PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu nog de tijd om er in te stappen?



CTotaal
29/07/05, 12:05
Ik heb dit topic geopend naar aanleiding van een paar andere topic’s over Webhosting bedrijf runnen etc.

In de webhosting branche zie ik veel webhosters concurreren met elkaar, natuurlijk hoort dit erbij.
Zelf heb ik in de starttijd bij Digitalus meegedraaid, en daarna ben ik in de internetwinkels gekomen, inmiddels heb ik er twee gehad. Nu probeer ik er weer één maar helaas door zin gebrek komt ik er maar niet aan toe, de winkel is namelijk in dezelfde branche.

Een aantal vragen aan jullie:

Is er nog plek voor een webhosting ondernemer?
Stel je doet alleen webhosting, kun je hier winst uit halen?
Is het beginnen met een Reseller optie (en een goede hoster daarachter) een optie om te beginnen?
Hoe zit het met de domeinnamen te registeren? Dit kan via registers, wat zijn de vertrouwde?

Op welk gebied moet je tegenwoordig richten, ik weet dat mensen nu in deze tijd wat knijperig zijn, maar er zijn ook mensen bij die willen kwaliteit.

Nu denken jullie: Weer een vakantie jochie die een webhosting wil beginnen.

Nou nee, zoals je ziet heb ik al bij een webhosting onderneming gezeten, en hou ik me er thuis ook bezig, en bij 2 internetwinkels gezeten. Dus ervaring op internet gebied en research zat.

Dit is alleen een idee van mij, wat al een dik 2 jaar bij me rond huppelt.
Is dit nou genoeg animo om nu nog even iets te beginnen?

Graag serieuze reacties, en geen afzeikende reacties :)

eMiz0r
29/07/05, 12:29
Gewoon doen :) Er is nog een zee van ruimte in de webhostingbranche, vooral als je kijkt naar wat de gemiddelde kwaliteit van een webhoster is.

Ook met alleen webhosting kun je genoeg winst maken, dat zal het probleem niet zijn. Koop alleen slim in!

Als reseller beginnen is een optie, maar zodra je groot genoeg bent om de hele bende te verhuizen ga je geheid op problemen stuiten waar je huidige klanten niet zo gek blij mee zullen zijn. Als je ervaring genoeg hebt moet je gewoon ergens een server zien te colocaten. Je bent van vrijwel niemand afhankelijk en je hebt alles zelf in de hand.

Domeinen registreren zou ik via www.opendomainregistry.net doen. Prima partij en niet duur.

Als je hier al 2 jaar mee rondloopt zou ik zeggen: begin er gewoon aan :) Ondernemen is altijd een risico, maar als je er serieus mee bezig bent en klantgericht ingesteld bent voorzie ik geen problemen.

Wat overigens overal geldt, maar vooral in de hostingbranche: wees creatief! Zoek verschillende (goedkope) manieren om aan klanten te komen, want ze komen niet vanzelf. Eens je een netwerk hebt opgebouwd kun je verder op mond-tot-mond reclame.

Kortom: er is ruimte genoeg. Zorg alleen dat je alles op orde hebt en heel goed onthoud dat de klant altijd koning is. Behandel ze met respect (dat onbreekt helaas nog steeds bij veel bedrijven, vooral bij mensen met een nog te jonge geest) en je ziet vanzelf je cijfers de lucht in gaan. Pak het met beide handen aan en doe geen half werk.

Technotop
29/07/05, 12:34
Ja er is nog ruimte voor nieuwe webhosting ondernemers. Zorg dat je een goede basis heb en dus lijkt mij dat je het beste eerst reseller kunt worden van een webhosting bedrijf met een goede stabiele grond, zodat jij je geen zorge hoeft te maken over de servers etc.

Domein zou je gewoon via de reseller kunnen betalen of een registrar.

Zodra je genoeg winst maakt zou je kunnen kijken of je een eigen server kunt nemen (dus co-locatie) en zo ga je steeds een stukje verder.

Reseller is bij het begin erg handig omdat:
Je hoeft geen eigen server te kopen,
Je hoeft geen eigen controle paneel te kopen,

Vaak kan je bij co-locatie boeren alles regelen. Ik zou zeggen probeer het en als het niet lukt naja dan ben je niet veel kwijt, alleen moet je wel onderdak zien te vinden voorje klanten.

snaaps
29/07/05, 13:23
Ik voorspel dat er snel een periode gaat komen dat de markt gaat instorten. met andere worden denk ik dat er een dipje gaat komen.

