonden is met AMS-IX en BNIX (qua snelheid, kwaliteit, ...)? Zoja, kies ik dan het best voor bijvoorbeeld Trueserver (gezien in de forumregels)?
4. Klopt de uitspraak:"Je krijgt, waarvoor je betaalt" (hoe zijn anders die soms grote prijsverschillen te verklaren)?
5. Kan ik op een of andere manier (via tools, dnsreports,..) de kwaliteit van een webhost testen?
6. Mag ik hier naar bevindingen vragen van gebruikers die reeds het CMS Mambo hebben laten hosten bij een Belgisch en/of Nederlands bedrijf?


1. Er bestaat wel zoiets, bijvoorbeeld op: www.hostwise.nl

2. Daar zijn geen regels voor. Kijk, een vette dual xeon bak kan net zo traag/slecht zijn dan een veel mindere configuratie. Het ligt er allemaal aan hoeveel sites er op een server worden geplaatst. Lokatie in NL of BE is wel aan te raden.

3. Bijna elke webhost in een NL netwerk zal verbonden zijn met de AMS-IX. Maar de webhosts die dat niet zijn, maar wel een netwerk in NL hebben, zijn net zo goed. Jij zal niets merken qua snelheid/kwaliteit.

4. Ja, maar nu krijg ik ruzie met sommige budgetters. Er zijn wel een paar uitzonderingen. Als je een provider hebt gevonden, kan je het best gaan zoeken naar ervaringen van andere klanten. Je kan dan zelf uitzoeken of dit opgaat voor die provider.

Tip: Kijk, je moet ook je eigen verstand gebruiken. Als jij hosting ziet voor EUR 0,10 per maand, zal de hoster zeggen dat dit kan, maar ga bij jezelf na of JIJ denkt dat het kan. Dat is de beste manier. Niets is gratis; servers, dataverkeer, licenties, personeel (en voor sommigen: kantoor).

5. Daar zijn geen echte tools voor.

smurf
31/07/05, 21:11
Je kan op http://www.webhosters.nl steeds de ervaringen van anderen lezen.

Je houdt je site ook best in de Benelux, de support zal in het Nerderlands verlopen, meestal staat je site dan in een Belgisch of Nederlands datacenter en je zal geen nachtje moeten wachten op support van over de zee.

En wat waar voor je geld betreft: je kan evengoed slechte zaken doen met een duurdere partij.

Ber|Art
31/07/05, 21:34
www.hostmerk.nl :)

AlfaHosting
31/07/05, 21:39
"1. Bestaat er een document (FAQ) waarin vermeld staat, waaraan een goede host moet voldoen (qua netwerkverbindingen, soorten servers, ervaringsniveau, enz) ?"

Naar mijn weten bestaat het niet echt. Als je een beetje zekerheid wilt kan je best bij een host gaan die al een paar jaren bestaat en tevreden klanten heeft. Als je echt uitgebreide support wenst ben je beter af bij een bedrijf dat met meerdere mensen werkt dan bv. een student die alles alleen doet.

"2. Aan welke vereisten moet een goede server voldoen (qua processor, harddisk, lokatie, enz) ?"

Natuurlijk bestaan er verschillen in kwaliteit van server, processor, onderdelen en dergelijk. Belangrijker is echter de load van de server. Je kan beter af zijn op bv. een celeron met een paar klanten dan op een overvolle dual xeon. De lokatie is belangrijk. Richt je je site op een Nederlands publiek kies je best een server met lokatie Nederland of Belgie.


"3. Is het belangrijk voor iemand (zoals mij) die een Nederlandstalig doelpubliek heeft, een webhost zoekt die verbonden is met AMS-IX en BNIX (qua snelheid, kwaliteit, ...)? Zoja, kies ik dan het best voor bijvoorbeeld Trueserver (gezien in de forumregels)?"

Soms is het gegoochel met cijfers van netwerkverbindingen meer een kwestie "van de grootste hebben" onder webhosters. Staar je er niet te blind op. Een bedrijf dat kwaliteit wil leveren zal steeds voor zijn klanten op zoek geen naar de best mogelijke oplossingen.

"4. Klopt de uitspraak:"Je krijgt, waarvoor je betaalt" (hoe zijn anders die soms grote prijsverschillen te verklaren)?"

Veel hangt natuurlijk samen met de winstmarge die men neemt, maar ook met de onkosten. Je begrijpt dat een studenthoster die het na de schooluren doet meer onkosten heeft dan een bedrijf met enkele mensen in dienst.

Even een voorbeeld van sommige winstmarges .. een bedrijf koopt een .be naam aan voor 6 euro exl. btw. Sommigen verkopen deze voor 7 euro verder, anderen voor 40 euro. Natuurlijk moet je er ook rekening mee houden dat er een bepaalde winst moet zijn wil het bedrijf leefbaar zijn. Dit is zowel in het belang van de klant als het bedrijf.


"5. Kan ik op een of andere manier (via tools, dnsreports,..) de kwaliteit van een webhost testen?"

Neen, niet echt. Lees er wat ervaringen op na op webhosters.nl of vraag wat rond in je kenissenkring. Stel wat vragen aan hosters, enz ..

Wido
01/08/05, 10:02
Waar ik je aanraad naar te kijken op technisch niveau is de DNS servers.

Doe een DNS Report (http://www.dnsreport.com/tools/dnsreport.ch?domain=domein.tld) over het domein van de hoster.

Een goede hoster heeft zijn minimaal 2 DNS servers in verschillende /24's staan en geografisch gescheiden. (Dus in twee verschillende DC's, of zelfs over de wereld verspreid)

Ook kan je kijken hoeveel Passes je krijgt bij DNS Report, dat geeft aan hoe goed de hoster zich houdt aan de RFC's.

Ik zal me nu wel weer een hoop op mijn nek halen, maar ok. Veel cPanel, DirectAdmin en Plesk hosters hebben zowel hun primaire als secundaire DNS op een server draaien, dat is dus niet de bedoeling.

Een AMS-IX is niet verplicht, je hebt ook kwalitatieve hoster die alleen werken via Level3 en Interroute.

Gino1968
01/08/05, 11:52
Ik wens iedereen (wowzie, smurf, BerArt, Mario en Wido) te bedanken voor de interessante informatie en de goede tips, die zij mij gegeven hebben.

Thumbs up voor webhostingtalk.nl !

PS: @smurf: Downloadsnelheid werkt niet op jullie website (http://www.1-eurohost.com/nl/network.html) en het is Mambo ipv Mamboo. Kan misschien belangrijk zijn voor potentiƫle klanten ;)

smurf
01/08/05, 13:51
Link is ondertussen gewijzigd omdat de NL1 server waar de testfile op stond verhuisd is naar Belgiƫ, even over gekeken.

Voor de geinteresseerden: http://be2.1-eurohost.com/test.bin