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als de europese unie de wet gaat doorzetten dat wij alle traffic etc moeten gaan bewaren. Vele kleine bedrijven zullen hierdoor er geen zin meer in hebben. Dit weer ten gunste voor de wat grotere bedrijven.

Tevens hoor ik verhalen van klanten dat zij de bomen het bos niet meer zien in de hosting wereld. En duidelijk is dat de klant niet zit te wachten op kleine, net startende, goedekope hosting bedrijfjes. De klant heeft inmiddels ervaringen met deze slechte hosting bedrijven. Dit verhaal gaat van mond tot mond en er wordt dan ook geadviseerd door niet met vage hosting bedrijven in zee te gaan.

Het is dus belangrijk dat je goed begint.

CTotaal
29/07/05, 13:32
Origineel geplaatst door snaaps
Ik voorspel dat er snel een periode gaat komen dat de markt gaat instorten. met andere worden denk ik dat er een dipje gaat komen.

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als de europese unie de wet gaat doorzetten dat wij alle traffic etc moeten gaan bewaren. Vele kleine bedrijven zullen hierdoor er geen zin meer in hebben. Dit weer ten gunste voor de wat grotere bedrijven.

Tevens hoor ik verhalen van klanten dat zij de bomen het bos niet meer zien in de hosting wereld. En duidelijk is dat de klant niet zit te wachten op kleine, net startende, goedekope hosting bedrijfjes. De klant heeft inmiddels ervaringen met deze slechte hosting bedrijven. Dit verhaal gaat van mond tot mond en er wordt dan ook geadviseerd door niet met vage hosting bedrijven in zee te gaan.

Het is dus belangrijk dat je goed begint.

Goede voorwaarden, een strakke openingtekst op de website met een layout?

snaaps
29/07/05, 13:37
Een goed layout (heel belangrijk volgens mij)
bereikbaarheid.
Snelheid (snelheid van registraties en antwoorden)
Betrouwbaar.
informatief.

Ik denk dat de layout en inhoud van de website het aller belangrijkste is wanneer je gaat beginnen.
Ik ken je honderde hostingbedrijven opnoemen met een slechte website.
Ik zal als klant als de inhoud en layout niet goed is gewoon doorzoeken naar een andere website. De klanten letten niet meer alleen op de prijs!

Komt de website goed over dan heb je de klant al voor een groot gedeelte binnen gehaald!

CTotaal
29/07/05, 13:50
Origineel geplaatst door snaaps
Een goed layout (heel belangrijk volgens mij)
bereikbaarheid.
Snelheid (snelheid van registraties en antwoorden)
Betrouwbaar.
informatief.

Ik denk dat de layout en inhoud van de website het aller belangrijkste is wanneer je gaat beginnen.
Ik ken je honderde hostingbedrijven opnoemen met een slechte website.
Ik zal als klant als de inhoud en layout niet goed is gewoon doorzoeken naar een andere website. De klanten letten niet meer alleen op de prijs!

Komt de website goed over dan heb je de klant al voor een groot gedeelte binnen gehaald!

Das waar, de teksten moeten vertrouwd overkomen, en goed uitziende website kan natuurlijk ook zonder een nette layout, hier kan ook door vertrouwbare kleuren, denk aan wit/blauw. en gewoon HTML basis. Simpel maar vertrouwt.

snaaps
29/07/05, 13:56
ik ben ook wel een voorstander van HTML.
Alowel je sommige pagina,s toch in php moet gaan maken.

keep it fast, basic and simple!

eMiz0r
29/07/05, 14:01
Origineel geplaatst door snaaps
Ik voorspel dat er snel een periode gaat komen dat de markt gaat instorten. met andere worden denk ik dat er een dipje gaat komen.

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als de europese unie de wet gaat doorzetten dat wij alle traffic etc moeten gaan bewaren. Vele kleine bedrijven zullen hierdoor er geen zin meer in hebben. Dit weer ten gunste voor de wat grotere bedrijven.

Tevens hoor ik verhalen van klanten dat zij de bomen het bos niet meer zien in de hosting wereld. En duidelijk is dat de klant niet zit te wachten op kleine, net startende, goedekope hosting bedrijfjes. De klant heeft inmiddels ervaringen met deze slechte hosting bedrijven. Dit verhaal gaat van mond tot mond en er wordt dan ook geadviseerd door niet met vage hosting bedrijven in zee te gaan.

Het is dus belangrijk dat je goed begint.

Zou je misschien kunnen onderbouwen waarom je voorspelt dat er een dip gaat komen? Het is nu een achtergrondloze opmerking.

Als we kijken naar alleen de groeicijfers van de SIDN: http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,4628,13,0,,SIDN-jaarverslag_2004_beschikbaar.html zou je zeggen dat het juist de goede kant op gaat. Laten we het over de groei van andere extensies maar niet hebben, laat staan het .eu domein.

Daarnaast zijn er nog steeds veel providers (zoals je zelf ook al aanhaalt) die er een potje van bakken. Klanten die daar aan vast zitten kunnen dus overstappen naar kwalitatievere (misschien ook goedkopere?) providers.

Op basis van die argumenten denk ik dat de markt voorlopig blijft groeien. Graag zou ik van je horen waarom je denkt dat dat niet zo is.

snaaps
29/07/05, 14:07
Al ik kijk naar de aantal registratie die per dag worden uitgevoerd denk ik dat dit op een gegeven moment ergens stopt.

Nu de hosting voor iedereen bereikbaar is hebben veel particulieren al een website. straks heeft elke inwoner van Nederland een website en een domeinnaam. daarom zal het denk ik ergens moeten stoppen.
Als ik kijk naar hoeveel registraties wij per dag uitvoeren en dit vermeedigvuldigen met 1800 dat zijn echt een heleboel registratie s per dag.

(5400 registraties per dag?)

®on
29/07/05, 14:33
Origineel geplaatst door eMiz0r
Ondernemen is altijd een risico, maar als je er serieus mee bezig bent en klantgericht ingesteld bent voorzie ik geen problemen.
Prima advies, zo redeneer ik ook. Keihard op prijzen concurreren kan bijna niet meer, of je moet het van je extra diensten hebben die je aanbiedt. Echter denk ik dat creativiteit, voldoende vermogen om te onderscheiden van andere bedrijven, service en klantgerichtheid punten zijn waarmee je prima vooruit kan.

Er is voldoende ruimte voor nog 1 (serieuze!) ondernemer.

RobbertC
29/07/05, 16:34
Origineel geplaatst door snaaps
ik ben ook wel een voorstander van HTML.
Alowel je sommige pagina,s toch in php moet gaan maken.

keep it fast, basic and simple! Pardon? Het is wel zo handig dat je een website in (X)HTML maakt, daar heeft PHP verder weinig mee te maken.

snaaps
29/07/05, 17:01
.html extensie

RobbertC
29/07/05, 17:28
En wat maakt het uit of de extensie .html, .php of mijn part .iets is?

mihosnet
29/07/05, 17:41
Een .html pagina kan inderdaad net zo goed een PHP pagina zijn.

ExOrDuS
29/07/05, 21:57
SERVICE dat is de gouden tip van dit alles... als je service *(&* is of je bent niet instaat om deze goed te leveren, dan zou ik er niet aan beginnen...

vjeeke
30/07/05, 07:06
Ja idd mensen kijken vooral naar de service (snel antwoorden van vragen - snel oplossen van problemen) en de lay-out van je site. Duidelijke tekst waarover het gaat, kort en krachtig.

Maar wat ik opmerk is dat de prijzen enorm aan het dalen zijn tegen vroeger, mensen willen zo weinig mogelijk uitgeven aan hosting. Het is eerlijk gezegd wel heel harde concurrentie hoor. Je moet gewoon een beetje uitblinken uit de hele kudde met bijvoorbeeld diensten dat jij aanbied en een andere hoster niet.

Ik ben btw ook nog maar een beginner van hosting aanbieden, heb toch al enkele klanten. Maar ik moet toegeven, het is een hard wereldje. Veel reclame maken voor je zaakje en een goede service leveren.

AlfaHosting
30/07/05, 10:53
Er is altijd plaats voor een nieuwe webhoster. Er komen er dagelijks bij maar tegelijkertijd verdwijnen er ook vele en er gaan er in de toekomst nog meer verdwijnen. Wat wel moeilijker is nu dan vroeger, net vanwege het grote aanbod, is de startfase. Het winnen van de eerste 100 klanten, nadien zal het wel loslopen mits je een goede service biedt.
Eigenlijk moet je met iets boven de rest uitsteken.

Vjeeke legt wel de vinger op de wonde, in de low budget markt zijn de prijzen enorm gedaalt door de enorme concurrentie. Ik denk dat veel hosters het daarom ook niet gaan halen. Zolang ze het doen voor een zakcentje bij te verdienen (bv. een student) is het allemaal nog wel haalbaar, maar als je er ooit een bedrijf van wil maken (met veel meer en veel hogere onkosten) zal men tot de conclusie komen dat het allemaal niet kan.

Maar plaats is er altijd :)

DutchTSE
30/07/05, 13:44
Origineel geplaatst door mihosnet
Een .html pagina kan inderdaad net zo goed een PHP pagina zijn.
deze leuke discussie heb ik ook gehad met iemand anders, maar wat je zegt kan niet hoor :).

php in een html file wordt niet uitgevoerd
html in een php file wel.
wat je zegt klopt dus niet ;) (niet in deze simpele opzet, php file gegevens laten exporteren naar html pagina kan natuurlijk wel, maar daar hebben we het neit over ;))

RobbertC
30/07/05, 13:57
<Files bestand.html>
ForceType application/x-httpd-php
</Files>

Tada :)

Nu weer ontopic lijkt me ;)

snaaps
30/07/05, 14:32
De doelstelling is om een omzet van minimaal 50.000 euro te behalen. indien je dit niet binnen 2 a 3 jaar haalt kan je net zo goed stoppen.

Deze 50.000 euro heb je gewoon echt nodig, van deze 50.000 euro blijft er mischien maar 10 a 12.000 euro over wat je kan besteden aan je levensonderhoud.
Ik hoor wel eens mesnen die denken dat zij het wel redden met 20 a 25.000 euro. maar dit kan natuurlijk niet!
De eerste twee jaar heb je nog belastingvoordeel maar hierna moet je de volle mep gaan betallen aan deze criminelen!
Bot weg gezegd ben je gewoon 40 a 50% van je omzet kwijt aan de staat!

Wij zijn nu iets meer dan een jaar bezig met hosting en komen nu pas richting de 50.000 euro omzet. Echter wij nog steeds een startende bedrijf zijn houden wij hier weinig aan over! dit heeft te maken dat wij al ons geld in hardware, netwerk, reclame, software etc etc stoppen.

Het valt niet mee om een bedrijf op te zetten, af en toe krijg je te maken met enorme tegenslagen zoals het down gaan van een server.
Je moet er tehen kunnen dat je op deze momenten gek gebeld wordt door boze klanten. Gelukkig behoort dit tot de verledentijd omdat je leert wat je wel en niet kan doen om een downtime te voorkomen of snel op te lossen. (gebruik gewoon goede hardeware, en belast de server niet te veel)

Zoals ik al in een van mijn eerdere bericht zei, voorzie ik een daling van de aantal geregistreerde domeinnamen. wees hier op voorbereid!

Beginnen is investeren in de toekomst, je zal dus de eerste 2 a 3 jaar geen bizare winst maken. maar al dat je hebt geinvesteerd is nu jouw eigendom!

FF offtopic: het valt mij op dat de hardware de laaste maanden betreft de prijs aan het stijgen is. Dit zal iets kunnen betekenen waar we rekening mee moeten houden.

AlfaHosting
30/07/05, 15:32
Origineel geplaatst door snaaps
De doelstelling is om een omzet van minimaal 50.000 euro te behalen. indien je dit niet binnen 2 a 3 jaar haalt kan je net zo goed stoppen.

Deze 50.000 euro heb je gewoon echt nodig, van deze 50.000 euro blijft er mischien maar 10 a 12.000 euro over wat je kan besteden aan je levensonderhoud.


En als je met meerdere mensen bent haal je het helemaal niet met 50.000 euro omzet.

eMiz0r
30/07/05, 21:39
Origineel geplaatst door snaaps
FF offtopic: het valt mij op dat de hardware de laaste maanden betreft de prijs aan het stijgen is. Dit zal iets kunnen betekenen waar we rekening mee moeten houden.

En dat vind je gek? :P Wordt dagelijks op het nieuws gesproken over de stijgende dollarkoers, moet wel heel raar gelopen zijn als je dát nieuws gemist hebt.

Bovendien vind ik 50.000 euro wel raar. Als jij deze omzet met zeg 300 klanten kunt halen boer je het wel verdomd goed. Je hebt namelijk nauwelijks uitgaven en je kan je bijna een boven modaal inkomen verschaffen. Aan de andere kant: als je lage tarieven hanteert heb je om die 50.000 euro te halen veel klanten nodig wat weer resulteert in hogere kosten (meer servers, personeel etc.).

Het hangt allemaal maar gewoon net af van welke koers je bedrijf vaart. Daar maak je een businessplan voor, of in ieder geval een schets van de inkomsten/uitgaven.

AlfaHosting
30/07/05, 21:49
Origineel geplaatst door eMiz0r




Bovendien vind ik 50.000 euro wel raar. Als jij deze omzet met zeg 300 klanten kunt halen boer je het wel verdomd goed. Je hebt namelijk nauwelijks uitgaven en je kan je bijna een boven modaal inkomen verschaffen. Aan de andere kant: als je lage tarieven hanteert heb je om die 50.000 euro te halen veel klanten nodig wat weer resulteert in hogere kosten (meer servers, personeel etc.).

Het hangt allemaal maar gewoon net af van welke koers je bedrijf vaart. Daar maak je een businessplan voor, of in ieder geval een schets van de inkomsten/uitgaven.

Nauwelijks uitgaven ? huur kantoorruimte, electriciteit, verwarming, kantoormateriaal, computers, telefoonkosten, boekhouder, bedrijfstaksen en kosten, servers, personeelskosten, eigen loon, enz ...

Een fulltime medewerker met een degelijk loon komt al snel op 30 a 35.000 euro jaarlijks. Hoe kan je dat betalen van je 50.000 euro :)

frvge
30/07/05, 21:55
Als alles werkt, kost het niet veel (tijd en geld).
Werkt iets niet, kost alles dubbel zoveel.

Denk ik...

eMiz0r
30/07/05, 21:57
Origineel geplaatst door Mario


Nauwelijks uitgaven ? huur kantoorruimte, electriciteit, verwarming, kantoormateriaal, computers, telefoonkosten, boekhouder, bedrijfstaksen en kosten, servers, personeelskosten, eigen loon, enz ...

Een fulltime medewerker met een degelijk loon komt al snel op 30 a 35.000 euro jaarlijks. Hoe kan je dat betalen van je 50.000 euro :)

Grapjas :)

Je gaat mij niet vertellen dat je een kantoor gaat huren voor 300 klanten :P Datzelfde geldt voor computer(s?!), persooneelskosten?, kantoormateriaal? Nouja, dat laatste geef ik je gelijk in. Paar centen voor nietjes, pennen, papier etc.

300 man had ik het over he, niet 3000 :)

AlfaHosting
30/07/05, 22:00
Het ging erover dat je met een omzet van 50.000 euro goed boert, het ging niet om het aantal klanten.

snaaps
31/07/05, 12:24
Ik heb het hier uiteraard over een startende bedrijf die noog vanauit huis werkt samen met zijn partner en freelaancers.

Als je idd groter wordt en personeel en kantoorruimte moet gaan betalen dan zit je toch wel gouw rondt de omzet van 150 a 200.000 euro.
Een leuke tip is om een certificaat te regelen zodat je stage werknemers in dienst mag nemen.
Wij hebben zo,n certificaat echter gebruiken wij deze nog niet voor de ict branch. domweg gezien dat de gemiddelde schollier meer weet dan mij.
en ik wil graag een stagenemer ook daadwerkelijk iets kunnen leren.

Wij hebben op dit moment wel een stageloper die leert voor producent.
(onze 1e branche is namelijk AV) deze stageloper doet momenteel als er geen werk is wel wat voor onze hosting bdrijf zoals administratie

Str@nger
01/08/05, 12:40
Als jullie zeggen: er is wel plaats voor een nieuwe hostingprovider, maar die moet het serieus aanpakken. Hoe serieus is serieus? Meteen met KvK-inschrijving, met BTWnr?

Dat er een 'overschot' is aan providers, kan wel zo zijn. Maar goede hostingproviders zijn er weinig. En dan is goed niet alleen betrouwbaar (qua bedrijf en de service) maar ook waar voor je geld. En bij dit laatste hoort tegenwoordig een niet te hoge prijs maar wel veel ruimte en service. Kan een net nieuw opgestart bedrijfje dit leveren? Jazeker, hierin kunnen ze uitblinken want ze hebben nog niet heel veel te doen - het is vaak wachten op de eerste klanten.
Maar juist als ze door willen groeien, kan dit een heel belangrijk min-punt worden. Want als je meer klanten hebt, dan kan de administratie nog wel wat tijd worden, waardoor de tijd voor je klanten en het beantwoorden van vragen, minder wordt...en juist hierop worden providers tegenwoordig afgerekend.

"Nieuwe klanten krijgen is niet de grootste kunst, de klanten behouden wel!"

synto
01/08/05, 12:57
Origineel geplaatst door snaaps
Nu de hosting voor iedereen bereikbaar is hebben veel particulieren al een website. straks heeft elke inwoner van Nederland een website en een domeinnaam. daarom zal het denk ik ergens moeten stoppen.


Als ik kijk naar de NL zone-file hebben we al redelijk wat NL domeinen:

bash-2.05b$ wc zone-nederland.txt
1529639 1529639 24439417 zone-nederland.txt

Zowat 1 NL domein per 10 inwoners. Natuurlijk is dit scheef want er zijn instanties met honderden domeinen die het gemiddelde opkrikken. Maar ook niet meegeteld zijn al die mensen met andere TLD's, zoals bijv. de gratis exemplaren van Tokelau. Misschien is het dan toch niet zo scheef dat 1:10 Nederlanders een eigen domein heeft.

Ik denk dat het niet stopt. Domeinen worden steeds goedkoper en het wordt daardoor steeds aantrekkelijker en het is ook steeds meer trend om elke pagina, elk onderwerp achter een eigen domein te verschuilen.

crazycoder
01/08/05, 23:25
Origineel geplaatst door Str@nger
Als jullie zeggen: er is wel plaats voor een nieuwe hostingprovider, maar die moet het serieus aanpakken. Hoe serieus is serieus? Meteen met KvK-inschrijving, met BTWnr?

Dat er een 'overschot' is aan providers, kan wel zo zijn. Maar goede hostingproviders zijn er weinig. En dan is goed niet alleen betrouwbaar (qua bedrijf en de service) maar ook waar voor je geld. En bij dit laatste hoort tegenwoordig een niet te hoge prijs maar wel veel ruimte en service. Kan een net nieuw opgestart bedrijfje dit leveren? Jazeker, hierin kunnen ze uitblinken want ze hebben nog niet heel veel te doen - het is vaak wachten op de eerste klanten.
Maar juist als ze door willen groeien, kan dit een heel belangrijk min-punt worden. Want als je meer klanten hebt, dan kan de administratie nog wel wat tijd worden, waardoor de tijd voor je klanten en het beantwoorden van vragen, minder wordt...en juist hierop worden providers tegenwoordig afgerekend.

"Nieuwe klanten krijgen is niet de grootste kunst, de klanten behouden wel!"
Wat dacht je dan dat serieus wil zeggen?

Niet te hoge prijs maar wel veel ruimte. Probeer voor jezelf maar eens aan te geven waar dat punt ligt!

Waar ligt het punt dat je waar voor je geld krijg maar niet teveel betaal?
Waarom zou je bij een provider waar je eur 10 per maand betaal voor een account met 500MB ruimte minder waar voor je geld geven dan een ander waar je 1gieg voor minder euri krijg?
Waar meet je waar voor je geld aan af? Het aantal mysql databases? Het aantal pop3 boxen? Alsof je als bedrijf in het mkb veel heb aan 500 mysql databases en idem pop3 boxen..
Afijn..... laat ik maar geen lesje economie gaan geven.....

Als je nog wil beginnen moet je jezelf echt afvragen of je wel in een overspannen markt wil stappen. Het is een echte vechtmarkt waar stapels studenten voor weinig leuke aanbiedingen weg weten te zetten. Als je serieus bent en een goed product in de markt weet te zetten dan maak je m.i. wel een kans.

synto
02/08/05, 00:22
Ik vraag me af of 5 EURO hosters met 500..1000 en meer MB aan storage soms IDE schijven gebruiken en of ze backups maken voor hun klanten en dit langer dan 3 dagen bewaren.

Of kan ik voor dat geld verwachten dat ze gebruik maken van SCSI technologie en hardware RAID en backups maken zoals het hoort (offline backups dagelijks en wekelijks voor tenminste een aantal weken).

Ik twijfel hier sterk aan maar heb het nog nooit nagevraagd aan goedkope hosters. Misschien iemand die me kan verlichten?

Om maar even ontopic te komen: Ik denk persoonlijk dat er een gebrek is aan kwaliteitsproviders en er teveel 'paddestoelen' zijn die zich vooral blindstaren op lage prijzen.

Ook vind ik "veel ruimte" totaal niet interessant voor webspace en dit staat vaak niet in verhouding met het aangeboden dataverkeer. De ene site is de andere niet maar de meeste sites die ik ken verbruiken toch dagelijks enkele honderden tot duizenden keren hun omvang aan traffic, wat me redelijk normaal lijkt. Webspace != externe opslag.

Voor (web)mail kan ik me indenken dat je email op de server laat staan.

Just my 2 cts.

robblok
02/08/05, 10:38
Ik denk dat je als je een webhosting bedrijf wil opstarten het best partime kan beginnen. Het mooiste is het om het te beginnen uit een andere baan of school. Zolang je niet afhankelijk bent van het geld dat het genereerd kan je mooi beginnen met bouwen aan de basis.

Het belasting voordeel waar overigens over gesproken wordt geld alleen maar als je 1225 uur per jaar bezig ben met het webhosting bedrijf. Dat bezig zijn kan alles betekenen het kan ook zijn denken over marketing ect ect. Toch moet men niet te makkelijk denken over deze grens het is namelijk wel 23 uur per week.

snaaps
02/08/05, 12:32
goedekopere webhosters kunnen prima zorgen voor een SATA raid opstelling. Hiernaast volstaat een 2U backupserver prima.

Zoals ik al eerder vermelde deze kleine hosters zijn bezig iets op te zetten. zodra deze hosters meer dan 2000 klanten hebben begint het intresant te worden.

AlfaHosting
02/08/05, 19:45
Origineel geplaatst door synto
Ik vraag me af of 5 EURO hosters met 500..1000 en meer MB aan storage soms IDE schijven gebruiken en of ze backups maken voor hun klanten en dit langer dan 3 dagen bewaren.

Of kan ik voor dat geld verwachten dat ze gebruik maken van SCSI technologie en hardware RAID en backups maken zoals het hoort (offline backups dagelijks en wekelijks voor tenminste een aantal weken).

Ik twijfel hier sterk aan maar heb het nog nooit nagevraagd aan goedkope hosters. Misschien iemand die me kan verlichten?

Om maar even ontopic te komen: Ik denk persoonlijk dat er een gebrek is aan kwaliteitsproviders en er teveel 'paddestoelen' zijn die zich vooral blindstaren op lage prijzen.




Ik denk dat wij onszelf meer in het middensegment plaatsen. We zijn zeker geen dure hoster maar ook niet echt een low-budget (1 euro per maand) hoster, maar voor 5 euro per maand kan je al wel bij ons terecht. We besteden steeds enorm veel aandacht aan prijs/kwaliteit. Dus ook bij ons krijg je servers met RAID1, externe backups (dagelijks,wekelijks, maandelijks) enz ... Dus ja mag er niet automatisch vanuit gaan dat een wat goedkopere hoster geen aandacht hiervoor heeft.

Cliff
02/08/05, 21:36
Origineel geplaatst door CTotaal
Is er nog plek voor een webhosting ondernemer?


Naar mijn inziens is de webhosting markt veels te vol door alle budget aanbieders, kwalitatief zijn deze misschien aan de lage kant, maar het probleem is dat er ook genoeg wel kwalitatieve hosters zijn. De webhosting markt is te verzadigd, en heeft te veel overhead. Business2Business diensten en dan vooral mbt VPN diensten en totaaloplossingen lijken me niet verzadigd en daar valt dan ook nog aardig wat uit te halen.



Stel je doet alleen webhosting, kun je hier winst uit halen?


Persoonlijk denk ik van niet, vooral als je meerdere mensen in dienst hebt, verschillende servers draait en een kwalitatieve dienst probeert aan te bieden. Puur uit webhosting zul je hier amper winst mee draaien.



Op welk gebied moet je tegenwoordig richten, ik weet dat mensen nu in deze tijd wat knijperig zijn, maar er zijn ook mensen bij die willen kwaliteit.

Is dit nou genoeg animo om nu nog even iets te beginnen?


Ik vind de webhosting markt te verzadigd en zou me er met geen vinger aan wagen. Zoals ik al zei, te veel concurrentie, te veel overhead.

marijn79
03/08/05, 16:59
Op de markt is er Hyper concurrentie. Vraag maar aan dhr M.Porter wat dat is. ;-)

Er wordt hier gezegd dat klanten een lage prijs steeds belangrijker vinden. Dit is in mijn idee niet. Klanten vinden het 't allerbelangrijkst dat het werkt. Altijd. Dat hun mail aankomt. Altijd en dat als ze eens een vraag hebben ze snel en fatsoenlijk geholpen worden. Altijd. Dat vinden ze veel belangrijker dan of ze nou 5, 25 of 100 euro per maand moeten betalen voor hun pakketje. De meeste klanten zijn toch MKB en het maakt hen geen drol uit.

Str@nger
03/08/05, 17:46
Meeste klanten MKB?
Ik weet niet de statistieken, maar denk dat vooral bij de goedkopere hosters, particulieren hosting afnemen. Bij de grotere hostingproviders zullen wel meer MKB zitten, maar weet niet of dit aantal (veel) hoger ligt dan het aantal particulieren.
Qua domeinnamen zijn het MKB wel in meerderheid; zij hebben vaker 3 of 4 domeinnamen voor hun website. Maar zij hebben er maar één hostingpakket bij.

ZB-SIMONDUS
03/08/05, 20:48
Str@nger: kun je even de url posten van de statistieken waar je deze wijsheid vandaan haalt? ben er wel nieuwsgierig naar.

Str@nger
03/08/05, 20:54
Ahum:

Ik weet niet de statistieken

En ik weet van enkele hostingbedrijven waar ik bij heb gezeten dat daar voornamelijk particulieren zitten. Het ligt natuurlijk ook eraan waarop je je richt: het MKB of particulier - en de meeste kleine bedrijven zullen zich voornamelijk naar het laatste richten, aangezien het MKB vaker met gerenomeerde bedrijven in zee gaat (althans MKB waarvoor het internet een belangrijke factor is voor hun inkomsten).

Als jij zegt dat dit niet zo is, dan mag ook jij met statistieken komen :)
Ik zeg niet dat ik het juist heb, maar dit is voor zover ik het als klant bij verschillende hostingproviders en als contactpersoon bij verschillende MKB kan beoordelen.

Triloxigen
03/08/05, 20:56
Webzilla heeft hoofdzakelijk zakelijke klanten.
De prijzen die je hanteert zorgt vaak ook voor een bepaalde doelgroep.

Edit: Typfout

Str@nger
03/08/05, 21:00
Origineel geplaatst door Triloxigen
De prijzen die je hanteerd zorgt vaak ook voor een bepaalde doelgroep. Idd - en ook vaak de samenstelling van de pakketten...

ZB-SIMONDUS
03/08/05, 21:15
Wij hosten de meer serieuze MKB denk ik zo, tenminste als ik naar ons klantenbestand kijk. Ook wel wat non profit organisaties, maar toch relatief veel MKB die erg afhankelijk is van haar E-mail.

Ik denk inderdaad dat prijsstelling een deel je klantenkring zal beinvloeden. Doelgroep kiezen, onderzoeken en daaraan je prijzen aanpassen lijkt me een goed idee.

robblok
04/08/05, 09:23
Wij nemen hosting af tegen een vrij hoog bedrag. Hiervoor verwachten wij natuurlijk ook meer. Ik denk dat het moeilijker is om MKB klanten zoals het effectenkantoor waar ik werk te krijgen omdat meestal de webdesigner de hoster bepaald of dat het een all-in-one deal is.

*just my 2 cents*